Prepaid goedkoper dan abonnement

Thijsvr

Well-Known Member
Ik heb het gecheckt, nogmaals gecheckt en toen nog eens met de medewerkster van Telstra gecheckt; Abonnementen zijn hier duurder dan prepaid. Waarom? Geen idee, maar het is echt zo.
Ik geef een voorbeeld:

Prepaid
Ik heb op aanraden van de winkelmedewerkster een prepaid plan genomen. Dat is $40 per 28 dagen. Daarvoor krijg ik onbepert bellen en smsen en 6gb data. Na 28 dagen reset je data en moet je opnieuw voor $40 tegoed kopen. Bovendien krijg je $10 extra tegoed om mee naar het buitenland te bellen en of te smsen.

Er is ook een $50 prepaid optie, daarbij krijg je 8gb data en al het bovenstaande, maar in plaats van $10 krijg je $15 dollar extra tegoed.

Abonnement
Als ik commit voor 12 maanden met een SIM only abonnement betaal ik $50 per maand voor 5gb data en 1000 belminuten. Noemenswaardig meer voor minder dus vergeleken met prepaid.

Month-to-month plan
Exact hetzelfde als bovenstaande maar heeft als toegevoegde waarde dat je deze per maand op kunt zeggen. Er is verder geen verschil.

Ik snap het niet. Ik snap het echt niet. Ik vind het irritant om te moeten nadenken over m'n beltegoed, dus ik heb liever een abonnement. Gewoon verstand op nul en weten dat je elke maand x uitgeeft. Gelukkig kun je via de app van Telstra met een druk op de knop nieuw tegoed bijkopen. Dus geen geneuzel met naar de winkel gaan voor een kaartje. Voor het prijsverschil geef ik dan wel het gemak van een geautomatiseerd systeem op.

Ik vroeg aan de medewerkster "So there's no benefit to committing with you guys for 12 months?" - No. Waarom is dat? In Nederland glijden ze soppend van hun stoel bij de gedachte aan het kunnen vastleggen van wat dan ook. Zeker als ze de optie hebben om je extra te kunnen rekenen zodra je over je abonnement heen gaat. Hier lijkt het juist ongewenst. Google gaf me geen nuttige antwoorden, misschien weten jullie het?

Bedankt voor het uitzoeken. Ik kan dus gewoon mijn Telstra pre-paid kaartje houden :up:

En ja. Opwaarderen is just one click.

Inderdaad, wij zitten ook nog op prepaid door die reden. Rete irritant, maargoed wel goedkoper.

Het is inderdaad arrogantie. Als er een vergelijkbare partij was dan zou Telstra met goede marketing zo voorbij geblazen worden. Mij hoor je niet klagen *genoeg werk te doen*

Last edited:
Ik heb gekozen voor Amaysim, prepaid, Amaysim maakt gebruikt van het Optus netwerk.

$30/28 dagen met 3 Gb en unlimited calls and text in Australia. Dat is voor mij genoeg Gb. Meestal verbruik ik maar 1.5Gb per maand.
Dit is een auto-prepaid en per maand opzegbaar. Dus aan het begin van elke periode wordt dit automatisch afgeschreven van mijn account.

Mijn vrouw heeft Optus, 12 maands abonnement. Dat komt met 8Gb data, unlimited calls and text in Australia, maar ook nog eens 300 minuten international bellen naar selected countries. Nederland zit daarbij. En ook nog inclusief streaming diensten als Pandora en Spotify.

Ik heb alleen maar prepaid gehad in Australie. Was altijd het goedkoopst. Bizar maar raar inderdaad.

Telstra is the only way to go als je buiten de steden etc bent.
Boost gebruikt het Telstra netwerk en heeft goede deals, beter dan Telstra. Ze sturen je gratis een sim.

