Peter Garrett cannot be in every roof

willem-lenie

New Member
Rudd stands by besieged Garrett
Kevin Rudd is standing by environment minister Peter Garrett and is ignoring calls to sack him.
Views today: 0Sorry, this video is no longer available.
. Insulation batts being installed in a suburban home. Picture: John Grainger Source: The Daily Telegraph
Garrett denies he knew of "failure rate"
Claim of 10 per cent failure estimate
Rudd stands firm behind minister
ENVIRONMENT Minister Peter Garrett cannot be in every roof as insulation is being installed under the Federal Government's program, Deputy Prime Minister Julia Gillard says.
Four people installing insulation under the Rudd Government's $3.7 billion roof insulation program have died on the job.
Two died while fitting metal foil insulation, while two died installing pink batts.
Mr Garrett, the minister responsible for the program's rollout, is under increasing political pressure as he fends off accusations he repeatedly ignored safety warnings about the scheme.
Ms Gillard appeared on national television today, arguing the environment minister cannot be held responsible for the errors made in specific cases.
"Peter Garrett can't be in every roof in this country as insulation is being installed," Ms Gillard told the Nine Network.
"What he does as the minister is he sets the standards.
"From the first day, there were training standards and occupational health and safety standards.
"Now, if they've been breached in a particular job, in a particular roof, then that'll work through and the people responsible for that breach will have to pay the price for that."
Federal Opposition Leader Tony Abbott says Mr Garrett should pay for the deaths with his job.
"This is a very, very serious error. He was warned. He didn't act properly. People have died," he said.
Mr Abbott said Mr Garrett only banned the use of metal staples after the first death, despite being warned about the risk they posed several times beforehand.
"He has to be responsible for failing to adequately heed these warnings," he said.
"That's why I say that he should pay for these four deaths with his job."
Mandatory training of installers starts today.

Roof death traps
Meanwhile a Brisbane home has been found with 80 volts of electricity running through foil insulation in its roof.
The industry's peak body, Master Electricians Australia, said reports were emerging of hundreds of homes across Australia where the insulation has become live through contact with electrical fittings.
Master Electricians Australia chief executive Malcolm Richards said an electrician found a Brisbane home's ceiling to be live with 80 volts running through the foil insulation.
He said the foil had been stapled through electrical cables in a number of places.
Updated government advice said 1000 of the homes could have "live" roofs, which means anyone who goes into the roof cavity could be electrocuted.
Faulty insulation has also been blamed for a number of house fires.
Master Electricians Australia has launched a website and hotline for home owners with foil insulation installed under the rebate scheme to register for an inspection.
Mr Richards said accredited master electricians were available to conduct inspections immediately.
He warned against unqualified people doing safety checks themselves.

Visit www.masterelectricians.com.au or phone 1300 889 198 to register.

Ik weet niet of andere forumleden dit onderwerp volgen wat de laatste dagen uitdrukkelijk in het nieuws is.

Hoewel ik niets met Peter Garrett heb wordt deze man nu zondebok gemaakt voor het gebrek aan "vakmanschap" van niet alleen de isolatie instalateurs maar ook, en daar hoor je niets over, de onbegrijpelijk gebrekkige installatie van electra in Australische huizen.

Alles wordt hier aangelegd met gewone kabels die los als spaghetti hun weg door het huis vinden. Niets loopt logisch recht toe recht aan naar een stopcontact of lichtpunt maar ligt er maar net aan hoevel draad ze hebben en de electriciteits draden lopen dus niet in in een behuizing zoals dat bv in Nederland gebruikelijk is.

We hadden als voorbeeld laatst op het resort hier een electricien die iets moest aanleggen en had ongeveer "gemeten" hoe de draden in de muur zouden lopen en besloot toen om aan de andere kant, waar volgens hem dus geen draden konden lopen te boren. niet veel later een ongeloflijke klap en een electricien die onder stroom stond. De bedrading van de unit liepen vanaf de stroomaanvoer voorbij het stopcontact om met een lus weer terug te gaan naar dat stopcontact.

