Referentie t.b.v. huur

Jeroen_1

Member
Omdat "onze datum" steeds dichterbij komt, komen ook de zorgen dichterbij. Zodra we geland zijn zullen we op zoek moeten gaan naar een huurhuis voor het komende jaar. Daarom probeer ik uit te vinden hoe het systeem werkt. Gelukkig heb ik al veel kunnen vinden op het internet maar daar wordt (meestal) alleen de theorie beschreven.

Voor iedereen die deze ervaring al heeft: Hoe lastig/eenvoudig is het om een huurhuis te krijgen? Wordt er altijd/vaak/soms/nooit om referenties gevraagd? En als er referenties worden gevraagd, hoe los je dat op als je ze niet hebt (zoals wij :( ).

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jeroen
 
Wij wilden eerst in bendigo wonen een redelijk grote stad, We hadden ons ingeschreven bij verschillende makelaars. Ze wouden allemaal 3!! referenties hebben die wij dus ook niet hadden. Via de vader van danny hadden we geregeld dat we zijn oude huurbaas mochten opgeven en we hadden onze huurbaas in nederland opgegeven. Maar dit was niet genoeg, we oesten een afschrift van onze bank meenemen om te bewijzen dat we de huur konden betalen. We hebben op veel huizen gereageert, en soms waren we de enige, maar we werden elke keer afgewezen, was heel frustrerend. Niet de real estate wijst je af maar dehuis eigenaar. Toen zijn we naar castlemaine geweest, wat echt een klein dorp is. De vader van danny kende de realestate en ging met ons mee en zei dat hij voor ons gerand stond dat we nette mensen waren en de huur optijd betaalde. En we hadden dezelfde dag nog een huis.
Ik heb er dus best wel wat moeilijkheden mee gehad. Ons geluk was toch dat we hier al wat mensen kenden die hier al wat contacten hadden.

groetjes heidi
 
Properties For Rent
Properties for rent are advertised in the 'To Let' section of newspapers. You should arrange to inspect the property you are interested in before making a decision to move in. To secure a property, you will need a security bond (refundable deposit) plus a payment of several week's rent which has to be paid in advance. In most cases you will also be required to provide two 'references'. If these are difficult for you to obtain, contact your local Migrant Resource Centre for advice and assistance.

Meer info op deze site: http://www.immi.gov.au/settle/housing/finding_a_place.htm#rent

:wink:
 
Hoi Jeroen,

Wij hebben ook geen huurreferenties. Wij hebben een koophuis en willen tzt aan de hypotheekverstrekker vragen een brief te schrijven waarin ze zeggen dat we altijd netjes op tijd betalen. Verder vragen we aan de bank of ze een brief willen schrijven waarin staat dat we nette klanten (of zoiets) waren. Wij hopen hiermee een huis te kunnen huren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groet, Isis.
 
Hi Jeroen

Wij wonen inmiddels alweer ruim 8 jaar in Australië, en waarschijnlijk is er in de mean time een boel veranderd. Wij hadden destijds geen problemen om iets te huren (wel moesten wij ook copies van bankafschriften & paspoort/visa overhandigen en een flinke borg som (heet dat zo?) oftewel security bond betalen). Misschien is het mogelijk om van je bank of via je huidige baas een soort van (vertaalde) referentie te krijgen? Wij kregen een bos sleutels mee en een stuk of 5 adressen en we mochten op ons gemakkie rond kijken. Maar goed, nogmaals misschien is dat nu allemaal wel heel anders.

Het ligt er ook een beetje aan waar je je wilt vestigen, als je dicht bij of in de stad wilt wonen zul je wat harder je best moeten doen. Ben je happy om je in suburbia te vestigen dan gaat het meestal stukken soepeler. De lokale krantjes staan ook boordevol met mensen die hun huis (of een gedeelte daarvan) willen verhuren als het via een Real Estate eventueel niet lukt.

Tip: (waarschijnlijk wel logisch) voor je een huurcontract tekent. Bekijk het te huren huis van boven tot onder en noteer alle grote (en kleine) mankementen. Normaal zit er een speciaal formulier bij je contract om dit te doen. Eventuele vlekken in vloerbedekking, spijker gaten in de muren (waar schilderijen etc. gehangen hebben), ontbrekende handvaten, loszittende scharnieren. Anyway, you get the drift.....als je namelijk aan het eind van je huur contract komt en je wilt ergens anders heen dan wordt het huis ook door de Real Estate op deze manier van boven tot onder onderzocht. En je raad het al, alles wat niet genoteerd stond gaat van je "refundable" bond af.

