Paspoort vernieuwen? Kan alleen nog maar in Sydney

Moest deze week mijn paspoort vernieuwen. Op naar de ambassade in Bondi Junction.
Werd me verteld dat nu alleen nog de ambassade in Sydney open is.

Denk laat het iedereen weten. In het geval je bv in Perth, Brisbane of Melbourne woont moet je dan dus een ticket Sydney naar boeken, waarschijnlijk ook zeker 1 nacht hotel en alleen maar even een formuliertje af te geven en vinger afdrukken te maken?

Gelukkig woon ik op dit moment in Syndey... paspoort is nu wel 10 jaar geldig
 
Moest deze week mijn paspoort vernieuwen. Op naar de ambassade in Bondi Junction.
Werd me verteld dat nu alleen nog de ambassade in Sydney open is.

Denk laat het iedereen weten. In het geval je bv in Perth, Brisbane of Melbourne woont moet je dan dus een ticket Sydney naar boeken, waarschijnlijk ook zeker 1 nacht hotel en alleen maar even een formuliertje af te geven en vinger afdrukken te maken?

Gelukkig woon ik op dit moment in Syndey... paspoort is nu wel 10 jaar geldig
Oud nieuws hoor. :p
Ik haal mijn paspoort gelukkig wel bij de postoffice. ;)
 
Yep, begin dit jaar van Melbourne naar Sydney moeten vliegen. Het is overigens niet de Ambassade, die zit in Canberra, maar het Consulaat-Generaal. Ik vond het niet heel erg, lekker weekje NSW aangeplakt, maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk ivm werk, tijd en kosten. Nieuw paspoort kost nu $201.

@Tekkel heeft gelijk, dit is al jaren het geval, maar er zijn wat kleine uitzonderingen. Als je om medische of andere (financiele) redenen niet in staat bent om de reis te maken of te betalen (tikt nogal aan als je een gezin met 5 kinderen hebt en in Darwin woont), worden er in de andere state capitals jaarlijks 1 of 2 dagen georganiseerd voor paspoortvernieuwing. Je moet echter wel aan de eisen voldoen. Alleen bij overcapaciteit geven ze ook gewone stervelingen de kans om in te schrijven. Tip: abonneer je op de Facebook-pagina van het Consulaat-Generaal in Sydney, dan krijg je tijdig meldingen wanneer er weer zo'n dag wordt georganiseerd en op welke locaties.

Voor hotelovernachtingen stikt het van de goedkope backpackersjoints aan Bondi Beach.

Alternatief is altijd nog Schiphol, als een reis naar NL toch al in de planning zit is het handig om dat te combineren met de vernieuwing van je pas.

Tot slot: in de politiek wordt aan dit probleem gewerkt. Hou de website van www.eelcokeij.com in de gaten, die volgt het proces op de voet en je kunt je op zijn site abonneren voor nieuws.
 
Last edited:
voordat ik naar OZ ging heb ik mijn paspoort vernieuwd ondanks dat deze nog 1,5 jaar geldig was. NL paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig ipv 5 dus hoef er pas over 9,5 jaar weer aan te denken. Tegen die tijd heb ik ook mijn OZ paspoort allang als alles naar wens verloopt.
 
@Tim911 ik wou dat ik zo slim was geweest :). Ik kwam erachter toen ik al in Oz zat, dus Sydney was onvermijdelijk. Maar leuke trip gehad en nu weer 10 jaar onder de pannen.
 
voordat ik naar OZ ging heb ik mijn paspoort vernieuwd ondanks dat deze nog 1,5 jaar geldig was. NL paspoort is tegenwoordig 10 jaar geldig ipv 5 dus hoef er pas over 9,5 jaar weer aan te denken. Tegen die tijd heb ik ook mijn OZ paspoort allang als alles naar wens verloopt.
Ja? Ben je van plan Australier te worden? Of wordt je automatisch Australier als je straks getrouwd bent?
 
Gaat niet automatisch nee, was het maar waar. Ik wil graag beide nationaliteiten hebben, hopelijk is dat nog mogelijk tegen die tijd.
 
Ja klopt, ik ben Australian by Descent.
Voor mijn vriend zou het tzt interessant zijn om ook Australier te kunnen worden, maar onder de voorwaarden dat je je Nederlanderschap niet hoeft op te geven, dat zou erg zonde zijn denk ik. Vooral qua toegang tot de Europeese markt en de mogelijkheid om terug te gaan naar Nederland wanneer we dat zouden willen.
 
@Jagermeester, volg je Eelco Keij's website? Hij volgt alle politieke ontwikkelingen rond Nederlanders in het buitenland op de voet (zit zelf in NYC). Als je je inschrijft op die website krijg je alle nieuws in je e-mailbox. Tot dusver kun je nog steeds dual citizen worden en blijven MITS je een Australische citizen ouder of partner hebt, en MITS je beide paspoorten op tijd blijft verlengen. Doe je dat niet, dan verlies je je staatsburgerschappen.
 
Back
Top