Rain, Rain, Go Away!

afterbang

XPdite Sponsor
Weer events in Australia... Het is me wat. Van droogte naar flooding in een oogwenk zeg maar.

Na bijna 1.3 meter regen vorige week gaan we nu voor de hagel, regen en onweer. Los van het feit dat ik er wel even klaar mee ben met al dat extreme weer, hoe is het verder langs de kust? Brissie, Sydney en daartussen? Cairns allemaal OK volgens mij?
 
Weer events in Australia... Het is me wat. Van droogte naar flooding in een oogwenk zeg maar.

Na bijna 1.3 meter regen vorige week gaan we nu voor de hagel, regen en onweer. Los van het feit dat ik er wel even klaar mee ben met al dat extreme weer, hoe is het verder langs de kust? Brissie, Sydney en daartussen? Cairns allemaal OK volgens mij?

Cairns zit in een “hittegolf” al een paar dagen 36 graden en super humid. Voor de rest ok en amper regen.
 
Weer events in Australia... Het is me wat. Van droogte naar flooding in een oogwenk zeg maar.

Na bijna 1.3 meter regen vorige week gaan we nu voor de hagel, regen en onweer. Los van het feit dat ik er wel even klaar mee ben met al dat extreme weer, hoe is het verder langs de kust? Brissie, Sydney en daartussen? Cairns allemaal OK volgens mij?
I feel you brother. Hier gaat het goed, we hebben goed gegokt toen we dit huis kochten. Het enige is dat we met regelmaat een nieuwe beek door onze tuin hebben lopen, maar als het stopt met regenen is het met een uurtje weg doordat de drain midden in de tuin het oppakt.

Ik kan niet wachten totdat de winter begint...
 
Volgens Annelies is het in Sydney droog op dit moment. Grijs weer, maar droog.
Grijze lucht, af en toe zon en ook een regenbuitje. Een stuk beter dan de afgelopen dagen. Maar het weekend gaat het weer bergafwaarts.
 
Hier is het nu hartstikke mooi. QLD op zijn best. Drowning one day, sun baking the next 🤯
Had ik natuurlijk niet moeten zeggen. Het regent weer met bakken uit de hemel. Stroom tot 10 minuten terug uitgevallen en nu donder en bliksem 🌩 Het zijn me de weekjes wel. Kom maar op met de winter 👍
 
Melbourne's laatste zomerdag, heavily overcast, dripping humid 32 C, threatening black clouds. Vanaf morgen gaan we over in de herfst, lage twenties, nat en ongezellig met af en toe zo'n achterlijk warme weather anxiety day, totdat de body parts er weer af gaan rillen tot september.
 
We hebben nu iets meer dan een jaar volgemaakt hier. En ik bedenk me dat het wel heel vreemd is... het is altijd een soort van zomer. December tot en met Maart is natte zomer. April tot en November is droge zomer. De temperatuur wisselt ook wel. Maar niet zo veel als in Canberra, en niets vergeleken met NL. Vreemd.... De biologische klok die al tientallen jaren afgesteld is op 4 seizoenen moet het nu met 1 doen. Beetje saai is het wel hahaha. Maar zoals ik hierboven schreef, na deze wet summer kijk ik al uit naar het rustige zomer seizoen (winter), ipv van het hectische zomer seizoen (zomer) Volgen jullie het nog?
 
Alles goed in het Westen. Maar dat is vrij standaard natuurlijk ;) Gelukkig geen bosbranden dit jaar *klopt af* en dat bij slechts 5mm regen in 3 maanden.

Ik zie alleen op tegen de3 a 4 maanden winter. Die periode is nieuw leuk. Donker, koud, regen en het fruit is dan saai en duur.
 
We hebben nu iets meer dan een jaar volgemaakt hier. En ik bedenk me dat het wel heel vreemd is... het is altijd een soort van zomer. December tot en met Maart is natte zomer. April tot en November is droge zomer. De temperatuur wisselt ook wel. Maar niet zo veel als in Canberra, en niets vergeleken met NL. Vreemd.... De biologische klok die al tientallen jaren afgesteld is op 4 seizoenen moet het nu met 1 doen. Beetje saai is het wel hahaha. Maar zoals ik hierboven schreef, na deze wet summer kijk ik al uit naar het rustige zomer seizoen (winter), ipv van het hectische zomer seizoen (zomer) Volgen jullie het nog?

Hebben wij hier net zo: November tot 1 april zomer is het veel te warm en humid, Dan van april tm oktober winter en heerlijk weer, amper regen en tijd om van alles te doen. Kwa temperatuur verschilt het misschien gemiddeld genomen maar 3-4 graden maar doordat je geen humidity hebt is het verschil dag en nacht. In de zomer hier moet je ook niet echt naar de "echte" temp kijken, maar puur naar gevoelstemperatuur.
thumbnail_IMG_1164.jpg


Wij zitten in de FNQ zomer in een soort zomerslaap wat je in NL in de winter deed, dus wat dat betreft is er niks verandert. Beetje gamen en netflixen sitting in aircon. Maar waar de meeste mensen opkijken tegen de winter, kijken wij er hier juist enorm naar uit. Beetje de omgekeerde wereld met de rest van Oz.

