Praktische info : Hoe check je je hond in bij Schiphol, wat gebeurt er in Sydney

Scamp

New Member
Hoi,

Wij zijn van plan over ongeveer 6 maanden te vertrekken ( we hebben nog geen visa, maar hebben MODL en het is in Juli aangevraagd, dus met een beetje geluk... ). Wij willen onze hond en misschien ook onze kat meenemen. Ik weet dat wij een vervoers-box nodig hebben met bepaalde specificaties. Deze kan ik regelen ( iemand tips ? ). Daarnaast weten we dat we vrijwel zeker met Singapore Airlines gaan ( omdat ik zoveel goede verhalen hierover heb gehoord ) ( iemand andere voorkeuren ? tips ? ). Ik wil graag een stappenplan maken voor de dag dat we naar Schiphol rijden.
We regelen de import permits zelf ( we hebben deze al bijna geregeld ). Ook de quarantaine wordt geregeld door ons.

Laten we aannemen : Direct flight Amsterdam -> Sydney met Flight departure : 12:30 smiddags
Om 07:00 vertrekken we naar Amsterdam Schiphol met auto ( gebracht ) of trein. Liefst Auto, ik hoop dat ik iemand kan regelen. Misschien blijven we in een hotel die nacht in Schiphol zelf. ( tips ? )
Om 09:00 check-in van hond en van onze koffers.

Maar, gaat het ook echt zo gemakkelijk ? Waar moeten we zijn als we op schiphol aankomen ? Ik wil niet kilometers hoeven lopen door schiphol met al onze eigendommen in koffers en onze huisdieren. Dus ik wil misschien gewoon keertje naar Schiphol rijden om alles eens 'te checken'. Mijn nachtmerrie is dat ik dadelijk op het vliegveld ga en ik iets niet heb voorbereid waardoor de dieren niet mee mogen. En wat gebeurt er in Sydney ? Komen de dieren op de lopende bagageband aanzetten net als koffers ? Wordt er mee gesmeten net als met alle koffers ?.. toch niet?
Worden ze door de douane opgehaald ? Of moeten we iemand bellen als we aankomen zodat die ze in quarantaine kan nemen ?

Iemand ervaring hiermee ?

Vervoersbox moet aan speciale eisen voldoen. Zo mag het deksel bijv. niet bevestigd worden aan de onderkant dmv een klik systeem maar dit moeten schroeven zijn.

Wij hebben het vertrek laten regelen door DTC. We hebben ze daar zaterdagmiddag gebracht (zondag zijn ze dicht) en maandagochtend vlogen ze. DTC brengt ze dan naar Schiphol, doet daar het laatste DA bezoek en alle papieren. In Melbourne regelt AQIS het ophalen van de dieren en brengt ze naar het quarantaine station. Ze komen dus niet via de bagageband. Als je je permits hebt en Aqis heeft je reisschema hoef je hier verder niets aan te doen.

Wij hebben ze eerder naar DTC gebracht (zitten vlakbij Schiphol) omdat ik het risico niet wilde nemen om in een maandagochtend file te komen en omdat wij in Friesland woonden zouden ze dan nog eerder en dus langer in de bench moeten zitten. Ook hebben we er bewust voor gekozen om ze een paar dagen eerder te laten vliegen zodat we niet in het zelfde vliegtuig zouden zitten. Als je eventueel turbulentie of vertraging of wat dan ook zou hebben zou je aldoor denken "hoe is het met de dieren".

Onze dieren vlogen met Malaysian omdat die de kortste overstap hebben. Dit werd ook geregeld en geboekt door DTC. Malaysian werd aangeraden door ze.

