quarantaine sea freight hoe kom ik er doorheen!

Iris

New Member
We zitten nu een aantal maanden in Oz en we hebben een huisje gevonden. Onze spullen komen aan op de 26ste december. Customs heb ik eindelijk geregeld. Ik ben alleen heel erg bang voor de quarantaine. We hebben houten spullen in onze dozen zitten. We hebben ze express verspreid over alle dozen. Nu hoor van andere mensen dat ze toch alle dozen gaan openmaken. Moeten we eerlijk zijn en op het customs formulier zetten dat er overal hout in zit of gewoon niks zeggen?
Wie kan mij helpen?

Iris

Hi Iris

Heb jij dan geen pak lijsten gemaakt met wat er allemaal in de dozen zit?
Het legt er ook aan wat voor hout het is.
Bij voorbeeld onbewerkt hout mag niet, dat is hout zoals je gebruikt voor pallets en kisten.
Maar gewonen houten meubels mag, maar hout uit Afrika zoals tribel soverniers mag niet.
Donsen dekbedden en kussen mag ook niet, kerst versiering word altijd nagekeken voor
dennenapple's.
Wij hebben alles bij elkaar gedaan wat we dachten dat door de quarantaine moet,
en hebben die dozen er het laatste er in gedaan, met de hoop dat de rest niet open hoeft.
Ik weet niet hoe we je kunnen helpen, alleen neem veel mensen mee,als alles uit gepakt moet worden
is het gemakelijker met velen.

Gr Ineke

Al onze houten (IKEA) meubels zijn er gewoon doorheen gekomen. Ook onze houten "Eureka" puzzels en alle andere houten dingen zijn gewoon binnengelaten. Op de formulieren hebben we netjes aangegeven waar wat van hout in zat. Geen enkel probleem.

Beetje laat nu aangezien het al bijna aankomt :) maar voor een ieder ander: Inderdaad gewoon netjes aangeven op je paklijsten en bij elkaar inpakken  i.p.v. verspreiden/verstoppen met inderdaad het gevaar dat het hele zaakie overhoop gehaald wordt.  Er is een reden waarom ze zo "moeilijk" doen over het invoeren van bepaalde zaken, zie het dus maar als je "duty"  :)  :lol: als nieuwe, kersverse Aussie om je aan dergelijke regeltjes te houden...... :up:

Het meeste (bewerkte) hout wordt trouwens zonder problemen toegelaten dus waarschijnlijk maak je je zorgen om niets :up:

Syl

Wij hebben netjes alles aangegeven, maar bij ons waren ze wel wat lastiger ...  :|

Ze vonden een 15 gulden houten fotostandaardje en kattenharen op een deken en een trui, en nog wat zooi dat irradiated moest worden of 'getreat', bij elkaar een onaangenaam 'geintje' van 300 dollar of zo. En als we de spullen niet meer hoefden, moesten we ze laten vernietigen a 80 dollar ... .  :x Het houten fotostandaardje heeft sindsien een ereplekje in huis!  :wink:

Maar mijn advies, alles wel netjes aangeven hoor, anders krijg je vervelende problemen.  :up:

Waar kan je die info vinden wat je allemaal wel/ niet mee mag nemen als ik vragen mag?
Francine

Deze site:
http://www.affa.gov.au/index.cfm
en dan doorklikken naar Quarantine and Export Services
geeft alle informatie over invoer van wat wel en niet mag.
Eerlijk zijn: mijn tent, wandelstokken, schoenen en mijn drum uit India, kwamen zonder problemen door de inspectie heen.

Da's allemaal even goed om te horen. Ben nu bezig met dozen inpakken en heb de nodige houten spullen qua boeddha beelden, djembe etc. Ik was helemaal niet van plan een paklijst te maken, hoeft ook niet als je het via de TPG verstuurd (het zijn maar drie dozen). Maar ga ik toch maar wel doen... Ook ik heb zo'n houten fotolijstje namelijk....slik.

Greetz, Marielle

Ik zou ook gewoon alles netjes opgeven. Ik denk dat, als je eerlijk bent over alles wat er in je dozen zit, anders omgegaan wordt met je spullen. als je helemaal niets aangeeft zullen ze, denk ik, sneller alles open maken om te kijken wat er in zit. Als ze direct al kunnen zien op de lijsten wat er in zit zullen ze oninteressante dozen misschien minder snel open maken? Geen idee of dat echt zo werkt, maar in enorm veel gevallen geldt dat als je gewoon mee werkt, mensen altijd milder zijn dan wanneer je minder of niet meewerkt.

