Op weg naar Adelaide!

Stefan de Jong

New Member
Goed we zijn er! We (Ik Stefan, mijn vrouw Jinny en dochtertje Mae-Lynn) zijn nu een dikke week in Australie. We verblijven nu tijdelijk bij mijn zwager in Perth. Dat was toch wel lekker dat we werden opgevangen in Australie. Zeker na de stress periode voordat we in het vliegtuig stapten, huis verkopen, business overdragen, werken, spullen verkopen, spullen weggooien, spullen verhuizen en dat alles tussen de afscheidsfeestjes door. Ik begin er nu een beetje van bij te komen.
Tot zover bevalt Perth ons prima. Het leven is een stuk rustiger dan in Seoul, waar we vandaan komen. Het weer is nog steeds prima, hoewel het 's avonds wel kan afkoelen. (ben de afgelopen drie dagen snipverkouden geweest.) Prachtige, goed onderhouden parken, veel vogels, en de publieke barbeques zijn natuurlijk geweldig. We zijn al een paar keer naar een park gegaan om lekker in het zonnetje een paar worstjes te braden en een flesje wijn achterover te slaan. King's park is fantastisch!
Er zijn ook wat dingen die ik minder vind, bijvoorbeeld het gebrek aan verwarming. In de woonkamer hebben we een gaskacheltje maar dat is het dan ook wel. De prijzen in de supermarkt vallen me ook tegen. Ik kan helaas geen medicare krijgen, omdat ik een SRS-visa heb (class 475) Dus moet ik een prive verzekering nemen. Ook vind ik dat er schrikbarend veel dikke mensen zijn in Australie. Verder moest ik niet vergeten rechts-links-rechts te kijken bij het oversteken en ik denk dat ik mijn laatste sigaret gerookt heb...
Nu we deel 1 hebben afgesloten: emigreren naar Australie kunnen we aan deel 2 beginnen: werk en huis zoeken. Ik zal volgende week dinsdag het vliegtuig pakken naar Adelaide. Ik ben momenteel op zoek naar tijdelijke shared accomodation voor een periode van 2-3 maanden. Ik denk dat dat voldoende is om een baan en woning te vinden. Ben druk op zoek op sites als http://au.easyroommate.com/ en www.gumtree.com.au/ e.d. Mocht iemand tips hebben, dan zijn die van harte welkom.

Thanks,

Stefan

Hey Stefan,
Heel herkenbaar voor mij, je + en -punten. Wat de vogels betreft voor mij misschien nog 1 klein minpuntje. Ik ben de vogels in onze contreien toch terug meer gaan appreciëren, ze zijn misschien niet zo bont gekleurd als die in Oz, maar het zijn wel "zang"vogels en geen "krijs"vogels. Ik kon me vroeger nogal eens ergeren als ik werd wakker gezongen of gefloten door vogel hier, maar in Oz wordt je gewoon wakker gekrijst! Nee, nee, duimpje omhoog voor onze jongens hier :).
Veel succes daar!

Haha nee twov de krijsende vogels waren me nog niet opgevallen. Misschien komt het ook doordat we nu vlak bij het vliegveld wonen en het geluid van de vliegtuigen het gekrijs van de vogels overstemt. ;)
Trouwens in mijn studententijd woonde ik in Den Haag en iedere woensdag ochtend om 5 uur zaten er 6 of 7 zeemeeuwen de vuilniszakken open te pikken. En ik kan je verzekeren, deze jongens komen ook niet door de nominatie ronde van the voice.

Trouwens in mijn studententijd woonde ik in Den Haag en iedere woensdag ochtend om 5 uur zaten er 6 of 7 zeemeeuwen de vuilniszakken open te pikken. En ik kan je verzekeren, deze jongens komen ook niet door de nominatie ronde van the voice.
2nd that. Gelukkig zijn ze bezig met ondergrondse vuilcontainers nu, maar elke maandag lijkt het hier wel een krijsende vuilnisbelt :(

welkom!

Met gumtree oppassen dat je niet teveel betaald of dat je wordt opgelicht... Op realestate.com.au en domain.com.au worden ook wel regelmatig 6 maandelijkse rentals aangeboden.

btw als je in de supermarkt beetje creatief bent kun je redelijk goedkoop eten. Gemiddelde avondmaaltijd bij ons is rond de 8 a 10 AUD voor 2 personen.

Hoi Tommy!

Bedankt voor de info. Ik zat te denken aan $150 incl. per week voor een redelijke gemeubileerde kamer. Is dat redelijk?

Geen idee. Ligt er een beetje aan waar. Als het vlak bij centrum is, is het wel redelijk.

Als je geen moeite hebt met kamergenoten kun je natuurlijk ook een hostel nemen. Maar blijft de fam. dan in perth?

