Pensioen

Reinhoud

Active Member
Hi,

Hoe doen de immigranten het met hun in NL opgebouwde pensioen als de pensioen gerechtigte leeftijd is behaald?

Ik heb ooit eens gevraagd bij een pensioenfonds, en dat was toen geloof ik niet mogelijk om dat geld over te zetten..

Geen idee of er onder tussen wat veranderd is, ik ben eerlijk gezegt een beetje bang dat ik over 25 jaar mn pensioenfondsen niet terug kan vinden door weet ik wat voor eventuele veranderingen.
Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar je verplicht mee deed aan een pre pensioen, dat was toen nog een redelijk bedrag per maand..

Gewoon even nieuwsgierig.. ;)
 
Ze hebben voorlopig nog geen moeite om mij te vinden.
Heb zelfs aanspraak terug op pensioen, dat al overgedragen was naar een ander fonds :up:
Ik heb 7 jaar geleden wel eens nagevraagd of ik het over kon laten zetten naar OZ, maar daar kwam zo'n lijst bij kijken.....
 
Ze hebben voorlopig nog geen moeite om mij te vinden.
Heb zelfs aanspraak terug op pensioen, dat al overgedragen was naar een ander fonds :up:
Ik heb 7 jaar geleden wel eens nagevraagd of ik het over kon laten zetten naar OZ, maar daar kwam zo'n lijst bij kijken.....

Maar als het elke maand op je rekening in Australia wordt gestort dan zal je wel een stevige duit aan transactiekosten betalen?
 
Is het niet de truc dat je een rekening in NL moet aanhouden, zodat het daar gestort wordt en de rest kun je zelf regelen?
Mij werd, toen ik vertrok, verteld, dat ik er recht op had tzt, en dat ze me echt wel zouden vinden :D
 
Het kan wel over gezet worden naar een buitenlands pensioenfonds?
Ik ben toen midden in de crisis vertrokken, alles werd/was toen wat ingewikkelder geloof ik.
 
Het kan wel over gezet worden naar een buitenlands pensioenfonds?
Ik ben toen midden in de crisis vertrokken, alles werd/was toen wat ingewikkelder geloof ik.

Lijkt mij sterk. Opgebouwde pensioenrechten zijn nog niet belast door de Nederlandse belastingdienst. Die zullen niet toestaan dat je dat zomaar even belastingvrij meeneemt.

Bij mijn vertrek moest ik een M-formulier invullen, waarop ondermeer de contante waarde van het opgebouwde pensioen wordt opgegeven. De belastingdienst legt vervolgens een claim neer over een deel van het opgebouwde pensioen, om er zeker van te zijn dat ze de belastingcenten ontvangen. Die claim wordt alleen in daadwerkelijke inning omgezet, als je de opgebouwde pensioenrechten wilt incasseren en meenemen.
 
Zat daar geen termijn van 10 jaar aan vast?Kan het mis hebben maar dacht ergens zoiets gelezen te hebben dat dat alleen was als je binnen 10 jaar je opgebouwde pensioen mee wil nemen.
 
Zat daar geen termijn van 10 jaar aan vast?Kan het mis hebben maar dacht ergens zoiets gelezen te hebben dat dat alleen was als je binnen 10 jaar je opgebouwde pensioen mee wil nemen.

Inderdaad, de termijn is 10 jaar. Op de website van de belastingdienst staat
U krijgt automatisch uitstel van betaling voor de belasting die u moet betalen over de bijtelling en de revisierente. U krijgt maximaal 10 jaar uitstel van betaling. Houdt u zich tijdens deze uitstelperiode aan de Nederlandse belastingregels, dan kunt u na 10 jaar kwijtschelding van uw belastingschuld vragen. Houdt u zich niet aan die regels, dan trekken wij het uitstel in en moet u de conserverende aanslag betalen. Een van de regels is bijvoorbeeld dat u uw pensioen niet mag afkopen.
 
Last edited:
Het kan wel over gezet worden naar een buitenlands pensioenfonds?
Ik ben toen midden in de crisis vertrokken, alles werd/was toen wat ingewikkelder geloof ik.