Groetjes
Syl
 
"Syl said:
Tip: (waarschijnlijk wel logisch) voor je een huurcontract tekent. Bekijk het te huren huis van boven tot onder en noteer alle grote (en kleine) mankementen. Normaal zit er een speciaal formulier bij je contract om dit te doen. Eventuele vlekken in vloerbedekking"]Ik heb dit aan den lijve ondervonden. We wisten al dat onze huisbaas een bastard was, en dus verwachtten we al dat hij van alles zou proberen om z'n klauwen in onze borg te krijgen. Toen we vertrokken hadden we dus alles extra goed schoongemaakt, maar uiteindelijk had hij toch iets gevonden wat we niet op het entry form (het formulier dat je aan het begin invult waarop je alle al bestaande gebreken noteert) hadden gezet (op zich niet vreemd want het appartement was in niet al te beste staat toen wij erin kwamen en dus is iets over het hoofd zien snel gebeurd), namelijk wat krassen op de koelkastdeur, en dus wou hij, via de realestate agent, een deel van onze borgsom laten achterhouden. Wij waren het daar natuurlijk niet mee eens en hebben onze poot stijf gehouden. Uiteindelijk heeft de rechter (small claims court) beslist in ons voordeel omdat er geen sprake was van nalatigheid of opzettelijk aangebrachte schade. De lessen die wij hiervan hebben geleerd:
Laat je niet overbluffen, het recht staat aan de kant van de huurder. De huiseigenaar of makelaar moet nalatigheid of opzettelijk door jou aangebrachte schade aantonen om (een deel van) de borg achter te houden. In alle andere gevallen behoor je je gehele borg terug te krijgen en als je dat niet krijgt, wees dan niet bang om in eerste instantie naar de RTA (Rental Tenancies Authority) en daarna eventueel naar het small claims court te stappen.
Vul de entry en exit forms zo nauwkeurig mogelijk in, en als je een digitale camera hebt, neem ontzettend veel foto's om aan te kunnen tonen in welke staat het huis/appartement was toen je erin kwam en eruit ging.
 
Hans en all

Ongelofelijk he! Ik weet nog dat wij een enorme vlek aantroffen in de vloerbedekking in een van de slaapkamers, was volgens de Real Estate niet nodig om die te noteren "want die vlek kwam er helaas niet meer uit"
Volgens het huurcontract was de vloerbedekking professioneel schoonmaakt (dat gebeurt normaliter altijd tussen 'huurders' in).

Guess what, toen wij de carpet cleaner lieten komen (voordat wij uit de unit gingen om ons eigen huis te betrekken) verdween de vlek als sneeuw voor de zon??!

Maar goed dat is niet "aussie" specific hoor, dodgy huurbazen zitten over de hele wereld! :)
 
Bedankt voor jullie reacties.

We hebben aan onze hypotheekverstrekker een verklaring gevraagd waarin staat hoe hoog de hypoheek was, hoe hoog de aflossing en het feit dat we altijd alles keurig hebben betaald.

We zullen ook een CD vol foto's maken als we een huurhuis betrekken. Ik hoop dat we nog iemand in Oz kunnen vinden voor een Australische referentie, dat is tenslotte veel sterker dan van een Nederlandse bank.

Jeroen
 
Isis said:
Wij hebben ook geen huurreferenties. Wij hebben een koophuis en willen tzt aan de hypotheekverstrekker vragen een brief te schrijven waarin ze zeggen dat we altijd netjes op tijd betalen. Verder vragen we aan de bank of ze een brief willen schrijven waarin staat dat we nette klanten (of zoiets) waren. Wij hopen hiermee een huis te kunnen huren.

Wat een goed idee! Wij hebben ook een koophuis, dus dan moeten we dat ook maar doen.
 
Jeetje... Wist niet eens dat je dat ook nodig hebt! Wij hebben ook een koophuis, dus Mark zal ook naar de makelaar moeten dan... Hij heeft in 2000 5 maanden in Parramatta gewoond, maar om daar nu nog achteraan te gaan... Denk dat dat niet meer zal lukken.
Wie weet zijn oude werkgever als referentie? Of geldt het niet als je oude werkgever in australie laat weten dat je helemaal geweldig bent?  :lol:
 
Wat een goed idee om je hypotheekverstrekker een verklaring op te laten stellen dat je altijd netjes en op tijd betaald heb. Wij hebben dus ook een koophuis en zullen daar zeker achteraan gaan. Als wij zover zijn zullen we ook zeker een foto-cd'tje vol schieten!!!

Groetjes Linda
(Vrouw van M5)

Misschien moet ik zelf maar eens een nick aanmaken  :-D
 
Even ter info:

Dit kreeg ik gisteren als antwoord op mijn vraag, of en wat voor referenties je nodig moet hebben om iets te willen huren.
De gids is te downloaden op via volgende website: www.consumer.vic.gov.au ,Geldend voor Victoria.

"There is no set guide as to what a private landlord or estate agent may use
in relation to finding a suitable tenant for their property. The more
evidence you can supply the agent will assist you in gaining a property,
including but not limited to; personal references, bank statements etc.

I have provided for your convenience a guide to renting a property in
Victoria. "


groetjes,
yvonne
 
Toen wij vorig jaar een huis huurden hoefden wij maar 1 referentie op te geven en daar hebben wij wat vrienden laten verklaren dat we goede huurders zijn. Ook wij hebben een heel entry report ingevuld. Ik vond het toen erg overdreven maar we hoorden van mensen al dat het erg belangrijk was. Gelukkig hebben wij geen problemen gehad.

Tip. vul het entry report pas na een paar dagen/weken in. Elke dag kom je nog wel kleien krasjes, gaten etc. tegen
 
Wij wooden de eerste zeven weken bij mijn professor in huis. Die hebben we dan ook als referentie opgegeven (werkt altijd goed als je de Head of School of Engineering persoonlijk kent). Ook hebben we onze Nederlandse verhuurder opgegeven (de woningbouwvereniging in Nootdorp).
Reken erop dat ze je referenties gaan nabellen, dat bij ons namelijk elke keer gebeurd. Maar ik geloof niet dat ze naar Nederland hebben gebeld.

Het eerst huis waar we serieus voor gingen hebben we ook gekregen.
 
Back
Top