RedTape Regel Rubriek

cyberoo

XPdite Sponsor
Ik heb eigenlijk geen draadje gezocht over dit onderwerp maar start lekker toch een nieuw. De PRO's en vooral CON's NEDERLAND - AUSTRALIE in regeltjes.

Effe een beginnetje:

NEDERLAND

In Nederland / als Nederlander ben je echt helemaal niemand als je NIET ingeschreven staat bij de gemeente. Over BIG BRO gesproken...
Ja oke je kan een registratie hebben in Den Haag maar probeer maar eens wat aan te vragen of te regelen bij een instantie. Neem nou digiD. Lekker handig voor allerlei zaken maar zodra je NIET meer ingeschreven bent vergeet het maar. De nieuwe pensioen opbouw inzien via digiD...NOT als je in het buitenland woont (wordt wel aan gewerkt geloof ik). Onze digiD is niet meer toegankelijk.
Ik kwam als toerist in Nederland verleden jaar en wist even niet hoe ik voor het openbaar vervoer moest betalen. O, maar je kan nog gewoon een strippenkaart kopen hoor was het antwoord op Schiphol. Hup op de bus naar Amstelveen maar toen ik op de tram naar Amsterdam-Zuid wou springen...neuh stop, ho, hier heb je een OV-chip kaart voor nodig....huh ja maar ik heb alleen een strippenkaart. Ja vette pech! Dan maar "grijs" rijden op de volgende. Ik was ook 6 weken in London vorig jaar en daar koop je gewoon een Oyster chipkaart net zoals iedereen and Bob is your uncle. Waarom MOET die OV-chipkaart persoonsgebonden zijn? Afkijken van London is natuurlijk te simpel.

AUSTRALIA

In Australie hoef je niet ingeschreven te staan bij een kneuterige gemeente om zaken te regelen. Dat kan in veel gevallen landelijk en das heel gemakkelijk...toppie. MAAR als je in Australie GEEN LICENTIE voor wat dan ook hebt ben je helemaal niemand. Probeer maar eens een officieel greppeltje te graven of om op 10 meter hoogte te werken FORGET IT! Als je er geen licentie voor hebt MAG je dat OFFICIEEL niet doen. Dus geen werk! Alles maar dan ook bijna alles moet je laten inschatten en/of er een licentie voor halen...pfffff. En probeer niet een electrisch draadje aan te sluiten als je 10km over de grens in Queensland woont en je dat toevallig 12km verderop in NSW moet doen. Wat, je KAN er niet eens een licentie voor aanvragen omdat je in Queensland woont.

Kortom beide landen hebben belachelijke regeltjes maar natuurlijk ook voordelen t.o.v. elkaar.

Ik bombadeer dit MET licentie aangelegde draadje dan ook tot de redtape regel rubriek. Hoop op wat meer voorbeelden.

Cheers Stephen

Elk land heeft z'n eigen bureaucratie en sommige landen zijn erger dan andere. Ik vind Australie duidelijk erger met de red tape dan Nederland. Je kunt hier nauwelijks je huis uitlopen zonder schriftelijke toestemming. En eindeloos documenten kopieren die al in je dossier zitten is ook heel gewoon. Want je moet nou eenmaal bij elke gelegenheid een ID bewijs kopieren. Bij Centrelink had ik na een paar weken al een dossier dat dikker was dan tien jaar sociale zaken in Nederland. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Groetjes,
Rixta

aan de andere kant: in Nederland moet elke grasspriet een vergunning hebben om ergens te mogen groeien :?. Beschermde diersoorten krijgen een hoekje met een pijl: daar mag je zitten (alsof de gemiddelde grutto kan lezen). Komen ze ergens anders voor dan zijn dat probleemgevallen als er iets gebouwd moet worden, dus daar wil je ze echt niet hebben en daarom wordt elk potentieel leefgebied al bij voorbaat onklaar gemaakt.

