Pensioen

Robert

New Member
Hallo allemaal mijn naam is Robert
ik ben nieuw op deze side.
Mijn vrouw en ik zijn van februari-tot maart 2000 in australie geweest,
en zijn met een campervan van Sydney naar Cairns gereden ,  dit was de reis van mijn leven
wat een land!!!!!! wat een heerlijk gevoel,,alsof ik thuis kwam , direct op mijn gemak en RELAXT.
Ik heb heel veel vragen en antwoorden gelezen,,,,,,,    maar ik ben niets tegen gekomen over de vraag
of het mogenlijk is om er als Nederlander een huis te kopen als je 65 bent en er van je pensioen te leven de rest van je leven.
Ik hoop iets van jullie te horen. :) :)
Robert.

ps . mijn leeftijd nu is 60

als het goed is moet ik nog ergens familie hebben wonen
op Tasmania ,zijn geemigreerd in 1953.

hello en welkom,

Volgens mij is het mogelijk als 60+ in Australië te vestigen, maar zeker ben ik het niet. Het beste is dat je naar de emigratie beurs gaat in Nieuwegein (11 en 12 maart 2005).
Als je familie (alleen eerste graad: broer, oom, vader etc..) hebt in Australie dan kan je ze vragen of zij jou willen sponsoren, anders moet je andere type visum aanvragen.

Succes

Gr

Citavm

Hoi Robert,
Volgens mij kan je vanaf 55+ in Australië gaan wonen. Je moet voldoende financiële middelen hebben en aan kunnen tonen dat je per jaar een x-bedrag ontvangt vanuit Nederland. Verder krijg je dan volgens mij een 1e visum (als je voldoet) voor 4 jaar, dat daarna per 2 jaar verlengd kan worden. Ik dacht dat je ook geen recht had op medicare (standaard ziektekostenverzekering), maar dat je voor je ziektekosten een particuliere verzekering moet afsluiten. Die info kan je allemaal vinden op de website die Sander aangeeft. Hoe me ten goede hè, ik ben geen expert, maar dit is wat ik zo'n beetje weet.
Succes :up:
Miranda

Hoi,

Wij zijn een stel van 64/50 jaar en hebben ook plannen om de laatste jaren van ons leven in Australie door te brengen. Ik ben benieuwd hoe het jullie is vergaan en hoe ver je bent met de verhuizing. Of is het niet door kunnen gaan??

Ben erg benieuwd naar de huidige stand van zaken.

groet,

Marie-Louise

Hallo  Robert, mijn naam is Annelies en ik heb me gisteren net voorgesteld
als new member. Ik ben net 50 en mijn man Jan is 52 en we zijn druk bezig
om huis, auto's en andere dingen van waarde te verkopen om naar Australie
te vertrekken. We vertrekken eind november naar Brisbane op een jaar-ticket.

Net als jij en alle anderen die op dit topic gereageerd hebben zijn we gek van
Australie en willen we daar graag oud worden.
We zijn er in 11 jaar tijd 4 x een aantal weken tot 2 maanden geweest
en omdat Jan sinds 2003 afgekeurd is op reuma, hebben we besloten om
de grote stap te zetten.  :cool:
Ik heb al ontslag genomen en zoals gezegd, het is uitverkoop bij ons.

Als je je afvraagt hoe we alles geregeld hebben, dan kan ik je zeggen... NIET :-D.
Er is namelijk geen enkel visum op onze situatie en leeftijd van toepassing.
Te oud om te werken (<45) en te jong (>55) voor een retirement visa.
We hebben besloten om geen migration-agent in de arm
te nemen maar om alles persoonlijk ter plaatse te regelen.
Moet lukken volgens mij.

Na bestudering van een aantal VISA-eisen waaronder het retirement visa,
hebben we nu een stapeltje formulieren klaarliggen dat ervoor moeten zorgen dat
we Permanent Recident worden.

Natuurlijk moet er in Nl nog heel veel
geregeld worden en heb ik nog lang niet alle antwoorden, zoals:
"wat gaat de nieuwe zorgverzekering betekenen voor iemand die een
WAO-uitkering krijgt, hierover in NL belasting betaald maar buiten
de EU woont?". Ik ga hier mogen over bellen met het ministerie.

