Opstarten eigen bedrijf

Joke

New Member
hallo allemaal,

Wij willen graag een eigen bedrijf gaan opstarten hier in Australie. We staan qua informatie echter nog op punt nul komma nul. Weet iemand misschien of er hier ook een zeg maar kamer van Koophandel is? Krijg je daar ook een registratienummer? En kun je zo'n nummer ook bijv. laten afdrukken op een folder of visitekaartje? of is dat niet veilig. We hebben nog helemaal geen idee over dit alles en waar te beginnen. Aangezien ik bij mijn andere vraag over het aantal vakantiedagen bij de werkgever ook zo fantastisch ben geholpen heb ik hele goede hoop dat er mensen zijn die ons kunnen helpen aan informatie. Alvast heel erg bedankt.
Groetjes, Joke

Joke, er bestaan al vele draadjes over het zelfde onderwerp  "Search" en gij zult vinden.

Er zijn in principe 2 manieren voor je eigen bedrijf.
Ofwel  je registreert een "trade name" en je koppelt al je verdiensten en lasten bij je prive belasting, dit vooral wordt gedaan bij beginners en als je vanuit huis werkt.

De tweede mogelijkheid is dat je een Company opzet, dus een Pty Ltd, dan gaan alle baten en kosten via dat bedrijf en daar pak je zelf salaris uit (hoeveel je maar wilt - zolang het goed gaat natuurlijk), dit vooral doen als je medewerkers aanstelt want je krijgt onder de PTY LTD (zeg maar B.V.) een beschermde status.
Ook deze company kan gewoon op je huis adres staan, maakt niets uit.
Wel zijn hier wat meerdere kosten meegemoeid.

Vervolgens ligt het eraan wat je wilt opstarten, er zijn n.l.beschermde beroepen die je niet zo maar kan beginnen, maar de vrijheid van het opzetten van een eigen bedrijf in OZ is vele malen gunstiger dan in NL.
Je kunt zomaar niet loodgieter of electricien worden, zelfs niet met je Ned. papieren, maar een restaurant of een hotel kun je zomaar beginnen, wel moet je je aan de regels houden etc, ook hier al veel informatie op deze site.
Jan

p.s. Bij een Company krijg je een abn nummer, dat ben je verplicht op je briefhoofd te zetten, dus zeg maar zoiets als de K van K in NL.
Tevens is er in OZ de Nederlandse Kamer van Koophandel waar ik lid van ben (in Melbourne), ga naar      www.ncca.com.au

[quote author=Jan H. link=topic=5676.msg71725#msg71725 date=1158977678]
Ofwel  je registreert een "trade name" en je koppelt al je verdiensten en lasten bij je prive belasting, dit vooral wordt gedaan bij beginners en als je vanuit huis werkt.
[/quote]

Is dit dan ook de weg die je moet bewandelen als je wilt gaan freelancen?
Zou je hier ook iets meer over kunnen vertellen want ik ben hierin wel geïnteresseerd.

Als je in NL wilt gaan freelancen dan schrijf je jezelf in bij de KvK en vervolgens kun je aan de slag. Je stuurt aan het einde van de maand of aan het einde van een opdracht een factuur en aan het einde van het jaar kun je zo'n beetje elk kostenpostje van de belasting aftrekken.

Hoe werkt dat in Oz, in a nutshell?

:wink:

Ik ken dat hele begrip van freelancen niet, maar ja ik ben al vele jaren uit het zakenleven van NL.

In ieder geval is het heel simpel.  Als jij inkomsten hebt (met of zonder trade name) door arbeid of consulten en je hebt ook gemaakte kosten daarbij (welke wel op die arbeid of consulten van toepassing zijn) dan kun je aan het eind van je persoonlijke belasting jaar die inkomsten en uitgaven verrekenen.
Dus zeg je hebt een "lecture" ergens gegeven en je krijgt daarvoor 400 dollar, dan kun je je autokosten van zoveel cent per km aftrekken en ook een ietsje van de kosten van de voorbereiding , b.v. printing costs of wat dan ook zolang het maar in verhouding staat met wat je doet.  Bij regelmatige "freelancen" dan kun je meer aftrekken, b.v. een PC, een kopier machine thuis , het papier en cartridges etc. Mocht je veel uit huis werken dan kun je nog een gedeelte van je huis als kosten opvoeren, b.v. 1/5e gedeelte want dat is je werk kamer/kantoor.
Heb ik ook eerder draadjes over geschreven.
Jan
p.s. je hoeft je nergens in te laten schrijven, maar een "trade name" moet je kopen en registreren zodat een ander er niet mee vandoor kan gaan.

Ikzelf geef geen trainingen, maar als je bij trainingen geven betaald wordt, dan zie boven.

p.s. ik ben gestopt met werken, heb het lang genoeg gedaan.

Jammer, sta open voor kennis.
Dan haal ik het wel van de andere draadjes.
En natuurlijk van de vele andere bronnen die internet ons biedt.

Groetjes, Mariette

p.s. lees altijd met veel interesse de info die je geeft.

[quote author=Jan H. link=topic=5676.msg71777#msg71777 date=1159048654]
freelancen
[/quote]

Okay thanks.

Ik krijg het idee dat freelancen administratie- en belastingtechnisch makkelijker is dan in NL.

:up:

Let er ook een beetje op dat de regels/wetten/eisen hieromtrent per staat/territory kunnen verschillen. Als je in meer dan 1 staat gaat werken kan dit met name lastiger worden om allemaal in de gaten te houden; iets wat mag in Queensland hoeft dus niet perse te mogen in New South Wales. Alles dus goed nalezen op het internet en als je twijfelt navragen bij je dichstbijzijnde Office of Fair Trading (of equivalent in jouw staat).

