Had net ergens ander wat vragen gesteld die ik hier beantwoord zie, dank je Sasha!
Ook wij denken aan Perth met onze drie kinderen (4, 2 en 1).
Ik kopieer even wat ik elders had geschreven naar hier, alles bij elkaar, dat was een heel oud topic:
Ik heb met veel interesse gelezen aangezien wij einde dit jaar willen gaan verhuizen, we weten nog niet precies waarheen. Mogelijk Perth. Weten jullie zeker dat je altijd een school binnenkomt als je in de catchment area woont? Wij wonen nu in Engeland waar een vergelijkbaar systeem is met catchment area's. Maar is erg moeilijk in goede openbare scholen te komen. Hier is echt vol=vol. En in ons dorp (en velen in de buurt) zijn er minder plekken dan kinderen de laatste jaren (babyboom?). Er is een inschrijfperiode van twee maanden, en als je de deadline mist kom je bijna niet meer in een goede state school. Je komt op een wachtlijst, en dan kun je wachten tot iemand verhuisd. En dat zijn flinke lijsten... Iedereen krijgt wel een school toegewezen, je hebt immers schoolplicht, maar dat is dan een -vaak slechte- school ver weg. Dat kan zo 10 mijl rijden zijn. Vandaar dat ik me wel een beetje zorgen maak.
Je hebt hier ook de keuze om prive te gaan, maar met een prijskaartje van zo'n 15.000 pond per kind (en we hebben er 3) is dat voor veel mensen niet weggelegd.
Wij willen na de zomer gaan verhuizen, en mochten we nog geen werk hebben dan een beetje rondreizen tot de kerst, en dan permanent op een plek gaan wonen. Mijn oudste wordt in november 5, hij zou dan in Nederland en Engeland onder de leerplicht vallen, maar in Australië niet, meen ik? Hij zou naar kindergarten gaan, wat dacht ik niet verplicht is, maar pas na de kerst echt naar school. Ik vraag me trouwens af of je in dat geval nog een Nederlandse leerplichtambtenaar op je af kunt krijgen? Het lijkt me sterk, mijn zoon heeft nooit in Nederland gewoond. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze zich in Engeland zorgen maken, we zijn niet Brits, dus als we vertrekken...
Ik hoor graag ervaringen, ik vind dit toch wel het meest lastige stuk. Ik denk altijd een baan en een huis, dat vinden we wel. Maar scholen. Pfff. Misschien omdat ik in Engeland gezien heb hoe slecht het is met het onderwijs, en dat ik daarom wat huiverig ben. Wat dat betreft zouden we beter naar Nederland terug kunnen
Een vriendin van mijn (Nieuwzeelandse) gaat ook deze zomer naar Oz verhuizen, en heeft haar zoon vorig jaar al ingeschreven voor een school. Daar schrok ik wel van. Zij gaan wel voor een priveschool, en wij bij voorkeur niet.
Nog een laatste vraagje, ik zat net te denken dat mijn middelste een erg late leerling wordt, als ze pas in het jaar dat ze 5 worden naar kindergarten gaan. Zij is van mei 2009. Nu ligt het aan de state, maar in bv WA zou ze pas als ze bijna 5 is gaan. Ze is nu 2, bijna 3 en gaat met veel plezier naar de peuterschool. Ik zou haar de komende jaren niet de hele tijd thuis willen hebben (afhankelijk van of we allebei gaan werken natuurlijk, maar ws blijft een van ons voorlopig thuis), niet leuk voor haar en nooit eens tijd voor mij om aan mijn eigen projecten te werken (ik ben freelance schrijver)
Wat is er aan peuterscholen beschikbaar? Zijn die er ook openbaar of altijd prive?
Dank allemaal!