pre-school sydney

frank30

New Member
hallo

Kan iemand mij een beetje adviseren hoe je de opvang regelt in Sydney voor een 3-jarige? Ik heb begrepen dat de kleuterschool (hele dagen) pas start vanaf 5 jaar ?  vanaf wanneer kan je je kleuter van 3 jaar inschrijven in de pre-school? Wij verhuizen naar Sydney in augustus moet ik dan nu al een schooltje zoeken om te starten in september of  kan je je makkelijk ter plaatse inschrijven? Zijn er wachtlijsten ...?  Ik heb ook gehoord dat de gemeente opvang organiseert waar je wekelijks 1 dag gebruik van kan maken , weet iemand hier meer over? 
Een hele boel vragen dus  , als iemand een antwoord weet laat maar horen !  :wink:


groetjes
cat
 
Basisscholen zijn hier inderdaad vanaf een jaar of 5 (is not done je kind hier voor haar 5e naar school sturen). Je hebt pre-schools voor kids vanaf 3 jaar en childcare centres voor kids vanaf 0-5 maar de meesten zijn gecombineerd, dwz  childcare centre met programma van pre-school, tot een uur of 3 en daarna vrijspel tot een uur of 6. De meesten zijn prive of community serviced en daar betaal je in Sydney zo rond de 60-80 dollar per dag voor. Je hebt inderdaad ook council childcare/pre-schools die zijn inderdaad goedkoper (40-50 dollar), maar hebben wachtlijsten van 1-2 jaar. Ook is dit niet 1 dag per week, maar minimaal 2 dagen per week, net als bijna alle prive schooltjes. Je betaald bij alle scholen inschrijfgeld van ongeveer 20 dollar per kind en verder is het een kwestie van bellen bellen bellen. Alleen op de wachtlijst staan heeft weinig zin. Ik ben door een stuk of 4 scholen nooit meer gebeld. Degene waar ons dochtertje opzit heb ik zelf vaak gebeld (deze had ook mijn voorkeur). De wachttijden voor prive/community pre-schools zijn minder lang en vaak weten ze je er wel in te proppen. Wij hebben zelf tot 2X toe binnen een maand iets toegewezen gekregen en ons meisje zit nu op een waanzinnig leuk schooltje. ALs je googled vind je al heel wat pre-schooltjes/childcarecentres in Sydney. Gewoon even buurt intypen. Verder heeft het weinig zin je nu al in te schrijven, want je wilt echt de pre-schooltjes eerst zien (echte aanrader want sommigen zijn heel groot en onpersoonlijk) en ook willen de meesten dat je al in Australie woont voordat je je mag inschrijven. Hoop je voldoende geinformeerd te hebbben. Je zult zien dat alles 'vanzelf' gaat als je eenmaal hier bent, je rolt er zo in.

Je krijgt ook een chilcarebenefit van zo'n 20 % max per dag geloof ik, maar daar heb je al snel geen recht op als je meer dan ........verdiend. Ook moer je minimaal permanent resident zijn hiervoor. (zie centrelink.com.au). Weet er het fijne niet van.

Welke wijk ga je wonen? misschien heb ik een tip. Oja, er zijn ook 'voorrangs' regels en een kind die een andere taal spreekt dan Engels krijgt officieel ook voorrang (alhoewel ik daar nog nooit iets van heb gemerkt).

Succes ermee!
 
Back
Top