Perth - Melbourne per auto

tweety

XPdite Sponsor
Forumleden ik heb jullie tips en advies weer eens nodig en dit keer niet voor een visum of wat dan ook maar voor vakantie tips  :lol:

Ik moet voor een afspraak in Perth zijn en had het idee om wat meer van WA te bekijken. Is tenslotte de enige staat van Australie waar ik nog niet ben geweest.

Mijn gedachten was om vanaf Melbourne naar Adelaide te rijden en daar de auto op de trein te zetten. Na mijn afspraak in Perth een weekje in de regio boven Perth door te brengen en dan terug naar Melbourne per auto. Alleen vraag ik mij af is dit de moeite waard en zo ja hoeveel tijd moet ik hiervoor uittrekken?
Nu niet zeggen dat dit maanden moet zijn want zo veel vrij heb ik gewoon niet! Wil natuurlijk wel wat zien onderweg maar hoef echt niet alles te zien alleen de hoogtepunten zijn wat mij betreft ok.

Mocht dit niet handig zijn dan kan ik namelijk altijd nog afwegen om wat meer tijd in de regio rond Perth door te brengen en de auto weer op de trein te gooien voor de terugweg. Of besluiten te vliegen en daar wat te huren, maar heel eerlijk lijkt mij zo'n lange trip ook wel heerlijk.

Groetjes Chantal

p.s. ik heb zo'n 4 a 5 weken in totaal
 
Waarom rij je niet heen en terug?
Vrienden van ons reden van Perth naar Tasmania binnen een week. Met 4 kinderen!
Tuurlijk heb je meer tijd nodig want er is zoveel te zien. Maar zoals je al aan geeft, je hebt maar 4-5 weken.
Wat voor een auto heb?
Het ligt er aan wat je wil zien ook uiteraard.
Ten zuiden van Perth heb je de karri bossen, ten noorden de bush en de stranden, ten oosten de lege outback en ja, ten westen de oceaan. Maar daar kun je moeilijk moet je auto doorheen.  :grin:

Het is meer een vraag voor onze WA ambassadeur, waar is hij???
 
Heen en terug? De afstand is behoorlijk en de heenweg zal ik deze alleen afleggen terwijl ik de terugweg gezelschap heb.

Een tweede reden om de heenweg met de trein te gaan is omdat ik de heenweg graag zo snel mogelijk wil doen. Maar als het binnen een week kan dan scheelt het niet eens zo heel veel. Mijn auto in een Landrover Discovery en de reden dat ik die graag mee wil nemen is gewoon omdat ik dan gewoon met mijn eigen kampeeruitrusting kan reizen.   

[quote author=Wilsil link=topic=10316.msg145288#msg145288 date=1250581359]
Het is meer een vraag voor onze WA ambassadeur, waar is hij???[/quote]
:grin: Ik wacht geduldig af.....
 
Ik vond de Nullarbor ook wel iets hebben om eens te rijden. ( deze mogelijk heid niet vergeten )
Wij zijn toen best veel mensen tegengekomen die voor 4 a 5 weken richting Perth gingen voor een vakantie,

Word weer moeilijk dadelijk met alle goede tips die je krijgt.

Jolanda
 
[quote author=jolanda b link=topic=10316.msg145291#msg145291 date=1250584837]
Word weer moeilijk dadelijk met alle goede tips die je krijgt.[/quote]

Geen probleem hoor! Ga ik gewoon nog een keer  :up:

Chantal
 
ha, ha, hier is hoor ... :)

Nou wil het geval dat ik zelf ook nog nooit vanuit Perth richting het oosten gereden ben, maar dat zeker nog eens een keer wil gaan doen. Mijn (onze) gedachten daarover wisselen overigens nogal eens. Een paar dingen:
- van Perth naar Melbourne zal je al gauw een dag of 4 kosten als je niet of nauwelijks ergens blijft onderweg. Of je dan genoeg ziet vraag ik me af. Ik snap daarom helemaal het idee om de auto hierheen komend in ieder geval op de trein te zetten. Heb je al rondgekeken wat dat zou gaan kosten trouwens ?? Vind ik ookwel interessant om te weten :)
- Ook heen vliegen en met een huurauto terug (of viceversa) speelt door ons hoofd. Nadeel dat we dan niet een van onze eigen autos kunnen nemen en dat zou eigenlijk de voorkeur hebben (vertrouwd, comfortabel, veilig etc.. :)).

Nog andere puntjes heb ik zo snel niet bij de hand ... komt later misschien nog wel ..
 
