overgang school in Nederland naar Australië

Lilygirl

New Member
Hallo!

Weet niet of er al een topic over is, kon ook niet iets vinden, maar ik vraag me het volgende af:

Als wij in, zeg maar september, naar Australië verhuizen, zouden de (australische) instanties moeilijk kunnen gaan doen als we de kinderen (9 en 12) tot januari thuishouden en in het nieuwe schooljaar naar school laten gaan? and what about the dutch....
Iemand ervaring met dit gegeven? Het houdt wel in dat de kids een half jaar vrij hebben (vinden ze zelf niet erg...).
Ben erg benieuwd of iemand hier een antwoord op weet. Natuurlijk kan ik hier bij de onderwijsinspectie navraag doen, maar over Australië weet ik het eigenlijk niet.

Graag hoor ik van jullie!!

Pauline

Hallo Pauline,

Naar wat ik heb begrepen wordt het begrip leerplichtambtenaar iets ruimhartiger en minder formeel omschreven. Over het algemeen leeft het idee dat als kinderen bv een tijdje gaan reizen zij daar ook wijzer van worden.

Wij vertrekken 2 oktober en hebben twee kinderen van 8 en 10 jaar waarmee wij in oktober/november/ december gaan reizen, waarschijnlijk op een toeristenvisum omdat skilled independent nog even op zich laat wachten. Australische overheid zal hier dus niets van merken. In Nederland zijn wij dan weg. December en januari grote vakantie in Australië.

groeten Wim

Werkend in het onderwijs hier in Australie merk ik dat er wel een act is (education huppeldepup act) waarin staat dat kinderen in principe naar school moeten. Maar er is veel minder strenge controle dan in NL. Ik zeg niet dat je je kinderen niet naar school moet sturen. Maar ik denk niet dat ze er hier wat van zullen merken. Je kunt (als dat nodig is) bij de Nederlandse inspectie ook, tja hoe zeg je dat, een soort ontheffing vragen. Met de uitleg wat jullie van plan zijn.

Verder denk ik dat als je die 6 maanden op een bepaalde plek woont, het juist heel goed is voor je kinderen om naar school te gaan. Dan leren ze gelijk andere kinderen kennen, hun Engels gaat vooruit en jullie hebben ook wat ruimte om dingen te regelen. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten...

Succes  :up:

Hai Wim en Ellen,

Wij hebben drie kinderen (van bijna 18, 14 en 5 jaar) en wachten ook naarstig op ons visum.
In principe zouden wij ook wel een tijdje door Aussie willen reizen voor wij ons settelen.
Hebben jullie daar al iets voor geregeld of hoe hadden jullie gedacht dit te doen?
wij willen wel heel graag, maar willen ook wat overhouden om in een huis te stoppen.
heb je enig idee wat er zoal nodig is om het een paar maanden vol te houden?
En wil je dit doen als een backpacker? of met een camper of zoiets?
En wanneer verwcht je ongeveer je visum te krijgen (heb je al medicals en VOG meegestuurd?)
Ben heel benieuwd,

Mariette (Aagje) :-D

Lijkt mij geen enkel probleem.
Vergeet alleen niet dat het schooljaar anders loopt. In Nederland begint de school in augustus/september, in Australië in februari. Hierdoor gaan de kinderen een half jaar terug. Dat was bij ons het geval toen onze kids naar school gingen. Misschien niet zo duidelijk. Ik bedoel dat in Nederland je klaar bent in juli, in Aus pas in januari, dus je doet hier 6 maanden extra. Overigens vond ik die 6 maanden extra prima. Geeft de kids genoeg tijd om zich in de taal te verdiepen, want de rest van de stof is een makkie.
Ducee

Hi Mariette,

En wij maar denken dat wij met kinderen van 14, 12 en 8 in een lastige situatie zitten.... Wil de oudste (jongen of meisje?) ook zomaar mee?
Ook wij zijn voornemens na het Nederlandse schooljaar te vertrekken om de kinderen vervolgens begin februari in Australie naar school te doen. En dat halve jaar terug, ben het eens met Ducee, geeft tijd om aan te passen en wat is 6 maanden uiteindelijk op een mensenleven.
Overigens zou het wellicht zelfs nog een alternatief kunnen zijn om de kinderen zelf les te geven, zodat ze juist een half jaar winnen. Wij hebben tijdens een wereldreis onze kinderen iedere dag 1,5 uur les gegeven en na 6 maanden liepen ze qua behandelde stof voor op hun klasgenoten in Nederland........

Groet en succes,
Edwin

Het zijn allemaal jongens, lucky me!

En zoals het er nu uitziet gaat ook de oudste mee!
De planning was in eerste instantie oktober/ november te verkassen, maar vanwege some delay redden we dat toch echt niet meer.
Onze aanvraag is nog niet eens in behandeling genomen.
De oudste doet een horeca opleiding aan het ROC en zou het laatste jaar laten zitten en in Australie verder doen.
Maar volgens zijn laatste plannen, omdat we nu toch later vertrekken, wil hij het toch afmaken en dan iets later naar ons toekomen?
We zullen wel zien, hij "wil" in ieder geval wel.

Maar een paar maanden door Australie trekken lijkt mij ook wel wat voor het echte (werk)leven weer begint.
Ik heb ook geen idee hoe het ons allemaal zal vergaan, het lijkt wel hoe meer je van te voren uit wil stippelen hoe minder er van terechtkomt.

Wel fijn om met 'gelijkgestemde' af en toe ervaringen uit te wisselen.

