Ophef om grap met zieke kinderen

alieNL

Well-Known Member
[size=12pt]Ophef om grap met zieke kinderen[/size]

AMSTERDAM -  De Australische zender ABC heeft vrijdag besloten het populaire satirische programma The Chaser's War on Everything voorlopig van de buis te halen. Aanleiding is de grote ophef die in het land is ontstaan na een grap met doodzieke kinderen.

De website van de zender werd na afloop van de uitzending van woensdag overspoeld met reacties op een sketch waarin grappen over zieke kinderen gemaakt werden.

In het fragment werd de 'Make-a-Wish Foundation' die wensen van zieke kinderen in vervulling laat gaan geparodieerd. De 'Make-a-Realistic-Wish Foundation' uit het filmpje stuurt de kinderen niet naar Disneyland, maar geeft ze potloden omdat "ze binnenkort toch doodgaan". Volgens de acteurs moeten de zieltogende kindertjes maar eens iets minder egoïstisch zijn.

50.000 kijkers in Sydney zetten hun televisie uit toen het fragment werd uitgezonden en de afgelopen dagen werd er in kranten en op internetfora met afschuw gereageerd op het filmpje. Zelfs premier Kevin Rudd zei dat de grap van slechte smaak getuigde en dat de makers van het programma zich diep zouden moeten schamen.

ABC verontschuldigde zich voor het feit dat ze de show hadden uitgezonden en gaat opnieuw kijken naar de inhoud van het programma. Daardoor zal het de komende twee weken niet te zien zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=oS36ZuCW-7c

als je dan het commentaar daarop hier vd mensen leest in de Telegraaf!!!!

Noemen ze een vrijheid van meningsuiting.

nou ik ben blij dat ze down under nog een beetje prat gaan op normen en waarden.

@gwen: die kinderen zijn acteurs!

Het heeft volgens mij meer te maken met verschillende soorten van humor. Galgenhumor, en zwarte humor kunnen nu eenmaal heftige emoties oproepen. Bij de 1 slaat het wel aan en bij anderen totaal niet (mensen die het grof, slechte smaak, getuigen van disrespect, etc. vinden).

Tja... ik snap de ophef eigenlijk niet, maar om nou te zeggen dat ik het een echt leuk item vond... nee, dat ook weer niet. Bij iedere soort van humor is er een doelgroep die gekwetst kan worden (Belgen, buitenlanders, religies ernstig zieken, make a wish foundation, enz) de vraag is alleen in welke mate. Ik persoonlijk denk dat dit niet over de grens was, welke dat dan ook mag zijn.

De ABC is geen commerciele zender, en wordt dus mbv belasting geld gesubsidieerd... mede daarom denk ik dat de politiek hierop inspringt, mede onder druk van de media/de kijkers. I vraag mij af, als dit bij Channel 9 was uitgezonden, hoe het dan was afgelopen.

Ik snap de reacties van de Telegraaf-lezers eigenlijk wel: in NL komt men veel in aanraking met erg grove, directe humor en wordt er niet zo snel over iets ophef gemaakt. Liberaler misschien? Er zijn in Oz m.i. nog wat meer heilige huisjes, waar je beter niet tegen aan kan schoppen!

Cheers

Kan het niet beter verwoorden dan wat r2d2 verteld. Ik dacht er hetzelfde over...

Waar je alleen nooit iets over hoort zijn al die filmpjes in de "Australian Funniest Home Videos" op Channel 9. Daar zie je regelmatig kinderen hard onderuit gaan of met een fiets hard tegen de boom aan fietsen waar ze over de fiets vliegen en hard op de grond neerkomen. Daar wordt wel hartelijk om gelachen....dat kan dan allemaal wel....als kijker krijg je niet mee hoe de persoon daarna is. En dat mag dan allemaal wel rustig vertoond worden en komt ook geen kritiek van ouders die zelf ook kijken. Maar als het ineens om terminale kinderen gaat (hoe erg dat ook is) dan wordt er ik weet niet wat voor ophef over gemaakt....

Volgens mij zijn er in Australië toch echt meer ouders met "gezonde" kinderen dan ouders met terminale kinderen. Vreemd dat deze ouders zich niet aangesproken voelen als "Australian Funniest Home Videos" wordt uitgezonden.....