In NSW ga je dus naar het Office of Fair Trading om je bedrijf in te laten schrijven (kost hier rond de 125 dollar voor 3 jaar geloof ik). Daar krijg je dan een "certificaat" van dat je in je "principle place of business" (je huis of je kantoor) zichtbaar op moet hangen - ja, dat staat in de regeltjes.

Als je je bedrijf aan huis wilt vestigen zou ik ook even bij je local council (gemeentehuis) navragen of dat is toegestaan. Sommige councils kunnen daar lastig over doen - helemaal als bijvoorbeeld je buurvrouw/buurman/buurpersoon gaat klagen over de vele autos die aan de straat geparkeerd zijn of ivm geluidsoverlast etc. Als je dan nog eens apparatuur, computers, gereedschappen etc thuis hebt voor het uitvoeren van je bedrijf is het ook verstandig om contact op te nemen met je verzekering aangezien dit voor zakelijk gebruik is en dan wellicht niet met je inboedel is meeverzekerd.

Verder kan het inderdaad zijn dat je bepaalde cursussen succesvol moet volgen alvorens je aan de slag mag; dat hangt dus inderdaad af van wat voor beroep je gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld in de bouw gaan zijn veel eisen aan verbonden (logisch). Ook makelaar mag je niet zondermeer worden. Voor vele van dit soort beroepen zul je dan een "certificate" moeten halen en een "license" aan moeten schaffen EN deze telkens tijdig vernieuwen.

Maar, zoals gezegd, er zijn ZAT vrije beroepen, waar je zo in mag springen en *bijna* kunt doen en laten wat je wilt --- uiteraard kan je wel op je vingers getikt worden EN zul je je aan alle wetten en regelingen mbt tax, trade en consumer affairs moeten houden. Het kan een goed idee zijn om een goede accountant op te zoeken die je kan informeren over alles wat wel en niet kan/mag - op zijn minst op tax gebied.

Oh, trouwens, je kunt als eenmanszaakje (dus niet als pty ltd) ook een ABN aanvragen bij de ATO - kost niets, alleen een beetje werk via de betreffende website. Dit kan wellicht wat voordelen bieden - ik heb bijvoorbeeld mijn mobieltjes op een business plan bij Telstra en heb nu veel betere rates dan op een normaal plan. Om dit te verkrijgen had ik dus mijn ABN nodig.

Zeer goed verteld Paul, met bruikbare tips.

Mogelijk moet je wel je 3 maandelijkse GST and PAYG formulier invullen als je een ABN nummer krijgt, dus dat is wel even wat extra administratie van een half uur per 3 maanden bij een eenmanszaakje. Het betekent dat je GST (BTW zeg maar) en PAYG (Pay as You Go) in termijnen vooraf dient te betalen en dat wordt dan eenmalig verrekend met je aangifte van je belasting.
Ook de GST wordt dus door de gewone belastingdienst ATO ingehouden.

Jan

Oh ja, GST (jakkus)...

Als je geen PTY Ltd hebt hoef je trouwens alleen maar GST af te dragen als je meer dan umm wat was het, $50000 (ongeveer) per jaar aan inkomsten hebt. Het exacte bedrag kun je vast op de ATO website vinden of anders bij je accountant navragen. Dat geldt dus zelfs als je een ABN hebt aangevraagd. Dus, als je een eenmanszaakje opzet als "extra inkomen" en je zorgt dat je onder de $50000 per jaar blijft hoef je je over GST op zich geen zorgen te maken :) Uiteraard moet je wel inkmostenbelasting (PAYG) over je extra inkomen :-(

Ohhh trouwens, men kent hier ook regelingen mbt de hoeveelheid tijd die je aan 1 klant besteed (of geld je eraan verdiend?). Als je dus meer dan 80% van 1 klant afhankelijk bent wordt dat als "in dienst zijn" gezien. Ook heeft het dan geen zin om een Pty Ltd te hebben om zo te proberen minder belasting te betalen etc... daar trappen ze bij de ATO dus niet in...

Ook heel goed geregeld hier: Bij de belasting dienst kun je als 'small business' (dus ook als je als contractor wilt gaan werken o.i.d. GRATIS een seminar volgen bij de belasting dienst (ATO). We hebben dat 2 maandjes geleden gedaan. Waren 4 opeenvolgende dnsdag avonden (van 7-9 of zoiets).
Heel interessant. Je krijgt ook stapels aan documentatie mee. Over die GST b.v.: Wanneer je in een jaar meer dan 50.000,= dollar omgezet hebt ben je inderdaad verplicht om GST af te dragen (en dus moet je ook in rekening brengen). LET OP er wordt hier niet gesproken over een kalender jaar of financieel jaar... Wanneer je in de 12 maanden voorafgaand aan nu die omzet gehaald hebt, dan moet je gst afdragen. Alhoewel het dus niet verplicht is om je als gst-bedrijf te registreren en gst in rekening te brengen als je geen omzet van 50.000 denkt te halen, is het toch wel verstandig om te doen als je ongeveer in die richting zou komen. Je moet namelijk afdragen als je boven die 50k komt, of je nu wel of niet gst in rekening gebracht had (dus dat kost je dan 11% van je omzet).

Voor een ieder die iets voor zichzelf wil gaan beginnen, of er zelfs maar over nadenkt: GEEF je op voor dat seminar. Wij kwamen er achter doordat we een ABN nummer aangevraagd hadden, op basis daarvan wat foldertjes kregen en in een van die folders stond dat. Ik neem aan dat het ook op de site van de ATO te vinden moet zijn.
Perthpete

Back