Pensioenfonds fysiotherapie

LoesWijnbergen

New Member
Hallo iedereen, zijn er hier toevallig fysiotherapeuten die recent in Australie zijn komen wonen? Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met de afhandeling van pensioen via de spf. Ik ben 28 en heb nu 4 jaar als fysiotherapeute gewerkt en dus ook al die tijd pensioenpremie betaald. Dat zal ondertussen wel een aardige som bij elkaar zijn. Maar wat is daarmee gang van zaken en wat is verstandig? Kan je het afkopen of eventueel beter door betalen? Ik ben hier een leek in dus adviezen kan ik hier goed bij gebruiken. Op de website van de spf kan ik er namelijk niet heel veel over vinden. Alleen dat het mogelijk niet afkoopbaar is, dan zou dat een hele nare manier zijn waarop de spf geld ontvangt...
Alvast bedankt voor de moeite! Groetjes Loes

Ik ben geen expert op het gebied van pensioenen. Maar hierbij mijn inzichten:
- je pensioen raak je niet kwijt; het feit dat je niet in Nederland woonachtig bent of stopt met bijdragen heeft daar niets mee van doen; je laat het staan tot je pensioengerechtigde leeftijd
- volgens mij kun je een Nederlands pensioen niet door blijven betalen (AOW is een andere zaak)
- de uiteindelijke uitbetaling bij pensionering hangt natuurlijk af van hoelang je hebt afgedragen en wat je inkomen was gedurende die tijd; hoe dat precies zit moet je bij de SPF nagaan

Hoop dat het helpt. En ik sta open voor korrekties van deskundigen op pensioengebied.

Ik ben geen expert op het gebied van pensioenen. Maar hierbij mijn inzichten:
- je pensioen raak je niet kwijt; het feit dat je niet in Nederland woonachtig bent of stopt met bijdragen heeft daar niets mee van doen; je laat het staan tot je pensioengerechtigde leeftijd
- volgens mij kun je een Nederlands pensioen niet door blijven betalen (AOW is een andere zaak)
- de uiteindelijke uitbetaling bij pensionering hangt natuurlijk af van hoelang je hebt afgedragen en wat je inkomen was gedurende die tijd; hoe dat precies zit moet je bij de SPF nagaan

Hoop dat het helpt. En ik sta open voor korrekties van deskundigen op pensioengebied.
Je kunt je pensioen wel doorbetalen :) Als ik jou was zou ik gewoon even het pensioen fonds bellen en overleggen wat in jouw situatie het beste is. Heb ik ook gedaan.

Groetjes gwen

Je hebt al wat prima antwoorden gehad en ik wil er nog het volgende aan toevoegen.

a. Mogelijk is het af te kopen, je moet je pensioenfonds benaderen en bewijzen dat je "voorgoed" vertrekt.
Pensioen fondsen hebben verschillende regels en bij sommige kun je het afkopen en bij andere dus niet, maar het ligt ook aan de grootte van het opgebouwde bedrag en mogelijk krijg je wat admin kosten of "afkoop" kosten.
Vraag naar de totale som en bekijk voor je zelf of je accoord bent.
Denk ook aan de belasting die er over betaald dient te worden, immers je pensioen premie ging bruto naar het fonds.
Je kunt Belastingdienst in Heerlen (buitenland) een brief schrijven en vragen dat er geen belasting wordt ingenomen omdat je dat in OZ wilt regelen, dus dan wel in OZ opgeven bij je eerste tax return, als inkomen.
Maar je kunt ook in NL belasting betalen, dan hoef je het in OZ niet meer te melden.

b. Mocht het niet afkoopbaar zijn of je wilt het zelf niet afkopen, dan blijft het natuurlijk liggen totdat je 65 bent (misschien 67 dan), je krijgt dan maandelijks een bedrag wat in die jaren aan inflatie c.q. rentes iets is toegenomen, zolang er weer geen financiele crisis over heen komt.

Ikzelf had 10 jaar gewerkt bij een bedrijf in NL en heb nu een maandelijks (klein) bedrag gestort op mijn rekening in NL.
Ik kon het indertijd niet afkopen en zelfs nu ook niet, maar ik vind het best zo.
Groets
Jan

Hoi
Mocht je het 'moeten' laten staan in Nederland dan wel heel goed de officiele polis/bewijs bewaren! Wij vroegen namelijk het eea na, na tig jaar in Australie te wonen, en ze konden helemaal niets vinden! Volgens hen klopte het polisnummer helemaal niet, was niet van hun. Ze hadden gezocht op naam en geboortedatum etc. Nee helemaal niets, zeiden ze.
Wij dus het orgineel gescand en voila ja toch gevonden, met als excuus ............ weet eigenlijk niet meer wat hun excuus was. Maar als we dus dat orgineel niet hadden gehad vraag ik me echt af wat er gebeurd zou zijn maar goed dat doet er nu niet meer toe. Advies, alles bewaren dus.
Sidonia

Toen wij vertrokken (2007) kon je bij SPF en PGGM niet afkopen. Het staat nu dus nog vast in NL. Beetje jammer maar niets aan te doen. Sidonia, bedankt voor de goede tip om documentatie goed te bewaren. Het is nu nog een beetje ver van mijn bed maar wil uiteraard wel die 8 jaar opgebouwd pensioen hebben als ik 65 of 67 ben. :)

@ Gwen, het is een groot verschil of je definitief vertrekt uit of een jaartje er tussenuit gaat en dus tijdelijk niet bijdraagt aan je pensioen (het bekende pensioengat) , deze situaties zijn denk ik niet goed met elkaar te vergelijken.

Nee dat snap ik ook wel. Daarom zeg ik: gewoon bellen en overleggen. Ik kom misschien ook niet meer terug..

beste Gwen en Jan,
Op de website Fysiotherapie-Gids.nl wil ik een goede basis leggen voor informatievoorziening over fysiotherapie naar - voornamelijk - consumenten maar in de toekomst ook voor fysiotherapeuten. Zou het zinvol zijn om in een Q&A het onderwerp van (uitkering van) pensioenen in het buitenland op te nemen? En zo ja, waar zou ik een correcte en beknopte uitleg of tekst hierover kunnen vinden?

(...)En zo ja, waar zou ik een correcte en beknopte uitleg of tekst hierover kunnen vinden?
Beste 'Healthy Advertising', volgens mij is dit dus precies waar men in dit draadje naar op zoek is! Dus voor deze mensen zal dergelijke informatie zeker zinvol zijn. Ik denk alleen niet dat je kunt verwachten dat iemand je dit hier vooralsnog als hapklare brokken voor kan schotelen, hoewel dat natuurlijk wel mooi zou zijn.

Back