Als aanvulling op het bovenstaande, de werkgever is van overheidswege verplicht om minimaal 9% van het basissalaris in een SUPER (super annuation) fonds te storten dat door de werknemer is gekozen. Veel werkgevers hebben regelingen met bepaalde fondsen om een standaard SUPER aan hun werknemers aan te bieden. Daar gelden dan vaak weer betere voorwaarden voor dan wanneer je er zelf een uitkiest. Daarnaast zijn er diverse manieren om extra geld in je SUPER te storten, al of niet met belastingvoordelen.
Als je eenmaal geld in je SUPER hebt, dan wordt dat belegd op basis van je keuzes. Die keuzes kunnen weer verschillend per SUPER fonds. Er zijn vele standaard beleggingspakketten (mix van aandelen, obligaties en cash), je kunt vaak ook zelf je eigen mix bepalen. De keuze van je mix hangt sterk af van hoeveel risico je wilt nemen. Over het algemeen is de regel dat hoe dichter je bij je pensioen komt, hoe lager je risico zou moeten zijn, omdat je dan minder tijd hebt om het herstel van de markt af te wachten. Aandelen zijn het hoogste risico, maar op lange termijn het meest winstgevend, en cash is het minst risicovol.
Wat betreft de reeds opgebouwde pensioenen, ik denk niet dat meenemen naar Australie een goede optie is. De overheden zien er strikt op toe dat je je pensioen niet opneemt voordat je de pensioen-gerechtigde leeftijd hebt bereikt. Als je dan al op kunt nemen, dan zal er een flinke premie/belasting voor betaald moeten gaan worden. Ik heb zelf naast de nodige jaren AOW in Nederland ook wat pensioen opgebouwd in Nederland (middelloon) en de VS (401k, net zoiets als SUPER). Ik zie het maar als een risicospreiding voor valutaschommelingen.