Racefietsen mee??

mick

New Member
Ik heb al meerdere topics over fietsen gevonden, maar bijna niemand heeft t over race-fietsen.  :?

Weet iemand of Aussie een beetje geschikt is om te racefietsen.
We zouden allebei graag onze racefiets meenemen naar Australie, maar ja....t lijkt mij niet zo'n fietslandje als Nederland. Ik bedoel, mountainbiken kan je er vast prachtig, maar zijn de wegen echt geschikt, veilig en leuk om er te race-fietsen? Toch weer even wat anders dan de hollandse dijkjes :wink:
Wij gaan begin volgend jaar naar Sydney....dus als iemand uit die omgeving een tipje heeft.
Ik heb websites proberen te vinden, maar ook niet echt succesvol.

Bedankt voor de reacties!!

Groetjes
 
Hoi

Tijdens onze vakantie's zijn we regelmatig race fietsen tegengekomen.
Ze fietsen er gewoon op de vluchtstrook van de snelweg.
Ruimte genoeg dus maar niet zo veilig als hier in nederland (alhoewel sommige fietsers er hier ook maar een potje van maken)

Groetjes Kees
 
Als men hier een fiets heeft dan is het of eenmountain bike of een race fiets.
Dus geen probleem zou ik zeggen.
 
Ben net terug van een rondje op mijn fiets (had een race fiets maar nu een ATB met wat dikkere banden vanwege het slechte wegdek hier en daar).  Meen me te herinneren dat er al eens een draad over dit onderwerp is geweest - tijdje terug....

Australie is niet een "fiets vriendelijk" land - een enkele suburb of omgeving uitgezonderd - zoals Canberra. Bovendien is het hier en daar behoorlijk heuvelachtig dus er moet meer geklommen worden dan in NL. De doorsnee wegen hebben smalle bermen en als je dus wat langere tochten maakt raast het snelverkeer allemaal vlak langs je heen. Voelt soms niet erg lekker aan. Bovendien is de doorsnee Ozzie automobilist niet erg aan fietsers gewend en wordt er weinig rekening met je gehouden.  Inmiddels heb ik mijn directe omgeving (Port Stephens - Nelson Bay) een aantal rondjes (ca. 25 - 40 km) die niet al te druk zijn of waar de berm redelijk breed is en hier en daar is zelfs een fietspad!
Fietspaden zijn soms niet erg logisch (je moet soms 2 - 3 m meer klimmen om de heuvel over te gaan dan de auto weg - dus neem ik dan meer de autoweg want die is minder steil) of er staat een lantaarn- of electriciteits paal midden op het fietspad).

Inderdaad mag je op de snelwegen in de berm rijden, maar er zijn geen oversteekplaatsen bij de exits.... (wel een waarschuwing voor de auto's soms...)

De meeste nieuwe (westelijke) suburbs van Sydney zijn wat fietsvriendelijker aan het worden en bij nieuwe developments wordt er wel meer rekening mee gehouden. Maar als fietser ben je toch nog steeds een soort van vreemde eend in de verkeers bijt en de meeste fietspaden zijn gecombineerde fietser/voetpaden , Iets waar de race fietser zich toch niet echt thuis voelt...

Zorg in ieder geval voor felgekleurde en goed zichtbare kleding.....
 
Inderdaad mag je op de snelwegen in de berm rijden, maar er zijn geen oversteekplaatsen bij de exits.... (wel een waarschuwing voor de auto's soms...)

Toch niet in WA.
Of je moet de Highway bedoelen, maar zeker niet op de Freeways.
Absoluut verboden.
En fietspaden zijn er ook niet overal. Je rijdt op een smal strookje naast de weg. En daar ligt al de troep die ze van de weg vegen na een ongeval. Dus glas, stukken plastic, metaal noem maar op.
Echt fiets vriendelijk? Nee. Niet voor je dagelijks verkeer.
 
Hi Mick,

Wij zijn niet van Sydney maar van Perth waar je naar ons idee super kan fietsen met
je race fiets. In het begin is het wat akelig omdat ze hier niet zo goed met fietsers
omgaan. Maar alles went. Wij hadden beiden onze race fietsen meegenomen omdat
je er thuis toch bijna niks voor terug krijgt. Er is hier wel een hoop te koop en zeker
niet duurder dan ''thuis''. Campagnolo zie je hier niet veel bijna allemaal Shimano.
Maar ook hier kom je Merkcx tegen. In ieder geval veel fiets plezier
 
Hoi Mick,

Ik woon sinds kort in Sydney waar ik ook mijn weg op de fiets moet vinden. Zoals eerder gezegd is het hier niet echt fietsvriendelijk en zijn de, als ze er al zijn, fietspaden niet altijd even duidelijk. Voor langere afstanden op de racefiets zal je toch geregeld tussen de auto's op de weg moeten rijden, of in het kantje. Het is hier op sommige stukken toegestaan om op de vluchtstrook van de freeway te fietsen, maar niet overal.
Een handige website om dingen over fietsen en wat fiets routes / kaarten te vinden is die van de RTA, zie hier de link naar het fiets gedeelte: http://www.rta.nsw.gov.au/hubpages/hub_bicycle.html?hlid=bicycle

Er zijn nog wel wat eisen waar je fiets aan moet voldoen, wil je hier, wettelijk gezien, op de weg mogen rijden met je fiets. Dingen die niet altijd op een racefiets zitten en die ik ook niet op mijn mountainbike heb. Bijvoorbeeld een bel en voor s'avonds een reflector en lampen(geldt ook voor NL natuurlijk). En je moet een helm dragen. Is ook wel zo veilig hier met al die heuvels en die automobilisten die je van de weg af rijden.

