Op zoek naar wat info

tinecaboor

New Member
Hoi allemaal,
wij zijn een koppel horeca mensen van 31, met 1 schat van een dochter van 5 jaar.
wij zijn momenteel zelfstandig, we runnen een nogal grote feestzaal/restaurant/tea room in België, en alles gaat goed.

maar het kriebelt bij ons toch al een tijdje om terug te emigreren (we woonden in het verleden al 4 jaar in het zuiden van Frankrijk)- en omdat we in onze huidige zaak met jaar contract werken, kunnen we ieder jaar weg.
plan is om november 2016 ten vertrekken, dan loopt het contract af.

wel willen wel zeker naar de zon, en omdat we geen spaans spreken (enkel frans, engels, beetje duits), en frankrijk hebben we al gehad, zijn we wat verder weg op zoek gegaan naar mogelijkheden.
nu ben ik er dankzij dit forum achter gekomen, dat je wel een visum kunt krijgen op basis van kok (sol) of sponsored visa in Australië (hier hebben we ook verre familie wonen, ook een pluspunt :))
we hebben al veel info verzameld en alles al eens goed bekeken, en het lijkt ons wel haalbaar, maar ik zit toch met een aantal vraagjes:

wat kost een visum op basis van de sol eigenlijk? spreken we hier over + 1000€?
mijn man is al sinds we samen afgestudeerd zijn aan de hotelschool werkzaam als kok, en heeft ook zeker 5 jaar ervaring in het buitenland, is dit makkelijk te bewijzen? zo is er al zeker 1 restaurant niet meer open, hoe bewijs je dit dan? we spreken alles samen zeker over 7 werkgevers..en ja soms vertrek je niet altijd als goede vrienden, hoe zit dit dan met referenties?
dan lijkt een spononsored visa toch interessanter, zeker omdat we voorlopig ervan uit gaan dat we dit 2-3 jaar willen doen, en de sociale voordelen met slechts 1 kind moet dit nog meevallen, of zie ik dit verkeerd?
en als het echt niet klikt met je nieuwe werkgever, hoeveel tijd heb je na ontslag om een nieuwe sponsored visa te vinden? of moet je dan gelijk het land uit?

hoe snel krijg je kinderen ingeschreven op een school daar? zou graag hebben dat ze rap aan haar integratie kan werken.

kan je eerst met een toeristen visa naar ginder gaan en ter plaatse een sponsored job zoeken of mag dit niet?
als we toch voor de sol visa gaan, en deze word goedgekeurd, moet je dan een binnen een bepaalde termijn het land binnen komen? want als we nu al beginnen met de procedure, dan denk ik dat alles rond is ruim voor nov 2016..

in eerste instantie zou mijn man gewoon aan de slag gaan als chef/sous chef, en ikzelf zou eerst een paar maanden de dochter opvoeden :), iets wat we nu door onze job helaas al wat te vaak aan andere moeten overlaten.
ik heb een flauw vermoeden dat kelner of zaalverantwoordelijke nu niet de best betaalde jobs zijn in australie? dus zou zelf eerder voor customer service gaan, want hier heb ik al 5 jaar ervaring in.
zijn talen jobs makkelijk te vinden? ben vlot 3 talig (fr, eng, nl en beetje duits) en gebruik mijn kennis liever dan ze te verliezen.. heeft het voor zo'n jobs ook zin om een academic ielts test af te leggen? denk namelijk dat ik deze makkelijk aankan..
hopelijk is er iemand bereid om ons wat meer info te geven, en om mijn vele vragen door te nemen..
dit lijkt me alvast een tof forum dat ook handig kan zijn als we er effectief ook zijn :)
bedankt alvast !

tine

Welkom :)
Met jullie horeca achtergrond heb je een goede mogelijkheid op een visum. Misschien is het een idee om een bureau naar jullie papieren te laten kijken, zodat je een eerlijk idee krijgt van wat jullie mogelijkheden zijn. Op het forum worden meerdere bureaus genoemd. Dit is niet verplicht uiteraard, maar vele van ons hebben er mee gewerkt. Als je de visawizard gebruikt op de site van immigration www.border.gov.au dan kun je zien, wat jullie voor een visum zouden kunnen krijgen. Als je wat verder klikt, staan er ook de eisen bij en de kosten vermeld.
Daar moet ik dan wel bij vertellen, dat je je jaren ervaring moet kunnen bewijzen, dus met referenties en met loonstroken of iets dergelijks. Je zult dus echt deze papieren moeten kunnen overleggen. (Ik heb er een aantal maanden over gedaan om in België een referentie te krijgen, doorzetten is wel een vereiste in dit proces.)
Bij visa kosten moet je toch minimaal uitgaan van $ 5000 en meer richting 10 000 als je alles gaat meetellen, zoals vertalingen, medische testen, engelse testen, wellicht een verhuiscontainer maakt het duurder.

457 sponsorship is een tijdelijk visum voor 4 jaar. Hiervoor moet je wel een sponsor hebben. Om hier binnen te komen op een toeritenvisum en dan op zoek te gaan naar een sponsor/werk is nogal tricky. Wordt je namelijk betrapt dan mag je het land een aantal jaren niet meer in. En je moet wel al je papieren hebben, want dat moet ingediend worden. Een tijdelijk visum houdt in dat de kosten voor het naar school gaan van je kind hoog uitvallen (is al eerder ergens genoemd).
Mocht je het visum hebben en je baan kwijt raken, dan heb je 3 maanden om een nieuwe sponsor te vinden. Na 2 jaar bij dezelfde sponsor kun je voor een PR gaan, dit kost ook weer minimaal 5000 dollars.

