Recht op aftrek van de (hypotheek)rente eigen woning in NL

tampet

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Ik kwam al zoekende dit draadje tegen (http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,7211.15.html) waarin een interessante discussie gaande was ivm het wel of niet recht hebben op (hypotheek)rente aftrek van een woning in NL na emigratie.

Op de site vd belastingdienst staat:

U hebt uw voormalige eigen woning na emigratie nog niet verkocht
Als u gaat emigreren, dan zult u in veel gevallen ook uw woning in Nederland verkopen. Het is mogelijk dat u dan in uw toekomstige woonland een woning koopt. Lukt het niet uw eigen woning in Nederland te verkopen voordat u Nederland hebt verlaten, dan bent u eigenaar van een woning in Nederland, die u niet als hoofdverblijf ter beschikking staat. In een dergelijke situatie kan de woning in Nederland in het jaar van emigratie en de 2 daaropvolgende belastingjaren als eigen woning worden aangemerkt, als wordt voldaan aan beide volgende voorwaarden:

de woning staat in de verkoop
de woning staat leeg

De woning blijft in dat geval voor u een eigen woning waarover de belastingheffing plaatsvindt in box 1. U hoeft voor deze woning geen eigenwoningforfait aan te geven. Wel blijft u recht houden op aftrek van de (hypotheek)rente en kosten in verband met de woning. Op het moment dat niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan of de termijn waarvoor de regeling geldt, is verstreken, volgt (meestal) belastingheffing in box 3.

Mijn vraag: heb je dit recht ook als je eenmaal (na het emigratie-jaar) belastingplichtig bent in Australie?
En zo ja , hoe werkt dit dan in de praktijk? Heeft iemand hier ervaring mee?

Wij zouden aan beide voorwaarden voldoen, immers onze woning staat te koop, maar wij vertrekken op 19 okt. a.s. en uiteraard best kans dat de woning dan nog niet verkocht is.
Nu is het uiteraard zeer interessant om te weten of we van bovenstaande regeling gebruik zouden kunnen maken, terwijl we uit NL zijn geemigreerd +belastingplichtig zijn in Aus. (ik begrijp eigenlijk niet hoe dit zou kunnen... :?)

Alvast dank voor jullie reactie!

Groeten van Tampet

Hmmm goeie vraag. Wat ik zou denken is dat het dus wel kan (zo te zien aan wat je plaatst), maar om rente af te kunnen trekken moet je wel inkomen hebben. Dus je zou dan zolang je je NL huis nog hebt waarschijnlijk je als belasting plichtige in Nederland moeten laten aanmerekn, zodat je ook je Australische inkomen in Nederland kunt aangeven. Een niet onbelangrijke voorwaarde is natuurlijk wel dat je A. dan ook een inkomen hebt hier (heel snel) en B. dat het ook hoog genoeg is om aftrek interessant te maken....

Het lijkt me een aardig uitdaging om dat allemaal goed geregeld te krijgen. Onze ervaring is dat vragen gesteld bij een belasting inspecteur (d.w.z. aan de balie bij een belasting kantoor) beantwoord worden met 100% zekerheid, en dan bij het invullen van het M-formulier het toch niet blijkt te kloppen wat er gezegd werd... En dan moet je dus ook nog uitdokteren hoe het zit met de ATO hier voor die periode (de Australische belasting vrienden ;-)).

Als je gaat emigreren heb je over het algemeen geen recht op aftrek. Zoals gezegd je moet ten eerste wel NL inkomen hebben wil je er iets aan hebben. ten tweede het moet de woning in NL wel je eerste eigen woning zijn die je ter beschikking staats als HOOFDverblijf. Dat laatste lijkt we wel erg lastig want dat zal je woning in OZ toch zijn?

Succes, als je nog vragen hebt kun je me een pm'tje sturen.

Mijn info is dat als je kunt aantonen dat het huis in Nederland inderdaad als Hoofdverblijf dient blijven te worden aangemerkt, bijoorbeeld omdat je aangeeft dat het vertrek naar Oz in eerste instantie als tijdelijk bedoeld is, je de hypotheeklasten wel degelijk kunt aftrekken. Sterker, in dat geval is het ook toegestaan om het huis te verhuren, waarbij je de hypotheekrente voor de volledige 100% kan aftrekken als je 75% van de huuropbrengst als inkomen opgeeft.

Overigens kun je in het jaar van emigratie sowieso ervoor kiezen om in Nederland belastingplichtig te blijven. Ervan uitgaande dat je gedurende dat jaar inkomen hebt genoten, kan je de hypotheekrente hierop in aftrek brengen. Daarnaast kan je via de carryback constructie met de in het verleden betaalde belasting verrekenen.

Voor alle duidelijkheid, deze 'wijsheid' heb ik niet van mezelf maar van mijn fiscaal adviseur (en nu maar hopen dat die het goed heeft).  :wink:

Als het inderdaad tijdelijk is, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat, kan je woning in NL als hoofdverblijf dienen. Zo heb ik ook in mijn aangifte opgenomen en is geaccordeerd door de Belastingdienst. Van de netto huuropbrengst dien je 75% aan te geven ivm tijdelijke verhuur en kun je de hypoteekrente in aftrek brengen.

@Letsgo; dank voor je reactie. Vraagje nog; wat bedoel je precies met " daarnaast kan je via de carryback constructie met de in het verleden betaalde belasting verrekenen". 
Wat houdt de carryback constructie precies in?

@bits: ik heb je inderdaad een PM gestuurd, ook dank alvast.

Dan wordt het inkomen gemiddeld met het inkomen van het verleden. Kan -als ik het goed heb- tot drie jaar terug. E.e.a. kan tot een belastingteruggaaf leiden, indien je op basis van die middeling -een hoog belastbaar inkomen in bijvoorbeeld 2004 i.c.m. een laag of zelfs negatief inkomen in 2007- met terugwerkende kracht in 2004 in een andere belastingschijf zou vallen. Beetje duidelijk zo?

Dank voor de reacties allen! Hierdoor ontdekte ik dat ik een paar voor de hand liggende zaken over het hoofd had gezien :smile:
Zoals het feit dat we dit jaar t/m sep in elk geval inkomen hebben en de aftrekbaarheid voor 2008 dus inderdaad niet in het geding is.
Het gaat pas een rol spelen m.i.v. jan ' 09 (als het huis dan nog steeds niet verkocht blijkt).

Overigens laten we het voorlopig leeg (onverhuurd) achter, het lijkt me ondanks diplomatenclausules, contracten etc. toch een potentieel risico om wildvreemde mensen in je huis te hebben terwijl je zelf zo ver weg bent. En het zou betekenen dat we vrienden of familie opzadelen met een hoop geregel/gecheck.

Daarbij zag ik ook dat de belastingschijven vele malen voordeliger uitpakken in AUS.(bij een vergelijkbaar inkomen) dus lijkt het verstandiger om daar belastingplichtig te zijn en dan die eventuele maandlasten van het onverkochte huis in NL er maar bij nemen. 

Anyway, time will tell zoals altijd.
Dit onderwerp kan voorlopig ook weer van ons  'to do' lijstje! (999 to go... :roll:)
Cheers,
Tampet

Back