Last edited:
Wij hebben Aldi prepaid, gebruikt het Telstra netwerk. We hebben voor Aldi gekozen omdat je beltegoed daar 365 dagen geldig is wat voor mij ideaal is, want ik gebruik maar heel weinig per maand. Met $15 tegoed ben ik wel een paar maanden zoet. Per maand koop ik er wel voor $15 1.5GB data bij wat voor mij perfect is, gebruik nooit meer dan dat. Lekker goedkoop zo :)

Even een note ter verduidelijking: als een aanbieder zegt het Telstra netwerk te gebruiken, dan betekent dat niet dat je het hele Telstra netwerk ter beschikking hebt. Telstra gaat zijn eigen marktwaarde (lees regionale monopoly) niet ondermijnen; rural coverage zal dus niet zo goed zijn als een Telstra sim.

En ik begreep dat je soms 3G hebt ipv van 4G als volwaardige Telstra klant en dat soort zaken.

Boost claimt ook het 4G netwerk te gebruiken dus lijkt vergelijkbaar. Ik ben zelf niet overgestapt (wat met nummerbehoud kan) omdat Telstra hun prepaid plannen toen een stuk aantrekkelijker maakten, waarschijnlijk door de concurrentie (?).

Fair enough! De coverage voor zover ik kan zien is wel erg goed, dus wat er mist, is voor mijn situatie in elk geval niet belangrijk. We hebben betere dekking dan mijn schoonouders die Optus gebruiken, zij hebben in ons huis een 'black spot' waar wij wel vol bereik hebben.

Edit: ik heb ook meestal 4G met Aldi nu, soms valt het terug naar 3G maar ik ben zo'n n00b dat ik niet veel verschil merk haha

Fair enough! De coverage voor zover ik kan zien is wel erg goed, dus wat er mist, is voor mijn situatie in elk geval niet belangrijk. We hebben betere dekking dan mijn schoonouders die Optus gebruiken, zij hebben in ons huis een 'black spot' waar wij wel vol bereik hebben.

Edit: ik heb ook meestal 4G met Aldi nu, soms valt het terug naar 3G maar ik ben zo'n n00b dat ik niet veel verschil merk haha
Kan ook het model zijn hoor. Wij hebben thuis ook slecht ontvangst, maar de iphone van mijn vriuw lijkt het wat beter te doen dan mijn Nexus (en voorheen Samsung)

Oh, hier aan deze kant van de Blauwe Bergen lag het Telstra internet ook de hele maandag plat, terwijl ze aan de andere kant van het dorp wel internet hadden. Storingsmelding stond al op internet vanaf donderdag, dus blijkbaar hadden we mazzel tot die maandag. Dus op het fietsje naar vrienden en daar hele dag aan de keukentafel zitten werken. Scheelde treinritje naar de stad en wel zo gezellig.

Wij betalen (prepaid) $11 per toestel bij Yomojo (zaten eerst bij Yatango die overgenomen is door Yomojo) voor 30 dagen en hebben dan alleen 1Gb aan data. Maar: wij bellen praktisch nooit en SMS ook niet. Tenminste niet via het normale SMS en telefoon netwerk. Maar tegenwoordig met Facetime en WhatsApp voice hoef je ook eigenlijk niet meer te bellen en te sms-en via het normale netwerk. Yomojo gebruikt het Optus netwerk (ook 4G) en al met al niet zo goed als het Telstra netwerk, maar wel kwalitatief beter dan wat Optus jaren geleden was (7 - 8 jaar geleden). Voor die ene keer dat we dan toch naar een andere mobiele telefoon of vaste lijn moeten bellen gebruiken we prepaid credit van Skype. Die waarderen we op met $16 en daar doen we over het algemeen een jaar mee. Moet over het algemeen zeggen dat de audio kwaliteit redelijk goed te noemen is. Zelfs over 3G data kun je nog steeds een normaal gesprek voeren.

Een korte update: ik ben over naar een Optus abonnement. Welliswaar is de dekking bij Optus ietsje minder, maar ik kom zo weinig buiten de stad dat ik daar prima mee kan leven. Optus is een stuk goedkoper dan Telstra en omdat ons huis NBN heeft wilde ik sowieso al Optus als ISP. Telstra heeft bijvoorbeeld nog datacaps en volgens de talloze reviews scoort Optus gewoon goed op het leveren van internet.