Er zijn gewoon dingen waarvan je van te voren al wel kunt raden dat ze niet mee mogen. Wij hebben 2 soort van sierkokosnoten op de vensterbank. als je ze schud hoor je van alles bewegen van binnen. Gedroogde zaden ofzo... die laten we dus mooi hier ;)

[quote author=Marielle link=topic=3525.msg41205#msg41205 date=1135152954]
Da's allemaal even goed om te horen. Ben nu bezig met dozen inpakken en heb de nodige houten spullen qua boeddha beelden, djembe etc. Ik was helemaal niet van plan een paklijst te maken, hoeft ook niet als je het via de TPG verstuurd (het zijn maar drie dozen). Maar ga ik toch maar wel doen... Ook ik heb zo'n houten fotolijstje namelijk....slik.

Greetz, Marielle
[/quote]
Als je een pakje/doos met TPG verstuurd moet daarop staan wat er in zit. En ook pakjes/dozen worden door quarantaine en/of customs opengemaakt. Zoiezo gaat alle post door de rontgen scanner en daarop zal men zien of er organisch materiaal in zit. Als op de doos niets staat wordt ie zeker opgemaakt, als er wel op staat wat er in zit wordt de doos mogelijk niet opengemaakt. Ongeveer de helft van de pakjes die wij ontvangen is opengemaakt door quarantaine, slechts 1 x is een pakje door customs opengemaakt.

Mijn ouders sturen heel regelmatig behoorlijke pakketten (voor de kids, verjaardagen, kerst, etc.) en de laatste paar jaar is iedere doos zonder uitzondering opengemaakt. Alles ziet er altijd keurig verpakt uit als het aankomt maar halverwege de doos komen wij altijd de inmiddels welbekende brochure tegen met info. over quarantaine, etc. en daaruit blijkt dan weer dat het pakket weer eens uitvoerig is bekeken. Er is wel eens een programma op tv hier waarop ze dat soort zaken laten zien en het hele handeltje gaat dus uit de doos en en wordt uitvoerig bekeken.

Er staat trouwens altijd luid, duidelijk en uitvoerig op de doos wat er in zit maar het wordt dus stevig gechecked. Dus het nemen van een gok m.b.t. het sturen van "illegale" items is dus zeker af te raden. Waarom zou je het risico nemen??

Groetjes
Syl :)

Donsen dekbedden en kussen mag ook niet

Oeps, hebben wij gewoon meegenomen, alle 4 donzen dekbed en kussens. ALLES in de container is nagekeken door de Quarantaine "boys" sommige spullen waren eruit gehaald, de dekbedden niet, slapen heerlijk koel in de zomer en warm in de winter!

De spullen die ze eruit hebben gehaald zijn vernietigd, geen kosten aan gehad. prima service van ze !

Willem

En zo kan het dus ook:

Gepland: container aankomst in Brisbane haven 2 januari 2006

Realiteit: aankomst : 4 januari 2006.

Geschatte tijd benodigd voor douane clearance: 14 dagen of meer.

Realiteit: sneller ! Ik kreeg dus vandaag, vrijdag de dertiende, bericht van het vervoersbedrijf dat de spullen uit mijn container probleemloos door de douane zijn gekomen. 
:-o Wow ! Dat is snel !

Woensdag de 18de kan alles op het nieuwe adres worden afgeleverd !  :up:

Yiehaaaaaa!  :happysun:

Groetjes,

Ingrid  :cool: .

Wij hebben het laten inpakken om problemen te voorkomen. Het verhuisbedrijf maakt dan de paklijsten. In dat geval zijn de douane makkelijker. We hebben alleen 2 houten pilaren die 'fumigated' moeten worden. Dat kan nog heel lang duren, want er is een achterstand. Maar de rest van de spullen was er snel.
Een nadeel: je betaalt in Nederland voor inpakken en uitpakken, maar uitpakken gebeurt niet hier (omdat ze het zelf niet ingepakt hebben weten ze niet hoe ze het in elkaar moeten zetten en waar alles heen moet). In dat geval moet je het bedrijf om wat geld terug vragen.

Back