[quote author=perthpete link=topic=10316.msg145294#msg145294 date=1250585126]
- van Perth naar Melbourne zal je al gauw een dag of 4 kosten als je niet of nauwelijks ergens blijft onderweg. Of je dan genoeg ziet vraag ik me af. Ik snap daarom helemaal het idee om de auto hierheen komend in ieder geval op de trein te zetten. Heb je al rondgekeken wat dat zou gaan kosten trouwens ?? Vind ik ookwel interessant om te weten :)[/quote]

Die 4 of 5 dagen is op zich niet het probleem..... Er blijven dan immers nog ruim 4 weken om wat in de omgeving van Perth te bekijken en de terugweg in een wat langzamer tempo te doen.
Wat betreft de trein, je auto is niet de grootste kostenpost, 4WD tot 5.5 meter:
Adelaide-Perth $669
Perth-Adelaide $349
Waarom hier nou verschil in zit??
Maar dan..... Stoel kost $458, wordt even YHA member voor een paar tientjes en het kost ineens $231
Tja wat comfort betreft is dat natuurlijk niet top. Ga je voor een sleeper/cabin dan betaal je $1039 echter weer geldt het dat als je YHA member bent dat je flinke discount krijgt, je betaald nu $689.

Aangezien het bij mij om Adelaide - Perth gaat ben ik dus in het goedkoopste geval $900 dollar kwijt. Ik weet het niet hoor, 1 dag Melbourne Adelaide dan nog 2 dagen op de trein. Dat is 3 dagen onderweg, $900 armer en waarschijnlijk niet slapen op zo'n stoel, + brandstof naar Adelaide.

Aan de andere kant denk ik dat die 3423 km best in 5 dagen te doen is en mocht alles heel erg mee zitten dan is het zelfs in 4 dagen te doen. Maar dan is het inderdaad alleen maar gassen, de benen strekken, hapje eten en weer gassen en dan 's avonds moe mijn tentje in  :|
Mijn auto rijdt op LPG samen met het kamperen maakt dat voor mij de keuze om met de auto te gaan wat aantrekkelijker. Maar toch het is een lang end in mijn uppie. En nee een backpacker meenemen zie ik niet als een voordeel :wink:

Ik ben er nog niet uit!
 
Ik heb Perth - Melbourne 5 jaar geleden gereden, in onze superkleine mazda 121.
Was prima te doen, op ons dooie gemak 5 dagen, maar een hele dag Adelaide verkend. Voor de rest gewoon overdag doorgereden, en alleen gestopt om te tanken (en als je in de Nullabor een tankstation ziet, besef dan goed dat de volgende honderden kilimeters verder kan zijn) en op een aantal plaatsen aan de Australian Bite om foto's te nemen.

Het was een geweldige rit, maar ook met veel lange stukken 'niks' . Om dat nou heen EN terug te doen in een korte tijd - ik weet het niet.
 
Hey Chantal,
Ik heb het hele stuk zo'n 1,5 jaar geleden gereden. Van Adelaide naar Esperance was ik zo'n anderhalve dag kwijt (en ik was de enige chauffeur). Gewoon rijden zodra het licht is en stoppen zodra het donker wordt. Nullarbor is wel een hele beleving om te rijden (maar pas op met dode kanga's op de weg). Ik deed het samen met een ander meisje die zeer slecht gehumeurd was, dus ik had het beter alleen kunnen doen. Maar het voelt wel 'veilig' aan het met iemand anders te doen, in case. Op de Nullarbor kun je bij alle tankstations wel kamperen. Of je kunt gaan wildkamperen. Check wel even van te voren waar het goedkoop tanken is. Gelukkig verbleef ik daarvoor bij mensne die nullarbor travellers hebben opgezet en zij kon mij precies vertellen welke tankstations 'goedkoop' waren en welke super duur waren. Hierdoor wist ik precies waar ik moest bij tanken en waar ik voorbij moest rijden of waar ik alleen genoeg moest tanken om bij de volgende te kunnen komen.