Misschien heb jij of iemand anders iets aan dit verhaal.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

m.vr.gr

Annelies

Hallo Annelies,

De zorgverzekering blijft werken als je op vakantie gaat in Australie,
maar als je buitnen NL gaat wonen geld de verzekering alleen in een verdrachtsland.
Australie hoort daar niet bij  :cry:
Als het jullie lukt met een visa denk dan ook aan de Nat. Verz. Bank, i.v.m.
het door verzekeren van je AOW en je naabestaanden pensioen.
Anders verlies je 2% per jaar dat je buiten NL woont.
Sterkte en denk er niet te makkelijk over.  :?

Gr. Ton  :up:

Hoi Ton en ook Robert, natuurlijk. Ik ga maar gewoon even verder
op jouw topic want misschien kun je er ook iets mee.

Hartelijk dank voor je reactie, heb net even gebeld (voor ik inlogde op
dit forum) met het ministerie en heb begrepen dat er met de nieuwe zorgverzekering
niets aan de situatie verandert. Het is zoals jullie zeggen.
Zodra we geen ingezetenen van NL meer zijn, en dat is naar ik meen na 4 maanden in het buitenland te zijn verbleven, zijn we niet meer zorgverzekeringsplichtig en kunnen we
in zee gaan met OOM, ISIS, etc.
Ik was nl. even bang dat we dubbel verzekerd zouden moeten blijven.

We zijn echter nog wel wat huiverig om ons bij vertrek in november al
uit te schrijven bij de gemeente. Misschien is het beter om het in OZ
even aan te kijken of alles wel lukt. Kunnen we zo weer terug zonder veel gedoe.
Maar hoe moet het dan als we willen blijven en we hebben ons niet
uitgescheven? Wat denken jullie?

Nat. Verz. bank weet ik nog niet veel over en ga ik vandaag uitzoeken,
maar we hebben al wel besloten om ons vrijwillig te verzekeren voor de AOW.

Bedankt voor je advies, Ton. We zullen deze stap zeker niet te licht opnemen want
we willen wel dat het slaagt.

gr. Annelies

Ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar om je prive te verzekeren via de AOW, maw de AOW door te betalen, dan ben je niet goed bezig.

Ten eerste betaal je het maximale bedrag aan premie, en dat is een heleboel geld.

Ten tweede, is dit in OZ niet aftrekbaar, dus het komt van je netto verdienste.

Ten derde, wat is hier nog van over als je de AOW wil laten uitbetalen op je 65e??? Is er dan nog wel AOW??

Ik heb indertijd de AOW 5 jaar doorbetaald, eind 70 e jaren, toen al was het 10.000 gulden per jaar, maar ben er later mee gestopt.
Inderdaad krijg je 2 procent per betaald jaar erbij.

V E R G E  T E N  mensen, er is over 10 jaar niets meer en ondertussen betaal je een premie van middelen welke je veel beter elders kunt gebruiken. Investeer dat geld op een andere manier.
Er zijn nog andere nadelen aan verbonden, maar dat vergt weer enig uitleg. O.a. je moet in OZ er weer belasting over betalen als je het uitgekeerd krijgt......grote waanzin, helaas is het niet anders.
Cheers
Jan

Sorry Jan maar dat ben ik niet helemaal met je eens.

Als je jong bent zou ik het ook zeker niet doen.
Maar dit topic gaat over mensen die bijna aan het pensioen zitten.
jij praat over 35 jaar geleden en een groot inkomen.
Je betaald nu naar gelang je inkomen, min. €444,70 en max. €4.447,--  perjaar.
Kom je voor de max in aanmerking zou ik het niet doen, en heb je het
waarschijnlijk ook niet nodig.
Een offerte is vrijblijvend, je moet opgeven wat je denkt te gaan verdienen,
en dan hoor je wat het gaat kosten, kan je altijd nog nee zeggen.
Ben je eenmaal 65 dan is 20% van je AOW voor veel mensen veel geld.
Zeker als je er van moet leven, maar met een beetje geluk moeten ze je wel
een jaar of 20 blijven betalen.
Moet je om een of andere reden terug naar NL (en ik ken voorbeelden)
kun je het nog hard nodig hebben.
Dit is niet voor mensen die hun pensioen niet op krijgen,
maar bedoeld voor gewone mensen.

