Praktische tips bij aankomst in Adelaide

Salamanca

New Member
Hallo Adelaide gangers,

Net als zovelen van jullie hebben wij vanuit Nederland maandenlang op dit forum de discussies gevolgd op zoek naar informatie over Adelaide. Absoluut een geweldig initiatief, dit forum.
Nu zijn we zelf hier gearriveerd, en na zo'n twee maand zijn we eindelijk een beetje up & running. Huis, auto, geld, baan, het is een intensieve periode geweest. Maar allemaal wel reuze positief. We kunnen iedereen aanraden om voor Adelaide te keizen. Het is een grote stad, die stiekem toch klein en persoonlijk voelt.

Wij hebben onze recente ervaringen samengevat voor diegenen die van plan zijn om naar Adelaide te komen. Zie het als onze bijdrage aan dit forum. Je kan het document downloaden via: http://www.jbijlsma.net/Tips-Adelaide.doc . Hopenlijk heb je er wat aan!

Succes met de voorbereidingen, en groeten van Jan en Mikaela !

Hee, da's handig.
Hartstikke goed dat je alles zo overzichtelijk bij elkaar gezet hebt.
Leuk om te horen dat Adelaide goed bevalt, wij weten nog niet precies waar wij mogen wonen in SA.
Een hoop regelen, maar dat hoort erbij.

Maar wij komen er ook aan hoor!!
Vanaf 20 november zijn we er, alleen moeten we wel weer terug :cry: om dan eind okt-nov 2008 definitief te gaan.

Hopelijk tot op de BBQ.....

Groetjes
Ineke

Hey Jan en Mikaela!

Hardstikke leuk en goed zo'n overzicht! Super, Ik ga de tips zeker gebruiken!

En zoals Ineke zei..... wellicht tot op de BBQ, de 30e!

Greetz,

Aussiegirl  :up:

[quote author=Salamanca link=topic=7808.msg101492#msg101492 date=1193312635]
We kunnen iedereen aanraden om voor Adelaide te keizen. Het is een grote stad, die stiekem toch klein en persoonlijk voelt.
[/quote]

Nou, dat hebben we twee jaar geleden geprobeerd maar ons beviel het niet. Wij vonden het veel te groot en hebben uiteindelijk voor Albury gekozen, dat bevalt ons stukken beter.

Anyway, fijn dat jullie het naar de zin hebben en alles inmiddels hebben geregeld. Enjoy life in Oz.

Groetjes,
Erna

Hoi Jan en Mikaela,

Wat een geweldig initiatief!! Ook ik (met man+2 kinderen) ben een ' Adelaide ganger' althans hoop dat zich dat ergens in 2008 heeft voltrokken!  :lol:
Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie tips& tricks!

Dank nogmaals& veel plezier verder daar!

groeten van Tampet

Goed up-to-date stuk, daar hebben de mensen wat aan. Wij wonen nu ruim 3 jaar in Adelaide en wat je schrijft klopt als een bus.

Kleine update dan over autohuur: vlakbij waar jullie huurden - maar dan net de brug over - vind je cutprice en die zijn nog goedkoper. Zeker als je niet om een grote auto verlegen zit. Paar keer gehuurd, geen gezeik of verborgen kosten. Je zit alleen - net als bij iedere andere verhuurder - met afkoop eigen risico dat zomaar $20 per dag kan zijn. Wij hebben hier een Ozzie-creditcard (visa gold via ANZ) en als je daarmee betaalt is het eigen risico afgedekt zonder extra kosten. Als je dus wel eens een auto huurt heb je al heel snel de jaarlijkse kosten van deze creditcard eruit!

onze verhuurboer: http://www.cutprice.com.au/vehicles.htm

Michiel

[quote author=Erna link=topic=7808.msg101518#msg101518 date=1193338499]
Nou, dat hebben we twee jaar geleden geprobeerd maar ons beviel het niet. Wij vonden het veel te groot en hebben uiteindelijk voor Albury gekozen, dat bevalt ons stukken beter.
.....
[/quote]
Ik weet precies wat je bedoelt. We wonen nu precies een jaar in Adelaide. Maar ik vindt het een grote, vieze, drukke stink stad... Om het erger te maken lijkt het of het elke maand zelfs ietsje drukker aan het worden is.
Het is dat ik af en toe die blauwe mooie zee ziet verschijnen of de groenen prachtige heuvels boven de huizen zie uit steken anders zou ik zo nu en dan zweren dat ik terug ben in Den Haag...

