Referenties bij huurhuis.... hoe??

Aussiegirl

New Member
Hi everybody!

Wij zijn van plan om na aankomst in SA eerst te gaan huren. Nou zit ik regelmatig te kijken op realestate.com., en daar wordt vaak gezegd dat good references in het voordeel werken.....

Maar wat als je in NL alleen maar koopwoningen gehad hebt, en dus geen referentie van een huisbaas of verhuurder hebt?    :?

Hoe zijn jullie hier mee om gegaan, welke referenties hebben jullie opgegeven als je geen huurhuis hebt gehad en hoe heb je die referenties aangeleverd? Hebben ze deze ook gecheckt?  :wink:

Ik hoor het graag!

Greetz... Aussiegirl  :up:

Wij hebben een verklaring van de bank gevraagd (in het engels natuurlijk), waarin staat dat we al heel lang goede klanten van ze zijn en dat we altijd netjes aan onze betalingsverplichtingen hebben voldaan.....Verder zijn ze hier niet zo van de brieven.....ze zijn hier meer van het bellen. Toen we aankwamen hier in Oz hebben we een paar weken furnished accomodation gehuurd....ook daar vanzelfsprekend alles netjes en op tijd betaald. Ons verhuur bedrijf hebben we gevraagd of ze voor ons referentie wilden zijn en dat vonden ze geen probleem.....Die zijn volgens mij wel gebeld door onze real estate agent......maar je kan ook wat namen en tel# geven van je nieuwe vrienden in Oz.....nemen ze ook vaak genoegen mee....

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Gr Frank

Hoi

Wij hadden ook namen doorgegeven van vrienden hier in Perth die waren tevens managers van een caravan park. Toen we hier iets willen huren hebben ze wel onze twee referentie's in Australie gebeld.
Ook hadden we onze huisbaas in Nederland gevraagd waarvan we 17 jaar gehuurd hadden, weet niet of ze die gebeld hebben, heb we eens gehoord dat ze niet bellen buiten Australie.
Hopelijk ken je wat mensen in SA die je op kan geven als referentie.

Groetjes erna

Wij hebben onze makelaar gevraagd in Nederland toen we het huis verkocht hadden of hij in het engels een korte verklaring op papier wilde zetten dat het huis netjes onderhouden was, vond hij geen enkel probleem. Misschien hielp het wel dat het een Remax makelaar was. Hier in in Australie ook bekend. En natuurlijk de verklaring van de bank.

Voor diegenen die in Nederland (ooit) gehuurd hebben:

Heb om een engelstalige verklaring gevraagd dat ik een betrouwbare huurder was etc.
Is geen probleem om te krijgen en handig om mee te nemen naar Australie (ook al heb ik hem nog niet nodig gehad....)

Henriette

Wij hebben bij het BKR een engelstalig verklaring opgevraagd dat we een goed betalingsverleden hebben. Heb ergens gelezen dat dat ook goed is.....

die referenties heb je echt hard nodig! (in brisbane althans)
Mijn ervaring is dat ze echt je referenties bellen en dat alleen statements over hoeveel geld je hebt ed onvoldoende is. Zelfs aanbieden om 6 maanden huur vooruit te betalen hielp bij ons niet. Het allerbeste is als je werk hebt maar ja dat is natuurlik een kip en ei verhaal.
In ons geval werd er geen genoegen genomen met vrienden/kennissen maar wel met mensen waaraan je financiele verplichtingen had. Bijv. ik had mijn paard gestald bij een transportbedrijf en die betaalde ik netjes op tijd ed...zij zijn van invloed geweest. Ook onze andere referenties zijn gebeld. Verder hadden we ook een engelstalige statement van onze verhuurder in nederland maar naar het buitenland belt men blijkbaar niet.

Al met al is het echter ook gewoon een factor 'geluk'. Wij zijn aan ons huis gekomen omdat de real estate agent toevallig een nederlandse vriend had..... ze is niet lang daarna ontslagen dus timing was goed!
Mijn advies zou zijn om het eerste beste huis dat je te pakken kunt krijgen te huren (als het enigzins aan je eisen voldoet natuurlijk) want dan heb je tenminste een referentie voor de toekomst...en die 6 maanden zijn best snel voorbij.

Heel veel succes!

[quote author=Lilygirl link=topic=7368.msg95064#msg95064 date=1184663536]
Wij hebben bij het BKR een engelstalig verklaring opgevraagd dat we een goed betalingsverleden hebben. Heb ergens gelezen dat dat ook goed is.....
[/quote]

Ik was van plan om bij mijn woningbouwvereniging een brief te vragen; maar dit is ook een goed idee. Misschien een goeie aanvulling :)

He thanks allemaal voor de handige tips! Ik ga zeker een aantal mogelijkheden proberen!  :up:

En eh... als er nog meer tips zijn...

Greetz... Aussiegirl 

De vorige keer heb ik ook de woningbouwvereniging iets in het engels op laten stellen. Dat ik een nette betaler was en dat ik vriendelijk was tegen de mede eigenaren en altijd keurig voor het gebouw zorgde.

Verder ben ik ooit naar zo'n expo beurs in Londen geweest. Daar werd mij verteld dat je de state government kunt benaderen voor 'start' sponsoring. Ze helpen je op allerlei gebied op weg en ik weet nog dat er een voorbeeld genoemd werd: ze geven verklaringen/referentie af waarmee je kunt gaan huren/kopen, de state government staat garant. De overheid is bekend met het feit dat een referentie  niet in alle landen gebruikelijk is maar wil wel volk naar Australie halen, dus vandaar.

Referenties worden bijna altijd gecheckt. Je kunt naast de andere tips ook je werkgever als referentie opgeven.
Als je in SA een huurhuis zoekt, is het misschien handig om de website van de Residential Tenancies Board SA te bekijken, zodat je weet wat je rechten en plichten zijn. Ze zitten in het CBD op Grenfell St. en hebben een goede info brochure, waarin bv ook staat dat de landlord max 4 weken bond (als de rent tot $250,- is, en 6 weken als het hoger dan $250,- pw is) mogen eisen. Dan weet je in ieder geval waar je staat. Ze geven (gratis) advies en hebben een Tribunal voor disputes.
http://www.ocba.sa.gov.au/tenancies/
In de woensdag en zaterdag editie van de Advertiser staan de advertenties voor huurhuizen. Ook op de websites van makelaars vind je huurhuizen.
Succes,
Leah

Back