Change in mindset: Winter (dry summer) is DE time in QLD, en zomer is torture.
 
Last edited:
Alles goed in het Westen. Maar dat is vrij standaard natuurlijk ;) Gelukkig geen bosbranden dit jaar *klopt af* en dat bij slechts 5mm regen in 3 maanden.

Ik zie alleen op tegen de3 a 4 maanden winter. Die periode is nieuw leuk. Donker, koud, regen en het fruit is dan saai en duur.
Same in Melbourne, maar dan nog een paar graden kouwer (10 C overdag, 3 C 's nachts). Goh, ik heb ooit een winter in Perth en Geraldton gezeten, dat was paradise vergeleken bij Melbs. Lekker warm boven de 20 C, veel zon, lekker frisse nachten rond de 7 C. Matter of perspective blijkbaar :).
 
Alles goed in het Westen. Maar dat is vrij standaard natuurlijk ;) Gelukkig geen bosbranden dit jaar *klopt af* en dat bij slechts 5mm regen in 3 maanden.

Ik zie alleen op tegen de3 a 4 maanden winter. Die periode is nieuw leuk. Donker, koud, regen en het fruit is dan saai en duur.
Ik vind het wel heerlijk hier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor het eerst sinds 3 jaar het gevoel heb dat ik een echte zomer heb.

@FOL wanneer begint de koude donkere maanden hier? Dan ga ik nog maar even genieten van deze heerlijke hete week.

Ik heb het wel te doen met de oostkust. De beelden die je ziet zijn echt verschrikkelijk! Ik hoop echt dat het bij jullie snel beter wordt! Dat de regen mag verdwijnen.

2 jaar geleden (feb 2020) nog de overstromingen in NSW meegemaakt. Met de knock aan de deur voor evacuatie en daarna bijna een week geen stroom. Dus weet wel wat jullie meemaken! (Heb zelf als kind ook nog de heftige watersnoodramp in Limburg in 1993 en 1995 meegemaakt) Het komt allemaal goed!!

Veel sterkte daar en hopelijk houden jullie droge voeten!
 
Last edited:
@JP2017 1995! Toen moesten we ook evacueren heel het dorp leeg, vreemde gewaarwording! (woonde nog bij mijn ouders langs de grote rivieren)
 
@JP2017 1995! Toen moesten we ook evacueren heel het dorp leeg, vreemde gewaarwording! (woonde nog bij mijn ouders langs de grote rivieren)
Geloof helemaal dat een vreemd gewaarwording was. Ik zie de boten nog door de straten varen, noodbruggen die werden gebouwd om van de ene kant naar de andere kant van het dorp te kunnen. Het huis van mijn opa en oma stond helemaal onder, de vloeren en alles dreef door het huis heen.

Hopelijk gaan ze in NSW en QLD ook iets doen met de rivieren, zoals bijv. Dijken bouwen. Ja het is geen zicht, maar beschermt wel. Dat blijkt wel nu afgelopen zomer weer een grote overstroming in NL was, waar de plaatsen in 1993 en 1995 nog onderliepen en nu afgeschermd zijn met dijken en andere belangrijke beschermingsacties die ze hebben uitgevoerd, daar is het nu wel droog gebleven.
 
Geloof helemaal dat een vreemd gewaarwording was. Ik zie de boten nog door de straten varen, noodbruggen die werden gebouwd om van de ene kant naar de andere kant van het dorp te kunnen. Het huis van mijn opa en oma stond helemaal onder, de vloeren en alles dreef door het huis heen.

Hopelijk gaan ze in NSW en QLD ook iets doen met de rivieren, zoals bijv. Dijken bouwen. Ja het is geen zicht, maar beschermt wel. Dat blijkt wel nu afgelopen zomer weer een grote overstroming in NL was, waar de plaatsen in 1993 en 1995 nog onderliepen en nu afgeschermd zijn met dijken en andere belangrijke beschermingsacties die ze hebben uitgevoerd, daar is het nu wel droog gebleven.
Wij zijn toen uiteindelijk gespaard gebleven na een weekje(?) uit logeren konden we weer terug.

Ik heb eigenlijk geen goed onderbouwd idee over de water huishouding hier. Geen idee of dijken mogelijk is of zou helpen. Soms wel, soms niet?

Denk dat er vee plekken zijn waar dijken wellicht zouden kunnen helpen al is de schaal van dit land bizar en voor hele stukken is de kosten/baten niet te verkopen wellicht? Hele stukken van grote rivieren zijn nagenoeg onbewoond in vergelijking tot NL?
En als ik dan naar onze omgeving kijk. Er loopt een grote kreek door het dorp. Huizen staan er soms strak naast. Als men daar een dijk wil bouwen moet je dus huizen afbreken. Dat gebeurt in NL dus niets is onmogelijk ;)

Heb er nog geen gedegen artikel over gelezen hier. Interessant topic.

