Private Health Insurance - Lifetime Health Cover

Ingriddv

Member
Heeft iemand meer informatie over de Lifetime Health Cover die je extra moet betalen voor je private health insurance als je ouder dan 30 jaar bent. Ik heb op het forum verschillende dingen gelezen, maar het wordt me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb gehoord dat je kunt aanvragen via een International Movement Record dat je minder extra hoeft te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Helemaal exact weet ik het niet maar de korting van 30% op je premie kun je inderdaad krijgen als je je vanaf je 30e in ieder geval verzekert. Voor emigranten geldt echter een andere regel: je krijgt een jaar de tijd (als ik het goed heb na validatie van je visum) om dit af te sluiten en dan wordt je behandeld als zijnde 30 jaar voor de korting (ook als je dus al 45 bent bijvoorbeeld). Als je het niet binnen een jaar afsluit, vervalt dat echter.
Succes! Annemarie

Helemaal exact weet ik het niet maar de korting van 30% op je premie kun je inderdaad krijgen als je je vanaf je 30e in ieder geval verzekert. Voor emigranten geldt echter een andere regel: je krijgt een jaar de tijd (als ik het goed heb na validatie van je visum) om dit af te sluiten en dan wordt je behandeld als zijnde 30 jaar voor de korting (ook als je dus al 45 bent bijvoorbeeld). Als je het niet binnen een jaar afsluit, vervalt dat echter.
Klopt niet helemaal. Die 30% korting geldt voor iedereen met een bruto inkomen onder een bepaald bedrag, het heeft niets met je leeftijd te maken. Die kan de verzekering al meteen in korting brengen (als je je TFN verstrekt) of je kunt het in je belastingaangifte verwerken.

De LHC verhoogt je hospital cover premie met 2% voor ieder jaar boven je 30e dat je geen private hospital hebt genomen. Voor immigranten die al boven de 30 zijn wanneer ze binnenkomen geldt er een jaar vrijstelling (vanaf datum binnenkomst): als je binnen je eerste jaar in Australie private hospital dekking neemt, dan wordt het berekent alsof je al sinds je 30e dekking hebt. Hier kun je er meer over lezen: http://www.privatehealth.gov.au/healthinsurance/incentivessurcharges/lifetimehealthcover.htm

Wat ook belangrijk is om te weten, maar wat vaak vergeten wordt, is dat die loading vervalt na 10 jaar priveverzekering te hebben gehad. Ik heb zelf toendertijd uitgerekend dat de extra kosten van die loading over 10 jaar minder zouden zijn dan de besparing van de kosten van de verzekering tot aan het moment dat ik verzekering zou nemen. Die rekensom is natuurlijk afhankelijk van je leeftijd, dus je zal het voor jezelf eens moeten uitrekenen.

....

De LHC verhoogt je hospital cover premie met 2% voor ieder jaar boven je 30e dat je geen private hospital hebt genomen. Voor immigranten die al boven de 30 zijn wanneer ze binnenkomen geldt er een jaar vrijstelling (vanaf datum binnenkomst): als je binnen je eerste jaar in Australie private hospital dekking neemt, dan wordt het berekent alsof je al sinds je 30e dekking hebt. Hier kun je er meer over lezen: http://www.privatehealth.gov.au/healthinsurance/incentivessurcharges/lifetimehealthcover.htm
Dat matched niet met wat ik van Medicare e.a. heb te horen gekregen. Niet de datum van binnenkomst, maar de datum van settlement is geldig... Het zou wat zijn dat je validatietrip direct als dat eerste jaar zou gaan gelden.....

Heb onze private health pas geleden afgesloten en toen was de datum van onze Medicare card belangrijk, vanaf die datum hadden we een jaar om private aan te vragen( tuurlijk moet je binnen een bepaalde periode na aankomst Medicare aanvragen maar nu weet ik niet wat die periode was ). Medicare vraag je niet aan tijdens validatiereis daar je dan niet werkelijk hier gaat settelen.

Heb onze private health pas geleden afgesloten en toen was de datum van onze Medicare card belangrijk, vanaf die datum hadden we een jaar om private aan te vragen( tuurlijk moet je binnen een bepaalde periode na aankomst Medicare aanvragen maar nu weet ik niet wat die periode was ). Medicare vraag je niet aan tijdens validatiereis daar je dan niet werkelijk hier gaat settelen.

Dat is toch op zich wel vreemd, want volgens mij heb je gelijk recht op 'medicare' ook al heb je nog geen medicare card. Dus ook tijdens je validatiereis heb je recht op medicare benefits. Ik las vandaag in een folder dat je zelfs de dokter kan bezoeken als je nog geen medicare card hebt, maar dat je dan een 'interim' nummer krijgt. Maw dat je wel gedekt bent door Medicare vanaf het moment dat je op basis van in mijn geval een PR visum het land binnekomt.

