Recht op medicare bij tijdelijke visum (4jaar)

Hallo Allemaal,

Ondanks de warmte, toch nog ff achter de computer gaan zitten voor een vraag over medicare.

Mijn vrouw en ik gaan binnenkort 25 september richting Australie. Wij hebben een tijdelijke visum voor 4 jaar, hebben wij dan recht op medicare?? Zoniet, waar kan ik dan het beste mijn ziektekosten verzekeren, Nederland of Australie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groetjes

Martijn

• Like
Reactions: FOL
Wij hadden vanuit Belgie (ook onder dat reciprocal agreement) slechts recht op medicare zolang we nog recht hadden op Belgische sociale zekerheid. Dat recht vervalt van zodra je niet meer "op vakantie" bent in het buitenland (bvb als je gaat werken in het buitenland). Geen idee hoe het in Nederland zit.
Wij zijn nu via Medibank verzekerd. Kost een 270 dollar per maand voor de familie en je hebt dezelfde rechten als iemand die bij medicare is (zelfde terugbetaling).

Ik ben niet echt een expert op dit gebied maar volgens mij verschilt het per land. Zo hebben we hier een Perth vrienden zij komt uit Finland hij uit de UK en zij krijgen wel medicare. Wij niet en soms is dat best onhandig om bv een bepaald aantal punten te halen wat betreft legitimatie voor bv je oz rijbewijs. WIj zitten bij bupa en bevalt tot nu toe qua service goed, qua vergoeding nog geen idee heb net gisteren mijn eerste rekening gehad vanwege een oogtest voor nieuwe lenzen. maar wat ik heb vernomen vergoeden ze dat gewoon :)

Heb net dit gevonden, ter verduidelijking.

Dus Nederlanders vallen als tijdelijke residents onder de reciprocal agreement voor "emergency cover":
http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/47temporary_residence.htm
Ja, maar die emergency cover houdt dus in dat je naar de "emergency" gaat. in het ziekehuis dus. Waar je gerust even een tijdje kunt wachten tot je geholpen wordt. Voor een gewone verkoudheid, griep of oorontsteking ben je zo een paar uur kwijt. Even naar de huisarts gaan is er dus niet bij.
Als je nooit naar een huisarts gaat en je redt met huis-tuin-keuken middeltjes dan heb je hier waarschijnlijk genoeg aan (volstaat dus wel als je je been breekt oid).

Ik heb met mijn WHV ook een medicare card en krijg huisarts vergoed (maar bulk billing is makkelijker omdat je het niet voor hoeft te schieten) en kreeg 90 dollar terug voor een rekening van 220 dollar voor een echo (en Nee, geen zwangerschaps echo, haha).

Dus niet alleen maar spoedeisende hulp..

Een medicare card kregen wij enkel bij voorlegging van een europeesche verzekeringskaart (is in een ander topic ook al aan bod gekomen). Die verzekeringskaart was maar geldig tot eind 2013, gewoon om rechtsgeldige redenen omdat je enkel recht hebt op sociale zekerheid als je in een land woont of werkt (dus niet als je naar australie verhuist om daar te gaan werken), Dat recht op die kaart vervalt zodra je dus gaat werken. Medicare verhaalt de kosten op CM Belgie en als de CM die kosten niet kan plaatsen zal ze de op ons gaan verhalen... wordt een duur grapje.
Dit is zoals het in Belgie gaat, tenminste wat ons door verschillende instanties is verteld.

Een medicare card kregen wij enkel bij voorlegging van een europeesche verzekeringskaart (is in een ander topic ook al aan bod gekomen). Die verzekeringskaart was maar geldig tot eind 2013, gewoon om rechtsgeldige redenen omdat je enkel recht hebt op sociale zekerheid als je in een land woont of werkt (dus niet als je naar australie verhuist om daar te gaan werken), Dat recht op die kaart vervalt zodra je dus gaat werken. Medicare verhaalt de kosten op CM Belgie en als de CM die kosten niet kan plaatsen zal ze de op ons gaan verhalen... wordt een duur grapje.
Dit is zoals het in Belgie gaat, tenminste wat ons door verschillende instanties is verteld.
Zelfde in Nederland. Ik moest mijn European Health Insurance kaart laten zien bij Medicare. Maar je kunt wel je zorgverzekering in NL aanhouden als je in het buitenland werkt.. Maar zal denk ik in sommige gevallen weer niet kunnen.. Maar als je echt uitschrijft in NL heb je ook geen NL zorgverzekering meer en zal je op basis van de agreement dus geen Medicare krijgen.. Dan zul je weer moeten kijken of je dit krijgt op basis van het visum dat je hebt.

Ik vind het toch nog steeds vrij ingewikkeld!
Wij hebben een medicare-kaart gekregen tot het einde van onze visum-geldigheid, dus voor 4 jaar, maar normaal is het maar geldig tot zolang je europese ziekteverzekeringskaart geldig is, tot het einde van het jaar dus. Wij zijn ook uitgeschreven uit BE, moest zo als je in een ander land gaat werken. Dus geen idee hoe het nu zit. Gelukkig heeft de universiteit hier een gratis dokterdienst, dus we zullen het misschien zelfs niet moeten ondervinden. Voorlopig nog geen arts nodig gehad.

Ik vind het toch nog steeds vrij ingewikkeld!
Wij hebben een medicare-kaart gekregen tot het einde van onze visum-geldigheid, dus voor 4 jaar, maar normaal is het maar geldig tot zolang je europese ziekteverzekeringskaart geldig is, tot het einde van het jaar dus.

Uit voorzorg zou ik nog maar niet je been breken....

:D

Jack>:D

Back