Ik heb vele huizen in aanbouw gezien waar dus de electriciteits draden als spaghetti door het huis lopen en dan vraag ik me dus idd af hoe je ooit zonder gevaar voor eigen leven een schilderij kan ophangen.

Nu blijkt dat door ongetrainde installateurs de met folie omgeven isolatie materiaal met ijzeren spijkers? aan het huis wordt vastgemaakt waardoor er dus (en dat zullen er best velen zijn) die spijker weer door de electra kabel is gegaan met als resultaat dat dus alles onder stroom komt te staan.

Hieronder een klassiek voorbeeld hoe electriciteit hier wordt aangelegd.

elecwiring.jpg

Als die "muur" eenmaal dicht zit met gipsplaten zou ik wel eens willen weten waar je dan nog veilig je schilderij kan ophangen zonder ge-electrocuteerd te worden. Brrrrrr

Cheers

Willem

Hoewel ik niets met Peter Garrett heb wordt deze man nu zondebok gemaakt voor het gebrek aan "vakmanschap" van niet alleen de isolatie instalateurs maar ook, en daar hoor je niets over, de onbegrijpelijk gebrekkige installatie van electra in Australische huizen.

Helemaal mee eens!

Wat een bericht. Een minister die ontslag moet nemen omdat er gebrek aan vakmanschap/veiligheidsnormen binnen bedrijven is! Ik werk in de Installatietechniek sector en het is bijna ongelooflijk wat er hier aan strakke regels zijn m.b.t. veiligheid. (je wilt ook niet weten wat voor een bedragen ze uitgeven aan ondersteunend materiaal en cursussen) Wanneer je als medewerker de veiligheidsvoorschriften negeert en er gebeurt iets krijg je een officiële waarschuwing. Gebeurt het een tweede keer dan vlieg je er hier zonder pardon uit! (als je dat nog kan) Je kunt je toch niet voorstellen dat er hier een minister uitvliegt. Denk nu aan de situatie m.b.t. het ongeluk bij de Amer centrale. De steigers die toen zijn ingestort en doden heeft veroozaakt.

Appart dat de personen die zo hard roepen om ontslag zich niet realiseren dat er iets anders moet gebeuren.....

Zou dan de Minister van Verkeer en Waterstaat (geen idee hoe dat hier heet...) dan ontslag moeten nemen wanneer iemand zich doodrijd tegen een pilaar van een viaduct???? Wat een bijzondere mensen wonen er toch in dit land. Voel mij soms net Astrix en Obelix tussen de Romeinen.. :grin:

Sacha

Ik kan niet anders dan me hier helemaal bij aansluiten. Je kunt hier haast niets doen zonder daar een gecertificeerde klusser voor in te moeten huren. Maar kennelijk garandeert dat certificaat helemaal niets.

Ik meen mij te herinneren dat jaren geleden al we in Nederland van die zoekers hadden waarmee je kon bepalen waar de kabels in je betonnen muur lopen. Waarom worden die hier niet gebruikt? Zitten de kabels te ver achter de gipsplaten?

Vorige maand thuis een airconditioner aan gelegd met de bij behorende bedrading, moest dus boven het plafond aan de gang en je wilt niet weten hoe de al bestaande bedrading er op ligt.
Zelf de bedrading van de airco in plastic pijpen aangelegd, maar kwam toen op het punt dat het aan de zekering aangesloten moest worden en had dus een electricien nodig. Bijna niemand wilde het doen om ik zelf als niet electricien de bedrading aan gelegd had. Voor de verzekering is het verboden om het zelf te doen, maar ik weet zeker dat het er beter bij ligt dan als ik het had laten doen.
@ Slatr, die zoekers die je bedoeld zijn hier ook, genaamd studfinders, (rustig dames), maar als ze die dingen niet gebruiken werkt het niet.

groetjes Johan

Als Engineer kan ik bevestigen dat er inderdaad wel wat valt aan te merken op elektrische installaties. En dat terwijl een particulier zelf nog geen stekker aan een snoer mag monteren.

Ook maar niet doen hoor want zelfs een doodnormaal ding als een elektriciteits stekker van de Bunnings is een stuk minder veilig dan de exemplaren die je in NL koopt. Met name schort het aan een deugelijke trekontlasting.

