Recht op Child Care benefit met 175 visum?

Vandaag maar eens aan het kijken wat er t.z.t. met onze kids gaat gebeuren. Helaas gaan de kinderen in Queensland pas op hogere leeftijd naar school. De oudste 2 kunnen instromen in Prep en Year 2. Maar onze jongste, die in januari 2 is geworden, kan pas in 2013 met prep-school beginnen. Dat scheelt een jaar met de Nederlandse situatie. Ook onze derde, die in oktober 4 wordt, en dan in Nederland naar de basisschool gaat, zal in Queensland pas in 2012 aan prep kunnen beginnen. Wel jammer. Ze zitten nu in het ritme van 3 dagen opvang per week. Dat willen we er daar ook inhouden. Ook als mijn vriendin in het begin nog niet werkt. Het lijkt ons ook beter voor hen om de taal sneller te leren. Als ze thuis zouden blijven, komt dat ook niet snel van de grond. En zoals gezegd: ze zijn het beiden gewend, en vinden het heel leuk op het kinderdagverblijf. De overgang naar prep zal dan naar verwachting ook soepeler verlopen.
Nu probeer ik mij te verdiepen in de financiële consequenties hiervan. Kennelijk is daar een mooie boom met financiële regelingen opgetuigd voor tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, kinderbijslag etc. Maar in eerste instantie probeer ik vast te stellen of ik hier met een 175 visum wel recht op heb. Op de site http://www.familyassist.gov.au/Payments/familyassistance/ftb_partA/Pages/residency_requirements.aspx staat wel iets over residency requirements, maar als permanent visum staat alleen type 851 vermeld. Heeft iemand hier ervaring mee?

En nog iets: onze tweede is 4 jaar, en jarig op 13 juli. Daarmee is ze 13 dagen te jong om in 2011 met Year 1 te beginnen. Ze doet nu groep 1, maar is al druk bezig met lezen, schrijven en rekenen. Best een pientere dame dus. Is die deadline van 30 juni erg hard, of kan er op basis van individuele prestaties toch worden gekeken of ze met de volgende groep mee kan?

Alle info is welkom!

Wim.

He Wim, ik dacht dat je richting Sydney wilde gaan. Nu spreek je over Queensland.

sorry kan je niet helpen met je vraag.

groeten Johan

Hoi Johan,

Brisbane was het oorspronkelijke idee. Gaandeweg heb ik wel getwijfeld of Sydney niet beter zou zijn i.v.m. werkgelegenheid. Maar zo'n grote stad lijkt me niet ideaal met 4 kinderen. Helemaal gezien het feit dat we nu in het buitengebied wonen met meer dan 2000 vierkante meter grond. Melbourne vond ik qua klimaat weer duidelijk minder. Mijn oom is enkele jaren geleden ook verhuisd van Melbourne naar Rockhampton (600 km boven Brisbane)vanwege het weer. We willen ergens buiten Brisbane gaan wonen, op ongeveer 3 kwartier rijden van het centrum. Probeer 'best of both worlds' (ruimte en werkgelegenheid (+ mooi weer!!)) te krijgen.
Dus inderdaad net Queensland en daarmee duidelijk andere regels dan NSW. Ten minste wat schoolgaande leeftijd betreft.

Groet,

Wim.

Dit soort dingen worden bijna allemaal betaald door Centrelink, dus kijk eens op www.centrelink.com.au. Neem daar wel de tijd voor, want het is zo'n website waar je eindeloos moet zoeken voor je iets vindt. En let goed op de kleine lettertjes, want ze zijn goed in het geven van lijsten waar je recht op hebt, omdat dan ergens onderaan de uitzonderingen te vermelden in een soort Engels dat niet altijd erg duidelijk is.

Groetjes,
Rixta

Hallo!
Waar heb je al die informatie over het school gaan gevonden= Ik heb 2 kinderen, 1 van bijna 4. Ze wordt in 30 juli 4 jaar en we gaan voor de zomervakantie naar Oz. Eerst een paar maandjes reizen, maar daarna willen we haar toch naar school laten gaan, maar als ik jou bericht lees, vraag ik me af of dat wel kan.. Willen nl ook naar Queensland.
Bedankt alvast!
Marije

Dit soort dingen worden bijna allemaal betaald door Centrelink, dus kijk eens op www.centrelink.com.au. Neem daar wel de tijd voor, want het is zo'n website waar je eindeloos moet zoeken voor je iets vindt. En let goed op de kleine lettertjes, want ze zijn goed in het geven van lijsten waar je recht op hebt, omdat dan ergens onderaan de uitzonderingen te vermelden in een soort Engels dat niet altijd erg duidelijk is.