Mariette

Mmmmm, ja dan heb je het volgens mij wel wat makkelijker met allemaal jongens. Bij ons is de oudste een meisje en die wordt vooralsnog niet vrolijk van een mogelijk vertrek. Die andere twee, beide jongens, vinden het allemaal prima zolang ze ook in Oz maar snel op voetbal en tennis kunnen...

[quote author=letsgo link=topic=5525.msg69796#msg69796 date=1157104501]
Die andere twee, beide jongens, vinden het allemaal prima zolang ze ook in Oz maar snel op voetbal en tennis kunnen...
[/quote]
Hmmm, heerlijk ongecompliceerd, jongens...

[quote author=letsgo link=topic=5525.msg69796#msg69796 date=1157104501]
Mmmmm, ja dan heb je het volgens mij wel wat makkelijker met allemaal jongens. Bij ons is de oudste een meisje en die wordt vooralsnog niet vrolijk van een mogelijk vertrek. Die andere twee, beide jongens, vinden het allemaal prima zolang ze ook in Oz maar snel op voetbal en tennis kunnen...
[/quote]

Niks makkelijk, anderhalf jaar geleden wilde hij heel graag, want zat niet echt lekker in zijn vel, ondertussen wel, dus wil eigenlijk niet, maar is veel te nieuwsgierig om het niet allemaal mee te maken.
De middelste wil al van het begin af aan niet, ja, wanneer hij klaar is met zijn middelbare school. Maar niet direct, mar hij wil dierenarts worden en werken met krokodillen en hagedissen dus zal daar goed op zijn plaats zitten. Maar goed hij wil pas over 5 of 6 jaar alleen de jongste, wil wel graag, ook al zal hij wel zijn vriendjes gaan missen.
Hij is in Januari mee geweest naar tasmanie en de twee oudsten niet.

Dus je ziet het, ook bij ons is het geen rozengeur en maneschijn.
Wij zijn alleen van mening dat wij met z'n allen daar een veel beter leven kunnen hebben dan hier en willen daar de kinderen graag in meenemen.

Mariette

Oeps, dat valt dan toch wel tegen. Reactie was gebaseerd op het feit dat jij stelde 'allemaal jongens, lucky me'.
Hoe dan ook, wij zijn ook zielsgelukkig met onze dochter en haar gevoelens willen we zeker niet negeren. Maar net als jullie zijn ook wij van mening dat, ondanks het feit dat Nederland een prima land is (althans, dat is onze mening), de toekomst voor ons gezin in Oz meer perspectief biedt.
En nu kan het nog, over vier jaar wordt dat met een 18-jarige dochter een stuk lastiger. En ik zie ons niet zonder een van de kinderen vertrekken.....

Lucky me, houd eigenlijk in dat iedereen wel een beetje medelijden met mij mag hebben omdat ik als enige vrouw moet 'samenleven' met 4 mannen.
En hoe groter en ouder ze worden hoe lastiger. :-D

Mariette

Bedankt allemaal voor de reakties! Ik ga ook maar eens informeren bij mijn Ozzie nicht met kids, die weet vast ook wel wat meer.
Ik denk inderdaad, jufrebekka, dat als we eenmaal een plekje hebben, de kids alvast naar school kunnen. Goed idee, inderdaad ook voor de vriendjes....

Groetjes
Pauline

Toen wij hier kwamen wonen 2 jaar geleden hadden wij zelf ook het plan om lekker een paar maanden te gaan rondreizen met de kinderen. Maar na 2 weken was onze oudste (toen 7) het al zat. Hij wilde weer het gewone ritme hebben, hij wilde naar school. We zijn toen op scholenjacht gegaan en we hebben hem mee laten beslissen. De school van zijn keuze is het uiteindelijk geworden en nu 2 jaar later zitten hij en zijn zus er nog. Het is een geweldige school.
Inderdaad is Koen ook een half jaar teruguit gegaan. Maar ivm de taal was dat hard nodig. Hij sprak nog geen woord Engels toen wij hier kwamen. Nu gaat school hem heel gemakkelijk af. Hij heeft nog teeds 1 x pw les van een Second Language Teacher, maar hij heeft belachelijk goede rapporten.
Joyce daarentegen is in Januari direct naar groep 1 gegaan, terwijl ze in Augustus pas 5 was geworden. Ze had dus pas 1 jaar gekleuterd en moest direct naar groep 3 (Ned. begrippen). Ze heeft het dus behoorlijk zwaar gehad. Maar nu heeft ze groep 2 bijna achter de rug en het gaat hartstikke goed.
Het snel naar school gaan heeft hen heel goed meegeholpen om de taal snel te leren spreken, evenals het spelen met de kinderen in de straat. Maar thuis blijven we stug Nederlands praten en lezen. Zodoende zijn ze volledig 2-talig.
:up: 

Heeft er misschien ook iemand ervaring met kinderen welke in Nederland op speciaal basisonderwijs zitten en dus straks in Australie ook naar school moeten.

groetjes Sandra

Is wat ons betreft ook een interessante vraag want onze middelste zit in Nederland inmiddels op speciaal voorgezet onderwijs; wij hebben per e-mail contact gezocht met Aspect.org (autisme) maar hebben tot heden geen response ontvangen...

Ik begreep dat ze speciaal onderwijs in Queensland aan het uitfaseren zijn. Maar pin me er niet op vast. Een hoop special education units zijn hier aan het sluiten... Niet echt goed nieuws. En door de verkiezingen blijft dezelfde partij aan de macht, en zal dat dus niet veranderen.

Back