Wij zouden eigenlijk ook buiten stad willen wonen. Maar op dit moment gaat alles ff voor de wind wat school en werk betreft. Dus nog ff een paar jaar vol houden en dan richting mt gambier of victor Harbor. :up: :up: Niet dat het een straf is of zo hoor. Ik denk nog steeds dat Adelaide een van de betere steden is. Alleen niet als je geen stads mens bent net als ons.

@TS Ik kan die link niet openen ik krijg een forbidden message??

Cheers Barry

[quote author=Salamanca link=topic=7808.msg101492#msg101492 date=1193312635]
Hallo Adelaide gangers,

Wij hebben onze recente ervaringen samengevat voor diegenen die van plan zijn om naar Adelaide te komen. Zie het als onze bijdrage aan dit forum.
Hopenlijk heb je er wat aan!
[/quote]

Dank je wel, ook voor ons, als recent gearriveerden (1 maand) nog nuttige tips!

Voor degenen zonder Internet: de openbare bibliotheek! Lidmaatschap is gratis, en (althans die in Noarlunga Centre en in Findon) hebben zowel gratis Internet computers (max 2x een sessie van 55 minuten per dag) en een gratis wireless netwerk, mocht je zelf een laptop met wireless modem hebben. Ik stel me zo voor dat andere bibliotheken dit ook hebben. De bieb in Noarlunga heeft overigens ook een leuke kinderafdeling, misschien handig als papa en mama even eea moeten opzoeken op internet...

De bibliotheek in Noarlunga heeft ook een (gratis, meen ik) Justice of the Peace, maandag tot vrijdag, van 10-12 geloof ik. Ook hier geldt: misschien idem op andere bibliotheken? Handig voor allerlei documenten!

Overigens denk ik dat de hoogste rente op een on-line spaarrekening op dit moment bij RaboPlus of ING zit?

Iedereen veel succes met inburgeren,

Sunburnt

heee,.. nu kan ik de file wel opennen?? :?  :up: Goed gedaan.  :up: Vergeet vooral ook niet een vertaling van je NL rijbewijs mee te nemen. Wij hebben toen alles in 1 dag of 2 dagen gedaan. Eerst tax file number aangevraagd op ?? geen idee in de buurt van het Nederlands consulaat. Dan naar medicare office,... jeetje hoe heet de straat. Van uit het zuiden is het een linker zijstraat van King williams street net voor rundle mall was dat currie street??.

Dan door naar North en terrace SA transport. Om je rijbewijs te bestellen en o ja onderweg naar SAtransport ff langs Westpac op king williams om jezelf te identificeren zodat je bij je westpac account kan, Waarop al je spaar geld staat die je natuurlijk allang maanden geleden vanuit Nederland heb overgemaakt. Dan van SATransport gelijk weer richting het zuide zodat je tegen het RAA gebouw aan loopt, altijd handig die jongens van de RAA (= SA ANWB).

De tweede dag kun je weer terug naar currie street voor wat info van TAFE die hebben daar een heleboel gratis advies voor nieuwe bewoners maar daar  weet het mannetje van de M&G service alles van.

North Adelaide is idd 1 van de beste burbs om in te wonen. Maar ook 1 van de duurste.... :grin: :lol: Ik heb zelf 8 maanden in Glenelg gewoond. Persoonlijk vond ik dat tot nu toe de mooiste locatie. Aan het strand, gezellige winkel straat, 15 minuten van de stad, perfecte tram en bus verbinding.
misschien ook een idee als je geen kinderen heb en je bent niet zo moeilijk dan is het relatief makkelijk om shared accommodation te vinden iig makkelijker te vinden dan een huurhuis.  Als je een beetje een goed huis weet te vinden heb je een gestofeerde kamer met TV, internet aansluiting en giga vriendelijk landlord/ medebewoners,.. die zijn altijd erg behulpzaam. Maar dat laatste is niet altijd zeker natuurlijk  :cool:  :grin:

Hi Bear

Je hebt het over een vertaling van je NL rijbewijs. Ik wist niet dat ze daarom gaan vragen. Heb je dit in NL laten doen, of zelf gedaan?
Nemen ze geen genoegen met je huidige rijbewijs?

Klopt het dat je bij het RAA een test moet doen voordat je je rijbewijs kunt ophalen?

Een bankrekening in Aus kun je toch pas openen als je een woonadres hebt in Aus? Ik had ergens gelezen dat je niet vanuit NL een rekening kunt openen zolang je geen adres hebt, klopt dit?