Groetjes,
Rixta

Hoi Rixta,
Die site had ik al bekeken. Mede daarom was ik dit topic gestart :wink: . Hoop dat iemand in een paar zinnen samen kan vatten wat ik kan verwachten, of waar dit van afhankelijk is...

Wim.

Hallo!
Waar heb je al die informatie over het school gaan gevonden= Ik heb 2 kinderen, 1 van bijna 4. Ze wordt in 30 juli 4 jaar en we gaan voor de zomervakantie naar Oz. Eerst een paar maandjes reizen, maar daarna willen we haar toch naar school laten gaan, maar als ik jou bericht lees, vraag ik me af of dat wel kan.. Willen nl ook naar Queensland.
Bedankt alvast!
Marije

Hoi Marije,

Op deze site http://education.qld.gov.au/strategic/advice/earlychildhood/prep.html weet je direct wanneer je kind naar school kan in Queensland. De link komt uit een ander topic op dit forum. Dit verschil in schoolgannde leeftijd, ook tussen NSW en Queensland heeft natuurlijk wel wat praktische consequenties...
Groet,

Wim.

En nog iets: onze tweede is 4 jaar, en jarig op 13 juli. Daarmee is ze 13 dagen te jong om in 2011 met Year 1 te beginnen. Ze doet nu groep 1, maar is al druk bezig met lezen, schrijven en rekenen. Best een pientere dame dus. Is die deadline van 30 juni erg hard, of kan er op basis van individuele prestaties toch worden gekeken of ze met de volgende groep mee kan?

Alle info is welkom!

Wim.

Hoi Wim,
ik heb onlangs van een vriendin gehoord, wiens vriendin in Queensland woont dat die deadline van 30 juni heel erg strikt is, ik geloof zelfs dat zij ook een dochter hebben jarig in juli en met geen mogelijkheid kon zij eerder beginnen (maar ik weet niet dat ook op basis van individuele prestaties was). Je zou kunnen overwegen om een montessori lagere school te vinden, daar kunnen de kinderen vanaf 3 jaar beginnen. Dat zijn wel prive scholen dus moet je voor betalen. Overigens moet je wel goed zoeken naar een Montessori Primary School want alle creches en/of kindergartens (kindies) noemen zichzelf ook Montessori (is in Ierland waar wij wonen althans het geval)
Overigens heb ik begrepen dat school in Australie heel veel sport betekent zeker ook het prep jaar. Ik ben heel erg benieuwd om verhalen te horen van Nederlanders over het Australische school systeem.
Groetjes,
Will (Family of 4 NL/IRL. Applied 22 Dec 09 visa 175 "mechanical engineer" heading for Adelaide or Sydney )

Hoi naamgenoot,
Vergelijkbare situatie hier. Twee kindjes (3e op komst), waarvan oudste (5jr) begonnen is met school (we wonen in Sydney).
Ben begonnen met eea uit te zoeken over family allowance / baby bonus e.d. maar de centrelink site is zo overzichtelijk nog niet. Heb derhalve nog geen compleet beeld.

Zodra ik meer weet zal ik het posten.

gr
Wim

Hoi Wim!
Als je op onderstaande site kijk, kan je precies vinden hoe het onderwijs er in de verschillende staten georganiseerd is.
http://www.australianexplorer.com/australian_school_systems.htm
Ik begrijp even niet wat het verschil is met wat jij hebt uitgezocht, want als ik deze pagina bekijk, kan mijn dochter zodra ze 4 is gewoon naar school.
En je hebt geloof ik ook nog early childhood education.
groet Marije

Hoi Wim!
Als je op onderstaande site kijk, kan je precies vinden hoe het onderwijs er in de verschillende staten georganiseerd is.
http://www.australianexplorer.com/australian_school_systems.htm
Ik begrijp even niet wat het verschil is met wat jij hebt uitgezocht, want als ik deze pagina bekijk, kan mijn dochter zodra ze 4 is gewoon naar school.
En je hebt geloof ik ook nog early childhood education.
groet Marije

Marije,

Nu maar de officiële site erbij gepakt. Hiernaar wordt ook verwezen op de DIAC site.
Hier lees ik hetvolgende:
http://education.qld.gov.au/strategic/eppr/students/smspr007/

All Queensland children are eligible to attend a full-time Prep when they attain the age of 5 years by 30 June in the year they propose to attend Prep. Participation in a Preparatory program of schooling is not compulsory.

