Paspoorten

Ik kom net terug van het consulaat in Brisbane voor de aanvraag/verlenging van een paspoort voor mezelf, mijn zoon en mijn dochtertje en dacht mijn ervaringen even hier te delen:
Voor degenen met kinderen in Australie die nog geen NL paspoort hebben, maar bij hun ouder(s) bijgeschreven staan: vanaf 26 juni 2012 mag dat niet meer en moeten ze dus een eigen paspoort hebben. Aanvragen voor 1 mei worden als het goed is nog op tijd (dwz voor 26 juni) behandeld. Een aanvraag voor een paspoort voor een kind dat al bijgeschreven was, wordt gezien als een paspoortverlenging, dus het eind van dit verhaal is dan niet van toepassing.

Voor mijn zoontje, die bijgeschreven stond, was het dus makkelijk, ik had alles bij me:
aanvraagformulier,
zijn Australische paspoort,
mijn (NL) paspoort met zijn bijschrijving en mijn visum erin,
(Aus) paspoort van mijn vrouw,
mijzelf, mijn zoon en mijn vrouw,
gepast geld (alhoewel de tarieven online niet kloppen, wat "gepast" erg lastig maakt, gelukkig hadden ze wisselgeld)
zelf-geadresseerde Registered Post envelop (je hebt er maar een nodig ook al doe je zoals wij meerdere aanvragen tegelijk)
pasfoto (alhoewel de foto's van mezelf en mijn dochter afgekeurd werden omdat we er te groot opstonden: de definitie van "kruin" is anders online, dan in het systeem dat de foto beoordeelt. Als je dus zelf foto's neemt, maak dan afdrukken met verschillende "crops", en voor de zekerheid ook met verschillende "brightness" want op papier is het altijd donkerder dan op een computerscherm)
Kopieen van dit alles (wat overigens nutteloos was, want ze maken overal zelf direct een kopie van, tenzij je snel zegt dat jij dat al voor ze gedaan hebt)

Voor mijn dochtertje was dit de eerste aanvraag, en hadden we dus ook bij ons:
Haar geboortecertificaat, met Apostille stempel op de achterkant (die officieel niet meer dan 6 maanden oud mag zijn).
Wat we niet bij ons hadden, omdat het niet op de officiele checklist behorende bij het aanvraagformulier stond, was:
Ons marriage certificate, ook met Apostille stempel op de achterkant.

Commentaar van de overigens zeer behulpzame dame achter het loket: "hmm, ja, we hebben ze al meerdere malen gezegd dat dat erbij moet worden gezet op de checklist, maar dat is dus nog steeds niet gebeurd."
Dus kan ik maandag, gelukkig in mijn eentje en hoeft niet het hele gezin weer mee, er nog een keer langs om ons marriage certificate te tonen en te laten kopieren... :-/

Mocht je dus een eerste paspoortaanvraag voor een kind doen, neem dan je huwelijkscertificaat, en de rest natuurlijk, mee!

Ik belde laatst met het consulaat en mij werd verteld dat ik een paspoort voor mijn zoontje in ieder geval voor 2013 geregeld moest hebben. Maar het is dus al eerder?

Er zijn 2 data die hier spelen en die ze misschien in jouw gesprek met het consulaat door elkaar hebben gehaald:
April(?) 2013: Normaalgesproken kun je als NLer geen tweede nationaliteit hebben, maar momenteel bestaan er een paar uitzonderingen die naar alle waarschijnlijkheid in 2013 gaan vervallen. Mocht jij, en/of je kind, in aanmerking komen, dan moet je dus voor die tijd de tweede nationaliteit geregeld hebben, aangezien normaalgesproken bestaande dubbele nationaliteiten niet aangetast zullen worden. Als jullie kind(eren?) in Australie geboren zijn en de ouders allebei ten tijde van de geboorte PR hadden, hebben ze recht op de Australische nationaliteit, maar zorg dan wel dan je hun Aus paspoort voor 2013 geregeld hebt.
26 juni 2012: Apart daarvan geldt dat vanaf 26 juni dit jaar je kind(eren) hun eigen paspoort nodig hebben om internationaal te kunnen reizen, en zijn eventuele bijschrijvingen van je kind(eren) in je NLse paspoort niet meer geldig. Als ze al een Aus paspoort hebben, kunnen ze natuurlijk ook daarop reizen.

