Overwaarde/afgelost bedrag eigen huis...

Tijlcarm

New Member
Hallo weet iemand of je belasting moet betalen over het inmiddels afgeloste bedrag van je hypotheek? en over de eventuele overwaarde?
Zitten er nog consequenties aan omdat je het geld mee wil nemen naar Australië? (en daar in een huis wil investeren?)
BVD,Carmen.

Nederland kent geen zogenaamde 'capital gain tax' dus het antwoord is nee: de overwaarde (verschil tussen verkoopopbrengst huis en resterende hypotheek) kan je belastingvrij incasseren en meenemen. Mag ook wel want we betalen al genoeg zou ik zo zeggen... :p

hmmm... nou toevallig zitten wij in dat schuitje. Maar het is wel van belang dat het geld niet op 1 januari of 31 december op je rekening in nederland staat, anders ga je er wel belasting over betalen (heb je meer geld op je rekening dan de vrijstelling....)

Lela, ik denk dat we het hier over twee verschillende dingen hebben. Volgens mij heb jij het over de 'vervanger' van de vermogensbelasting die in Nederland -ik dacht in 2001- is afgeschaft. Maar dat is iets anders dan belasting op vermogenswinsten waar Carmen aan refereert.

goeie vraag maar weet iemand hoe dat in OZ zit?????
Hoe zit het bv met de overschrijvings heffing bij aankoop van een woning??
Kosten die bij de koopprijs komen?

Ik houd deze topic in het oog

Groetjes Kees

Hoi

Wij hebben ons huis verkocht en het is belastingvrij. Als het een zakelijk pand is niet, dan betaal je wel belasting over de overwaarde en niet te weinig.

Groetjes Jacqueline

In tegenstelling tot NL kent Australie "capital gains tax" als onderdeel van de inkomsten belasting. Je betaalt belasting over de waarde vermeerdering die een zaak heeft ondergaan tussen het moment van aankoop en verkoop. Wel mag je er allerlei dingen aftrekken, bijv. investeringen die je hebt gedaan om het te verbeteren of in goede staat te houden. Het geld voor "tweede huizen", aandelen en andere vermogens objecten.

Het huis waar je zelf woont (je hoofd verblijf hebt) is vrijgesteld, tenzij je bijv. een zaak aan huis hebt of kosten van een werkkamer of atalier enz. in aftrek hebt gebracht, want dan wordt een (soms maar klein deeltje) van de woning als zakelijk pand aangemerkt.

Kosten bij aan/verkoop:
Er wordt bij verkoop van huizen een per staat verschillende "stamp duty" geheven (NSW meen ik 3,5%). Die zou eigenlijk bij de invoering van de GST zijn afgeschaft, maar daar hebben de politici nog geen tijd voor gehad  :evil:
Verder betaal je de solicitor for the conveyancing - valt over te handelen) en als je een hypotheek moet nemen dan de diverse fees om die te krijgen (incl. stamp duty).
Verder is het heel belangrijk dat je bij aankoop van een huis - voor je toehapt - een "pest inspection" hebt laten doen om te kijken of het huis al niet door de termieten is aangevreten. Ook een building inspection om verborgen gebreken te ontdekken is belangrijk - maar dat is het in NL ook. Reken daarbij op ca. $250 per inspectie.

Bij verkoop van je huis betaal je de makelaar provisie! De koper betaalt niks.

Hallo mensen!

Begrijp ik het nu goed dat als ik de overwaarde van mijn woning in australie op een bank zet ik daar geen belasting over hoef te betalen? Dat terwijl ik hier in Nederland 1,2% over mijn 'vermogen' belasting moet betalen?

Ik neem aan dat je officieel moet zijn geemigreerd voordat je een bankrekening kunt openen in Australie (anders zou ik nu al een aardig bedragje Nederlandse belasting kunnen ontlopen)  :grin:

Maxx

Je hoeft niet officieel geemigreerd te zijn om een bankrekening in Australie te kunnen openen.  Ook als buitenlander kun je een bankrekening hebben, mits je een adres in Australie hebt waar de bank-afschriften heen kunnen. Je moet ook persoonlijk de rekening gaan openen.

Als Nederlands ingezetene met een bankrekening in het buitenland moet je officieel een vergunning hebben van de Nederlandse Bank voor het aanhouden van die rekening en moet je normaal het saldo per 31 december ieder jaar aan de NL belastingdienst opgeven. Dus dat schiet niet op.... Dat opgeven kun je natuurlijk achterwege laten....maar er is wel een verdrag m.b.t. uitwisseling van belasting gegevens tussen Australie en Nederland.
Bovendien, als je in Australie geen Tax File Number hebt (dus daar verondersteld wordt belasting te betalen) wordt een with-holding tax op je rente ingehouden die minder gunstig is dan de 1.2 % in NL. Dus dat schiet niet op.....

Pas als je geemigreerd bent en belastingbetaler bent in Australie wordt het allemaal wat vrolijker. Maar ook dan betaal je wel belasting over de renteopbrengst over het kapitaal maar niet meer over het kapitaal zelf.

Hai Henk,

Duidelijk uitleg bedankt. Ik had al niet de illusie dat ik een maas in de wet gevonden had :-( maar je wet maar nooit  :grin: .
Bedankt.

Weet je toevallig ook hoeveel de tax is op de rente van vermogen? Zal toch lang niet zo veel zijn als die 1.2% die ik nu betaal?

