Paspoortenwijsheid

Wilbert67

Active Member
Hallo allemaal,

aangezien allebei onze paspoorten jan 2008 zijn verlopen en je paspoort bij visumaanvraag? 1 jaar minimaal nog geldig dient te zijn gaan we maar snel voor de aanvraag nog nieuwe bestellen.

Nu is mijn vraag wat is wijs/handig?
onze kinderen staan momenteel bij beide van ons bijgeschreven in ons paspoort.
Is het handiger om ze een eigen paspoort te geven of om ze weer bij te schrijven en heeft dit eventueel nog consequenties voor de visumaanvraag zelf??

Groetjes Wilbert

Wij hebben er destijds voor gekozen onze dochter een eigen paspoort te geven. Zo kan ze altijd reizen zonder afhankelijk te zijn van ons, je weet per slot van rekening nooit wat er gebeurd.
Als je je aanvraag nog niet hebt ingediend, heeft dat geen consequenties, behalve dat je wat extra vakjes moet invullen met gegevens van je kinderen (paspoort nummer enzo). Moet niet iedereen sowieso een eigen paspoort hebben??

Kathleen

Dat vroeg ik mij zowiezo ook nog af, moeten of mogen de kinderen een eigen paspoort, ze zijn overigens 4 en 6.

Het hoeft niet.
Twee van onze meiden hebben een eigen wegens visa in het verleden, de derde (van 3) staat bij allebei ingeschreven. Allebei, zodat we allebei los van elkaar met haar kunnen reizen.

Eigenlijk hebben we wel spijt dat we voor de jongste niet ook een eigen paspoort hebben genomen, maar omdat ze al ingeschreven was, had uitschrijven weer consequenties voor de onze. Niet gedaan dus.
Daarnaast hebben we in het verleden gemerkt dat kinder paspoorten al sneller niet meer geaccepteerd worden voor visa-ook al zijn ze nog geldig, vanwege een snel verouderde foto. Zo heeft madam 2 al twee paspoorten versleten. (zes jaar oud)

Als je de kinderen een nieuw paspoort geeft als je al in OZ bent, komt de visum sticker er automatisch in, volgens de ambassade.

He, als ik mijn verhaal zo lees, is het eigenlijk best slim dat ze nog ingeschreven staat...  Bepaal jij maar wat wijsheid is.
aukje

Als je al in Australë woont en je moet je pas verlengen gaat dit ook hier of
moet je de pas opsturen naar Nederland. Heb het geweten maar bent vergeten.
Heeft iemand hier een antwoord op??

Er zijn een aantal ambassades (Nederlandse dus) in Australië waar je naar toe kan. Helaas (vind ik dus) moet je daar wel persoonlijk naar toe. Ik snap het wel, maar het is een beetje vervelend als je ver weg woont.

Miranda

Onze kinderen staan in onze paspoorten.
Om het moeilijk te maken:
- de oudste staat in die van mij (als 6 maanden oud) EN die van mijn vrouw (als 3-jarige).
- de jongste staat in die van mijn vrouw (als 3 maanden oud)

Bij het inchecken heeft het altijd problemen gegeven. Iedere keer draaien ze de paspoortnummers om. De laatste keer van Perth naar Auckland moesten we 1.5 uur wachten voordat we onze boardingpassen kregen. Grrrr. En dan zeggen ze: Ja, ze moeten eigenlijk een eigen paspoort hebben.
En dat is niet waar. Alleen in de USA moet dat en aangezien we daar niet leven, doen wedat lekker niet. :evil:

[quote author=tum link=topic=7110.msg90764#msg90764 date=1179842262]
Er zijn een aantal ambassades (Nederlandse dus) in Australië waar je naar toe kan. Helaas (vind ik dus) moet je daar wel persoonlijk naar toe. Ik snap het wel, maar het is een beetje vervelend als je ver weg woont.

Miranda
[/quote]

Even een correctie, er is maar 1 Nederlandse ambassade in Asutralie, namelijk in Canberra. De rest zijn consulaten (en die in Sydney is een consulaat generaal). Maakt voor een paspoort aanvraag niet uit. Wel voor de aangifte van een kind (in geval van ongetrouwde ouders), dat kan alleen in Canberra.

