Pearson Test of English Academic (PTE-A)

FairDinkum

Member
Hallo,

Na verscheidene keren te hebben gelezen dat de Pearson test minder moeilijk is dan de IELTS-test hebben wij gekozen om de PTE test af te nemen.
Ik heb verschillende websites gevonden die tegen betaling een oefenpakket aanbieden.
Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald type oefenpakket?
Misschien nog andere bruikbare tips?

Alvast bedankt.
 
Ha,

Goede keuze als je het mij vraagt! Heb ook meerdere keren de IELTS gedaan, maar iedere keer op 1 onderdeel een half punt te weinig gescoord. 1 keer de PTE gedaan en meteen de hoogste score.

Voor mij was het toen enigszins last minute, dus heb wel wat geoefend, maar niet heel veel. Heb destijds het silver pakket van https://www.ptepractice.com gebruikt.

De PTE kent meer verschillende soorten vragen dan de IELTS en bij iedere vraag verwachten ze dat het antwoord n bepaalde vorm heeft of bepaalde kernwoorden bevat. Goed dus om je vertrouwd te maken met welke vragen ze gebruiken en welke steekwoorden daarbij horen.

Daarnaast denk ik dat duidelijk en ontspannen praten belangrijker is dan bij de IELTS om door het algoritme herkend te worden. Aan het begin van het examen kun je de microfoon testen en aanpassen. Maak hier gebruik van. In eerste instantie dacht ik de microfoon goed op te hebben, maar de geluidskwaliteit was bagger.

Succes!
 
Bedankt voor je reactie en tips.
Ik moet tenminste 79 behalen voor alle 4 onderdelen om de 20 punten te behalen. Met deze 20 punten kom ik met het huidige puntensysteem op 70 punten. Met het nieuwe puntensysteem, dat ingaat op 16 november, kom ik met 20 punten op 80 punten. Dit heeft te maken met de nieuwe onderdelen waar je punten voor krijgt.
Met het nieuwe puntensysteem krijg ik ook 5 punten voor mijn vrouw als zij kan aantonen 'Competent English' te beheersen. Dus voor haar minder druk:)

Voor ons is het ook redelijk last-minute aangezien we donderdag 29 augustus de test hebben. De regio waar we willen wonen heeft sinds 2 augustus mijn beroep toegevoegd op de ROL-list dus vandaar dat we de test zo kort dag gaan afleggen.

We gaan je advies zeker opvolgen en waarschijnlijk kopen we gewoon het platinum pakket.
Om op 2 laptops te oefenen zullen we waarschijnlijk het pakket 2x moeten aanschaffen.

Hebben we ook een microfoon nodig om te oefenen?
En het vertrouwd maken met welke vragen ze gebruiken en welke steekwoorden daarbij horen leer je ook via deze oefenpakketten neem ik aan?
 
Hebben we ook een microfoon nodig om te oefenen?
En het vertrouwd maken met welke vragen ze gebruiken en welke steekwoorden daarbij horen leer je ook via deze oefenpakketten neem ik aan?

Microfoon ga je nodig hebben inderdaad. Heb destijds geloof ik gewoon het microfoontje van mn oordopjes gebruikt.
De type vragen kom je als het goed is tegen inderdaad. Kan me even niet meer herinneren waar het oefenpakket precies uit bestond (alleen/voornamelijk test of ook studie materiaal). Heb toen ook veel op youtube rondgekeken.

Succes!
 
Microfoon ga je nodig hebben inderdaad. Heb destijds geloof ik gewoon het microfoontje van mn oordopjes gebruikt.
De type vragen kom je als het goed is tegen inderdaad. Kan me even niet meer herinneren waar het oefenpakket precies uit bestond (alleen/voornamelijk test of ook studie materiaal). Heb toen ook veel op youtube rondgekeken.

Succes!
Thanks, ik zal eens kijken of ik ergens in huis nog wat heb liggen. Youtube, daar zeg je wat, het is onvoorstelbaar maar hier heb ik nog niet eens aan gedacht:rolleyes:
 
Ik kan je zeker PTE aanraden, vond het echt een stuk beter te doen (2 x IELTS geprobeerd en nèt niet boven de 8 op alle onderdelen toen). Maar wel even oefenen inderdaad zodat je weet wat je kunt verwachten en waar je nog goed op kunt oefenen! Ik heb op Youtube veel gekeken naar E2 Language, het zijn wel lange filmpjes maar ik vond ze heel nuttig.
Ik heb 2 oefentesten gedaan, die in mijn beleving moeilijker waren dan de test zelf... Kan ook aan de stof hebben gelegen natuurlijk.
 