Ja de familie blijft in Perth. Mijn schoonzuster is namelijk net bevallen van een zoon, dus mijn vrouw gaat haar in de tussentijd helpen. Ik heb op zich geen problemen met kamergenoten, maar zou het toch op prijs stellen om in private sfeer op zoek te gaan naar een baan. Ik bedoel backpackers zijn in Australie om heel andere beweegredenen en ik denk dat dat voor mezelf niet echt prestatie verhogend zal werken....wel gezellig natuurlijk.;)

voor 150 dollar/week kun je volgens mij niks vinden, misschien hoogstens een plek voor je tent te zetten :confused:
Wij betaalden 500/ week voor een gemeubileerde kleine vakantie-unit. Veel goedkopere dingen hebben wij toen toch niet gevonden...
Misschien via gumtree ergens prive, als iemand een kamer in zijn huis wil verhuren of zo. Maar voor de rest moet je op veel meer rekenen denk ik

Hoi Kat
Ik ben inderdaad op zoek naar een kamer bij iemand anders in huis. Jij hebt waarschijnlijk een gemeubileerde alleenstaande unit gehuurd voor je gezin. Dan ben je inderdaad minimaal $500 per week kwijt. Ik ben alleen op zoek naar een kamer voor mijzelf. Ik verwacht geen Hilton, hoewel ik daar geen problemen mee zal hebben, maar een schone kamer, bureautje, bed (zonder bedbugs), gebruik van de faciliteiten en iemand om af en toe een biertje mee te drinken....of twee.

Kijk ook even op de realestate site. Steef mijn man had daar in Adeleide een kamer voor $250 p.w. en als je heel goed zoekt en een beetje geluk heb zijn er ook goedkopere kamers.
Succes

Kennissen van mij delen in Adelaide ook units e.d.. Je kunt dan naar mijn idee voor een redelijk bedrag een kamer huren. Gaat wellicht wel vaak via-via, maar ik zal eens informeren.

Wordt vervolgd.

Ok, wel wat reactie maar nog niet zoveel: bij de Chinezen gaat het via-via en ze hebben een website (in het Chinees...). Voor de rest: gumtree, krant, real estate agencies (dus realestate.com.au of zoiets).
In geval van nood inderdaad de hostels benaderen, maar bedenk wel, dat je daar vaak maar een max. aantal weken terecht kunt, maar wellicht genoeg tijd om op zoek te gaan naar ander onderdak en werk, hoewel ik snap, dat je als adres geen hostel op wilt geven :)
Is in dat opzicht het tijdelijk nemen van een POBox een idee?

Hallo iedereen, bedankt voor het meedenken!

Ik denk dat http://au.easyroommate.com de beste site is om een kamer te vinden. Het mooie van deze site is dat je een profiel aanmaakt, zodat huiseigenaren een beetje het idee hebben wat ze in huis halen en vise versa natuurlijk. Je kan hierdoor heel gericht zoeken, of iets in je budget valt, hoe oud je huisgenoten zijn, of je een huisdier mee kan nemen enz. Ik heb inmiddels 6 afspraken voor woensdag om een huis te komen bekijken en de prijs per week is van 140 tot 170 inclusief, allemaal minder dan 15 minuten met de bus van het centrum. Helemaal niet verkeerd dus.
Deze site is in principe gratis, maar als je met iemand in contact wil komen, of contactgegevens wil zien, moet je lid worden van deze site. $30 voor 10 dagen $40 voor 30 dagen. Prijzig, ja dat klopt maar ik denk dat je dit kan omzeilen als je je e-mail adres in je profiel zet. Je kan namelijk je intresse laten blijken in een kamer en de verhuurder kan dan je profiel bekijken.
Voor mij werkte deze site in ieder geval perfect en ik kan deze site ook aanraden voor studenten of backpackers die voor langere tijd in een stad verblijven en niet in een hostel willen zitten.

Volgens mij heb ik de vorige keer ook zo mijn gastgezin gevonden.. Das waar ook

Hallo iedereen,

Nog een laatste update over dit topic. Vandaag ben ik dus naar de woninkjes wezen kijken. Ik had 6 afpraken, maar twee heb ik afgebeld en 1 was al vergeven. Bleven er nog 3 over. De eerste was een kamer voor $140 inclusief per week. Was ook in een oud huis, vieze kamer geen internet, drama. Hoewel de hoogbejaarde man wel heel vriendelijk was. De tweede optie was in een huis van twee verdiepingen. De eigenaar was een nederlander...hoewel, zijn ouders zijn nederlands. Zelf sprak hij maar een paar woordjes. Het huis daarentegen was een groot hollands museum. overal delfts blauw, blauw wit tafelkleed, gehaakte kleedjes met molens aan de muur, affijn zo'n beetje de helft van een souvenierswinkel op de dam in Amsterdam had hij op zijn schoorsteenmantel staan. Bovendien was het een onwijs gezellige kerel. Hij is getrouwd met een taiwanese, dus in dat opzicht hadden we ook veel overeenkomsten. Hij bracht me met de auto naar de bushalte en na drie keer handen schudden gooide ik de deur achter me dicht.
Kat in het bakkie dacht ik, maar ik had nog een afspraak. De laatste was in Lockley in een townhouse. De bewoonster was 52 jarige vrouw. Het voelde bijna meteen als thuiskomen toen ze de deur openzwaaide. Het huis zag er pico bello uit. Alles nieuw, een schone kamer met alles erop en eraan en in de badkamer een heuse whirlpool. $165 per week all inclusief. Het was heel gezellig en na een uur ouwehoeren was het toch eindelijk tijd om terug naar mijn backpackertje te gaan.
Ik heb na lang wikken en wegen besloten om voor optie 3 te gaan. En de enige reden is dat er in de buurt meer faciliteiten zijn, winkeltjes en restaurantjes en de bus rijdt vaak en rechtstreeks het centrum in in minder dan en kwartiertje. Oh ja en het strand is 2 km uit de buurt.
Nou ja, ik voel me wel een beetje schuldig tegenover nummer 2. Maar om het goed te maken ga ik maar een biertje met hem drinken, lijkt me wel zo gezellig...

Back