Op naar Perth

ingrid&alex

New Member
Dag beste mensen,

We zullen ons even kort introduceren. Wij zijn Ingrid en Alex en zitten momenteel in New zeeland te wachten totdat de Universiteit de laatste aanvragen geregeld heeft zodat we officieel de visa procedure (subclass 574) in kunnen gaan.
Alex heeft een scholarship bij een universiteit in Perth gekregen en kan hier de komende drie jaar gaan promoveren. Ingrid zou op het visa mee kunnen als de facto partner maar de komende weken zullen we gaan uitvinden of het allemaal
gaat zoals verwacht.

Per Juli begint ons werkende avontuur in Perth en in de tussentijd zijn we druk bezig met de laatste voorbereidingen. Vanuit Nieuw Zeeland is het nog maar 'slechts' 10 uur reizen naar Perth.
Momenteel zitten we nog met een aantal lopende zaken en als mensen tips of ideeën hebben zijn we daar meer dan geïnteresseerd om andermans ervaringen of ideeën te horen.

- wat vereist immigratie allemaal om een de facto relatie te bewijzen en geeft het problemen wanneer deze documenten in het nederlands zijn opgesteld
- een baan voor Ingrid in de regio van Perth, afgelopen jaar is ze afgestudeerd in international business en management (MSc)
- huisvesting in de Perth, wat zijn de leuke wijken om te wonen die nog steeds op een starters salaris betaalbaar zijn

Groeten Ingrid & Alex

Welkom op het forum!

Puur uit nieuwsgierigheid: hoe zijn jullie in Nieuw Zeeland terecht gekomen?

Er zijn hier zeker veel mensen die ervaringen hebben in de gebieden waar jullie om vragen.
Wij zijn 2 maanden geleden in Perth aangekomen en genieten ieder moment, leuk dat jullie ook deze kant op komen. Wat betreft banen: geen idee nog, volgens mij gewoon goed via internet zoeken en je bij een paar bureaus inschrijven. Je moet hier vooral zelf hard achter banen aan gaan.

Huisvesting? Het handigste is om eerst iets te huren en dan veel in de wijken rond te rijden om te zien waar je terecht wilt komen. Het is hier best duur geworden, zeker voor starters. Hoe verder je van het CBD af gaat wonen, hoe betaalbaarder het wordt. Handig om ook te zien waar een trein in de buurt stopt. Wij zijn bijvoorbeeld aan het bouwen in Wellard wat ongeveer aan een treinstation ligt: half uurtje met de trein en je bent in het CBD. Wellard ligt ten zuiden, ten noorden van de rivier heb je net zulke wijken en hoe noordelijker of zuidelijker gaat, hoe betaalbaarder het wordt. Idem met de afstand naar het strand.
Er zijn veel makelaars die een grote hoeveelheid huurhuizen hebben, het handigste is om dat ook via internet te zoeken. Handig is om vooraf te bepalen of je gemeubileerd nodig hebt of niet. Eventueel kun je ook voor tijdelijk een vakantiehuis/appartement huren via bijvoorbeeld www.rent-a-home.com.au, dat hebben wij zelf ook gedaan. Vaak is dat alleen wel wat duurder.

Veel succes!

Groet,
Annemarie

Hallo! Welko op het forum en succes met de bewijzen voor jullie relatie. Vaak zal het geen probleem zijn als de originele documenten in het Nederlands zijn, als je ze maar beedigd laat vertalen :)

wat vereist immigratie allemaal om een de facto relatie te bewijzen en geeft het problemen wanneer deze documenten in het nederlands zijn opgesteld

Het enige dat wij hebben laten vertalen is het officiële attest van de gemeente dat we allebei op hetzelfde adres wonen. Voor de rest hebben we gewoon Nederlandstalige documenten ingescand, maar er wel een briefje bijgedaan waarop we uitleggen wat elk document betekent. Bvb het koopcontract van ons huis waar allebei onze namen opstaan, briefwisseling op naam van ons beiden, vakanties die we samen geboekt hebben, ons gezamenlijk rekeningnr., gas-en elektriciteitsrekening, etc... Zolang je maar zorgt dat je 2 namen er duidelijk samen vermeld worden, en liefst ook documenten uit meerdere jaren, zodat ze zien dat jullie al een tijdlang samen zijn.

