Perth, aub tips en tricks aub

CAC

New Member
Hallo Allemaal,

Mij is een baan aangeboden in Perth, samenstelling van het gezin is vrouw, kind ( 5 jaar ) en ik. Graag zouden we wat tips willen hebben van mensen die ervaringen hebben opgedaan op het gebied van :
- Wat is de beste buurt om te wonen met een opgroeiend kind?
- Wat zijn de maandelijkse kosten van onderhoud ongeveer als je 2 auto's wilt en een huis in een nette buurt?
- Is Perth zo afgelegen en saai als verschillende mensen op internet zeggen? Wat is er te doen?
- Is het makkelijk om oppas voor een kind te regelen?
- Zijn er in Perth ook mogelijkheden om in-house domestic helpers te hebben? ( we wonen nu in singapore, waar het wel mogelijk is… klinkt luxe, is het ook… maar erg makkelijk!! )

Dankjewel alvast!!!
 
Saai? Nee hoor. Ik vond het er geweldig. Ligt er waarschijnlijk aan wat je zoekt en waar in Perth je zit. Ik woon er zelf nog niet, maar staat bij mij op nummer 1 om te gaan wonen, dus naar mijn idee is het er niet saai.
 
Op je vragen:
1. iedere suburb heeft z'n voor en nadelen. Ligt eraan waar je werk is, wat je kan veroorloven etc.
2. Ligt er aan waar je woont, hoe hoog je hypotheek is, wat voor auto's je hebt etc. Gas/water/licht voor ons is gemiddeld $150/maand. Eten, brandstof, verzekeringen, telefoon is $2,000/maand
3. Zoals Catkin zegt, ligt er aan wat je wilt. Wil je iedere avond stappen en feesten (lijkt me niet met een 5-jarige maar je weet het nooit) dan is Perth niet de plek voor je.
4. Geen idee, we hebben genoeg vrienden waar we onze oudere (10 en 8) kinderen heen kunnen brengen als het moet.
5. Geen idee, niet nodig voor ons.

Hopelijk helpt dit een beetje. Als je een baan aangeboden bent, zal een gedeelte of alles van de verhuiskosten door de werkgever betaald worden, plus zal je een LAVH allowance krijgen.
 
dankjewel @Wilsil

we hebben even gekeken, en ons lijkt Fremantle wel leuk… is't daar veilig? Is daar wat te doen, ik bedoel : winkels, scholen, restaurantjes? En is dat een beetje aan te rijden als je in de stad werkt ? ( ben bang dat het antwoord NEE is… zoals in elke beetje stad )
 
Freo (zoals het meestal genoemd wordt) is wel hip hoor (vind ik) :D
Daily commute.... Geen ervaring mee maar lijkt me redelijk pittig naar CBD omdat er niet echt een highway loopt, anyone?
 
Hip & Prijzig gaan meestal hand in hand na een tijdje. o_O
En als je 'zeezicht' hebt (al is het uit het toiletraampje) dan wordt elk huis in OZ 25% duurder :eek:
 
5. Ja dat is mogelijk. Er zijn hier heel veel Au Pairs! Je kunt een Au Pair in huis nemen voor je kind en duidelijk aangeven dat er ook schoonmaak taken bij horen. Ik weet niet wat je hulp op dit moment allemaal doet?
 
Hi @Gwen dank voor je antwoord! Uit welke landen komen de au pairs normaal gesproken? Hier in Singapore komen ze meestal uit Indonesie of de Filipijnen. En enig idee wat het ongeveer kost?
 
Haha jup ik kom gewoon uit Tilburg. Er zijn veel Duitse Au Pairs maar daar hoor ik allewn maar nwgatieve verhalen over dus niet aan te raden. Verder veel Engelsen, Canadezen, Nederlanders, Italiaanse, en ookwel wat uit Azie maar die zie ik niet veel. Word lid van de Au Pairs in Perth FB Page voor een beeld :)
Kosten liggen uiteraard aan dagen en uren maar zo'n €250 pw. Al vind ik persoonlijk dat Au Pairs zwaar onderbetaald worden. Oh en houdt er rekening mee dat je dan uiteraard een extra kamer (of Granny Flat) moet hebben en een extra auto die de Au Pair met kids + in vrije tijd kan gebruiken.
 
Beetje de vragen die wij ook hadden toen we bijna drie jaar geleden naar Perth kwamen.

