Prijzen gas water en electra

krokkie

XPdite Sponsor
Wie kan mij vertellen wat ongeveer de kosten zijn voor de nutsvoorzieningen en het daarbij behorende vastrecht.
Ik weet dat in veel gebieden met flessengas word gewerkt


Groetjes Kees
 
Deze vraag is al vele malen gesteld, misschien kun je naar de search engine gaan en het opzoeken.

Het is moeilijk hierover te berichten als je niet weet waar je gaat wonen.  In Darwin zal je niet hoeven te stoken en in Tasmania moet 4 maanden per jaar de kachel aan.
In Brisbane en Perth zit je wel lekkerder in de airco 4-6 maanden per jaar en in Melbourne misschien maar 2 maanden, ligt er helemaal aan hoe je eigen bodygestel is, de een houdt van warmte en de ander dus niet.
Ik gebruik in Melbourne zeker 4-5 maanden per jaar de airco, maar mijn buurman nooit, dus......

Ipv airco's kun je ook overal fan's gebruiken, dat is goedkoper en je kunt in de zuidelijke staten (met verminderde vochtigheid, dus Melbourne/Adelaide) heel goed evaporative cooling systeem aanleggen (zit al in veel huizen) en vergeleken met een standaard airconditioning kost het 3 x niks.
Dus bovenstaande ter overweging.
Cheers
Jan

Als je airco wilt of hebt dan maakt dat een groot verschil. Over het algemeen zou ik zeggen dat de kosten niet veel verschillen met die in NL, hoewel hier wel andere meningen over zullen zijn.
 
Bedankt maar dat is niet wat ik bedoel (sorry)
De kosten per m3 gas of fles per liter en water per m3
En dan nog elektra per kw/h
Ik wil trouwens naar cairns

Groetjes kees
 
Water (Hunter Water NSW) ca. $ 180.00 per vier maanden (gezin van 2 personen) - en gebaseerd op 40 m3
Water Service $ 11.71
Sewer Service $ 94.87
Water usage   $ 45.60
Sewer usage   $  8.80
Environment improvement $ 17.24 (totaal $ 178.22 over de laatste vier maanden)

Electricity - Energy Australia gemiddeld ca. $ 450.00 per drie maanden.
2084 kwh ( first 1750 kwH @ 10.8377c) = $ 189.66
             (  rest  334 kwh @  14.7598c) = $  49.30
663 kwh  (night rate @ 4.6674c)        =   $  30.94
Service availability charge 85 days @ 33.0 c per day = $ 28.05
Total $ 297.95

Het is meestal rond de $ 300 per voor de drie voor en najaars maanden en $ 550.00 voor de zomer en winter maanden (airco/reverse cycle).


Note (edited) had eerst niet in de gaten dat water per 4 maanden wordt berekend.....Heb dat gecorrigeerd.
 
Electricity - Energy Australia gemiddeld ca. $ 450.00 per drie maanden.
Oei, dan moeten wij nog wat extra gaan verbruiken.
Daar komen we bij lange na niet aan.
Als ik het goed herinner betalen we in ons huurhuis zonder a/c iets van $75.00 per periode. Die periode varieerd nogal maar is meestal zo rond de ik dacht 2 maanden. Als dit niet zo is, pas ik deze tekst wel aan.
 
@Wilsil,
We hebben een fors huis, een grote koelkast, wasmachine, vaatwasser, en plasma TV - allemaal flinke gebruikers. Verder staan er dag en nacht twee computers te draaien (i.v.m. mijn hobbies - amateur radio, weer en web site development). Verder een sprinkler installatie voor de tuin (1 acre) en last but not least een forse (ducted)  reverse cycle airco. Voor de airco en het tuin sproei systeem met eigen bron gebruiken we drie fase motoren.

Ter vergelijking hadden we voor we in 1999 uit NL vertrokken (en daar hadden we ook airco en hete lucht verwarming - gas gestookt) een energierekening van ca. 650 gulden per maand - alleen zat daar het water bij in.  Dus vinden we het hier spotgoedkoop.
 
Henk dank je voor je informatie
Nu installeer ik zelf airco's, mijn advies om stroomgebruik sterk te verminderen is om bij aanschaf altijd te kiezen voor inverter gestuurde units
Wel iets duurder maar ten eerste het comfortabelste en het zuinigste systeem
In gebruik ongeveer 40% van normale units

Groetjes Kees
 
Henk €650,= Per maand in Nl? Daar doen wij een jaar over met zijn tweeen. maar wij werken in twee en drie ploegen dus we zijn er eigenlijk nooit. als ik om 23u thuis kom uit me werk en helena heb ochtend dienst gaat ze om 21u naar bed en staat de verwarming dus uit. als we samen avonddienst hebben staat de hele week de verwarming uit. Dus wij gebruiken we heel erg weinig. En dat zal in Oz ook zo zijn. Maar bedankt voor de info.
 
@krokkie: "inverter gestuurd" ? Weet zo niet wat je bedoeld of bedoel je soms "reverse cycle" = dat je het apparaat zowel als koeling als verwarming kunt gebruiken?

@ Paht3: nee, geen Euro's maar guldens (waren nog geen Euro's toen wij weggingen uit NL) dus zeg maar E 285 per maand.
 
oke dat komt meer in de richting, maar het blijft veel. wij betalen toch echt een stuk minder. iedereen betaald naar behoefte. is het niet?
 
[quote author=-+henk+- link=topic=7311.msg94021#msg94021 date=1182975845]
@krokkie: "inverter gestuurd" ? Weet zo niet wat je bedoeld of bedoel je soms "reverse cycle" = dat je het apparaat zowel als koeling als verwarming kunt gebruiken?


[/quote]
Nee een inverter is machine die zowel hard als zacht kan draaien, dit gebeurd door een toeren geregelde compressor (zeg maar de koelmotor)
Traditionele systemen hebben een aan/uit compressor en die is veel schadelijker in gebruik
Reverse cycle noemen we ook wel (in nederland zelfs alleen maar) heatpump of warmtepomp systeem.
Verwarming van je huis ermee kost ongeveer 70% van het gene wat je normaal aan gas zou verbruiken.
Dit systeem is in nederland erg in opkomst.
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is zo

Groetjes Kees
 
Back
Top