Voor het grote geld hoef je niet te komen, zeker de banen in de horeca verdienen niet top. Maar goed, een chef is een artiest en die krijgen vaak slecht of helemaal niet betaald. Het is een passie (en ook een beetje een kronkel ;))
Bovendien zijn veel backpackers werkzaam in de horeca, veel concurrentie. En veel bedrijven nemen alleen Aussies aan.....valt mij op de laatste tijd. Dan moet je nog kijken, waar je wilt wonen. De grote steden zijn duur!

Genoeg info voor nu denk ik, succes!

Welkom op het forum!!

1000 euro :D:D Zet er even een nulletje bij en dan zit je meer in de richting.

Als je een SOL kunt krijgen zou ik altijd daar voor gaan. Geeft meer vastigheid en inderdaad minder hoge schoolkosten voor je dochter. Ook kwa Medicare zit je beter met een permanent visum dan een tijdelijk visum.
Als de Skilled Independant goedgekeurd wordt heb je 1 jaar (vanaf datum VOG/Medicals) om het land binnen te komen om het visum te valideren (met het hele gezin) en daarna heb je 5 jaar om daadwerkelijk te emigreren.
Het visum 'makkelijk' binnen een jaar binnen slepen kan nog wel eens lastig vallen. Op dit moment duurt het visum zelf zo'n 5 maanden (incl wachttijd voor invitation) maar daarvoor moet je alles al op orde hebben, en dus ook de skill assessment. Dat duurt vaak ook een lange tijd en daarvoor moet je dus eerst al die referenties etc hebben. Heb je de puntentest al ingevuld voor je partner? Kan hij de 60 punten halen?
Het is leuk dat je thuisblijf moeder wil blijven maar kijk wel even of dat financieel ook haalbaar is. De huurprijzen liggen hier giga hoog!
Al een idee waar in Aus jullie willen gaan wonen?

yep, zouden regio sydney willen, hebben daar familie in de buurt ;-), tenzij hier mensen zijn die redenen hebben om toch een andere regio te kiezen?
en ja thuisblijf mama nu niet echt het juiste woord, max 2 maand, langer hou ik dat ook niet vol, maar omdat we nu makkelijk 60 uur per week werken, hebben we al een mooi spaarpotje om dit te bekostigen, ik ga er namelijk van uit dat de levensduurte ongeveer gelijk is als in België, en hier kan je dit ook niet zo makkelijk, thuisblijven met de kids, niet dat dit in mijn natuur ligt, met alle respect voor degene die het wel doen natuurlijk :)

wel goed dat je 1 jaar hebt om het land binnen te komen, heb ook dingen gelezen over Amerika en daar moet het geloof ik toch net iets rapper !

puntentest was ok ja, 65 punten, dus lijkt ons haalbaar, en niet dat we geen 10.000 euro hebben, ik vindt het gewoon veel geld als we niet zeker zijn om langer dan 4 jaar te willen blijven, wat als het toch niet bevalt, dan is dat wel veel geld en is een sponsored visa aantrekkelijker momenteel..
hoge huurprijzen, wij hebben aan de cote d'azur gewoond en hadden daar een studio(piepklein..) aan 860€ per maand, ik hoop dat je daarvoor in Australië toch net iets meer kan vinden?, wij rekenen hopelijk, op 1000€ huur pm voor een familiewoning groot genoeg voor 3?
alvast bedankt voor de reactie, helemaal fijn :)

oh ja, katja, idd, chef hebben een kronkel, zonder hou je het niet vol denk ik :)

2 bedroom appartement in Waterloo Sydney 650 dollartjes in de week......dat is 2600 in de maand en dat is dan ongeveer 1700 euro in de maand, bij het tekenen van het contract moet je 4 weken vooruit betalen en de markt in Sydney is hard. Wij hadden 21 kijkers afgelopen week....
geen parkeerplaats erbij, wel trein en bus om de hoek
ik gooi maar een balletje op.....
houd er met je 457 wel rekening mee, dat dat nog steeds minimaal 5000 euro kost en dat je vastzit aan de sponsor. Voor het omzetten van een 457 moet je ook weer op minimaal 6 weken rekenen, geen inkomsten in die tijd.

Om het financiële plaatje compleet te maken: Wij moesten voor onze zoon $5000 per jaar aan schoolgeld betalen met een 457 visum. Dat was voor een public high school. Ik heb geen idee wat dat zal zijn voor de basisschool, maar het zal me niet verbazen als dat hetzelfde is. Met een permanent/skilled visum heb je deze kosten niet. Met 1000 euro kom je niet ver met huren in Sydney. Wij betalen voor een piepklein 1 kamer appartementje in Annandale voor onze dochter $395 per week (ong. 1000 euro per maand). Daar passen jullie echt niet met zijn drietjes in. Bereid je er maar op voor dat het geld je zakken uitvliegt hier.

Hihi Tine ik moet stiekem wel lachen met je bedragen. Niet vervelend bedoeld hoor!! Geeft alleen aan dat mensen zich verschrikkelijk kunnen vergissen als ze net beginnen met de Australie zoektocht.

Ik betaal $380 per week voor mijn 3x2 huis in een zo-zo wijk in Perth (Midland), ver van de zee af. Nu ben ik totaal geen zee mens, dus ik heb er bewust voor gekozen om dicht bij de hills te wonen, maar over het algemeen willen de meeste mensen dicht bij de zee wonen en daar betaal je dus ook meer voor. Voor 1000 euro per maand ga je hier echt geen paradijsje vinden!

Uiteindelijk weet je nooit hoe het leven gaat lopen en wat je over 4 jaar wil. Ik denk echter wel dat als je niet meteen voor de volle 100% ervoor gaat, je jezelf opzet voor mislukking. Mijn advies blijft om voor de Skilled Independant te gaan.

Back