Ik heb dat jaren geleden geprobeerd maar heb het uiteindelijk opgegeven. Was een regelrechte nachtmerrie met het Nederlandse pensioenfonds die zei dat het proces geinitieerd moest worden door de Australische superannuation en ze anders niet konden doen en vice versa. Na maanden van emailen etc, ben ik ermee gestopt...iets met een kastje en een muur... Helaas pindakaas...
 
Last edited:
@Kims niks helaas pindakaas. Je krijgt het gewoon tegen de tijd dat je er recht op hebt.
Maar het is wel slim om het dan niet hier te laten uitbetalen, maar gewoon op een rekening in NL. Is mij verteld.
 
@Kims niks helaas pindakaas. Je krijgt het gewoon tegen de tijd dat je er recht op hebt.
Maar het is wel slim om het dan niet hier te laten uitbetalen, maar gewoon op een rekening in NL. Is mij verteld.

Ah okay, dat is goed om te weten al vraag ik me af hoeveel er nog over is van mijn pensioen over 25-30 jaar.... Misschien een idee om ze te laten weten waar ik ben.

Thnx
 
Ah okay, dat is goed om te weten al vraag ik me af hoeveel er nog over is van mijn pensioen over 25-30 jaar.... Misschien een idee om ze te laten weten waar ik ben.

Thnx
Los van dat, moet je nog maar afvragen wat de wisselkoers EUR/AUD is tegen die tijd, en wat de kosten zijn om elke maand je pensioentje over te boeken naar AU.
 
Ah okay, dat is goed om te weten al vraag ik me af hoeveel er nog over is van mijn pensioen over 25-30 jaar.... Misschien een idee om ze te laten weten waar ik ben.

Thnx


ALtijd doen, dat geld staat vast, het is van jou. Tegen mij werd verteld, als we je kunnen vinden, krijg je gewoon je geld hoor :up:
Over de AOW zullen we het maar niet hebben, want dat wat ik heb opgebouwd, ben ik ook kwijt, voor al die jaren die ik niet meer in NL woon. Dat is wel, weg is pech.
 
Als je het in Australie laat uitbetalen houdt centrelink een deel in van hun uitbetaling voor jouw pensioen.

Maar het is lekker ingewikkeld dus..
 
Over de AOW zullen we het maar niet hebben, want dat wat ik heb opgebouwd, ben ik ook kwijt, voor al die jaren die ik niet meer in NL woon. Dat is wel, weg is pech.

Hoezo, AOW wordt gewoon uitbetaald als je in het buitenland woont. Het is natuurlijk wel zo dat je geen AOW meer opbouwd (2% voor elk jaar dat je niet in Nederland woont).
 
Als je het in Australie laat uitbetalen houdt centrelink een deel in van hun uitbetaling voor jouw pensioen.

Dat begrijp ik even niet.
Heb je het nu over de Australische pensioen dat je in Australia opbouwd?

Over uitgekeerd Nederlands pensioen betaal je natuurlijk niet twee maal belasting en dat wordt belast in het land van waaruit de betaling wordt gedaan. Dat wordt zo ook vermeld in artikel 18 van het Double Taxation Agreement tussen NL and AU.

Ik heb eens met de Sociale Verzekeringsbank gebeld. De aanvraag voor AOW gaat via Centrelink; zij vragen het dan aan bij de SVB. De SVB betaald de AOW maandelijks uit onder inhouding van loonheffing op een rekening aan te wijzen door de pensioengerechtigde. Dus bijvoorbeeld een rekening in Nederland, dan wel in Australie (maar dan elke maand transfer kosten).
 
Stel je hebt je super verbruikt, dan krijg je een pension van Centrelink, dan moet je eens per half jaar (geloof ik) je bankafschriften laten zien.
Als daar dan opstat dat er dan een (extra) inkomen van iets (stel je Nederlandse pensioen) dan wordt je gekort op je centerlink uitbetaling.
 
Stel je hebt je super verbruikt, dan krijg je een pension van Centrelink, dan moet je eens per half jaar (geloof ik) je bankafschriften laten zien.
Als daar dan opstat dat er dan een (extra) inkomen van iets (stel je Nederlandse pensioen) dan wordt je gekort op je centerlink uitbetaling.

Dus een Nederlandse rekening aanhouden waarop het pensioen wordt gestort, en dan je rekening afschriften van je Australische rekening laten zien :)
 
Back
Top