Per huurauto of mini-camper?

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

In maart of april hebben wij drie weken om in Australië rond te kijken. We zijn hoofdzakelijk geïnteresseerd in de steden Adelaide, Melbourne en Sydney. Eventueel willen we ook een paar dagen in Brisbane doorbrengen. Deze reis is écht bedoeld ter oriëntatie op een eventueel toekomstig leven daar. We willen lekker in de steden rondkijken, door buitenwijken toeren om naar woningen te kijken enz. De outback staat op de tweede plaats. Nu twijfelen we ernstig hoe te reizen: per huurauto en overnachten in hotelletjes, of per mini-camper zodat we ons hotel altijd bij ons hebben. We zijn nog niet eerder in Australië geweest dus hebben er geen ervaring mee. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

:?

Matthijs

Mijn advies in dit geval (of eigenlijk zowiezo) neem de camper.
Voordelen: Flexibel, campings genoeg en gezellig, in nood kun je overal overnachten, goedkoper dan auto + hotel, avontuurlijker, met de wegen in Australie maakt het niet zoveel uit of je camper of auto hebt qua afstanden, alles is in een keer geregeld(je hoeft geen hotels te zoeken of boeken).

wil je nog meer weten laat het gerust horen!

Groetjes Wilbert

Hou alleen wel het niveau van je watertank in de gaten, zeker bij een mini-camper.

Cheers,

Irene :)

Drie weken is kort om overal goed rond te kijken - zeker als je Adelaide, Melbourne, Sydney en evt., ook nog Brisbane wil zien. Die plaatsen liggen allemaal al zo'n 1000 km uit elkaar. Dat is - met een camper en als je niet constant asfalt wilt zien - al twee tot drie dagen rijden per stad. Als je dan die steden gezien hebt kom je er achter dat het misschien toch prettiger is om niet direct in een grote stad te wonen, dus dan moet je ook nog de Sunshine Coast bekijken, Gold Coast, de buurt bij Coffs Harbour, Central Coast en Hunter (Newcastle en omgeving) - Southcoast, enz enz. Maak er maar drie maanden van.....

He matthijs,

Wij hebben australie een stuk met de auto gezien en overnacht in trailerparcs, is heel relaxed, zijn er genoeg van en over het algemeen niet duur...
TIP: Het is heel normaal dat je eerst de huisjes (trailers) wilt bekijken voordat je uberhaupt over overnachten gaat praten, maak hier gebruik van, scheelt veel frustraties als de huisjes goor/stuk/klein blijken te zijn als je al betaald hebt...

Nieuw Zeeland hebben we met een minicamper doorkruist en dat is echt het einde...campings zijn gezellig, goed beschikbaar en over het algemeen erg netjes, even ervan uitgaande dat australie dezelfde hoge standaards hanteert als NZ...

Ik ben het wel eens met Henk dat drie weken wel erg kort is voor wat je in gedachte hebt....

groetZ JAP

Als het je echt om de steden gaat (dus je mogelijke woonplaats) dan zou ik zeker eens overwegen of je niet beter een of meer binnenlandse vluchten kunt nemen. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd aangezien je met zo'n camper max 80 km/u haalt en je behoorlijk wat km's moet afleggen. Persoonlijk zou ik dan als je toch voor de steden gaat gewoon een hostel boeken en dan ter plekke een auto huren om de diverse wijken en de omgeving goed te bekijken.

Succes en veel plezier,

Chantal

Mensen vergeten nog al 's dat Australië nog groter (nét, maar toch) dan Amerika is....

Hoi Mattijs

Wij reizen zelfs al iets meer dan in een jaar in een camper en het is perfect. Overal zijn campings genoeg en je hebt altijd je eigen huisje bij de hand.
Moet ik toegeven dat jullie wel erg weing tijd hebben en dat het flink doorrijden is in drie weken.
Als je alleen die steden wilt zien is het misschien slimmer om naar iedere stad te vliegen, kun je er ook meer tijd doorbrengen.
En in deze steden is het openbaar vervoer ook goed.  Hoef je niet eens een auto te huren, alleen een hotel te boeken.