Hoe het precies zit met settlen of niet dat weet ik niet. Bij BUPA zeiden ze wel dat wij nu een jaar de tijd hadden om een verzekering af te sluiten ivm die 2%. We hebben nu eerst alleen maar Ambulance cover genomen.

Mail anders is een aantal verzekeraars, die willen je vast wel helpen.

Ben je die 2% kwijt met alleen een ambulance cover? Of alleen extra's? Of moet je een hospital cover nemen?

Dat matched niet met wat ik van Medicare e.a. heb te horen gekregen. Niet de datum van binnenkomst, maar de datum van settlement is geldig... Het zou wat zijn dat je validatietrip direct als dat eerste jaar zou gaan gelden.....
OK, ik had geen rekening gehouden met scenarios zoals jij aangeeft. Lees die link maar even, daar staat het precies in.

Ben je die 2% kwijt met alleen een ambulance cover? Of alleen extra's? Of moet je een hospital cover nemen?
Die 2% is alleen van toepassing op hospital cover, want al die andere zaken vallen niet onder Medicare. Die hele LHC is ontworpen om de druk op Medicare te verminderen.

Die 2% is alleen van toepassing op hospital cover, want al die andere zaken vallen niet onder Medicare. Die hele LHC is ontworpen om de druk op Medicare te verminderen.

zo had ik het ook begrepen. Alleen Ambulance cover leek ons wel handig om dat nu al te nemen. Is maar iets van 5 dollar p/m voor zijn tweeen terwijl een ritje al snel tegen de 1000 aud kan kosten.

edit: en door het nemen van de ambulance cover krijgen we wel weer 10% korting op de auto en contents verzekering...

he staat er inderdaad:

as a new migrant to Australia, if you are aged 31 or over, you will not have to pay a Lifetime Health Cover loading if you take out private hospital insurance within 12 months of being registered for Medicare

vraag me alleen wel af hoe dat dan zit als je ooit tijdens een WHV wel een medicare kaart heb gehad... Nog maar is verder zoeken.

Klopt niet helemaal. Die 30% korting geldt voor iedereen met een bruto inkomen onder een bepaald bedrag, het heeft niets met je leeftijd te maken. Die kan de verzekering al meteen in korting brengen (als je je TFN verstrekt) of je kunt het in je belastingaangifte verwerken.

Wat ook belangrijk is om te weten, maar wat vaak vergeten wordt, is dat die loading vervalt na 10 jaar priveverzekering te hebben gehad. Ik heb zelf toendertijd uitgerekend dat de extra kosten van die loading over 10 jaar minder zouden zijn dan de besparing van de kosten van de verzekering tot aan het moment dat ik verzekering zou nemen. Die rekensom is natuurlijk afhankelijk van je leeftijd, dus je zal het voor jezelf eens moeten uitrekenen.

Bedankt voor de tips! Ik heb nog 1 vraag. Ik kan in mijn polis niets vinden over welk bedrag die 2% berekend wordt. Met andere woorden wat de "hospital cover" is. Weet iemand waar ik die info kan vinden, want dan kan ik pas echt gaan rekenen.

he staat er inderdaad:

vraag me alleen wel af hoe dat dan zit als je ooit tijdens een WHV wel een medicare kaart heb gehad... Nog maar is verder zoeken.
Je WHV Medicare ging/gaat op basis van de reciprocal agreement die Australia en Nederland hebben. Dit is een andere regeling (namelijk alleen spoedeisende zorg) dan gewoon Medicare.

Pfft, ik vind het maar een ingewikkelde bedoeling.

Ben al 2 dagen aan het uitzoeken maar word nog niet zoveel wijzer.
Ik wil eigenlijk alleen voor de extras (tandarts ed) en ambulance, maar als ik later alsnog ziekenhuis cover wil zit ik met die akelige LHC.

Maar goed als ik nu ziekenhuis erbij neem kost me dat $70 per maand extra, en als ik nog een paar jaar wacht moet ik 10% extra betalen, wat neerkomt op misschien $20 per maand extra.

Wiskunde zegt dus: geen hostital cover, maar mijn "ja maar als..."-ik leunt toch meer naar toch maar doen.
Ik heb nog 4 maanden om erover na te denken, maar ik blijf maar in cirkeltjes ronddraaien.

Kijk goed. Aar het madimale verzekerde bedrag. Wij zouden iets van weet ik veel hoeveel dollar per maand betalen voor tandartsverzekering. Ze keren echter voor veel zaken maximaal 400 - 1500 dollar hit. Ik wilde me juist verzekeren tegen de excessen, als een keer iets 15k kost. Maar dat kan dus nergens...

Dan is het een stuk goedkoper om iedere maand de premie in een potje te doen.

Of heeft irmand een betere verzekering die de belachelijke maxima niet heeft?

Wij hebben het international movement record aangevraagd (kost alleen een postzegel) en naar onze verzekeraar opgestuurd en zijn nu $18.56 per maand minder kwijt (voor 2 personen, 36 en 40 jaar). Was de moeite waard dus!

Back