Pensioen

rens

Active Member
G'day

Kan iemand mij kort uitleggen hoe het pensioen in OZ werkt?
Ik zag al de SUPER, is dat een soort AOW die de baas betaald?
Is een werkgever verplicht een pensioen aan te bieden en is dat dan vergelijkbaar met onze middelloonregeling of zijn t beleggingen?

En wat doen jullie met je NL pensioen, laten staan? (is denk ik t voordeligste)

Thanks
 
Voor zover mijn kennis reikt (het is tamelijk ingewikkelde materie):

AOW is age pension, wat een heel minimaal pensioen is waar je net van kunt overleven maar meer ook niet.
Als je werkt betaalt je baas een betaald bedrag mee aan je pensioen, maar het is verstandig zelf ook extra betalingen te doen. Daar zijn een aantal verschillende mogelijkheden voor.
Het verschil met het Nederlandse pensioen is dat je in Australie het bedrag krijgt dat op je eigen rekening staat, terwijl in Nederland alle werkenden eigenlijk betalen voor de rechten die anderen in het verleden hebben opgebouwd. Je bent hier dus grotendeels verantwoordelijk voor je eigen oudedagsvoorziening.

Ik had geen pensioenrechten in Nederland, dus daar kan ik niets over zeggen. Wel dat ik over 25 jaar in Nederland AOW moet gaan aanvragen, omdat ik een flink aantal jaren rechten daarvoor heb opgebouwd. Dat wordt dan waarschijnlijk nog ingewikkeld, maar daar maak ik me nu nog maar geen zorgen over. :smile:

groetjes,
Rixta
 
Als aanvulling op het bovenstaande, de werkgever is van overheidswege verplicht om minimaal 9% van het basissalaris in een SUPER (super annuation) fonds te storten dat door de werknemer is gekozen. Veel werkgevers hebben regelingen met bepaalde fondsen om een standaard SUPER aan hun werknemers aan te bieden. Daar gelden dan vaak weer betere voorwaarden voor dan wanneer je er zelf een uitkiest. Daarnaast zijn er diverse manieren om extra geld in je SUPER te storten, al of niet met belastingvoordelen.

Als je eenmaal geld in je SUPER hebt, dan wordt dat belegd op basis van je keuzes. Die keuzes kunnen weer verschillend per SUPER fonds. Er zijn vele standaard beleggingspakketten (mix van aandelen, obligaties en cash), je kunt vaak ook zelf je eigen mix bepalen. De keuze van je mix hangt sterk af van hoeveel risico je wilt nemen. Over het algemeen is de regel dat hoe dichter je bij je pensioen komt, hoe lager je risico zou moeten zijn, omdat je dan minder tijd hebt om het herstel van de markt af te wachten. Aandelen zijn het hoogste risico, maar op lange termijn het meest winstgevend, en cash is het minst risicovol.

Wat betreft de reeds opgebouwde pensioenen, ik denk niet dat meenemen naar Australie een goede optie is. De overheden zien er strikt op toe dat je je pensioen niet opneemt voordat je de pensioen-gerechtigde leeftijd hebt bereikt. Als je dan al op kunt nemen, dan zal er een flinke premie/belasting voor betaald moeten gaan worden. Ik heb zelf naast de nodige jaren AOW in Nederland ook wat pensioen opgebouwd in Nederland (middelloon) en de VS (401k, net zoiets als SUPER). Ik zie het maar als een risicospreiding voor valutaschommelingen.
 
Rens, hier zijn tientallen draadjes over geschreven.
Ga naar de search engine en type: pensioen of superannuation , en voila, je bent 3 zondagen bezig om alles te lezen.

Vervolgens kun je naar mijn profiel en ga dan 1 of 2 jaar terug dan vind je zeer uitgebreide informatie hoe dat allemaal in OZ werkt.
Mocht je alsnog vragen hebben, stuur me dan een PB.

ook bij andere onderwerpen, gebruik de search engine, het is er voor en het geeft je zeer goede en uitgebreide informatie.
Cheers
Jan
 
Rixta en slatsr bedankt voor jullie uitleg, stuk duidelijker zo.

Jan, ik zal nogmaals de zoekfunctie gebruiken, dat had ik al gedaan maar kwam veel tegen dat al wat ouder is. Gezien jou berichtje is dat nog goed bruikbaar dus probeer ik t opnieuw.
 
Back
Top