Opties voor kleine kinderen..

Jacob en Marije

New Member
Hallo!

Binnenkort vertrekken we (Jacob, Marije, Mare (3) en Joep (1)) naar Oz.. Omdat onze dochter bijna 4 wordt, zijn we aan het kijken wat de mogelijkheden t.a.v. scholen zijn. We maken ons enigszins zorgen over de Engelse taal. Om haar zomaar in een Aussie klas te dumpen zonder dat ze de taal kent, daar maken we ons wat zorgen over. Zijn er mensen op dit forum die dit ook hebben meegemaakt? Kunnen kleine kinderen ook al Engelse les volgen voordat ze naar school gaan? Ik heb wel wat gevonden op internet (zoals ESL-NA) maar dit is me nog te onduidelijk.
En verder nog: ik lees af en toe wat over bonussen voor kleine kinderen. Krijg je een 'bonus' als je met kleine kinderen naar Oz komt?
Bedankt alvast voor de reacties!!
 
Niets om je druk over te maken. Je zult er verstelt van staan hoe snel ze het Engels zal oppikken wanneer ze naar school gaat. Wij zijn hier nu 6 maanden en onze oudste van 6 spreekt na 4 maanden school net zo goed Engels als de andere kinderen in haar klas. We hebben zelfs moeite om onze dochter van 3 jaar Nederlands te laten blijven praten, want ook zij pikt spelenderwijs heel veel woorden op.

De regels zijn hier wel iets anders voor wat betreft scholen. Een kind gaat hier eerst naar Kindy (kindergarten, peuterspeelzaal), 2 dagen per week en daarna pas naar Pre-Primary (kleuterschool) van 5 dagen. Kan alleen die link nergens meer vinden die je kunt gebruiken om te bepalen of jouw kind al naar Kindy mag. Onze jongste dochter mag nl. pas per februari 2011, omdat ze na 1 juli 2010 pas 4 zal worden. jammer want ze is er zelf wel al aan toe.

Maar misschien heb je in elk geval iets aan deze website. Onder Study / School courses kan je o.a. een brochure vinden die je nog wat meer kan vertellen.

En deze site kan je gebruiken om meer info over een bepaalde state school te vinden.

Beide links gaan over WA, maar weet zeker dat je op die manier ook wel iets over de staat kan vinden waar jullie zelf naar toe gaan (ben even kwijt waar dat was :) )
 
Hoi!

Wij wonen sinds 1,5 maand in Adelaide met onze twee kids van 3 en net 5 jaar.
Vanaf komend januari gaat onze dochter naar school. Ze heeft nu voor de zomervakantie 5 ochtenden mogen oefenen. Ze sprak praktisch geen engels, maar ze vond het heel erg leuk. Ze heeft ook al aardig wat opgepikt qua taal. Het schijnt inderdaad dat kinderen van die leeftijd binnen een paar maanden vloeiend engels spreken. Ik zou me er niet druk over maken en ze evt spelender wijs leren tellen etc, maar engelse les :roll: volgens mij niet nodig.
En op die leeftijd spelen ze heel makkelijk met elkaar zonder dat ze elkaar verstaan en begrijpen.

Groetjes Wietske
 
Hai,

Joh maak je geen zorgen komt helemaal goed. Wij wonen nu 1,5 jaar hier en onze meiden van 11 en 6 gaan heel erg goed op school. Ze hebben beide wel bijna een schooljaar extra engelse les gekregen vanuit de school dus wel even aangevendat je kind anderstalig is en eigelijk wel wat extra les kan gebruiken, in weze heeft elk anderstalig kind daar recht op geloof ik of het hangt misschien af van wat voor visum je heb. Ze hebben er wel heel veel aan gehad en nu 1.5 jaar later heeft de jongste helemaal geen achterstand meer, alleen de oudste van 11 heeft nog een kleine achterstand maar zoals het er naar uit ziet zal ook zij die achterstand wegwerken.

Over een bonus voor kleine kinderen weet ik niets van wel de baby bonus maar die krijg je als je een kindje krigt hier. Wel heb je gewoon kinderbijslag waarvan de hoogte afhankelijk is van je inkomsten. Deze wordt om de 14 dagen op je rekening gestort.

Groetjesss
 
Back
Top