Rate rise...

Syl

Active Member
Hiya all......helaas, helaas, benzine prijzen en interest rates gaan gestaag omhoog.

[size=11pt]
Rate rise 'bad for suburban residents'
Wednesday Aug 2 10:38 AEST
Inner city and metropolitan suburban homeowners will struggle most to adapt to higher interest rates, the nation's largest debt collection company says.

Prushka chief executive Roger Mendelson said because people in cities carried higher levels of debt than their country counterparts, interest rate rise would hurt most in metropolitan areas.

The Reserve Bank has lifted the official cash rate by a quarter of a percentage point, to six per cent.

Mr Mendelson said the rate rise, coupled with higher petrol prices, would put the squeeze on an increasing number of people.

"Household debt is generally less in regional areas than in the city because land costs and general living expenses are lower," he said in a statement.

"The impact of the rate rise on record levels of household debt, together with the soaring petrol prices, will have a severe impact on household budgets."

Mr Mendelson said people would have to trim spending in order to cope with the rate rise.

He said homeowners should start planning now on how to reduce their spending.

©AAP 2006
[/size]

[quote author=Syl link=topic=5279.msg66921#msg66921 date=1154502986]
Mr Mendelson said people would have to trim spending in order to cope with the rate rise.

He said homeowners should start planning now on how to reduce their spending.[/quote]Het wordt toch eens tijd dat ze hier de banken gaan verbieden grotere leningen te geven dan dat de klant zich met enige speling kan veroorloven. Momenteel is het geloof ik bijna normaal om iets van 4x je bruto jaarinkomen te lenen, en dat a 7-8% en zonder hypotheekrenteaftrek. Tja, dan is het niet zo gek dat veel mensen gelijk in de problemen komen als het een kwart procentje omhoog gaat...

Het wordt toch eens tijd dat ze hier de banken gaan verbieden grotere leningen te geven dan dat de klant zich met enige speling kan veroorloven.

Ik geef je helemaal gelijk, Hans.
Maar ik geloof ook dat 'op afbetaling' leven, 'on credit', 'buy now, pay later schemes', 'interest free for 12 months', een lening voor een bak van een auto wanneer je net je rijbewijs hebt, allemaal bij de Australische cultuur horen. En dit heeft te maken met positivisme, maar wanneer het te veel gebeurt, is het niet goed voor de economie.
Ik voel me echt een Hollandse krent, wanneer ik zeg eerst sparen, dan uitgeven. Niet kopen, en dan maar hopen dat je het kan betalen op de langere termijn.

Inacar

Het hoort toch niet alleen maar bij de Australische cultuur? Nederland kan er ook wat van. De tv commercials zijn niet van de lucht. Lenen.nl / Postkrediet enz. Zonder problemen een nieuw keuken of badkamer! Ik werd er misselijk van in Nederland. En wat dacht je van al die 'gassies' van een jaar of 16/17 die gewoon een lening kunnen afsluiten voor een nieuwe scooter??

Het is gewoon typisch iets van deze tijd... :|

Hoi Heel herkenbaar gevoel. Dat Nederlandse krenteriggen.  :-D :up:

Inderdaad wat Lin zegt in nederland krijg je het ook steeds vaker en ik moet eerlijk zeggen in vind persoonlijk dat er niks mis mee is om nu al dat wagentje te kopen die je zo graag wilt. Als je weet dat je een goede baan hebt en je vind het waard om een paar hondert extra te betalen voor renten "wel go for it
"  MAAR.. in Nederland vind ik toch dat er een beetje een taboe op heerst. je zou het in Nederland wel uit je hoofd laten om te zeggen dat je wagentje eigelijk van de bank is.....

In ozzie verbaas ik me nog steeds heel vaak hoe opelijk ze er mee om springen. Je krijgt hier echt een gevoel dat het normaal is om 1 of 2 creditcards,  personal lening, lening voor je auto en een hypotheek te hebben.
Het verbaaste me ook dat je hier zo makkelijk van alles tot je berschikking hebt. Voorschot op je salaris geen probleem, drank kopen geen probleem gooi maar op het account. Volgens mij zijn hier echt een aantal collega's die hun sallaris krijgen in de vorm van een sallaris strookje waar een dikke nul op staat. Hoe betaal je dan je hypotheek of huur???
Maar goed wat dat betreft zijn er nog wel veel meer dingen waar over ik weer elke keer van achter over sla :-D :p :up:

[quote author=Bear link=topic=5279.msg67094#msg67094 date=1154662227]
Voorschot op je salaris geen probleem,[/quote]

Om vervolgens gelijk een andere baan te zoeken (en vinden) en dan heb je gelijk een voorschot in je zak terwijl je toch niet meer voor die baas werkt... :loldevil:
En in de VS proberen ze fast food ketens voor de rechter te slepen omdat sommigen zwaargewichten vinden dat doordat er zoveel MacDonalds zijn en dat ze reclame maken zij zo dik zijn geworden.... Jaja....
Hetzelfde gaat het met leningen, o jawel. Zo even lenen, geen probleem. O wel ja.
Nou ja, ik hoop dat de rente van de spaarrekeningen dan ook omhoog even lekker omhoog gaan dan is er tenminste nog iets positiefs aan de renteverhoging.

Nog een klein vervolg zat net in de krant te lezen dat die rate rise idd komt door dat Ozzies te luxe leven. Leningen voor vakanties en auto's etc

Wat stond er ook alweer iets van dat ze hier per huis houde een gem schuld van 130.000 hebben en dat dwingt de rente omhoog.
Was in de The Advertiser van donderdag.

edit
[quote author=hawk link=topic=5279.msg67118#msg67118 date=1154687102]
Om vervolgens gelijk een andere baan te zoeken (en vinden) en dan heb je gelijk een voorschot in je zak terwijl je toch niet meer voor die baas werkt... :loldevil:
[/quote]

hehehehe :lol: :evil:
Je brengt me op een idee. :roll:  Laat willem het maar niet lezen :-x :-x

[quote author=Lin link=topic=5279.msg67091#msg67091 date=1154656789]
Het hoort toch niet alleen maar bij de Australische cultuur? Nederland kan er ook wat van. De tv commercials zijn niet van de lucht. Lenen.nl / Postkrediet enz. Zonder problemen een nieuw keuken of badkamer! Ik werd er misselijk van in Nederland. En wat dacht je van al die 'gassies' van een jaar of 16/17 die gewoon een lening kunnen afsluiten voor een nieuwe scooter??

Het is gewoon typisch iets van deze tijd... :|

[/quote]

Hmmmm, misschien ben ik buiten een Hollandse krent, ook nog eens veel te lang weg uit NL om echt te weten wat er allemaal in NL gaande is.....
Kijk, lenen voor je auto of huis, kan ik me voorstellen, maar wel zodat je het kunt afbetalen, zonder dat je daar te zeer over moet stressen. Is mijn mening.
En om de reclame of de banken de schuld te geven van het te veel lenen (of te veel eten), ik hoop echt dat de Nederlanders nog steeds een volk is dat voor eigen keuzes en verantwoordelijkheid staat. Maar misschien is dat ook wel veranderd in mijn afwezigheid?

Inacar

Back