pinnen in australie en spaarrente in australie

benp

New Member
hallo,

ik kijk al wat jaartjes mee op dit forum en geniet vaak van alle verhalen !

ik heb al veel gezocht met de search-knop, maar wil toch nog kijken of er nog iets actueels is ( de meeste verhalen zijn toch weer een paar jaar oud over dit onderwerp, zag ik )

nu ga ik bij mijn broer op vakantie voor max 3 maanden in salibury (bij adelaide) en ik heb een wereldpas van sns, kan je in salisbury en omgeving makkelijk pinnen en betalen , ik bedoel eigenlijk.. zijn er veel pin-automaten die mijn  pas accepteren...volgens mijn bank kun je overal pinnen met een "maestro-logo), maar kom je die in australie veel tegen of schiet dat niet echt op?

en vraag 2;

hoe hoog is de spaarrente/internetsparen/deposito/ in australie?... en zou ik als nederlander daar een rekening kunnen openen als dat interessant mocht zijn ?

Hoe het ter plaatse met pin automaten (ATM = Automatic Teller Machine) zit weet ik niet, maar over het algemeen zit dat wel snor. Vrijwel alle ATM's van de grotere banken (Commonwealth, NAB en WEstPac) hebben een Maestro logo. Neem trouwens ook een credit card mee. Dat is erg handig.

Spaarrente is momenteel voor internet spaar rekeningen (direct opvraagbaar) 7.6 - 8.1 % en voor termijn deposito tot 8.5%.

Over het algemeen zijn de internet spaarrekeningen niet beschikbaar voor niet ingezetenen. Bovendien moet je een Tax File Nummer opgeven anders wordt er gelijk 42% belasting ingehouden. Voor niet ingezetenen is dat 10%, maar bijv. RABO Direct en ING (gek he, die Nederlandse banken geven hier de hoogste rente....) laten geen buitenlanders toe.

[quote author=-+henk+- link=topic=8969.msg119760#msg119760 date=1214001617]
. Bovendien moet je een Tax File Nummer opgeven anders wordt er gelijk 42% belasting ingehouden. Voor niet ingezetenen is dat 10%,
[/quote]
Dat klopt maar als je later je tfn geeft krijg je het teveel ingehouden bedrag wel weer terug op je rekening gestort.

Kees

lekker is dat he, die belastingdienst in OZ, die stort gewoon geld op je rekening. kreeg jaarlijks meer terug dan ik betaalde (dankzij medicare). super, zoveel beter dan in NL  :grin:

[quote author=-+henk+- link=topic=8969.msg119760#msg119760 date=1214001617]
Hoe het ter plaatse met pin automaten (ATM = Automatic Teller Machine) zit weet ik niet, maar over het algemeen zit dat wel snor. Vrijwel alle ATM's van de grotere banken (Commonwealth, NAB en WEstPac) hebben een Maestro logo. Neem trouwens ook een credit card mee. Dat is erg handig.

Spaarrente is momenteel voor internet spaar rekeningen (direct opvraagbaar) 7.6 - 8.1 % en voor termijn deposito tot 8.5%.

Over het algemeen zijn de internet spaarrekeningen niet beschikbaar voor niet ingezetenen. Bovendien moet je een Tax File Nummer opgeven anders wordt er gelijk 42% belasting ingehouden. Voor niet ingezetenen is dat 10%, maar bijv. RABO Direct en ING (gek he, die Nederlandse banken geven hier de hoogste rente....) laten geen buitenlanders toe.
[/quote]

hoi henk,

"Neem trouwens ook een credit card mee. Dat is erg handig."....
ik heb geen creditcard, maar is die echt nodig of alleen maar handig ?
en die grote banken...die zijn ook in de omgeving salisbury?

dat is nogal verschil die rente, dat scheelt gemiddeld 3% met nederland !..
je zegt..over het algemeen zijn de internet spaarrekeningen niet beschikbaar voor niet ingezetenen,...dus er is wel een mogelijkheid, begrijp ik, of word er dan toch ook meteen 42% afgetrokken omdat je geen tfn heb. (btw..die 42% is toch over de ontvangen rente mag ik hopen ?)

of kan ik op 1 of andere manier als niet ingezetene een tfn aanvragen ;0)

ik kan trouwens ook mijn broer eventueel een rekening laten openen op zijn naam, wat zouden de gevolgen (belasting-technisch)  zijn voor hem als hij ,mijn vermogen  op zijn naam zou krijgen ?

wat een vragen he ?
groet, ben

Volgens mij heeft elke ATM een maestro logo.
Alleen in de winkel kan je niet met je pin betalen, daar moet je dan de credit card voor hebben, contant betalen of een Ozzie pas.
Buiten de steden/dorpen zijn er minder ATMs. Dus ga je echt de Outback in, neem cash mee.

Een TFN krijg je alleen als je gerechtigd bent om te werken, m.a.w. of een WHV of een work-permit hebt. Heb je die niet dan krijg je zelf geen TFN. Waarom wil je overigens gebruik maken van een Ozzie-rekening? Wij konden onze pinkosten in Oz afkopen bij de Postbank, ik neem aan dat dit ook geld voor de SNS?

