Pensioen?

Dominc

Member
Hallo allemaal,

Aangezien wij binnenkort hopen de Grant te krijgen willen we wat info of gewoon weten hoe iemand er over denkt.

Ik heb al een paar jaar hier in nederland mijn pensioen lopen en we kunnen nog geen echte keuze maken wat we hier mee moeten doen. Ik ben 29 jaar dus zo hoog is mijn pensioensopbouw ook weer niet.

Ik kon mijn pensioen laten staan, of uit laten betalen ( wat natuurlijk zeer laag uitvalt) of mijn pensioen overlaten schrijven naar een Australische instantie

Hoe denken jullie hierover en hebben jullie misschien ideen.

Alvast bedankt

Dominic en Marielle
 
Als je het niet direct nodig hebt, dan zou ik het laten staan. Je krijgt dan eenmaal per jaar een opgave (na je 65e).
Vermeld wel je eventuele verhuizingen in de toekomst, want dat is iets wat je makkelijk vergeet.
Indien je het kunt overschrijven naar een Australische superannuation, hou er dan rekening mee dat je er waarschijnlijk 15 percent belasting over moet betalen, dit is eenmalig, maar dan doet het bedrag mee in het "groeiproces" van je portfolio.
Jan
 
Ben het met jou eens Jan, dat we het beter kunnen laten staan. Zie ook geen andere oplossing die voordeliger uitpakt.
 
Gossie, ik mocht het niet meenemen, uit laten betalen of over laten schrijven. Jij hebt tenminte nog een keuze. Maar het blijft wel gewoon staan; heb ik toch een spaarpot(je) ;)
 
Hi Dominc,

Kijk nog wel even welke kosten de verzekeraar jaarlijks in rekening brengt voor het in beheer houden van het pensioen. Kun je opvragen, want dat moeten ze geven op grond van die nieuwe financiële wetten, waarvan me nu de naam even ontschoten is. Ik heb een pensioen in Nederland wat substantieel genoeg was om te laten staan, maar ook nog een paar jaar pensioen opgebouwd in het Caribisch gebied. Nog los van de valutakoersen, werden er zoveel kosten ingehouden, dat ik op mijn 65e vrijwel niets overhield, tenzij de beurs opeens 8% of meer stijging liet zien. Dat laatste heb ik dus afgekocht, alhoewel er dan weinig van overblijft, was het nog wel meer dan te laten staan.

Succes.
 
Hey Jorik,

Bedankt voor de info.

Zal het ook ff allemaal goed opvragen welke bedragen er allemaal uiteindelijk overblijven. Ik heb binnekort ook een afspraak met een pensioenadviseur. even kijken wat hij te vertellen heeft. Ik heb pas 10 jaar pensioen opgebouwd. Is nog niet zoveel maar zou wel leuk zijn als ik er nog iets kan regelen voordat we binnenkort gaan emigreren
 
Iemand enig idee hoe je aan een "werk historie" kunt komen?
Ik kreeg vorige week een brief van een mij onbekend pensioenfonds uit Nederland; Pensioenfonds Orsima.
Ik een emailtje terug gestuurd; Waar moet ik jullie van kennen?
Krijg ik het volgende antwoord;

Volgens onze gegevens zou u in het verleden deelnemer zijn geweest aan Bedrijfstakpensioenfonds Orsima. Wij beschikken hiervoor niet over de juiste gegevens. U geeft zelf aan gewerkt te hebben bij Springit BV. Kunt u bewijsstukken hiervan aan ons mailen? Wij kunnen u dan de eventuele opgebouwde ouderdomspensioen rechten doormailen.

Ja, da's lekker dan, het bedrijf bestaat al een paar jaar niet meer.En papieren van 20 jaar terug heb ik natuurlijk ook niet meer.
Is er nog een instantie in NL die dat bij houdt?
Begrijp trouwens niet waarom die lui me wel post kunnen sturen in OZ, maar verder niets weten?

Iemand tips???????:(
 
is apart,

ik zou je daarover geen informatie kunnen geven. Ben nu ook alles bij elkaar aan het zoeken.
 
Lastig, ik heb me hier nog niet in verdiept maar wellicht kan je nog oude belastingaangiften opvragen?
Daar staat vaak ook de werkgever genoemd (nu tenminste of dat 20 jaar geleden ook zo was, geen idee)
(Misschien een heel dom idee maar is het enige wat in mij opkomt)
 
Back
Top