En de miljarden die nu nog in die pot zitten, en dagelijks bijgevuld worden,
krijgen ze zelfs in NL niet 1 2 3 op.  :-D

Gr. Ton

Hallo allemaal, dank voor jullie reacties  :)

Hoi Ton: toen ik het nog even rustig je verhaal doorlas viel het kwartje.

De opmerking van Jan is inderdaad heel relevant voor de wat jongeren
onder ons en wij zijn ook niet zo gek op al die verzekeringen, maar wij
hebben al zo'n, wat is het 30 jaar, opgebouwd en
willen nog graag die 10 x 2 % erbij pakken. Het zal toch wel niet lukken om
ons de volle 13 en 15 jaar te verzekeren omdat je na 10 jaar vrijwillige verzekering weer een jaar in NL moet wonen. Ik zie mezelf dat nog niet doen want ik denk dat ik de komende 20 jaar ZO WEINIG  mogelijk in NL wil verblijven  :evil:

Wat betreft de kosten van de vrijwillige verzekering; ik verdien straks niets meer en betaal dus de minimale premie, zoals Ton al voorrekende. Van Jan hebben we het nog niet uitgerekend.

gr.

Annelies

Hallo

Hier kan je de berekening bekijken.
http://www.svb.nl/nl/internationaal/vrijwillige_verzekering/aow/de_kosten/index.jsp

Gr. Ton

Vergeet echter niet dat je in OZ nog belasting moet betalen over je binnenkomende AOW uitkering in Nederland.

Er zijn 2 situaties:

Als je een staatspensioen claimt in OZ, dan komt daar de AOW bij vanuit Nederland en wordt je staatspensioen gekort.
Deze situatie is voor mensen die weinig of geen superannuation hebben opgebouwd.
Ik ken ook mensen in OZ die de AOW hebben verzwegen maar die lopen op een zeer dun draadje.....
Sommigen zijn nu gepakt trouwens.

De andere situatie is , en dit is het meest waarschijnlijk voor jonge emigranten: Als je 65 wordt dan zal je geen staatspensioen meer kunnen claimen want je zou van je superannuation ( 9 procent verplicht.....zie andere info) moeten leven en als je daarbij nog wat AOW hebt dan moet je belasting betalen over de AOW volgens het schijventarief, maw de belasting die voor jou van toepassing is mocht je nog ander inkomen hebben.
Wel wordt 25 procent van de AOW in mindering gebracht (kadootje...)

In ieder geval bereken zeer nauwkeurig hoe het met je persoonlijk is gesteld, en vooral inderdaad zoals opgemerkt door Ton en Ineke als je op latere leeftijd emigreert en dan vlak daarvoor nog een paar jaar (of zelfs na aankomst in OZ) nog de premie wil doorbetalen.

Deze materie is nogal ingewikkeld en moet per geval worden bekeken.
En Ton en Ineke, ik moest indertijd het maximale bedrag aan AOW betalen, niet alleen omdat ik toch boven het maximum zat maar ook omdat toendertijd altijd het maximaal geheven werd.
Als deze regeling nu naar inkomen in Australia (!) is veranderd, dan wist ik dat niet.

Advies: Zoek het zeer goed uit, voorkom dubbele belasting en geef het heel eerlijk en zorgvuldig op.
Er is vorig jaar enorm veel trammelant geweest onder de Nederlanders en deze zaak met Centrelink is nog lang niet afgelopen waarbij sommigen voor duizenden moeten terugstorten in de staatskas van OZ.

Jan
p.s. momenteel op vakantie in mooi NL.

Hallo Jan,

Een fijne vakantie. :depressed: maar er komt weer zon :sunny:

De premie is inkomens afhankelijk en er is een aftrek ter voorkoming
van dubbele belasting.
Persoonlijk goed (laten) na kijken is zeker belangrijk.  :|

De slogan van de belasting "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"
klopt vaak niet helemaal met de werkelijkheid  :x

Gr. Ton

Ton, bedankt voor je info.
Wisselvallig weer in NL momenteel.