Succes

Sander
 
Hoi

Kom je echter naar Melbourne dan lijkt het wel de Tour de France op Zaterdag en Zondag morgen.  Hele peletons racen over de boulevard!  Een plaag....

Maar ook hier zijn er fietspaden die beginnen zomaar ineens en eindigen zomaar ineens. 

Ik herinner me nog dat ze een delegatie (Zuid Australie) naar het buitenland hadden gestuurd om te onderzoeken hoe dat nu werkt met fietspaden.  Maar dan gaan ze naar een land waar er niet gefietst wordt!! ze hebben geen idee!

Er wordt dus wel degelijk gefietst op racefietsen.

Sidonia
 
Hier ook op zaterdag, en vooral zondagochtend veel (race)fiets pret! Vooral in de vlakke baai gebieden, waar ook kilometers fietspad zijn.
En de echter fietser gaat dan ook heeeeeeeel vroeg, om geen verkeer te hebben op de weg ernaartoe!

Ik ga zelf ook volgend jaar een fiets kopen! Heerlijk, lekker weer fietsen.....

oh ja, ik heb het hier over Brisbane....

Henriette
 
[quote author=mick link=topic=7395.msg95503#msg95503 date=1185306080]

Ik heb websites proberen te vinden, maar ook niet echt succesvol.

Groetjes
[/quote]

Wat dacht je van deze ?
http://www.bicyclensw.org.au/

Dit is de website van de staat nsw.


P.s.

Ik ken deze niet maar het broertje van deze site www.bv.com.au , voor victoria , is heel help-vol.

Ik weet niet hoe het in sydney is , maar in victoria is er wel degelijk ruimte voor de racer's onder ons.
er zijn er genoeg , en clubjes waar je meer liefhebbers vind zijn er ook genoeg.

Velig ? , wat is veilig , tenzij je niet op de openbare weg fiets , een gescheiden fietspad , NO Worries.
Maar fiets je op de weg , dan moet je even wennen aan de auto's.
Je hebt hier dezelfde rechten en plichten als een auto.
Dus je mag hier de hele weg in beslag nemen, maar de meeste auto bestuurders weten dit niet
en vinden dat niet leuk als er zo'n fietser voor hun zit.

Ik fiets elke dag naar mijn werk ,(inclusief industrie met veel grote vracht auto's) en ik leef nog steeds

Hopenlijk helpt deze info.

Groetjes Johan Willems


P.s.

[quote author=Wilsil link=topic=7395.msg95525#msg95525 date=1185320660]
Als men hier een fiets heeft dan is het of eenmountain bike of een race fiets.
Dus geen probleem zou ik zeggen.
[/quote]

Dit moet ik toch tegenspreken.
Ik bezit zelf een hybrid-fiets , dat is geen van beide.
En ook hier is de vouwfiets, tandem , kinderfiets , ligfiets  en diversen fietsen met een of andre vorm met een motortje erop verkrijgbaar ,
en deze fietsen worden ook goed gebruikt.
En ja , er is zelfs een politie-fiets,  :police:  en een anwb service voor de fiets (helaas alleen in victoria)
 
Hoi In Sydney is er voor fietsen ook genoeg animo. Wij hebben afgelopen weekend mee gedaan aan de Spring Cycle (www.springcycle.com.au). Dit is een tocht vanuit Northe Sydney over de Harbour Bridge via de Inner West naar het Olympisch Park. route is 50 km over een auto vrij /luw parcour. De schatting was dat er dit jaar 7500 mensen mee reden. Ook kinderen.

Op 17 okt was er de National ride to work day. Hier in Sydney hebben ze ook iets wat geloof ik de bike train wordt genoemt, dit is een manier om in een groepje van je eigen fiets niveau naar je werk te fietsen. Er zijn vaste routes die door de verschillende groepjes gereden worden en jij kan dan ergens op de route aansluiten en jouw deel mee fietsen. Er is wel een site van, maar die weet ik nog niet. Zodra ik het weet geef ik het door.

En op 4 november is er de Gong ride. Dit is een fietstocht net als de spring cycle ter sponsoring van de MS vereniging. De Gong ride gaat van Sydney naar Wollongong. De echte is 90 km en dan is er ook een iets minder heftige van 56 km, deze start dus op 46 km van die andere. Deze tocht leidt door het Royal National Park. De verwachting is dat er hieraan 10. tot 15000 mensen meedoen. ( dit is natuurlijk een schijntje van het aantal mensen wat hier woont, maar niet iedereen is zo fit) http://www.gongride.org.au/

Fietsze
 
Ik heb paar weken geleden aan de Brisbane to Gold Coast Ride meegedaan: 103km fietsen voor goed doel (Heart Foundation and Diabetes Australia)

Deden toch ook 5,700 mensen aan mee. OK: op een gebied waar 2,5 miljoen mensen wonen (Brisbane + Gold Coast) niet veel maar fietsen is echt wel in opmars

Door Cadel Evans en nog een paar goeie Oz fietsers is het redelijk populair maar een fietsland is het zeker nog niet
 
:up: klinkt allemaal goed. Lijkt er op dat wij niet de enige zijn.

De race-fietsen gaan zeker mee (en de hempjes  :lol: ) .

Bedankt allemaal!!
 
Back
Top