paspoort voor vakantie holland

ypjjansen

New Member
Hoi hoi,

Begin juli ga ik voor 3 weken op vakantie naar nederland. Mijn paspoort is geldig tot en met 07 augustus 2008. Zover ik weet sta ik nog steeds ingeschreven bij het GBA. Zou het een probleem zijn om een paspoort in nederland aan te vragen??

Het is behoorlijk lastig om hier in australie een paspoort aan te vragen omdat ik dan naar brisbane of sydney moet reizen (beide verder dan 400 km).

Thanks,

Yvonne

Voor zover je weet dus....stel dat het niet is...je gaat naar je oude woonplaats
en je bent uitgeschreven. Je kan dan dus geen paspoort aanvragen.
En....je kan door omstandigheden pas na 7 augustus
terugreizen....mmmhhh dan heb je geen paspoort.

Als je dit gaat doen, zou ik eerst goed kijken of je nog wel in de GBA staat ingeschreven.
Een goede graadmeter hiervoor kan zijn, dat je je basisverzekering voor ziektekosten
betaald in Nederland. Als je ingeschreven bent in de GBA moet je dit betalen voor zover
ik weet.

groetjes Miranda

Yvonne, als jouw paspoort tot 7 Augustus geldig is, dan zou ik bij de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt, checken of zij het accepteren dat je paspoort nog maar zo kort geldig is na terugkomst hier. Ik heb ergens in m'n hoofd rondhangen dat daar een minimaal aantal maanden voor wordt gerekend, maar pin me er niet op vast.

Wel lullig ja, dat je zover moet reizen, maar je hoeft er in ieder geval niet te zijn om 'm op te halen, ze sturen 'm op. Je kan misschien ook de bovenstaande vraag bij het consulaat stellen? (Even openingstijden checken: http://www.netherlands.org.au/pages/index_en.asp).

Succes!

Irene

[quote author=Eerainuh link=topic=8448.msg111748#msg111748 date=1203512421]
Ik heb ergens in m'n hoofd rondhangen dat daar een minimaal aantal maanden voor wordt gerekend, maar pin me er niet op vast.
[/quote]

Volgens mij moet je paspoort altijd nog een maand of 6 geldig zijn...

Dit vond ik op internet:
Een geldig paspoort dat nog minstens 3 maanden geldig is na vertrek uit Australië is vereist voor iedereen die Australië bezoekt.
Zal dan ook andersom zijn, of trek ik te snel conclusies?

Dankje voor alle reacties!!!

Ik heb zonet even een mailtje naar de gemeente waar ik het laatst woonachtig was in nederland verzonden. Stel nu dat ik niet ingeschreven sta dan moet ik mijn nieuw paspoort sowieso hier aanvragen. Als ik wel sta ingeschreven neem ik even contact op met het vliegtuigmaatschappy.

Cheers!!

Dijnas,

Ik heb twee jaar geleden een provisional spouse visa gekregen en voordat ik in juli vertrek heb ik waarschijnlijk een permanent visa ontvangen , is die regel voor 3 maanden enkel voor bezoekers of misschien ook voor mensen met een provisional/permanent visa zoals die van mij??

Er zijn te veel 'waarschijnlijks' in mijn verhaal, huh!!

Het is misschien een beetje kort door de bocht, maar -ook gezien het feit dat de prijs voor binnenlandse vluchten in Australie niet heel hoog zijn- is het niet verstandiger om "gewoon" naar brisbane of sydney te reizen?  Of woon je ook heel ver van een vliegveld vandaan?

En bovendien, als je naar Nederland vliegt moet je ook waarschijnlijk via brisbane of sydney: als je nou een paar dagen eerder gaat en een nieuw paspoort aanvraagt? Maar misschien onderschat ik hoe lang het duurt voordat een paspoort aangemaakt wordt bij het consulaat?

[quote author=EandE link=topic=8448.msg111858#msg111858 date=1203582355]
Het is misschien een beetje kort door de bocht, maar -ook gezien het feit dat de prijs voor binnenlandse vluchten in Australie niet heel hoog zijn- is het niet verstandiger om "gewoon" naar brisbane of sydney te reizen?  Of woon je ook heel ver van een vliegveld vandaan?