Als je extra geld wilt besteden in OZ voor je pensioen, kun je beter "salary sacrifice" doen en dus de top van je salaris in je lokale pensioen stoppen want dit is slechts onderhevig aan 15  procent belasting  en praktisch belasting vrij als je met pensioen gaat. (op je 60e in de meeste gevallen, zie andere draadjes hierover vermeld)

Bij de lokale pensioenen heb je een mooie return (op dit moment rond 12-17 percent p.a.) en mocht je besluiten om de AOW premie door te betalen dan gebeurt het volgende:
Je moet de premie betalen over je netto inkomen in OZ (tenzij dat weer veranderd is, maar ik betwijfel het).
Het voorkomen van dubbele belasting geldt als je in NL woont en je hebt inkomen in NL alswel in het buitenland.
Let goed op als je je in NL uitschrijft en dus in het buitenland woont, daarom denk ik dat de premie van de AOW niet afrekbaar is in OZ van je loon, in mijn geval dus NIET.

En als je besluit je laatste adem uit te blazen dan stopt gewoon de AOW gedeelte uit NL terwijl je al die jaren er voor betaald hebt. Leuk he???

Je opgebouwde lokale pensioen (die 9 procent plus sacrificial amount) blijft altijd in je estate  en gaat naar je kinderen.

Daarom een sterk advies van mij : Ga geen AOW premie vrijwillig doorbetalen. Je zit hierbij op de verkeerde weg.
In jouw persoonlijk geval, als je geen inkomen meer zou krijgen in OZ, dan kan de zaak anders zijn, maar edoch je hebt een veel betere return met lokale super.
Je kunt ook, als je geen vaste baan meer hebt, gewoon een ""private super arrangemen" maken tegenwoordig, dat is nieuw, wel moet je het geld op je 65e er uit halen, maar je kunt grandioos profiteren van een grote "return"en zeer lage belasting op je inkomen , dus rente (slechts 15 procent dus).
Dit wordt tegenwoordig nogal gedaan voor de partner (meestal je vrouw) die geen inkomen anders zou hebben, een prachtige regeling.

Ikzelf heb een super opgebouwd bij de ARF  (Australian Retirement Fund),   en de return dit jaar was een "whopping 15.66 procent netto".  Zoek maar op op de site.
Voor AOW krijg je hooguit de jaarlijkse inflatie erbij, dit jaar ong. 2 procent?

Cheers
Jan

Hallo Jan

Dus wat je o.a. zegt is, is dat ik op mijn 50e en zonder inkomen in Australie, beter mijn geld in een Private Super kan stoppen dan zo'n 447 eurootjes betalen aan de SVB?

Ik zet dit op mijn inmiddels zeer lange lijst van TO DO en ga alvast wat informatie inwinnen. Heb op zich wel een hekel aan beleggen met onzekere afloop. Meestal is het zo dat een low risk fonds weinig return heeft en die 15% van jou ziet er wel erg risky uit. Maar ik zal eerst even op de site kijken. Bedankt voor de tip.

groet,

Annelies 

Je opgebouwde lokale pensioen (die 9 procent plus sacrificial amount) blijft altijd in je estate  en gaat naar je kinderen.

Dat is dus prima!!!

Groetjes Miranda

Je spaargeld, je investeringen in je pensioenfonds en al je bezittingen gaan bij het overlijden in OZ gewoon naar je erfgenamen.

Mocht je alleen staatspensioen hebben (ong. 12.000 per jaar voor single en 16.000 dollars netto voor gezin) dan stopt dat gedeelte natuurlijk , net als de AOW in NL, maar je pensioen raak je nooit kwijt (dat gaat naar de kinderen of je aangewezen erfgenamen) dit in tegenstelling tot NL waar de uitkering stopt.
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=1025.msg23117#msg23117 date=1123313829]
Ikzelf heb een super opgebouwd bij de ARF  (Australian Retirement Fund),  en de return dit jaar was een "whopping 15.66 procent netto".
[/quote]

Niets ten nadele van je info Jan, deze is altijd zeer informatief!  :up:

Maar ik wil toch nog even benadrukken dat het voor je pensioen meestal handig is om op de wat langere termijn te kijken naar de performance van een fund. Denk hierbij aan een periode van minimaal ongeveer 5 jaar. De gemiddelde performance is namelijk stevig lager dan 15.x procent.
Overigens presteert ARF nog steeds behoorlijk goed hoor!

Back