Groet,
Maxx

Rente over een saldo bij een Australische bank is gewoon "inkomen" en wordt dus opgeteld bij je overige inkomen wat je in Australie verdiend. Als je aan de bank je TaxFile Number (TFN) hebt doorgegeven wordt er geen (witholding) tax ingehouden en betaal je gewoon het "marginale" tarief. Voor de tarieven voor 2007 verwijs ik naar de web site van de ATO, maar het hoogste tarief is 42 % momenteel, maar dat begint pas bij inkomens boven de $100,000.

Inmiddels is er een verhaal over belastingen op de Wiki: http://www.xpdite.net/node/66

Hoi hoi,

rekening openen kan ook zonder adres Down Under. Gewoon de manager van de bank lief aankijjken en ze nemen het adres van het bank filiaal. Lukte bij ons afgelopen januari in ieder geval. Wij waren er op vakantie en met het oog op onze emigratie in september / oktober 2007 hebben we de rekening geopend. Hebben online toegang: dus gewoon vanuit NL via internet overboeken  :wink:

Ons huis was verkocht en aangezien de spaarrente zeer aantrekkelijk is (circa 7%) gaan wij het bedrag overmaken (wel eerst ff wachten tot we ons visum GO hebben). Zelfs al houden ze die huppeldepup tax van 1,2% in is het makkelijk geld verdienen ten opzichte van de zeer LAGE rente hier in Nederland. Daarnaast betalen ze de rente iedere maand... ook handig

Groetjes,
Marjolein

In het verleden heb ik al eens gewezen op het valuta-risico. Momenteel staat de AU$ weer redelijk hoog 1$ = 60.5 Eurocent. Als dat wat zakt (naar bijv. 0.58 en je hebt je geld nog in NL) dan heb je in een klap het renteverschil er weer uit :)  En op de langere termijn gezien is de kans op zakken momenteel iets groter dan op stijgen (maar hou me er niet aan!) Iemand die dat echt zou kunnen voorspellen hoeft nooit meer te werken.

Het tarief voor direct opvraagbare spaarrekeningen is momenteel 6 - 6.1 % met maandelijkse rente vergoeding (effectief max. 6.2% p.a. ongeveer). Term deposits geven meer, maar daar zitten weer kosten aan vast zodat voor minder dan een jaar het effect zelfs negatief is.

De withholding tax wordt  gelijk elke maand op de rente bijschrijving ingehouden. Die is voor non residents 10 % en voor residents zonder Tax File Number 45% - dus hou in de gaten dat de bank het juiste tarief inhoudt. Daarbij is het misschien nog een probleem dat je rekening op het adres van de bank staat (daarmee lijk je resident te zijn, terwijl dat niet bent). Zolang je nog niet in Australie woont (en tax resident wordt met een TFN) kun je die 45%  WHTax niet terug krijgen resp. compenseren met je overige te betalen inkomsten belasting.

Er zijn dus meer haken en ogen dan je denkt. Als ik jullie was zou ik voor die paar maanden maar even wachten en de centjes op de bank in NL houden. Je loopt geen koers risico wanneer het mogelijk allemaal niet door gaat en zo lang je in NL woont kun je nog van de vrijstelling in Box 3 gebruik maken. Als je de risico's en het gedoe er tegen af ziet ben je niet eens zo veel minder af.

Zoals je ziet.... alles heeft zijn voors en zijn tegens... Maar voorlopig doen we het op onze manier..

Succes iedereen met alle financiele beslissingen.  :cool:

Groetjes,
Marjolein

Hallo,

De bank rente en belasting verhaal begrijp ik wel, maar hoe zijn de rente's over de lening van je huis.
Heb je ook in Oz 1001 verschillende mogelijkheden voor het afsluiten van een hypotheek en wat zijn de rente's bij 1jr 5jr of 10jr vast. Alvast bedankt gr Patrick en Helena

Hoi Pat en Erna,

er bestaan al wat "draadjes" over de rente in Oz.. even searchknoppen  :wink: even in het kort: het is vrij kostbaar om geld te lenen in Oz en er bestaan geloof ik 3 varianten waarbij de rente uiteraard verschilt!

gewoon jullie huis goed verkopen!!  :cool:

gr. Cat

Hypotheek rentes zijn in Australie bijna allemaal variabel. Het is een uitzondering wanneer je een 5 - 10 jr vaste rente kunt krijgen en meestal is dat onvoordelig - wordt ook erg weinig aangeboden. Wel komt er vaak in het nieuws: "...doordat de centrale bank de rente weer heeft verhoogd is de gemiddelde huizen bezitter er zoveel dollar per week op achteruit gegaan.... :-( "  De huidige hypotheek rente ligt zo tussen de 8 en 8.5% effectief per jaar.
Er is een ruim aanbod van allerlei banken en er zijn ook "onafhankelijke" hypotheek bemiddelaars. Er wordt veel geadverteerd met tarieven en voorwaarden - ook op TV reclames: gratis reis naar Fiji voor 2 personen als je bij de Greater Building Society je mortage onderbrengt. Dat betaal je natuurlijk allemaal zelf.....  :evil: Alleen misschien Ozzie Home Loans: "Ozzie will save you!!!"  :smile:

Hypoteek rente is in Australie niet aftrekbaar, daartegenover betaal je ook geen "huurwaarde forfait".

Back