Ik kan je zeker PTE aanraden, vond het echt een stuk beter te doen (2 x IELTS geprobeerd en nèt niet boven de 8 op alle onderdelen toen). Maar wel even oefenen inderdaad zodat je weet wat je kunt verwachten en waar je nog goed op kunt oefenen! Ik heb op Youtube veel gekeken naar E2 Language, het zijn wel lange filmpjes maar ik vond ze heel nuttig.
Ik heb 2 oefentesten gedaan, die in mijn beleving moeilijker waren dan de test zelf... Kan ook aan de stof hebben gelegen natuurlijk.
Thanks voor de tip.
Dit zijn inderdaad lange filmpjes en behoorlijk veel. Ik zal er zeker een aantal bekijken, denk in ieder geval niet dat ik voldoende tijd heb om ze allemaal te bekijken. Maar net zoals Ruben zijn tip, ga ik hier zeker mee aan de slag.
Met reeds 2x de IELTS te hebben gedaan heb je natuurlijk al een hele goede basis gelegd voor de PTE. Wel fijn dat je met de PTE gelijk je benodigde score hebt gehaald. Dit is niet de eerste keer dat ik dit lees of hoor.
Goede keuze dus van ons om gelijk te starten met de PTE.
 
@Ruben Ik heb een platinum pakket gekocht, dus krijg ik 3 oefentesten. Kan ik de oefentesten net zoveel keer afnemen als ik wil?
Je hebt namelijk ook de optie om bij te kopen dus wil dit wel graag zeker weten.
Want anders maak ik nu gewoon een test om indruk te krijgen hoe de test in elkaar zit. Zo niet, dan zal ik eerst zoveel mogelijk filmpjes van E2 Language bekijken voordat ik mijn eerste toets afneem.
 
Ik geloof het niet, volgens mij krijg je dan ook gewoon 3 testen.

Ik heb de eerste oefentest gewoon zonder voorbereiding geoefend, om het gewoon te ondergaan, aardig gescoord maar niet hoog genoeg. Daarna geoefend met YouTube en allerlei online research of de structuur van de test, daarna dus met veel oefening oefentoets nummer 2, ietsje hoger gescoord dan de eerste, maar nog niet genoeg. En toen verder geoefend en de 'echte' toets gemaakt; hoogste score van alle drie de toetsen! En genoeg! :)

Succes!
 
Miin vriendin scoorde ook hoger in het examen dan bij de oefentesten. Dus die trend lijk je vaker te zien.
 
Mijn partner gaf ook aan dat de mocktesten(oefentesten) een stuk moeilijker zijn. Hij heeft ook veel hoger gescoord in de echte test. Laat je dus niet afschrikken als je de oefentest niet haalt. Mijn partner heeft bij de oefentesten geen 1 keer de score gehaald die hij moest halen, voor de 20 punten Engels. Bij de echte test heeft hij de maximale punten behaald wat je kunt behalen voor deze test.

Het is heel belangrijk dat je weet hoe deze test werkt en de oefentoetsten werken daar goed voor.
Succes ermee.
 
@Ruben Ik heb een platinum pakket gekocht, dus krijg ik 3 oefentesten. Kan ik de oefentesten net zoveel keer afnemen als ik wil?
Je hebt namelijk ook de optie om bij te kopen dus wil dit wel graag zeker weten.
Want anders maak ik nu gewoon een test om indruk te krijgen hoe de test in elkaar zit. Zo niet, dan zal ik eerst zoveel mogelijk filmpjes van E2 Language bekijken voordat ik mijn eerste toets afneem.
Ik zou het niet zeker weten. Had toen überhaupt maar net tijd één keer door die test te gaan :p
 
Zelfde ervaring hier bij mijn wederhelft: mocktesten (2) vond hij moeilijker dan de echte test, maar wel heel goed om te oefenen. Verder is focus heel belangrijk bij PTE, want je hoort wel wat mensen rondom je praten. En tot slot idd goed de structuur en zeg maar tips and tricks onder de knie hebben. Hij heeft dankzij de video's een werkmethode opgesteld om bijv. essay te schrijven, en dat was echt plus benoemen, min benoemen, vier zinnen per onderdeel volgens vaste structuur en schrijven maar. Als je dat onder de knie hebt, kan je met een gerust hart naar het examen denk ik.
 
Hier ook positieve ervaring met de PTE. De IELTS 1 keer gedaan, niet gehaald door dat "natuurlijke" gesprek. Daarna de PTE (in Brussel toen), in 1 keer op alle onderdelen >79 gehaald. M.i. veel modernere test; alles op de PC, resultaten veel sneller bekend en de 4 onderdelen worden op meer manieren getest.

Structuur beheersen is inderdaad erg belangrijk. Zodra je de "truuk" weet van alle verschillende oefeningen en hoe je daar goed op kan scoren, ben je al een heel eind. Je weet dan wat er van je verwacht wordt en dat scheelt tijd/punten/nadenken tijdens de echte test.

Hier hetzelfde met de mock-testen, lagere scores gehaald daarmee. Maar wat daar ook belangrijk is, is dat je microfoon goed is afgesteld. Dat kan je aan het begin testen. Ik heb 1 van die mock-testen extra verprutst waarschijnlijk, omdat dat bij mij niet helemaal in orde was.

Daarnaast heel veel Youtube filmpjes e.d. gekeken. Ook nog pakket bij e2language gekocht, waarmee ik enkele 1-op-1 lessen/gesprekken heb gehad en ook op een paar spreek- en schrijfoefeningen persoonlijke feedback. Dat vond ik wel waardevol, omdat ik zo de tijd had om alle onderdelen goed onder de knie te krijgen. Maar zij hebben ook erg veel info en lessen op YouTube staan, dat was misschien ook wel genoeg geweest, YMMV.

Succes!
 


OFX
Back
Top