PBS list

Familie S

XPdite Sponsor
Ik probeer het medische systeem (o.a.) in OZ te snappen, maar ik kom er nog niet helemaal uit....
Ik snap dat je voorgeschreven medicijnen hebt waar je een verplichte eigen bijdrage voor moet betalen.
Kan je je niet privé voor verzekeren.
Zal bij ons een duur grapje worden, maar dat is niet anders. (Deze week net gehoord dat onze oudste ook astma heeft. :|)

Ik snap alleen het systeem nog niet.
Neem nu 1 van mijn medicijnen:
Op de PBS staat dan een tabel en ik snap gewoon niet wat dat inhoud.
Krijg ik 5 x 30 tabletten vergoed? (ik heb Gastro-oesophageal reflux disease)
Of kunnen ze me 90 tabletten per keer geven zodat ik alles via de PBS vergoed krijgen?
En betaal ik dan die $33,20 voor 90 tabletten of voor 30 tabletten.
En als je het maximum aan refils gehad hebt, wat betaal je dan??
En kan je je daarvoor dan wel verzekeren??
En waar staat price premium dan voor??

In Nederland ken ik alle sociale wetgeving uit mijn hoofd, dus wil ik ze daar straks ook graag snappen. :wink:

(Leuke site voor beginners. :grin:)
 
Een antwoord voor zover mijn kennis strekt.
Artsen kunnen niet meer dan een bepaalde hoeveelheid pillen (of ml of doseringen) per recept voorschrijven. Je krijgt er wel vaak herhalingen bij, maar die moet je dus apart gaan halen en betalen. In dit geval lijkt het mij dat je 30 pillen per keer krijgt. En ja, medicijnen kunnen erg in de papieren gaan lopen. Als je je maximum van (meen ik) 52 recepten hebt gehad (je praat dan dus over pakweg $1500) gaat de prijs voor de rest van het kalenderjaar naar beneden tot $5.40. Overigens zijn niet alle medicijnen zo duur en als het goedkoper is betaal je uiteraard alleen de kostprijs. Met refils bedoelen ze herhalingsrecepten. Meestal kun je daar niet meer dan vijf van krijgen en dan moet je een nieuw recept halen bij je dokter.

Geen enkele eigen bijdrage voor medicijnen of artsenbezoek wordt vergoed. Als je pech hebt betaal je je hier dus inderdaad blauw aan ziektekosten. Overigens is er voor die eigen bijdragen ook weer een vangnet, wat betekent dat als je een bepaald bedrag hebt bereikt (ergens rond de $1500 per gezin) je veel meer terug krijgt van Medicare. Maar dus nog altijd niet 100%!

groetjes,
Rixta
 
De PBS safety net grens is $1317 en een paar cent dit jaar.
Het is echter niet zo dat het steeds 33.20 is die optelt - ik vind het daar ook wazig worden. Van een medicijn dat 12.73 kost, gaat er bijvoorbeeld 9.30 op de 'spaarlijst'. Het jaar loopt overigens van Januari tot Januari. Zit je aan die $1317, dan kost het allemaal heel veel minder, zoals hierboven al vermeld.

Wat je moet doen: je voor het safety net opgeven, kan online, er staat bij Medicare geloof ik ergens een link. Daar meld je alle familieleden aan.
Als je ALTIJD bij dezelfde chemist komt, dan houdt hij het voor je bij. Ga je een keer ergens anders naartoe, vraag dan om een LABEL. De systemen van verschillende chemists zijn níet verbonden, dus als je naar verschillende winkels gaat, altijd om dat label vragen. Je kan aan je normale chemist een kaart vragen waar je al die labels op kan plakken, óf je geeft de labels aan hen.

Als er '5 repeats' staat, krijg je 6x (1 elke maand, in het algemeen) je recept. Als het nou om de een of andere reden niet mogelijk is om elke keer je recept te halen, dan kan je aan je dokter vragen of ze er een 'Regulation 24' van kunnen maken (hoeven ze alleen erop te zetten). Daarmee kan je je 6x in ene keer ophalen, maar je betaalt ook het volle bedrag voor 6 recepten. (En die 33.20 is per 30 tabletten).

Het bovenstaande komt helaas uit je eigen zak en je krijgt er niets van terug TENZIJ je private fund iets teruggeeft. Ik dacht niet dat dat met Omezaprole het geval is (heb het zelf ook geslikt tot ik Metagest van Metagenics ben gaan slikken, stuk goedkoper en net zo effectief - maar ik slikte het tegen maagkrampen). Afijn, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes :)

Irene
 
Back
Top