Voor iedereen in Australie en in het bijzonder de mensen die dit forum lezen heb ik maar 1 advies.

Zorg dat je elektrische installatie wordt voorzien van AARDLEKSCHAKELAARS. Dit simpele schakelaartje wordt geplaatst in de meterkast en kan het verschil betekenen tussen leven en dood.
In NL zijn bijna alle huizen hiermee voorzien en ook bij ons in WA is het al verplicht voor mensen die een huis verhuren.

Ik kan me nog het verhaal herinneren van een collega wiens zoontje op een metalen aanrecht zat en een voorwerp in het stopcontact stak. Hij kreeg welliswaar een beste schok maar de aardlekschakelaar deed zijn werk en schakelde direct de spanning af.

In Australie zou zo'n incident zonder twijfel een fatale afloop hebben. Daar moet je niet aan denken.

De incidenten in queensland zijn hier voorbeelden van.

Dus mensen, google even of 'aardlekschakelaar' plaatjes en kijk of je zo'n dingetje buiten in de meterkast hebt. Zo niet. Dan direct een afspraak maken met een installateur.

Kost misschien een een paar honderd dollar maar zal de goedkoopste levensverzekering van uw leven zijn.

Groet, Jacob

Zorg dat je elektrische installatie wordt voorzien van AARDLEKSCHAKELAARS. Dit simpele schakelaartje wordt geplaatst in de meterkast en kan het verschil betekenen tussen leven en dood.
In NL zijn bijna alle huizen hiermee voorzien en ook bij ons in WA is het al verplicht voor mensen die een huis verhuren.

Dus mensen, google even of 'aardlekschakelaar' plaatjes en kijk of je zo'n dingetje buiten in de meterkast hebt. Zo niet. Dan direct een afspraak maken met een installateur.

Kost misschien een een paar honderd dollar maar zal de goedkoopste levensverzekering van uw leven zijn.

Groet, Jacob
http://www.commerce.wa.gov.au/EnergySafety/RCD/

Bart

Zojuist op het nieuws een nieuw incident. Het isolatiemateriaal was drie dagen eerder aangebracht, direct bovenop de downlights. En dat begon natuurlijk vlam te vatten. Wat een beunhazen hier :|

Zou dan de Minister van Verkeer en Waterstaat (geen idee hoe dat hier heet...) dan ontslag moeten nemen wanneer iemand zich doodrijd tegen een pilaar van een viaduct???? Wat een bijzondere mensen wonen er toch in dit land. Voel mij soms net Astrix en Obelix tussen de Romeinen.. :grin:

Sacha

Klopt... maar er valt natuurlijk wat voor te zeggen als die minister al sinds oktober '09 gewaarschuwd is voor het probleem van electrocutie, en dat er geen verdere actie ondernomen is (althans volgens de oppositie)

Cheers

En vervolgens kun je je dan weer afvragen of een minister van milieu verantwoordelijkheid draagt of genoeg invloed heeft om iets te doen aan slecht vakmanschap van de installateurs. Is daar geen ander ministerie voor aansprakelijk?

Maar over welke installateurs hebben we het dan?
De sparkies die de stroomdraden gewoon over het plafond gooien?
Of de insulators die de insulation door de stroomdraden heen vast tacken?

Bart

En vervolgens kun je je dan weer afvragen of een minister van milieu verantwoordelijkheid draagt of genoeg invloed heeft om iets te doen aan slecht vakmanschap van de installateurs. Is daar geen ander ministerie voor aansprakelijk?

Garrett is in dit geval ook voor de veiligheid omtrent de installatie verantwoordelijk... vraag is alleen of deze ongevallen hem verwijtbaar zijn. Ik heb geen zicht wat er hem precies in oktober 09 is verteld, en wat er exact is gebeurd tijdens de installaties die zijn misgegaan, en kan dus alleen speculeren.

