Perth vraagjes

Hoi allemaal,

We zijn al een tijdje aan het brainstormen over waar we naar toe zullen gaan in Australie, en op het moment staat Perth bovenaan. Is er iemand die wil helpen met wat vraagjes?

De twee hoofdredenen voor Perth zijn 1. de potentiële banen (mijn man is olie trader en er zitten veel oliebedrijven) en 2. het klimaat. Ik heb reuma en zoek iets met een warm &droog klimaat. Nou zou ik best graag ergens midden in de woestijn gaan zitten, maar ja, er moet wel werk zijn. Nu heeft Perth als ik het goed heb lekker hete zomers (ik ben opgegroeid in het Midden Oosten, dus kan wel wat hebben) maar hoe zit het met de winters. Ik heb wel de statistieken gezien, maar kan me toch slecht inleven hoe het nu is. Wordt het echt flink koud, zegmaar hollandse herfst, of valt het erg mee? Of echt winters? Het kan flink regenen heb ik begrepen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Ik heb het idee dat het er in ieder geval wat warmer is dan Sydney of Melbourne. De meeste andere plaatsten vallen af wegens lastiger qua werk, maar ik sta open voor suggesties...

Ik heb een aantal Australische vrienden, en die reageerden eerlijk gezegd niet zo positief. De aanmerking is dat Perth wel heel erg afgelegen is tov van de rest van het land. Nou weet ik dat je een Amsterdammer ook niet moet vragen of het leuk is in Groningen of Maastricht, dus ik hoor het graag van jullie. Ik verheug me zelf op veel outback, strand, natuur etc. Maar hoe zit het met cultuur, musea en theater? Is er veel te doen, met name voor een jong gezin?

Ik hoor het graag, tips, ideeen, positief of negatief!
Alvast bedankt,

Karien
 
Hi Karien,

Ik vind Perth heerlijk om te wonen: het klimaat is inderdaad super. De zomers kunnen zo nu en dan heet zijn maar ook droog. Nu is het herfst en overdag was het vandaag nog zo'n 30 graden, gisteren iets koeler, rond 28. 's Avonds is het wel een stuk frisser, zeker als je vlak aan zee zit.

De afgelopen winter is er in juli 'veel' regen gevallen voor Perth begrippen. Echter, in NL is er in juli meer dan 2x zoveel gevallen dus het is allemaal nogal relatief. Meestal is het in de winter overdag ook nog wel tegen de 20 graden en ook dan schijnt de zon heel vaak. Het is hier inderdaad warmer en veel droger dan in Sydney en Melbourne.

Perth wordt wel een soort 'groot dorp' genoemd, het is minder stads dan Sydney en Melbourne. Wat betreft natuur zit je hier goed, de grote musicals komen ook deze kant op. Verder is er redelijk wat te doen alleen moet je het gewoon niet willen vergelijken met een grote Europese stad.....;-).

Wat je zegt over wat Australiers over Perth zeggen, klopt wel. Hier in Perth begrijpt men niet dat je aan de oostkust woont en andersom. En afgelegen? Het ligt eraan, je bent in 3 uurtjes in Bali, 4,5 uur in Kuala Lumpur en Singapore. En ja, 5 uur van Sydney. Het is echter zo'n grote stad (of een heleboel dorpen bij elkaar) dat je niet het idee hebt 'alleen op de wereld' te zijn.

Ik heb geen kids maar heb altijd begrepen dat het juist ook met kids DE plek is om te wonen.

Veel succes met jullie keuze!

Groet, Annemarie
 
Hoi Karien,

Persoonlijk vonden wij Perth een zeer aangename, ontspannen stad. Schitterende parken, meer dan genoeg shopping, lekker eten. Qua cultuur, museau en theater hadden wij op vier dagen te weinig tijd voor (maar wel paar leuke comedy avonden en concerten op affiches zien staan) .Wij hebben ons nooit in een "afgelegen" stad gevoeld. Wij zijn daar toegekomen (op reis) half oktober en toen was het schitterend weer (nog niet te warm, 20-25°C). Ik volg ook beetje de weerberichten (ze hebben daar in maart nog geen regen gehad dacht ik), denk wel dat het dit jaar wel een uitzonderlijke hete "herfst" is in Perth (correct me if i'm wrong!). Wij hebben ondertussen al elke grote stad bezocht Down Under (behalve Darwin) en Perth staat daar (samen met het onbetaalbare Sydney) bovenaan het lijstje van meest aangename stad.
 