Variations to school age entry enrolment include the following four situations:

(1) Early Entry to Preparatory Year
Early entry to Prep is a strategy for maximising continuity of learning for children on transfer across Australia and internationally. Children who are younger than the age prescribed for Prep in Queensland (aged 5 years by 30 June in the year they propose to attend Prep) may be enrolled in Prep only if the Principal's supervisor (i.e. Executive Director (Schools)) is satisfied the child:

had started education in another State or country that is equivalent to the Prep; and
is ready for education in Prep, having regard to the child's attributes.
(2) Early Entry to Year 1
Early entry to Year 1 is a strategy for meeting the educational and developmental needs of young children. Children who are younger than the age prescribed for Year 1 in Queensland (aged 6 years by 30 June in the year they propose to attend Year 1) may be enrolled in Year 1 if the Principal's supervisor (i.e. Executive Director (Schools)) is satisfied the child meets the required criteria to be enrolled, having regard to the child's attributes, which include the child's aptitude and ability, social and emotional competence, physical development and level of knowledge and understanding.

Het hangt er dus vanaf wanneer je kind 5 wordt, of het op 4-jarige leeftijd naar school kan. Als het jarig is tussen 1 januari en 30 juni, dan kan het inderdaad op 4-jarige leeftijd naar prep, maar dus pas kort voor de vijfde verjaardag. In ons geval (dochter geboren op 23 januari 2008) betekent dit nog steeds bijna een jaar verschil met de Nederlandse situatie. In Nederland zou ze op 23 januari 2012 naar groep 1 gaan. In Queensland is dat bij aanvang van het schooljaar 2013 (jaar waarin ze 5 wordt), dus nog steeds een jaar later.

Ook in jouw geval, (je dochter wordt 5 op 30 juli 2011) zou ze volgens de 'general rule' pas in 2012 naar prep mogen. Want pas in 2012 is ze 5 op 30 juni. Het jaar daarvoor nog niet.

Onder (1) wordt tevens antwoord gegeven op een vraag die ik eerder in dit draadje had gesteld. Er bestaan dus wel mogelijkheden om op jongere leeftijd aan een bepaald jaar te beginnen.

Groet,

Wim.

Mijn kinderen zitten in yr2 en prep. Wij zijn nu 2 jaar in Australie, mijn dochter was drieenhalf toen we hier kwamen. Ze was nog een half jaartje verwijderd van haar 1e schooldag. Dat werd dus 2 jaar. Ipv 5 dagen naar school ging ze eerst een jaar naar 3-year-old kinder, wat neer komt op 2 keer 2enhalf uur per week! Daarna een jaar 4-year-old kinder a tweeenhalve dag per week (meestal is 4yr-old slechts 3 keer 3 uur). Dat was dus wel even wennen.
Echter, en ik wil niemand vertellen wat hij/zij moet doen, de meeste mensen hier laten hun kinderen een jaar later beginnen als ze dicht tegen de cut-off date zitten en zeker niet een jaar eerder. Een kind dat in feb/maart 5 wordt (drempel is hier in VIC 30 april), begint vaak pas met prep in het jaar dat hij/zij zes wordt (dus een jaar later dan hij/zij officieel mag beginnen). Dat is omdat ouders vaak niet willen dat hun kind de jongste van de klas is. Als jouw kind (in het geval van VIC) dus in mei 5 wordt en je zou de school al zo ver kunnen krijgen dat ze je kind aannemen, is je kind echt veruit de jongste. Je moet je afvragen of je dat wil, het heeft nogal wat consequenties voor hoe het kind functioneert in de groep.