Cheers

Garrett is in dit geval ook voor de veiligheid omtrent de installatie verantwoordelijk... vraag is alleen of deze ongevallen hem verwijtbaar zijn. Ik heb geen zicht wat er hem precies in oktober 09 is verteld, en wat er exact is gebeurd tijdens de installaties die zijn misgegaan, en kan dus alleen speculeren.
En waarom is dat dan? Het enige wat hij doet is rebates aanbieden voor het isoleren van het huis. Hij legt je toch niet op welke materialen te gebruiken of welke installateurs te contracteren? Dat is de keuze van de huiseigenaar. We gaan de ministers toch ook niet verantwoordelijk houden voor slecht aflopende zwangerschappen omdat ze kinderen krijgen stimuleren mbv een babybonus? We gaan ze toch niet verantwoordelijk houden voor problemen met huizen gekocht met ondersteuning van de First Home Owners Grant? We gaan ze toch niet verantwoordelijk houden wanneer een solar heater installateur van het dak valt omdat de overheid solar heaters stimuleert? Waarom zouden ze dan wel verantwoordelijk zijn voor wat de huiseigenaren beslissen of hoe die beunhazen hun job doen? Ik zie het verschil in elk geval niet.

Volgens de oppostie:

Omdat Garrett al een jaartje zo'n beetje weet dat de memo die hij heeft uitgestuurd aangaande de veiligheids en trainings eisen rond dit isolatie programma niet wordt nageleefd. En als program manager ben je nu eenmaal voor het totale programma verantwoordelijk; tenminste op de zaken waar je invloed op kan uitoefenen. Zo ook OHS.

Garrett:

"My responsibility is to ensure we have a program that delivers insulation into people homes safely. We have set up a program that does that so long as the people who participate in the program observe the guidelines of the program properly. All through this program when instances of behaviours on the part of installers ... or aspects of the program have emerged which require toughening or strengthening, we have taken those steps."

Waren die maatregelen genoeg: Garrett zegt van wel, Abbott zegt van niet.

Waren die maatregelen genoeg: Garrett zegt van wel, Abbott zegt van niet.
Abbott is niet geinteresseerd in de waarheid, die wil alleen maar koppen laten rollen zodat hij betere kansen heeft bij de verkiezingen.

Welke maatregelen zou Abbott genomen hebben om die installateurs veilig te laten werken? Ik heb ze nog niet gehoord. Ik denk dat zijn antwoord zou zijn dat hij het hele programma zou afschaffen, aangezien energiebesparing niet in het belang van zijn achterban is.

Maar we zullen maar afwachten hoe dit hele zaakje de politiek weer een week lang zal afleiden van wat werkelijk belangrijk is.

Het punt is dat Garrett zijn plan (Insulation Scheme) er doorheen moest duwen vóór Copenhagen, ondanks dat hij via 3 bronnen waarschuwingen had gekregen dat de standaard van insulation níet goed genoeg was (160 huizen opgegaan in vuur, en meer drama). Een ander punt is dat mensen goedkope en slechte materialen uit China hebben laten installeren (niks geen stimulans van de Australische economie). (artikel) (ik waarschuw voor de foto, want je schrikt je rot).

Gister was op het nieuws dat hij een nieuw plan heeft: een nieuwe regulation, en als jij als installateur wordt goedgekeurd volgens die regulation, dan mag je je eigen werk gaan checken en goed- of afkeuren. Nou, 's even denken... keur ik mijn werk goed, of af? Hmmm...

Als je als government een rebate scheme in elkaar zet, dan is het redelijk om te weten wie jouw regels en guide lines kan implementeren. Daarom wordt Paul Garrett verantwoordelijk gehouden en daarom wordt de regering nu ge-sued door mensen die hun huis in vlammen hebben zien opgaan) en omdat de betrokken installatiebedrijven over de kop zijn gegaan.

Ireen :)

Ongeschoolde installateurs en goedkope materialen kan je op zich Garrett niet kwalijk nemen.
Wel dat hij risico analyses genegeerd heeft.

Het grootste probleem echter is dat de zo vaak geroemde "Australian Standards" op het gebied van elektriciteit op zijn minst middeleeuws te noemen zijn. In Nederland zouden deze 50 jaar geleden al niet meer door de keuring komen.
Daar mag best wel eens wat aan gedaan worden maar daar hoor ik niemand over.

Just my 2 cents.

Back