Veel plezier groetjes Jojo.

Mattijs,
Gezien het feit dat je vooral de steden wilt bekijken zou mijn advies zijn om een auto te huren. De keus (zoals eerder aangegeven) om binnenlandse vluchten te nemen lijkt me ook een goede. In de steden zijn meer dan genoeg hotels/motels, en in een personenauto rijd je net wat makkelijker rond in de steden.
Ik snap het ook dat je toch graag van de ene naar de andere stad zou willen rijden, dan zie je ook wat van de 'omgeving' zal ik mar zeggen, maar je moet dan inderdaad wel heel veel in de auto zitten en lange dagen rijden.

Hoi,

wij gaan in April 4 weken op woongebiedorientatiereis (  :roll: jaja.. mooi voor scrabble) In Perth huren we een auto en zullen mn b&b's aandoen. Op Tasmania lijkt het ons super om een camper te hebben en in omg. Brisbane wordt het waarschijnlijk ook een campertje. Verder hebben we 2 binnenlandse vluchten bij Virgin Blue geboekt; scheelt een hoop tijd. Zo kunnen we in een korte periode toch heel wat potentiele leefgebieden bekijken..

suc6 en veel plezier in Oz!

Hallo,

Wij zijn 5 weken rondgetrokken in een 4wd toyota land cruiser ingericht als camper met pop up dak en keukentje en alles er in. Dit was erg leuk en niet te groot om mee te rijden , kleiner als een camper inieder geval.
Kijk eens op www.dutchdownunder.com :up:

Groetjes Danielle

Aangezien jullie echt in bewoond gebied blijven zou ik zeker gaan voor de auto. Is goedkoper, en je bent mobieler. Zeker omdat je buiten het hoogseizoen reist is de prijs van goedkope hotel's/mobile homes niet bijzonder hoog.

Mijn advies voor de itinerary zou zijn: vlieg aan op Adelaide, rijd via de Great Ocean Road (eventueel side step naar Kangaroo Island) naar Melbourne (ga uit van minimaal 3 dagen exclusief Kangaroo Island), en neem eventueel nog een binnenlandse vlucht naar Brisbane. Oh, en neem de Lonely Planet mee, ook voor niet backpackers heeft het goede overnachtingstips!

Persoonlijk ben ik een grote fan van Melbourne en Brisbane, en Adelaide is vooral leuk als je van wijn houdt. Daar zal echter ongetwijfeld niet iedereen het mee eens zijn  :p.

Nou EandE, ik zat afgelopen weekend nog in de Barossa Valley, en we hebben daar onze favoriete wineries bezocht, heerlijk! Daar kan Brisbane toch niet aan tippen, alhoewel ik wel een paar lekkere slobberwijnen hier bij de locale wineries haal, maar rode wijnen zijn hier lang niet zo goed als in de Barossa. Er zijn 5 dozijn flessen onderweg naar ons! Mmmmmmm :)

Dat zijn nogal wat uiteenlopende meningen he, zo. De een zegt dit, de ander zegt dat. Zelf denk ik dat Brisbane erbij geen mogelijkheid is, of je moet de steden in een paar dagen willen bekijken en dan gelijk weer weggaan. In een paar dagen tijd heb je niet echt veel gezien van een stad.
Zelf heb ik in 2003 in 3 weken tijd Perth - Adelaide gedaan zonder al te lang te blijven wachten / kijken in een stad.
Ja, Australie is een groot land maar ik denk ook dat mensen soms vergeten dat je niet langer dan 3 weken vrij kan krijgen.

Misschien loopbaanonderbreking nemen? (of bestaat dit niet in Nederland?)  Dan kan je 3 maanden rondtrekken in Australië, wat je toch nodig hebt. En dan haal je toch meer uit die dure tickets.
Weet er iemand een betrouwbaar (goedkoop) bedrijf in australië dat campers verhuurd? Vind er op internet genoeg, maar je weet natuurlijk niet met wie je in zee gaat hé.

Back