Hoi,

Je kan inderdaad het beste je eigen permits regelen maar je kan je eigen dier niet inchecken, volg gewoon de AQIS checklist.  Dit gebeurt via de dierentransport maatschappij en de DA (je moet nog een stempel krijgen op Schiphol als de hond/kat al in de vervoerskennel zit).  Ook moet het dier er als een van de eerste zijn.  Vanwege de quarantine regels hier in Australie mag je het dier niet via de bagageband laten komen (het dier mag niet in aanraking komen met andere mensen en dieren).  Zoals Inge al zei, Malaysia Airlines is de kortste en voor het dier dus de beste, route om naar Australie te vliegen.  Bij aankomst wordt het dier opgehaald door AQIS en naar het quarantaine kennel gebracht waar het weer onderzocht wordt.  Het quarantaine kantoor kan je bellen (als je daarom vraagt) om te zeggen hoe jullie dieren het maken en zij raden aan om de volgende dag te komen zodat het dier kan bijkomen van de reis.  Animals to Fly is ook een goede en betrouwbare maatschappij en die kan je dus ook voor een offerte bellen.  De dieren die je op Schiphol in een bench ziet, gaan niet naar Australie en mogen dus inderdaad met de bagage mee.  Dieren die naar Australie gaan, moeten via de quarantine regels en die zijn nogal streng. 

Wij hebben onze hond ook de avond voor vertrek laten ophalen want als de vlucht om 12.30 uur vertrekt, moet de hond er al om 9 uur zijn want hij moet nog een dierenarts controle op schiphol hebben (dit moet ook nog geregeld worden en vandaar dat men het gebruikt van een dierentransport dienst aanraad).  Zorg er wel voor dat er een grote waterfles aan de vervoerskennel zit (deze kennels moeten van hout zijn en inelkaar zijn geschroeft en een exacte maar hebben - niet te groot omdat het dier dan vallen en zich kan bezeren invm. turbulentie, het dier moet recht op kunnen staan met een x aantal cm extra).  Ook mogen dieren geen halsbanden, riemen enz. om in het quarantaine station.

Success met het regelen van alle paparassen en vergeet niet een plaats bij de quarantine te boeken zodra je de permit numbers binnen hebt (er kan soms een wachttijd zijn).

Hoi Scamp,

Het is inderdaad het verstandigste om het AQIS stappenschema stap voor stap te volgen.

Ook wij hebben onze hond een paar dagen eerder met het vliegtuig laten vertrekken via Animals to fly. Ik heb hem daar op een woensdagochtend om 7.30 uur gebracht in Rozenburg (industriegebied aan rand van Schiphol). Animals to fly had al eerder de vervoersbox beschikbaar gesteld zodat hij daar al aan kon wennen, Deze was overigens niet van hout maar kunststof.
Het was verder prima geregeld (dierenarts e.d.) ook hij vloog met Malaysia airlines en vertrok aan het eind van de ochtend. Zorg in ieder geval dat alle papieren in orde zijn en gecertificeerd door de VWA anders mogen de dieren niet vertrekken.
Verder moet je zodra je de importpermit hebt en de gewenst vertrekdatum natuurlijk zsm het quarantainestation boeken. Zij halen je hond op van het vliegveld en brengen hem direct naar zijn verblijf. Hij krijgt daar ook nog een dierenarts check. Je kunt ook naar hun bellen over hoe de dieren de reis hebben doorstaan

Wij hebben dus goede ervaringen met animals to fly/DTC.

Gerrit

dank voor de replies. We gaan denk ik zo'n instantie gebruiken.
Een vraagje : Het import permit, da's onze volgende stap. We hebben alle papieren etc.. maar het import permit is maar 6 maanden geldig.
Echter.. het is niet zeker dat we binnen 6 maanden onze visums hebben. Dus hoe doe ik dat ? Als ik het import permit nu aanvraag en wij hebben het visum pas over 12 maanden, dan verloopt het importpermit. Kan dat import permit verlengd worden ? Of moet ik het import permit pas aanvragen als we het visum hebben ?...

Beetje een rare situatie , ik weet het, maar we willen zo graag mogelijk vertrekken.

Je kan niet anders dan zo'n instantie (DTC, VCK etc) gebruiken.

Gewoon nog even wachten met je permit aanvragen, die heb je meestal met een paar dagen binnen dus dat is het probleem niet. Let wel op  de datum van je rabies injectie en bloedtest.

Back