Permanent visum bijna binnen - Global Talent visa (Sublass 858)

DU2022

Member
Slechts 4 maanden nadat we het proces startten (en 1 maand na het indienen van de documenten) hebben we eerder deze week de bevestiging ontvangen dat ons EOI (Expression Of Interest) door Immigration is goedgekeurd en dat we ons visum nu formeel kunnen gaan aanvragen.
Deze laatste stap betreft volgens onze Immigration Agent slechts een formaliteit, waar o.a. de Police check (VOG), PTE / IELTS test en de Health check (eerste twee zijn al aangeleverd) onderdeel van vormen, en neemt naar verwachting nog maximaal 2 maanden in beslag.

Voor zover niet bekend: dit betreft een nieuw visum (sinds november 2019) waarbij je direct een Permanent visum (met een initiële geldigheidsduur van 5 jaar) kan krijgen toegewezen. Dit jaar zijn er 15.000 plaatsen beschikbaar en het proces verloopt dus ongekend snel.
Om voor dit visum in aanmerking te kunnen komen dien je -in de ogen van de Australische overheid- in één van de door hen 10 geselecteerde 'target sectors' over bepaalde specifieke talenten te beschikken (geen idee overigens hoe ik over die drempel gekomen ben ;)).

Vragen? Laat maar horen.
 
Dank - en ja, die link had ik er natuurlijk even bij moeten plaatsen....

Laten we maar even in het midden laten wat mijn vermeende 'talent' is, maar mijn sector is in ieder geval de DigiTech sector.

NB Het bijzondere van dit visum is overigens ook dat er geen (maximale) leeftijdsgrens geldt. Ik zelf ben inmiddels 58 (jaja, ik voel me 38.... :D) en kom hier desondanks voor in aanmerking.
Dit biedt derhalve kansen voor de 'ouwetjes' onder ons want zoals we weten zijn ze in Australië niet zo happig om 45-plussers van een visum te voorzien - en helaas is het Retirement visum 2-3 jaar geleden afgeschaft.
 
en ja, die link had ik er natuurlijk even bij moeten plaatsen....
Nee hoor, niets hoeft! Ik kende het visum niet echt dus dacht zoek het even op, en dan is het een kleine moeite om hem er in te plakken.
Ik werk zelf voor NXP Semiconductors en daarvoor Atos (Origin) Dus (ook) in de tech sector ;) Maar zal mezelf geen talent noemen.

Waar zou je naar toe willen vertrekken?
 
Naar Manly (die bij Sydney) - daar hebben we van 2008 - 2011 al gewoond.

En v.w.b. 'talent': ach, wel sympathiek dat ze dat labeltje op je plakken als je de 60 nadert.....
 
Gaaf, goed gedaan! Je hebt echt enorm geluk met dit visum.

Een PR is altijs 5 jaar. Om de 5jaar moet je een RRV aanvragen àls je na die 5 jaar het land wil verlaten (voor bv vakantie). Als je 20 jaar niet het land uit gaat, hoef je ook 20 jaar geen RRV aan te vragen.
 
Fantastisch nieuws! Gefeliciteerd. Boven de 55 moet je ‘an exceptional benefit to Australia‘ zijn voor dit visum. Een vriendin van ons uit de UK kreeg ook binnen 2 weken een PR, ook voor haar al oudere kinderen (18+) en echtgenoot, geregeld door haar Uni waar ze nu professor is. ik vermoed dat ze ook op dit visum is binnengeloodst, zij is ook midden 50.
 
Back
Top