Greetz

Aussiegirl  :up:

Hi Aussiegirl

Weet niet of het per staat verschillend is . Maar hier in WA heb je geen vertaling nodig van je NL rijbewijs dat doen ze voor je, je betaald dan iets meer. Maar goed in Nederland zal je er vast ook voor moeten betalen. Niks geen testen behalve dan een ogentest.
Succes :up:

"vertaling"?? Wij hadden zowiezo een internationaal rijbewijs bij ons - maar die hadden we helemaal niet nodig om een rijbewijs te halen. Als gevolg van een verdrag dat Aus met een aantal landen heeft ondertekend (waaronder NL), kun je hier gewoon een Aus rijbewijs kopen, op vertoon van je NL rijbewijs. Zonder dat je wat voor test ook maar hoeft te doen. Het was eerst (vóór ondertekening van dat verdrag) inderdaad wel zo dat je een theorie-examen moest doen voor je SA rijbewijs (en als je dat niet binnen drie maanden na aankomst had gedaan dan moest je ook nog een praktijkexamen doen).
Zeg er overigens wel bij dat je je NL rijbewijs ook weer terug wil, want anders ben je 'm kwijt - en als je dan weer terug zou gaan naar NL dan zou je daar weer opnieuw examen moeten doen...niet zo'n goed idee!

:? Tja weer zoiets waar meerderen ervaringen over zijn. Ik weet niet beter dan dat je die vertaling moet hebben. Dat moet dan een vertaling zijn van een officiële vertaler. Wij hebben het laten doe door het zelfde bureau als we gebruikt hebben voor de papieren voor TRA en DIMIA. Van wat ik kan herinneren was die man zelfs niet eens geïnteresseerd in het roze papiertje enkelt de vertaling.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat het bijna 2 jaar geleden is.... :| Ik kan niet eens herinneren dat we een ogen test hebben gehad...? sorry ik moet me schamen ik weet het :oops: :grin:

cheers  :up:

Dit staat er op de site.

To apply for a Driver's Licence, please present the following at a Customer Service Centre:

your current Driver's Licence. If your licence is not written in English you must bring an English translation of your Driver's Licence, or your International driving permit
evidence of identity which is proof of your identity, signature, age and address
payment for your written test if required
medical certificate if required
concession card if entitled.

bron: http://www.transport.sa.gov.au/licences_certification/drivers/overseas_residents.asp

Nou staat er op het NL rijbewijs wel het eea op in het engels maar volgens mij nog niet duidelijk genoeg wat precies alles betekent. Al kan elke dwaas natuurlijk begrijpen waar het icoontjes van een auto en of motor voor staat...  :grin: :up:

[quote author=Aussiegirl link=topic=7808.msg102049#msg102049 date=1194172889]
Klopt het dat je bij het RAA een test moet doen voordat je je rijbewijs kunt ophalen?
[/quote]

Sinds (als ik de datum goed heb) Nov 2005 kun je in SA je NL rijbewijs omruilen voor een SA rijbewijs. Voor die tijd moest je inderdaad een theorie test doen. Wat wel aan te raden is, is inderdaad zo'n theorie boekje te kopen (+/- $7). Altijd makkelijk omdat sommige regels net even anders zijn dan in NL.

[quote author=Aussiegirl link=topic=7808.msg102049#msg102049 date=1194172889]
Een bankrekening in Aus kun je toch pas openen als je een woonadres hebt in Aus? Ik had ergens gelezen dat je niet vanuit NL een rekening kunt openen zolang je geen adres hebt, klopt dit?
[/quote]
Bij een aantal banken (Commonwealth bijv.) kun je al vanuit NL een rekening openen. Kijk maar eens op hun website (of die van Westpac of ANZ).

Michel

Transport SA geeft op haar website uitleg over wat je moet doen met je rijbewijs:    http://www.transport.sa.gov.au/licences_certification/drivers/interstate_overseas.asp

Het komt erop neer dat 'temporary visa holders' (waaronder de 495 SIR visa) met het NL rijbewijs kunnen rondrijden, wanneer je tevens ofwel een internationaal rijbewijs bij je hebt, ofwel een vertaling van je rijbewijs. En op het NL rijbewijs staat voorop 'drivers license', dus dat zou voldoende moeten zijn.
Permanente visa houders moeten binnen drie maand na aankomst het rijbewijs inruilen voor een SA license. Dat moet dus ook zodra de temporary visa wordt omgezet in een permanent visa.

Back