Dat klinkt erg goed allebei, met name het klimaat dus. En drie uur naar Bali, heerlijk!
Daar zijn we afgelopen jaar geweest, en ik zou er graag weer eens heengaan.
Hoe lang is het eigenlijk vliegen naar Sydney? En zijn interne vluchten duur?

Dat dorpse zal wel een beetje wennen zijn, we wonen nu net buiten Londen. Maar het lijkt me wel een heerlijke plek voor kleine kinderen. Ik verheug me al op dicht bij het strand wonen.
 
Wat wij gemerkt hebben:
de eerste winter: ha lekker warm.
de tweede winter: een beetje frisjes
de derde winter: toch maar een sweater aan
de vierde winter: hebben we nog eendikke trui?
de vijfde winter: wat is het koud, mag aub de kachel hoger?
 
Wat wij gemerkt hebben:
de eerste winter: ha lekker warm.
de tweede winter: een beetje frisjes
de derde winter: toch maar een sweater aan
de vierde winter: hebben we nog eendikke trui?
de vijfde winter: wat is het koud, mag aub de kachel hoger?


Wij gaan nu de derde in en het wordt alweer wat frisjes vinden we.
Ben benieuwd wat m'nPa en Ma volgende week zeggen van de temperatuur.

Bart
 
Over de winter: De eerste winter hebben we hier nog gewoon in zee gezwommen, dat kan prima met ± 22 graden overdag en zonnig vonden wij. De tweede winter keken we al net zo raar naar die toeristen als de andere mensen die met een trui aan op het terras zitten.

Over het dorp: Ja, het is hier net een dorp. "Iedereen" werkt in het CBD (kan je fijn afspreken voor een lunch) en over het algemeen moet er een goed excuus zijn om echt je subburb uit te komen, want je hebt er vaak alles(zwemles, balletles, bibliotheek, boodschappen, garage e.d.) Hooguit moet je iets verder rijden voor een bioscoop of een David Jones/Meyer (De Beijenkorf van Australie).

Over cultuur: Hangt er echt vanaf wat jij onder cultuur verstaat. De grote musicals komen ook gewoon naar Perth, de grote artiesten hebben ons inmiddels ook gevonden, musea hebben we hier ook (niet zoveel/gevarieerd als aan de oostkust). We hebben hier ook meer dan voldoende kleine podia voor de kleinere artiesten en er wordt vaak door de shires zelf ook nog het een en ander aan tentoonstelling georganiseerd. Perth heeft een uitgaanscentrum (klein maar fijn)!

Zelf zijn wij geboren en getogen Rotterdammers en voelden ons eerst enorm thuis in Sydney, tot we Perth ontdekten en opslag verliefd werden op dit "dorp", de meest afgelegen metropool ter wereld. Wij gaan hier nooit meer weg!!!
 
Haha, dat klinkt bekend. Ik woonde als kind in Oman, in de winter trokken wij een vest aan en het bezoek de bikini. Maar het is dus toch wel echt warmer dan hier.

Voor de rest klinkt het wel allemaal heel fijn. Ik hield altijd veel van naar theater en musea gaan, moderne kunst, fotografie, maar ik moet zeggen dat nu er kinderen zijn we er toch weinig aan toekomen. Dan zal Perth wel genoeg te bieden hebben. Ik wil vooral heel veel met ze naar buiten, en dat kan prima. Wij zijn op zich ook niet van plan om er voor altijd te blijven. Nou ja, ik zeg nooit nooit, maar ben nogal een nomade, dus meestal krijg ik na een jaar of 5 de kriebels en dan wil ik verder. En ik houd op zich ook wel erg van dat afgelegene.

Ik heb er zo'n zin in! Het is hier nu 'mooi weer' maar je moet echt wachten voor midden op de dag voor het echt goed heet voor en mijn reumavingers ontdooien...
 
Ja Sas, een garage is voor jullie erg belangrijk. :)

Er zijn zelfs festivals in Perth. Afgelopen zaterdag en zondag het jaarlijkse Joondalup Festival. Erg gezellig moet een leuke parade op zaterdag avond met 30 groepen.
 
Ziet er inderdaad leuk uit, dat museum.

Ik zag Phil Spencer in Relocation Down under gisteren, en kreeg erg de kriebels... De komende weken zal bij ons veel meer duidelijk gaan worden hopelijk en kunnen we concrete plannen gaan maken.
 
Goed dat je Phil weer even aanhaalde. Even gezocht op YouTube en zowaar een aflevering over Canberra!!! (sorry beetje vervuiling van dit Perth topic) Maar er is zo weinig over Canberra dat ik hier wel even heel blij van werd :)
 
Back
Top