Omdat ik nu bij Optus zit met zowel internet, tv en een mobiel abonnement krijgen we $20 per maand korting op internet. Geen wereldschokkend bedrag, maar voor $40 per maand voor m'n mobiele abonnement krijg ik nu 8 gb data ipv de 3 gb + 3gb nachtdata die ik bij Telstra kreeg. Ik krijg dus meer voor aanzienlijk minder. Als ik een ABN regel en Annelies gaat ook over, dan krijgen we nog weer extra korting. Aangezien er eigenlijk geen nadelen zijn zullen we dat ook doen zodra er een ABN is.

Nice to knows
Wat misschien goed is om te weten: In Australië is je nummer van jou, niet van je provider. Dat betekent dat je het zo mee kunt nemen naar een andere provider. In tien minuten is het omgezet, dus je kunt letterlijk tijdens de lunch even een winkel inlopen, het om laten zetten en het is geregeld.

Verder hebben nieuwe woningen (zoals het onze) een zogenaamde "New Development Fee". Dit is een bijdrage die je als koper of huurder moet doen als je wilt dat je woning aangesloten wordt op NBN (misschien ook op telefoon of kabel, dat weet ik niet zeker). Dit is een bedrag van $300. Er zijn blijkbaar sommige providers die die kosten overnemen, maar die heb ik niet kunnen vinden. Goed om daar dus rekening mee te houden.

Wat ik ook interessant vond om te weten is dat je hier relatief betaalbaar uit je abonnement kunt. Ik heb daar niet direct behoefte aan, maar ik was positief verrast. Ik heb voor de telefoon een abonnement van 12 maanden voor $40 per maand. Als ik dat opzeg kost dat maximaal $150 en per maand dat ik bij ze blijf gaat dat bedrag met $12 omlaag. Internet/tv is een abonnement van 24 maanden van $140 per maand, maar als ik dat opzeg kost het $500 en dat gaat ook elke maand omlaag. Het is niet gratis, maar het is een stuk positiever dan hoe ze dat in Nederland deden.
Indien je in de financiële problemen zie ik ook dat veel bedrijven mogelijkheden bieden om je bijvoorbeeld wat ademruimte te geven door je betaalverplichting uit te stellen. Uiteindelijk betaal je uiteraard wel, maar ik heb de indruk dat ze zich in Nederland niet zo flexibel opstellen. Nogmaals, ik verwacht er geen gebruik van te hoeven maken, maar het is fijn om te zien dat het niet allemaal zo keihard hoeft.

Credit check drama
Het is niet allemaal positief. Ik liep om 11 uur de winkel in en liep pas om half 3 weer naar buiten. Het was allemaal behoorlijk moeilijk omdat ik nog maar zo kort in Australië was. Credit check drama. Computer says no. De manager zei doodleuk dat ik eerst wel een sim abonnement kon nemen en dan na drie maanden voor NBN kon proberen. Ik heb er een grondige hekel aan om zo'n vervelende klant te worden, maar zulk soort mensen verdienen klanten niet. Gelukkig was de jongen die me hielp een stuk behulpzamer en die heeft een paar telefoontjes gepleegd en toen was er ineens wel wat mogelijk. What we've learned als je dit sneller wilt doen: je moet een bank statement meenemen waar ook je adres op staat, je moet je visum uitprinten en je moet je paspoort gebruiken voor de identity check. Een rijbewijs van de staat werkt alleen als je er ook een Medicare kaart bij hebt. Alleen het rijbewijs is direct een "no". Het is niet mogelijk om aan te bieden een gedeelte vooruit te betalen of iets dergelijks.

mmm, ik geloof dat het voor ons ook zo'n 2.5 uur duurde bij Telstra en daar konden we dan weer wel vooruit betalen. Maar die creditcheck is inderdaad een struikelblok, ze vinden het blijkbaar onbestaanbaar dat je geen schulden maakt. Typisch Australisch!

Inderdaad moet je bij veel zaken een aantal bewijsstukken meenemen die allemaal een bepaald aantal punten vertegenwoordigen. Paspoort, Aus rijbewijs, medicare kaart voor de identiteitscheck, een voor adres kan je een huurcontract of een utility bill meenemen.

Back