Nou nou Mark, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht om het uitzenden van filmpjes in Funiest Home Video's met filmpjes over (terminaal)zieke kinderen te vergelijken.

Iedere ouder ziet zijn kind(eren) elke dag wel ergens tegenaan lopen of over vallen ... maar terminaal zieke kinderen is volgens mij het ergste wat je als ouder kan overkomen.

Ja iedereen heeft een ander gevoel voor humor...tuurlijk.. maar als je ouder bent (van terminaal zieke kinderen), kan ik me heel goed voorstellen dat je kotsmisselijk van dit filmpje wordt.

[quote author=Joep link=topic=10089.msg139799#msg139799 date=1244260761]
Nou nou Mark, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht om het uitzenden van filmpjes in Funiest Home Video's met filmpjes over (terminaal)zieke kinderen te vergelijken.

Iedere ouder ziet zijn kind(eren) elke dag wel ergens tegenaan lopen of over vallen ... maar terminaal zieke kinderen is volgens mij het ergste wat je als ouder kan overkomen.

Ja iedereen heeft een ander gevoel voor humor...tuurlijk.. maar als je ouder bent (van terminaal zieke kinderen), kan ik me heel goed voorstellen dat je kotsmisselijk van dit filmpje wordt.
[/quote]

nou ook als je niet zo een ouder bent (Goddank) vind ik het walgelijk hoor,
en ik vind als je zoiets oogluikend toe zou laten, geef je een vinger weg en je weet wat er gebeurt als je een vinger weggeeft , dan nemen ze.............

juist dat het in Nederland allemaal zoveel "makkelijker"  , wat mij betreft slap genoemd mag worden, allemaal is , maakt hier de samenleving wat het nu is, tolerantie noemen ze het ook weleens, nou het begint inmiddels een besmeurd woord te worden.
vrijheid van meningsuiting en tolerantie in Nederland hebben het woord respect overschaduwd.

Hey Joep,

Ik vergelijk de 2 soorten filmpjes ook niet met elkaar.....maar ik vind wel dat er behoorlijk wat ophef over is ontstaan, terwijl er dan genoeg andere dingen aan te wijzen zijn waar we ook ons achterste van onze tong kunnen laten zien. Er gebeuren veel slechte dingen in de wereld, waar je ook nooit wat over hoort. Dierenmishandeling bijv. Iets waar ik persoonlijk niet tegen kan. Toch zijn er genoeg mensen die hier aan voorbij gaan als er een dergelijk item op de tv wordt vertoond. Dat komt omdat het veel verder van hun bed is dan het onderwerp "kinderen".

Tuurlijk had het filmpje van mij niet gehoeven, maar als je dan een uitspraak hoort van een mevrouw op TV dat ze die persoon die dit filmpje gemaakt heeft wel mogen ophangen, dat gaat mij dan wat ver.

Met het "Australian Funniest Home Videos" probeerde ik meer aan te geven dat dat wel in deze maatschappij geaccepteerd is om te kijken naar kinderen die knetterhard op hun muil gaan (met alle gevolgen van dien waar je als kijker niet achterkomt, omdat het niet uitgezonden wordt) en dat een filmpje waarbij er een sketch over de "Make a Wish Foundation" gemaakt wordt uit den boze is, omdat er door kinderen geacteerd wordt dat ze terminaal zijn.

[quote author=Maluka link=topic=10089.msg139801#msg139801 date=1244270709]
Met het "Australian Funniest Home Videos" probeerde ik meer aan te geven dat dat wel in deze maatschappij geaccepteerd is om te kijken naar kinderen die knetterhard op hun muil gaan (met alle gevolgen van dien waar je als kijker niet achterkomt, omdat het niet uitgezonden wordt) en dat een filmpje waarbij er een sketch over de "Make a Wish Foundation" gemaakt wordt uit den boze is, omdat er door kinderen geacteerd wordt dat ze terminaal zijn.
[/quote]
Ik denk dat het belangrijkste verschil tussen die twee is dat in Funniest Home Videos de beelden meestal zijn gemaakt door de ouders/familie zelf en het dan dus ook zelf insturen (en daarmee geld hopen te winnen), terwijl dat in het andere geval dus duidelijk niet het geval is. In Funniest hebben zij er dus compleet de controle over en mogelijk winnen ze wat, terwijl in het andere geval er dus geen enkele instemming gevraagd wordt en de terminale kinderen er ook helemaal niets mee winnen.