Dag Wim!
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Wordt me allemaal duidelijker. Het is allemaal wel heel wat anders dan in Nederland!
Ik vind het aan een kant zorgelijk dat mijn dochter dus niet mee zal draaien in de groep 1 in Nederland en dus pas veel later naar school zal gaan in Australie. In het geval we, denk ik niet maar goed je weet nooit, terug gaan naar NL, vraag ik me af of ze dan een achterstand zal hebben t.o.v. leeftijdsgenootjes hier in Nederland. Maar goed, we gaan er niet vanuit dat we terug zullen gaan...
Hoe gaan jullie het doen w.b. Engelse taal? Ik las dat er ook Engelse lessen zijn voor kinderen die nog met school moeten beginnen.
Groet Marije

Jadiet, bedankt voor het delen van je ervaringen. Wij zitten echter met hetzelfde vraag als Marije: wat nu als je weer teruggaat naar Nederland?
Ons plan is om in eerste instantie voor 5 jaar heen te gaan en daarna weer terug te komen. Als we het er tegen die tijd echter over eens zijn dat we allemaal willen blijven, dan gaan we wellicht niet meer terug. Maar de optie om terug te keren moet wel open blijven. Mede om die reden willen we de kids zo jong mogelijk op school hebben. Onze oudste is in groep 3 nu ook één van de jongsten (20 november jarig, dus héél vroege leerling) maar dat gaat hem prima af.
Ik blijf het jammer vinden dat de schoolperiode pas zo laat van start gaat. Als je 4 bent kun je toch goed 5 dagen per week naar school? Of verschillende Australische kinderen zoveel van de Nederlandse?

Ten aanzien van het Engels: we leren de oudste 2 nu af en toe al wat losse woordjes (kleuren, lichaamsdelen, tellen etc) maar ik heb nu toch ook maar Muzzy besteld. Ik ga dat gewoon eens een paar weken proberen. Bevalt het niet dan kun je het weer terug sturen. Ik zal de ervaringen wel delen in een apart draadje!

Groet,

Wim.

Wat betreft achterstand: mijn zoon begon na anderhalf jaar in NL op school te hebben gezeten in 'second term' op prep en had een flinke achterstand. Zij hadden in die 10 weken al veel meer gedaan aan lezen en schrijven dan hij in anderhalf jaar in NL. Maar dat kan per school verschillen. Als ik mijn kinderen vergelijk met hun vele neefjes en nichtjes in NL, vind ik dat kinderen hier op school eerder en serieuzer aan de bak moeten.
Het wordt lastiger om terug te gaan naar NL als de kinderen op de middelbare school zitten, heb ik begrepen. Dan verschilt het onderwijs systeem meer en kan de aansluiting lastig zijn.
Wat betreft taal: naar mijn mening hebben al die boeken, cd's en dvd's weinig zin. Ze leren pas echt de taal als ze hier zijn en dat leren gaat op een heel andere manier. Ik zou aanraden om bij de zoektocht naar scholen te kijken naar wat er wordt geboden aan support voor ESL kinderen (English as Second Language). Ideaal zou zijn een in-house programma. Anders moeten ze eerst een paar maanden naar een andere school om Engels te leren. En weer van school te moeten wisselen enkele maanden na de emigratie is natuurlijk vervelend.

Hoi Jadiet,

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik hoopte al dat er iemand zou reageren die zelf al enkele jaren met jonge kinderen in Australie zit.
De snelheid van behandeling van de stof kan inderdaad sterk afwijken. In je eerdere bericht spreek je over een soort van kinderopvang voor 3- en 4-jarigen. Er is toch ook wel zoiets als kinderopvang van 8.00 tot 17.00 voor kinderen van die leeftijd?
Die ESL daar had ik inderdaad ook iets over gelezen, en we zullen daar bij de keuze van de school zeker rekening mee houden.
Toch wil ik ze graag iets van een start meegeven op het gebied van Engels. Geen uitgebreide grammatica-lessen, maar gewoon wat woordjes en kleine zinnetjes. Bij 'het roer om' zie je ook wel eens kinderen die plompverloren in een klas in een vreemd land worden gezet zonder enige kennis van de taal. Dat lijkt mij als kind toch extra vervelend. Daarnaast vinden in ieder geval de oudste 2 het ook wel interessant om engelse woorden te leren, dus waarom zouden we het niet proberen? Ook ons derde kind, dochter van 3 en een half, doet al mee met de engelse vertaling van kleuren!
Baat het niet dan schaadt het niet zou ik denken. Ik heb ook gelezen dat de 'onderdompel techniek' (het plaatsen van een kind in een omgeving waar alleen die andere taal wordt gesproken) het meest effectief is. Maar ik heb dan een beetje met ze te doen denk ik, dus probeer ze toch wat voor te bereiden.

Wim.

Back