Succes! :up:

WElkom! Ben ook benieuwd hoe jullie in NZ terecht zijn gekomen. Ik heb daar namelijk bijna 10 jaar gewoond. Nu zit ik meer dan 4 jaar in Australie (4 jaar in Kalgoorlie, 600km ten oosten van Perth) en de laatste 3 maanden bij Bunbury (1.5 uur ten zuiden van Perth). Ik ben via mijn partner naar binnen gekomen want hij is een NZer, dus dat gaat wat makkelijker. Heb wel permanente residentie in NZ, maar dat telt niet (andersom trouwens wel!). Ik ben hier op dit moment op een tijdelijke NZ partner visum en hoefde daar niets voor te bewijzen eigenlijk, tja, ik had toen dan ook 3 kinderen (nu 4). Als je alle formulieren hebt met beide namen en datum, dan zit je denk ik wel goed.

Het is inderdaad eerst even huren en dan kijken waar jullie willen wonen. Er zijn genoeg websites waar je even kan kijken naar prijzen van huurhuizen (realestate.com.au) en dan is het beste om bij een realestate agent aan te kloppen en die helpen jullie wel verder met hoe wat en waar. Ik ken Perth eigenlijk niet supergoed omdat ik er niet gewoond heb, maar het openbaar vervoer brengt je overal wel. Qua banen, beste is of op advertenties te reageren of aan te kloppen. Buro's ook wel, maar persoonlijk binnenlopen is vaak de beste manier in NZ en Australie.

Heel veel plezier. Mis NZ wel erg en wil persoonlijk heel graag terug en kom er helaas ook niet vaak (tja, het is maar 8-10 uur, het is toch een aardig zakcentje!). Maar het is hier ook best goed vertieren! Gelukkig wonen we nu bij de zee en is de hitte weer even voorbij (hoewel dat waar ik nu zit wat graadjes lager is).
Juul

Bedankt voor jullie reacties!

Wij zitten momenteel in Nieuw-Zeeland omdat we het wachten in NL zat waren en het eigenlijk te kort tijd was om daar nog een echte baan te gaan zoeken. Dus hebben we besloten om hier wat rond te gaan reizen en wat tijdelijk te werken in de tussentijd, ben je tenslotte al enigszins in de buurt
rolleyes.gif

Momenteel nog druk (naja druk, we zijn vooral aan het wachten) bezig met de immigratiedienst om alles rond te krijgen, we hebben zelf iig zoveel mogelijk papieren en bewijs verzameld dus zodra we wat horen hopen we redelijk snel alles rond te hebben.

Heeft iemnd van jullie ook ervaring met de medicals? Zijn die altijd verplicht en krijg je gelijk je resultaten mee of moet je daar ook weer even op wachten? Alex moet 4 juli beginnen, dus ze hebben nog een maand om alles in orde te maken! We hopen via gumtree oid huisvesting voor het begin te krijgen voor een redelijke prijs.

groetjes

Hoi,

Wij hebben meds gedaan in Antwerpen en die werd per post naar Sydney gestuurd. Maar als ze het electronisch aanmelden dan zal dat direct gebeuren...ze zullen wel een paar dagen moeten wachten op de uitslag van je bloedtest!

Kijk ook eens op http://www.realestate.com.au/rent voor huurwoningen. Daar staat meer op dan gumtree.

Succes met jullie visum.

Groeten Steven

Gister konden we eindelijk de electronische aanvraag indienen en vandaag al geaccepteerd! Het kan dus wel snel
cheesy.gif

Het ticket is geboekt, dus binnen een paar weken komen we jullie vergezellen in Perth/Ozz!

Wow, dat is snel! Veel succes met alle laatste voorbereidingen en tot snel in Perth!

Groet,
Annemarie

Back