Melbourne - Adelaide gok ik op zo'n 8 uur rijden. Wij zijn toen nog via de grampians gegaan en hebben daar nog een tussenstop gehad, maar je woont in Melbourne dus dit heb je wss al gezien en gedaan. In Esperance kun je via de versnelde manier naar Perth (ik dacht zo'n 8 uur rijden ofzo), maar ik ehb toen de lange weg bij de kust langs genomen. Erg de moeite waard!! Ik zou zeker de zuid-westhoek gaan doen als je in Perth bent. Naar boven toe ben je vaak al honderden km van de leuke dingen verwijderd. Als je dus maar 4/5 weken hebt zou ik wss zeggen heen en weer rijden en zuid-westhoek, omg. Perth en dan via Kalgoolie terug (of andersom, via Kalgoolie naar Perth en dan via de zuid-west terug). Je zou nog naar de pinnacles kunnen gaan (zo'n 3 uur boven Perth). Maar ik denk dat monkey mia e.d. al weer redelijk ver rijden is voor de tijd die je hebt.

Zoveel keuzes  :lol:
Succes!
 
Ik zou van Adelaide naar Perth rijden via de Nullarbor en terug via de GReat Central Highway. Kom je in Alice Springs ook.
 
[quote author=Wilsil link=topic=10316.msg145295#msg145295 date=1250585255]
Nog nooit in York of Toodyay geweest Peter?
Of Kalgoorlie?
[/quote]
Nope .. wel even door York (oostelijk van Perth bedoel je toch?) heen op weg naar een farm van een vriend/collega in Beverly.
 
ha,ha, inderdaad .. maar ik bedoelde meer in het kader van een vakantie of meerdaags verblijf en dan nog een stukkie verder dan Beverly natuurlijk :).  We zijn ook al eens een keer over the Great eastern naar het oosten gereden, gelunched in een plaatsje waar ik de naam even niet meer van voor de geest kan halen en 's middags weer terug .... maar ook dat 'telt' niet echt zou ik zeggen

edit: Dat was Merredin, bijna halverwege Kalgoorlie zeg maar
 
Even diep graven in mijn geheugen....maar...

Tijdens onze rit over de Nullabor Plains hebben we overnacht in Nullabor Motel. Daar kwamen we aan de praat met een truckie die alleen auto's heen en weer brengt tussen Perth en Adelaide. Hij raadde iedereen ten sterkste af om de auto op de trein te zetten. Had, als ik het me goed herinner iets met remstof te maken van de remmen van de trein. Die zouden nl. allemaal putjes/krasjes/deukjes achterlaten in je lak......

Het prijsverschil kan hem zitten in het feit dat blijkbaar veel auto's in het westen van Australië "gedumpt" worden. Ook dit weer gehoord van diezelfde truckie.

Verder hebben wij de Nullabor Plains in 2 dagen overgestoken van Port Augusta naar Norseman. Daarna zijn we onderlangs gegaan via Esperance en Albany....maar dan zit je wel de hele dag aaneen in de auto....
 
Als je dan in de omgeving van Perth bent is het Ningeloo reef echt een aanrader. Veel minder toeristisch dan het Great Barrier reef, maar erg mooi. Ten zuiden van Perth liggen de strandplaatsen Dunsborough en Magaret River, welke ook de moeite waard zijn (vooral Dunsborough).
Veel plezier :up:
 
Das toch gewoon omgeving. T is maar net hoeveel je wilt rijden  :p In 2 dagen kun je er zijn :grin:
 
Zou inderdaad heen met de trein gaan en terug de Nullarbor zelf rijden. We hebben het beiden gedaan en is gewoon een geweldige ervaring. Je ziet vanuit de trein een heel ander stuk dan vanuit je auto. Persoonlijk vond ik het rijden zelf een eenmalige actie. Het is een lang stuk met heel veel niets. Daar kan je een keer enorm van genieten, maar twee keer lijkt mij een beetje overdreven. Dan is de trein dus een hele mooie optie. WIj hebben toen gekozen voor Perth-Adelaide met de auto en vv met de trein.

En wat je hier in de omgeving allemaal kan doen.... jeetje.. even te veel om op te noemen. Misschien helpt een kijkje op onze website en dan de reis van 2005 de periode vanaf 16 t/m 28 oktober, de tijd die wij toen hebben genomen om van Perth via Margret River over de Nullarbor naar Adelaide te rijden.

Veel plezier!
 
Bedankt voor al jullie tips! Ik zal mij eens in alle sugesties verdiepen.

Nigeloo Reef ligt inderdaad wat uit de buurt, al heb ik nog plannen om met duiken te beginnen...... Nee dat wordt voor dan een beetje veel denk dat ik daar later wel een keer voor terug kom maar de zuidwest hoek klinkt goed en wandelen daar klinkt helemaal lekker!

Wat is reizen in eigen land toch heerlijk  :wink:

Nogmaals bedankt!

Chantal
 
Back
Top