Redback emigreert ook

rob en jeanine

XPdite Sponsor
  Binnenland

ma 10 jul 2006, 05:30 
Uitheemse giftige spinnen rukken op
door Timoteus Waarsenburg
DELFT - De extreem giftige en zelfs dodelijke Australische roodrugspin en de Amerikaanse zwarte weduwe duiken steeds vaker op in Nederland.

Volgens Walter Getreuer, directeur van reptielendierentuin en -opvangcentrum Serpo in Delft, zullen de beide gevreesde spinnen over niet al te lange tijd tot de inheemse dieren van ons land behoren.

De levensgevaarlijke spinnen zijn zwart van kleur en niet groter dan 1,5 cm. De roodrugspin is herkenbaar aan een rode streep op het lijf, de zwarte weduwe aan een rode diabolo op de rug.

"Door alle strenge milieueisen, worden er steeds mildere bestrijdingsmiddelen gebruikt bij geïmporteerde goederen uit verre landen. Daardoor overleven steeds meer spinnen en andere dieren die met partijen planten of tuinmeubelen hier terechtkomen. Bovendien kunnen deze spinnen zich in ons klimaat in leven houden en zelfs voortplanten", aldus Getreuer.

Vanaf dat moment gaat de verspreiding vrij vlot. "De jongen van de roodrugspin en de verwante zwarte weduwe laten zich op dunne spinragdraden door de wind verplaatsen. Zo kunnen zij tot 250 kilometer van hun geboortestek terechtkomen.

" Serpo krijgt per jaar tientallen exotische spinnen binnen die in en rond het huis gevangen worden. Daaronder zitten steeds vaker zwarte weduwen en roodrugspinnen. "Wij hebben getest of die spinnen zich in ons klimaat kunnen voortplanten. En dat lukt. We kregen in een niet verwarmd terrarium van één bevruchte zwarte weduwe maar liefst veertien cocons. Uit elke cocon komen tussen de 100 en 400 jonge spinnetjes."

De zwarte weduwe en de roodrugspin zijn extreem giftig. De beet is zeer pijnlijk en geeft een ziektebeeld dat lijkt op die van een acute blindedarmontsteking. Volgens Serpo is het slachtoffer van een spinnenbeet door verstarring van onder andere de gelaatsspieren niet in staat te vertellen wat er gebeurd is.

Getreuer: "Als zo'n spin je bijt, moet je direct 112 bellen. Doe je dat niet, dan kan de beet dodelijk zijn. Ongeveer 1 procent van de slachtoffers overlijdt dan. Overigens neemt de giftigheid van deze spinnen wel af naarmate ze in kouder gebied leven." Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft geen cijfers over gifspinnen in ons land. " We weten eigenlijk heel weinig over giftige spinnen, omdat ze hier van nature niet voorkomen."

Jammer. En dat is nou net het kloterige met die Redbacks; fumegating doesn't work on the eggs.

Zeg mop, heb je dit echt ergens op het net gevonden? Je hoeft me echt niet meer bang te maken om echt weg te willen hoor!!!  :-o

Zal mijn jongste broer blij mee zijn, die is als de dood voor spinnen. Die vond het al zo erg dat ik naar het land met de giftige spinnen ging en nu zijn ze ook in zijn eigen land :-D.

Erna

[quote author=Fletch link=topic=5163.msg65114#msg65114 date=1152516687]
:-D

Weer een smoes om in Nederland te blijven ontkracht  :up:

THANX  :wink:
[/quote]

:-D :-D :-D

:-D :-D nou moet ik zeggen dat [glow=red,2,300] ROOD RUG SPIN [/glow]  ook wel heeeeeel griezelig klinkt. Dan klinkt Red Back toch een stuk gezelliger.

Groetjes
Syl

Wij zijn in iedergeval goed voorbereid met ons "Venomous creatures" boekje. Alleen hoop ik dan ook maar dat bij ons de medici wel een antiegif hebben anders lopen ze achter de feiten aan.

Ik denk dat ik een gat in de markt heb gevonden "venomous creatures of Holland" :-D.

groetjes Manja :)

is er ook  bekend waar de RedBackjes in Nederland zijn gesignaleerd? Dan kan ik me alvast voorbereiden.

groetjes Manja :)

Hmmm, nu zelfs enge spinnen in Nederland....... Ben ze vorige keer in Australie niet tegengekomen en hoop dat dat zo blijft:)
De spinnen en ik gaan geen vriendjes worden :-D

Janine

Hier in de buurt van Den haag heb ik er een gesignaleerd maar die zit in plexiglas en is dus niet gevaarlijk  :-D

Hier eentje gezien, alive and kicking totdat ik er op ging staan.

Zal wel door de warmte zijn 28°c , f$cken zich voort als konijnen.

Jack :evil:

[quote author=rob & jeanine link=topic=5163.msg65094#msg65094 date=1152508020]
  Overigens neemt de giftigheid van deze spinnen wel af naarmate ze in kouder gebied leven." 
[/quote]

Da's goed te weten..........vooral nu de ene hittegolf nog niet afgelopen is en de volgende er alweer aankomt. :?

Aangezien het artikel ook gaat over andere (nu nog) uitheemse diersoorten die meereizen ben ik benieuwd wanneer we de eerste krokodillen op de Veluwe kunnen verwelkomen......... :evil:

Back