[quote author=Zwerver link=topic=8969.msg119879#msg119879 date=1214142771]

Een TFN krijg je alleen als je gerechtigd bent om te werken, m.a.w. of een WHV of een work-permit hebt. Heb je die niet dan krijg je zelf geen TFN. Waarom wil je overigens gebruik maken van een Ozzie-rekening? Wij konden onze pinkosten in Oz afkopen bij de Postbank, ik neem aan dat dit ook geld voor de SNS?

[/quote]

hoi zwerver,

het gaat mij niet direct om de pin-kosten ...

ik wil eventueel een rekening open in australie omdat je 3% meer rente kan vangen dan in holland ,omdat ik mijn huis verkocht heb, heb ik wat geld over gehouden en dan is die 3% verschil toch wel aanzienlijk ! :lol:

maaruhh..kan iemand mij vertellen hoe dat zit als je vermogen heb in australie (als ingezetene)?  (in dit geval zou dat dus mijn broer zijn).
heeft het invloed op zijn inkomen?
betaal hij belasting over het vermogen of alleen over de rente en hoeveel precies?
zijn er nog andere dingen die daar van invloed op zouden kunnen zijn ?

groetjes, ben

Ben,
Stuur je geld maar naar mij, dan zet ik het op mijn rekening.
Dan delen we de 3%, OK? :lol:

[quote author=Wilsil link=topic=8969.msg119905#msg119905 date=1214193196]
Ben,
Stuur je geld maar naar mij, dan zet ik het op mijn rekening.
Dan delen we de 3%, OK? :lol:
[/quote]

aardige jongen..die wilsil :thinking: :applaus: :blond:

gr, ben

Hoi Ben,
Inderdaad, je broer zal dan inkomstenbelasting moeten betalen over de rente. Het percentage is afhankelijk van zijn overige inkomsten.

[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8969.msg119772#msg119772 date=1214042376]
lekker is dat he, die belastingdienst in OZ, die stort gewoon geld op je rekening. kreeg jaarlijks meer terug dan ik betaalde (dankzij medicare). super, zoveel beter dan in NL  :grin:
[/quote]

Je krijgt echter nooit meer terug dan dat je hen eerst betaalt.....

[quote author=Peter! link=topic=8969.msg119930#msg119930 date=1214227408]
Hoi Ben,
Inderdaad, je broer zal dan inkomstenbelasting moeten betalen over de rente. Het percentage is afhankelijk van zijn overige inkomsten.
[/quote]

he peter,

dus je betaalt alleen belasting over de rente...ik heb geen idee wat mijn broer verdient, heb jij enig idee wat de belasting-schaal is in oz ?

gr, ben

Google geeft het volgende:

From 1 July 2007
Income range ($) Tax rate

0 – 6,000: 0%
6,001 – 30,000 15 %
30,001 – 80,000 30 %
80,001 – 180,000 40 %
180,001 45 %

Geweldig he, als je even Googled. Dan kom je er zo achter. :grin:

En op de belasting site kun je van alles vinden. Vermoedelijk vanaf juli ook de schaal-bedragen voor 2009 ... (zelf ook naar zitten kijken maar stonden er nog niet op).
Die site is: www.ato.gov.au

[quote author=Wilsil link=topic=8969.msg119963#msg119963 date=1214273086]
Google geeft het volgende:

From 1 July 2007
Income range ($) Tax rate

6,001 – 30,000 15 %
30,001 – 80,000 30 %
80,001 – 180,000 40 %
180,001 45 %

Geweldig he, als je even Googled. Dan kom je er zo achter. :grin:
[/quote]

oh jah, :oops:, maar toch errug bedankt hoor ! :up:

gr, ben.

Je kunt hier gewoon een rekening openen alleen niet bij ANZ Wanneer je je overzees adres opgeeft wordt automatisch 10 % witholding tax  ingehouden. behalve ANZ zij nemen 46 %.
De bankafschriften krijg je per kwartaal of at mature toegezonden.
Je hebt geen TFN nodig.

Hallo.

Als je geen TFN hebt, wordt er ook door de Westpac bank 46% belasting ingehouden.

Groet Magda

[quote author=Peter! link=topic=8969.msg119931#msg119931 date=1214227536]
[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8969.msg119772#msg119772 date=1214042376]
[/quote]

Je krijgt echter nooit meer terug dan dat je hen eerst betaalt.....
[/quote]

wel als je minder dan 10.000 verdient en geen medicare hebt en dat dus terug krijgt, ik kreeg alles terug, plus nog een beetje ;)
(maar goed, had dan ook niets)

(oh en hoe dat dan zit met die
6,001 – 30,000 15 %
, ik weet het niet.)
wat wel helpt is als je veel verdient, dat je dan prive verzekering hebt, scheelt echt duizenden dollars schijnbaar. (veel=boven de 50.000)

Back