Wellicht wat meer kool centrales uit gaan zetten. Dat kan nooit kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar ;)

Kijk het gedrag van de regen storm op zich is geen klimaat issue (erg langzaam bewegen) Maar de hevigheid dan weer wel. De atmosfeer is warmer dus kan meer vocht bevatten. De zee is warmer dus kan meer vocht verdampen. Als er dan is een keer zo’n pech regen storm voorbij komt regent het me meer dan een meter in een paar dagen ipv een halve of zo.

Hoop dat ze in het binnenland ook regen gehad hebben. Die hebben het iig meer nodig 👍
 
Wij zijn toen uiteindelijk gespaard gebleven na een weekje(?) uit logeren konden we weer terug.

Ik heb eigenlijk geen goed onderbouwd idee over de water huishouding hier. Geen idee of dijken mogelijk is of zou helpen. Soms wel, soms niet?

Denk dat er vee plekken zijn waar dijken wellicht zouden kunnen helpen al is de schaal van dit land bizar en voor hele stukken is de kosten/baten niet te verkopen wellicht? Hele stukken van grote rivieren zijn nagenoeg onbewoond in vergelijking tot NL?
En als ik dan naar onze omgeving kijk. Er loopt een grote kreek door het dorp. Huizen staan er soms strak naast. Als men daar een dijk wil bouwen moet je dus huizen afbreken. Dat gebeurt in NL dus niets is onmogelijk ;)

Heb er nog geen gedegen artikel over gelezen hier. Interessant topic.

Wellicht wat meer kool centrales uit gaan zetten. Dat kan nooit kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar ;)

Kijk het gedrag van de regen storm op zich is geen klimaat issue (erg langzaam bewegen) Maar de hevigheid dan weer wel. De atmosfeer is warmer dus kan meer vocht bevatten. De zee is warmer dus kan meer vocht verdampen. Als er dan is een keer zo’n pech regen storm voorbij komt regent het me meer dan een meter in een paar dagen ipv een halve of zo.

Hoop dat ze in het binnenland ook regen gehad hebben. Die hebben het iig meer nodig 👍
Het is zeker een interessant iets. Ik heb er ook nog niets over gelezen of gehoord. In Limburg hebben ze de Maas verlegd/aangepast op verschillende plekken, huizen opgekocht inderdaad. Dit is een miljarden project geweest. Mensen die niet wilde meewerken die hebben voor hun huis een dijk ipv achter zich😉

De schaal is inderdaad veel groter hier in Australië. Ze moeten wel iets, verzekeraars blijven dit niet vergoeden en er komt een moment dat je al niet meer kunt verzekeren. Dat is in NL ook gebeurd. De premies zijn al voor veel plaatsen zoveel hoger omdat ze in flood gebied wonen. Ik weet nog dat wij uiteindelijk onze verzekering zonder flood gedaan hebben, het was niet te betalen tegen de waarde van de spullen die wij hadden en daarnaast stond ons huurhuis op palen.

Plekken waar je iets kunt doen, zouden ze iets moeten doen. Ik heb ook het idee dat er overal vrolijk verder gebouwd wordt op kritisch plekken, zoals aan de rivieren/beekjes. Als ik alleen al kijk waar wij eerst woonden en dat daar nu in ruim 5 jaar meerdere overstromingen zijn geweest op dezelfde plekken met evacuaties, dat zet je toch aan het denken. Terwijl ik denk dat je daar prima een hoge dijk kunt bouwen langs de Lagoon, ja daar gaat je uitzicht..... 🙈😉
 
Ik heb 5 jaar in Australie doorgebracht, van 2006 t/m 2010. Toen al was er sprake van het opzetten van een instantie, die zich bezig moest gaan houden met watermanagement. Nooit meer iets van gehoord of gelezen.
 
Er ligt een plan om Warragamba dam te verhogen. Een deel van die catchment area die Sydney van water voorziet ligt in de Blue Mountains. Er is veel verzet. Enerzijds omdat een verhoging veel historische Aboriginal sites zal verwoest men en ook een aantal diersoorten bedreigt. Anderzijds omdat het wordt gezien als oplossing van de overheid om nog meer huizen te bouwen in de floodplains. Western Sydney is al een badkuip zoals nu al twee jaar op rij bewezen is en dat zou nog veel meer mensenlevens in gevaar brengen. Ik denk dat de discussie vooral moet gaan over waar gebouwd of herbouwd mag worden. En uiteraard tegelijkertijd proberen de climate change te beperken, maar die discussie wordt door deze regering angstig vermijd in de aanloop naar de verkiezingen.
 
Back
Top