Ineke, je hebt volkomen gelijk.
Er is inderdaad nogal wat gezeur over "uitkeringen", subsidies etc. en er was een voorbeeld van verdiensten welke berekend werd over het verschil van 37 uur werken of 39 uur werken, met koersverschil dat je dan hier of daar 5 percent beter af bent.
Wat een grote onzin.
De aspirant emigrant dient te begrijpen dat ze in OZ niet alleen komen om van uitkeringen te genieten, maar zullen moeten werken. Er is geen subsidiekraan in OZ, tenminste niet zo als in NL .
Vervolgens kun je niet de voordelen voor lief nemen en de nadelen bekritiseren, want je hebt hier gewoon niet het "wieg tot het graf" gebeuren als dat je in NL gewend bent.
Ik heb al eerder geschreven, als je ziek bent dan betaalt je werkgever je gewoon niet, afgezien van zeg 8 dagen per jaar. Dat zijn kleine dingen die men in Nederland voor lief neemt, maar in dit land totaal anders liggen.
In NL is de werkgever verplicht je hiervoor te verzekeren. In OZ dus niet, dus als ik als werkgever ( ben dit 26 jaar geweest in dit land) en je komt niet opdagen, dan betaal ik je dus niet, en dit is een gewoon geaccepteerd gegeven in Australie. Simpel toch?
Niet komen werken, niet betalen.
Aan de andere kant kan ik wel begrijpen dat men zo veel mogelijk goede informatie wil hebben voordat men een van de moeilijkste beslissingen in het leven moeten maken en dat ze dat alleen maar kunnen doen met vergelijkingen.
Ik heb al heel wat draadjes geschreven over de sociale perikelen van OZ en wil graag verder mee helpen de vragen te beantwoorden.
Mijn advies: Zie de positieve dingen die je te wachten staat en bekritiseer niet de aspecten die in Nederland normaal zijn, maar in Australie ofwel anders liggen ofwel er helemaal niet zijn.
Aanvaard wat je aanvankelijk als negatief ziet (want je vergelijkt met Nederland) en accepteer dat sociale gebeuren als zodanig en ik kan je verzekeren dat je daar zo over heen stapt na een paar maanden gewoond te hebben in Australie.
Cheers