Maar als er runderen in de winter honger krijgen in een natuurgebied dan komt er een spoeddebat in de tweede kamer en wordt er verplicht bijgevoerd. (Over alle door de kou overleden egels, vossen, vlinders, muizen, ijsvogels, <vul zelf in> maakt niemand zich druk.)

Ik hoop toch dat er in Australie nog ergens een vierkante kilometer bestaat waar de natuur doet wat ie zelf wil?

psssstttt een anonieme chipkaart kost in NL 7.50 en is nog ali ilegali te opwaarderen ook :p

Je hebt helemaal gelijk wanderer. Mijn gevalletje was begin vorig jaar een weekje in NL en ik denk dat ook bij de info op Schiphol ook nog niet alles duidelijk was over die OV-chip. Het lijkt in iedergeval meer op de Oyster chip van London wat betreft toerist vriendelijkheid. Blij dat dat probleem uit de "wereld" is. Hopelijk weten ze het op Schiphol bij de info nu ook...

Ik hoop toch dat er in Australie nog ergens een vierkante kilometer bestaat waar de natuur doet wat ie zelf wil?

Ja hier is de natuur buiten de big 5 toch nog wel redelijk de baas. Wij zien en horen regelmatig/dagelijks wallabies, kangaroos, possums, goannas, whip- & bellbirds, kookaburras een enkel hert etc. in country NSW. De herten rond Port Macquarie werden wel geschoten omdat er volgens de council teveel waren en ze het dam-drinkwater vol scheten en dat volgens de kenners het drinkwater teveel vervuilde.

Ja dat everzwijntje wat ff verdwaald was naar de Oostvaarders plassen was daar NIET ingeschreven. Afknallen die mafkees... ja dat haalt hier niet echt de SMH. De natuur kan door het immense oppervlak niet per geval gecontroleerd worden gelukkig. Neemt niet weg dat bijv. de Tassie Devils populatie door een virus/kanker met 90% is afgenomen. De koala populatie ook heel zorgwekkend is. Wij wonen nu 2,5 jaar hier in de bush (heel dun bevolkt) en ik heb nog geen koala in het wild gezien. Toen ik vroeger als tiener hier op vakantie was, was dat wat betreft de koalas heel anders.

Hier moest de Kempsey NSW bypass ook aangepast worden omdat een pond met zeldzame kikkertjes werd bedreigt. Maar ja ze zijn nu bijna dagelijks met dynamiet aan het blasten er vlakbij om zich een weg te banen dus zullen die kikkertjes wel in een hardhorende versie evalueren...
De tropical rainforests pockets die in/rond Port Macquarie liggen en waar het lijkt of je de dome van Burgers Bush binnenwandelt zo groot is de overgang worden helaas ook door menselijke activiteit aangetast en een nieuwe woonwijk heeft het waterstroompje, wat heel belangerijk is voor die ene pocket, bijna tot nul gereduceerd. Dus ja ook met maar 20+ miljoen mensen op zo'n groot oppervlak weten we de boel te verknallen omdat soms een eco-systeempje niet groter is dan Burgers Bush en echt uniek.

En ja dat vinden we allemaal mooi, gaat het prijsie omhoog, gaat de developers kassa rinkelen en proppen we dat stukkie ernaast natuurlijk vol met van die tweevoeters.

Toch heeft de ruimte nog de overhand hier en is niet compleet gereguleerd.
Dat is toch wel een PRO voor Australia.

Ja hier is de natuur buiten de big 5 toch nog wel redelijk de baas. Wij zien en horen regelmatig/dagelijks wallabies, kangaroos, possums, goannas, whip- & bellbirds, kookaburras een enkel hert etc. in country NSW.
(...)
Toch heeft de ruimte nog de overhand hier en is niet compleet gereguleerd.
Dat is toch wel een PRO voor Australia.

Dat is wat ik wilde horen ;-).

Back