@R2D2: Ik snap ook wel dat die kinderen acteurs zijn  :grin: Maar ik vind het zielig voor de kinderen die écht terminaal ziek zijn, en hun ouders. Kijk hoeveel grappen er bestaan over domme blondjes. Daar kan ik nou niet bepaald mee zitten, maar dit is zo'n serieus en verschrikkelijk iets, dat ik vind dat je daar geen grappen over kunt maken.

Alles mag van mij zwart gemaakt worden, ook de Make-A-Wish Foundation, maar dit is gewoon een slecht uitgevoerde grap waar niks te lachen valt en zodanig zwart dat men de verkeerde snaren raakt.

The Chaser heeft inmiddels op hun eigen website hun excuses aangeboden in een filmpje (en het is geen flauwe sketch geworden :p). -> http://www.chaser.com.au/

We want to make an apology for a sketch we created called “The Make a Realistic Wish Foundation”.

We’ve just heard from the ABC that they’re pulling the show for 2 weeks. We were keen to keep making the show, so we’re disappointed by the decision, and we don’t agree with it.

But that aside, we’d like to apologise. The piece was a very black sketch. Obviously too black. And we’re really sorry for the significant pain and anger we have caused.

Many people have asked how could we possibly think a sketch like that should go to air. We realize in hindsight that we shouldn’t have done it. We never imagined that the sketch would be taken literally. We don’t think sick kids are greedy and we don’t think the Make a Wish Foundation deserves anything other than praise. It was meant to be so over-the-top that no one would ever take it seriously.

But we now understand the sketch didn’t come across as intended, and we take full responsibility for that. Now we’ve seen the impact of the piece we wish we’d thought it through better. There was no value in it that justifies the impact it’s clearly had on people whose grief or trauma is so great already. We should have considered that. We got it wrong. We’re sorry.

Klinkt mij als een oprecht excuus in de oren, ik kan mij geen beter antwoord op de gang van zaken indenken. Volgens mij heb ik een dergelijke sketch ook wel eens in NL op tv gezien, was het Bart de Graaff zelf die deze uitzond? Ik weet het niet meer.
Terzijde wat mijn oordeel is over dit filmpje, wat ik niet gezien heb, ben ik het wel eens met het noemen van de funniest home videos als zijnde een indicator van oordeel en veroordeel in Australie. Ik heb twee keer geprobeerd te kijken als ik zin had in even lachen, en beide keren zat ik geshokeerd op de bank. Als de ouders zelf de filmpjes insturen, vind ik het nog erger. Het zijn echt rotsmakken die je ziet en lachen joh! Ik vind het verschrikkelijk. Het percentage filmpjes dat gaat over ongeluk van een ander is schrikbarend hoog, terwijl ik hoor dat Nederlanders bekend staan om galgenhumor. Nou breekt m'n klomp.
Tja en iemand ophangen om het maken van wat als een smakeloze sketch wordt beschouwt... that says it all doesn't it. Een beetje in de trant van je kind een flinke mep geven omdat ie niet mag slaan.
Ik herinner mij van jaren geleden Paul de Leeuw (vaak wel leuk) een vrouw aan het besnijden was in de keuken en een handvol kippenlevertjes richting camera zwaaide. Is dat leuk? Tolerant? Respectvol? Humor?
Over smaak, mening en politiek valt nou eenmaal niet te twisten. Maar ja, Nederlands (volgens A Xenophobes Guide to the Dutch) discussiëren nou eenmaal graag, hebben over alles een mening en die moet besproken. Ik ben geloof ik errug NL  :wink:
Persoonlijk maak ik me veel drukker om Dagobert Duck Barnett die hier de boel wil omgooien in een gigantische gasfabriek. Dan krijg je mij op de barricaden. Niet voor een filmpje.

Groet, Fae

Ben benieuwd wat sommigen dan van dit filmpje vinden: http://www.youtube.com/watch?v=JLxg-_4wVYU

Mijn grootste probleem met de Chaser is dat de humor inmiddels ver te zoeken is, en dat ze alleen nog maar voor het effect gaan.

Inderdaad erg vaag... snap niet wat dat met 'soon to be dead ward' te maken heeft..  of wat dat stukje uberhaupt inhoud..  :? :?

Back