Beste buurt? Applecross, Peppermint Cove, Cottlesloe maar zal heel erg afhangen van je budget. Als je kind naar een public school gaat dan zal je in de catchment area moeten gaan wonen, voor een private school heb je dat probleem niet. Wij hebben met veel plezier in Wembley gewoond en Wembley PS is een prima school. Vaak zijn de woonkosten in een buurt evenredig met de "ranking" van de public school in die buurt.

Freo is inderdaad leuk wonen, maar als je in de stad werkt dan zou ik wat dichterbij gaan wonen. Geen snelweg maar bijna alles 60 km/u en veel stoplichten onderweg (en druk!).

Maandelijkse kosten zijn hier een stuk hogen dan in Singapore (woonkosten zijn lager dan Singapore). Een huis in een goede buurt huur je tussen 800-1200 dollar per week, maar is zeer afhankelijk van waar je wilt wonen. Ga je wat verder van de stad wonen, dan zakt de prijs. Kijk eens op realestate.com.au voor huurhuizen.

Ander levensonderhoud:
Gas/water/licht $185 per maand
Mobiel $60 per maand
Internet/telefoon/tv/Foxtel $150 per maand
Content insurance $80 per maand
Ziektekosten??? Ligt er aan of je Medicare hebt of niet. Wij hebben geen Medicare en betalen $5000 per jaar voor een basis dekking (wel 100% vergoeding) en $1200 per jaar voor de "extra's" (tandarts, bril etc)

Een auto kost ongeveer $1800 per maand (4WD, 7 seater, $50,000 nieuwprijs, all in). Vraag naar salary packaging bij je werkgever, dan kun je bepaalde kosten uit je bruto salaris betalen en bespaar je dus wat inkomstenbelasting.

Oppas regelen kan via Gumtree of een oppasservice. Reken op $20-$25 per uur. Maak snel vrienden, veel goedkoper, en betrouwbaarder...

Inhouse domestic helpers kunnen niet meer gesponsord worden (alleen nog beschikbaar voor diplomaten), dus een au-pair is een oplossing.

Perth is wel afgelegen, en vergeleken met Singapore absoluut saai (wij hebben 2 jaar in Singapore gewoond). De locale equivalent van Orchard Road is St George's Terrace, maar die is na 5 uur 's avonds uitgestorven. Maar er zijn hier wel veel mooie parken, prachtige natuur, lekkere wijn en mooie vineyards, veel lekkere, lokaal gebrouwen, biertjes. Maar buiten de deur eten is vrij prijzig (denk chicken rice voor $12.50).
 
Tja Perth is geen Singapore....lijkt me duidelijk. Is dit jullie eerste kennismaking met Australië?
 
Tja Perth is geen Singapore....lijkt me duidelijk. Is dit jullie eerste kennismaking met Australië?
Gelukkig niet zeg... anders was ik wel naar Singapore verhuisd!!!

Perth is een geweldige stad voor gezinnen met jonge kinderen. Stranden, speeltuinen (binnen en buiten), nationale parken... Onze kinderen vinden dit de beste plaats in de wereld!

Is het de bedoeling dat jullie als expat naar Perth komen, of is het meer permanent?
 
Beste buurt? Applecross, Peppermint Cove, Cottlesloe maar zal heel erg afhangen van je budget.
Dan noem je me ook wel zo'n beetje de duurste wijken op he :p Ik vraag me vaak af of die wijken dan echt zoveel beter zijn, of dat het vooral een kwestie is van status. De huizen zullen er vast mooi zijn en die wijken hebben ook allemaal een super ligging, maar of het er verder beter is kwa scholen, parken en vooral community feeling vraag ik me af.

Geef nog eens wat meer info CAC :D Dan kunnen we misschien wat gerichter antwoord geven.
Zoals Sacha al zei: komen jullie hier als expat of permanent, wat zoeken jullie zelf in een wijk, waar zou je werkplek zijn, wil je vrouw ook gaan werken, etc etc :).
 
Dan noem je me ook wel zo'n beetje de duurste wijken op he :p Ik vraag me vaak af of die wijken dan echt zoveel beter zijn, of dat het vooral een kwestie is van status. De huizen zullen er vast mooi zijn en die wijken hebben ook allemaal een super ligging, maar of het er verder beter is kwa scholen, parken en vooral community feeling vraag ik me af.
Tja, als je de status van een wijk kunt aflezen aan de kwaliteit van de "Zuipketen"?
Dan wint Peppy Grove, hands down.
http://au.news.yahoo.com/thewest/wa/a/20627673/teens-40m-party-pad-on-swan/

Bart
 
Back
Top