Ik zou voor een eigen paspoort zorgen. Dat voorkomt ook in de toekomst gezeur en je bent dan als ouder niet genoodzaakt om het paspoort van je partner mee te nemen als je met je eigen kind op reis wilt om dat die dan net toevallig op het andere paspoort staat bijgeschreven. Volgens mij voorkomt dat een hoop gezeur. En ach het is op zich ook wel leuk als die kleine ukken aan de grens zelf hun paspoort met stempel kunnen laten zien.

Als, inmiddels ervaringsdeskundige, ZORG VOOR EEN EIGEN PASPOORT!!!!!

Het scheel echt uuuren op het vliegveld, iedere douane en tussentijdse controle snapte helemaal niets van het visum van Bregje op mijn paspoort, en uiteindelijk moesten ze Australie bellen vanuit Heathrow. En toen we op Hong Kong waren... zucht.

Wij hebben alles in een keer vernieuwd, wij denken dat het makkelijker is omdat dan ook alles in een keer vernieuwd kan worden bij de ambassade in OZ
Alles is dan ook in een keer verlopen

Groetjes Kees

Hebben wij nu ook gedaan :up:
Sinds 1 week alle 4 een eigen nieuw paspoort(kunnen ze straks ook tegelijk weer verlengs worden) en sttraks hopelijk ook alle 4 een eigen gele sticker :lol:

Wij hebben net ons paspoort laten verlegen. Je moet je persoonlijk melden bij de ambassade of consulaat (in Sydney bijv. Bondi Junction). Er zijn specifieke eisen voor de paspoort foto (kan in het shopping centre in Bondi Junction worden gemaakt).  Het kost $ 89.10 per paspoort. Verder een voorgefrankeerde, geadresseerde aangetekende enveloppe er bij en met 10 dagen heb je paspoort in de bus.

[quote author=Wilbert67 link=topic=7110.msg96788#msg96788 date=1186835532]
Hebben wij nu ook gedaan :up:
Sinds 1 week alle 4 een eigen nieuw paspoort(kunnen ze straks ook tegelijk weer verlengs worden) en sttraks hopelijk ook alle 4 een eigen gele sticker :lol:
[/quote]
Wat ik vergat te melden is dat de rijbewijzen ook verlengt zijn op dezelfde datum

Er zijn verschillende draadjes over deze materie. Zelfde vragen, zelfde situaties.

Het beste, naar mijn bescheiden mening, is dat je altijd voor je kinderen een apart paspoort regelt, het zijn wat meer kosten maar je kunt dan onafhankelijk reizen met je kinderen mocht die situatie zich voordoen.
Uiteindelijk moet je als P.R. dan wel 4 x een return visa hebben (ouders met 2 kinderen b.v.) dus dat zijn ook weer wat kosten, maar vaak ben je het gelazer kwijt op de airports zoals eerder al door anderen zijn vermeld.

Het NL paspoort dien je in OZ aan te vragen bij het consulaat generaal in Sydney en niet bij de ambassade in Canberra.
Je kunt het ook aanvragen via de honoraire consul in je eigen staat, die stuurt het dan door naar de ambassade.
In normale gevallen duurt het 3-5 weken, maar met geluk heb je je paspoort soms binnen 2 weken terug.
Het NL kan niet verlengd worden, dat kan sinds 20 jaar al niet meer zo, dus elke 5 jaar (in feite elke 4 en half jaar) moet je gewoon een nieuw paspoort aanvragen ook al omdat als je naar Azie reist je paspoort bij aankomst minstens 6 maanden geldig moet zijn anders kom je gewoon het land niet in. Dit laatste geld niet als je in transit bent natuurlijk want dan passeer je niet de douane.

Cheers
Jan

http://www.netherlands.org.au/pages/page153_nl.asp

Dit is de site van alle vertegenwoordigingen in Australië
en hoe je een paspoort kan aanvragen.

Back