Dank voor de info! Australische paspoort voor de kleine is binnen. Als we terugkomen van een tripje Nederland deze maand gaan we achter het Nederlandse paspoort aan. Maar daar hebben we dus nog wel even de tijd voor. Ik zal de huwelijksakte meenemen :)

Haar geboortecertificaat, met Apostille stempel op de achterkant (die officieel niet meer dan 6 maanden oud mag zijn).
Wat we niet bij ons hadden, omdat het niet op de officiele checklist behorende bij het aanvraagformulier stond, was:
Ons marriage certificate, ook met Apostille stempel op de achterkant.

Wat is toch een Apostille stempel? Neem aan niet hetzelfde als certificeren of wel?

"Een document wordt van een apostillestempel voorzien als er is vastgesteld dat het document is afgegeven door een daartoe bevoegd persoon en dat de handtekening inderdaad tot de ondertekenaar behoort."
Met andere woorden, een stempel om de eerste stempel te verifieren en 60 dollar per stuk armer.

groetjes Johan

En waar kan ik die stempel dan halen? Het gaat in dit geval om een stempel op een Australische geboortecertificaat en een Nederlandse huwelijksuittreksel.

Op de Australische geboortecertificaat moet je bij "Birth, death and marriages department" van de staat waar het certificaat is afgegeven.
Het nederlands huwelijksuittreksel bij de gemeente waar dat is afgegeven.

groetjes Johan

Pfffff oke... bedankt voor de info! Die eerste is niet zo lastig, in dat huwelijksding gaat wat meer werk zitten. Toch stom dat je op een Nederlands consulaat een apostille stempel moet hebben op een Nederlands (echt, dus geen kopie) document. En dat allemaal voor een kinderpaspoort, alsof die zwangerschap/ bevalling en de eerste paar maanden niet genoeg energie gekost hebben ;)

Bedankt Hans! Ik las bij jou dat je een apostille stempel had op je marriage certificate, maar dan heb jij dus een Ozzie certificate... Scheelt weer!

Wel de sukkels in Den Haag zijn wakker geworden???
Quote telegraaf
Home » Binnenland
do 28 jun 2012, 16:55
|
lees voor
'Vuiltje wegwerken'
Home » Binnenland
do 28 jun 2012, 16:55
|DEN HAAG - Regeringspartijen VVD en CDA dienen samen met D66 een voorstel in om Nederlanders die een andere nationaliteit krijgen, de Nederlandse toch te laten behouden. De nieuwe wet over dubbele paspoorten moet op dit punt worden aangepast, vinden ze.

„Ons standpunt was al steeds dat de positie van deze mensen niet mocht verslechteren”, aldus Cora van Nieuwenhuizen van de VVD. „Met dit amendement op de wet willen we dan maar eens duidelijkheid verschaffen. Het is een vuiltje dat moet worden weggewerkt.” Mirjam Sterk van het CDA: „Het is niet de bedoeling dat Nederlandse expats de dupe worden van de wetgeving. Wij zijn juist trots op die Nederlanders die onze kennis en kunde naar andere landen exporteren'. '

Het is weer verkiezingtijd... ze beginnen weer te draaikonten om de stemmen van de 700.ooo expats te winnen.

Mijn stem hebben ze als ze serieus zijn met deze plannen.

ps
early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise?
early to bed, early to rise, makes a man a woman, you miss out all the night life :)

Hmm, ik moet het zien. Want betekend dit nu ook dat als je de citizenship aanvraagt dat je de NL ook mag houden?

Zou wel mooi zijn. Kan iemand eigenlijk nog meer voordelen bedenken om Australier te worden? Los van het feit dat je dan mag stemmen en dat het wel een fijn idee is om twee paspoorten te hebben?

Goed punt Bart. Was niet direct van plan iets vervelends te doen. Maar je weet maar nooit. Je kunt ook onterecht veroordeeld worden en dan is het dubbel zuur als je ook nog eens 't land wordt uitgezet natuurlijk.

Back