En bovendien, als je naar Nederland vliegt moet je ook waarschijnlijk via brisbane of sydney: als je nou een paar dagen eerder gaat en een nieuw paspoort aanvraagt? Maar misschien onderschat ik hoe lang het duurt voordat een paspoort aangemaakt wordt bij het consulaat?
[/quote]

Processing the new passport will take approx. 3 to 5 weeks""  tekst van de website die Eerainuh
heeft geplaatst in haar post. Dus dat gaat niet lukken.

[quote author=ypjjansen link=topic=8448.msg111835#msg111835 date=1203561033]
Dijnas,

Ik heb twee jaar geleden een provisional spouse visa gekregen en voordat ik in juli vertrek heb ik waarschijnlijk een permanent visa ontvangen , is die regel voor 3 maanden enkel voor bezoekers of misschien ook voor mensen met een provisional/permanent visa zoals die van mij??

Er zijn te veel 'waarschijnlijks' in mijn verhaal, huh!!
[/quote]

Nu ga je wel hele moeilijke vragen stellen ypjjansen  :lol: Heb eerlijk gezegd geen idee, ik was maar een beetje voor je aan het Googelen.

Het gaat inderdaad gewoon een vlucht naar sydney worden!!  Het zou jammer zijn als mijn vlucht naar holland misgaat, daarbij komt dat ik geen stopovers kan doen als mijn paspoort bijna verlopen is...

Bedankt voor alle reacties, ik ben niet vaak op deze site, maar als ik er ben dan is het wel erg goed!!

xx

In Sydney worden de paspoorten eens in de week bij het consulaat zelf aangemaakt. Wij hebben inmiddels twee maal ons paspoort verlengd (ja, je moet persoonlijk verschijnen bij het aanvragen) en dan werd het binnen een week toegestuurd (aangetekend). Wellicht met enig overleg kun je het met zo'n twee tot drie dagen regelen.....

M.i. e-mail naar het consulaat, probleem uitleggen (afstand enz.) en kijken hoe ze reageren.

Wij wonen overigens ook 250 km rijden van Sydney.... maar ja, eens in de vier /vijf jaar.... ff plannen en niet tot de laatste dag wachten.

Hoi Henk!

Waren ze er snel bij, met 1 week! Indrukwekkend ;-) Maar op de website staat 3 tot 5 weken, en dat werd mij ook verteld. Had jij soms onder de tafel wat geregeld, hm? Geintjuh.

Maar een email kan inderdaad nooit kwaad. Je weet het maar nooit!

Fijn weekend :)

Ireen

ik ben vorige week in NL geweest om o.a. mijn paspoort te verlengen (was nog 2 maanden geldig op moment van vertrek uit Brisbane). Qantas vertelde me dat niet het verlaten van Australie het knelpunt is, maar uiteraard het binnenkomen. Zo ook in Singapore, mocht je daar een dagje willen blijven. 
In NL was het paspoort in 3 dagen klaar (spoedbehandeling, EUR 86 lichter . . . ) en ik was NIET meer ingeschreven in NL (in de GBA blijf je trouwens WEL bekend). Bij de stadhuizen van grotere gemeenten in NL zit een afdeling die speciaal paspoorten voor niet-ingezetenen verzorgen. Het wijkkantoortje zal dit niet kunnen. Pasfoto, oude paspoort en die 86 euros meenemen en het is geregeld.
Voor ingezetenen is hooguit de wachtrij iets langer maar de afhandeling en kosten zijn hetzelfde.
Succes

Hans

Ik heb dat ook een keer gedaan en moest naar Den-haag voor mijn paspoort.  Het nam wel wat tijd in beslag, die tijd had ik liever doorgebracht met familie en vrienden ipv de rij in een gemeente huis.

Succes

ik weet niet waar je woont maar ik ben twee weken geleden bij het consulaat in melbourne
geweest, daar kon je de hele aanvraag doen incl. de foto's die sturen het naar sydney.
drie weken later heb je je paspoort thuis, hoef dus nergens heen te vliegen.
Misschien is dat ook een mogelijkheid?
Inge

Zo ver als ik weet is het niet nodig om ver te reizen om je paspoort te laten vernieuwen. Je kunt dit in Australie op elk postkantoor doen.

[quote author=zencat link=topic=8448.msg118273#msg118273 date=1211769986]
Zo ver als ik weet is het niet nodig om ver te reizen om je paspoort te laten vernieuwen. Je kunt dit in Australie op elk postkantoor doen.
[/quote]

Ja, voor Australiers, maar niet voor het verlengen van een Nederlands paspoort....

Back