Regels voor de sociale omgang

CJ

Member
De regels voor sociale omgang zijn in Australie ietswat anders dan in Nederland. Daaraan dacht ik toen ik eerder van deze post las:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4824.new#new.

Toen ik hier net kwam wonen duurde het effe voordat ik in de gaten had wat er in de verschillende situaties precies van mij verwacht werd hier in Australie.

Een van de verschillende tussen Australie en Nederland is dat Australie niet zo’n strakke regels heeft voor sociale gelegenheden. Als je wat wil organiseren bv een etentje  prik je een tijd en datum en email je iedereen. Iedereen die meewil reageert. En dan reserveer je 2 dagen van te voren. Belangrijke gelegenehden (huwelijk, 30e b-day, 50e birthday) worden 3 tot 5 weken van te voren aangekondigd maar alle de meeste andere dingen worden een week van te voren geregeld of zo.

Als je een BBQ organiseert neemt iedereen z’n eigen eten en drinken mee. Je kan altijd ‘sharen’ (delen) als je wil maar dat moet niet. Iedereen neemt gewoon eigen eten en drinken mee en eet z’n eigen meegebrachte spullen (dit als een BBQ in ’n park plaatsvind).

Als de BBQ bij iemand thuis plaatsvind is het vaak zo dat de gasheer/gastvrouw voor brood en salades zorgt en dat de gasten hun eigen vlees en drinken meenemen. En eventueel neem je een toetje mee om met iedereen te delen. (als je niets hoeft mee te nemen wordt dit uitdrukkelijk vermeld.) Als men aankondigt dat iets om 2 pm begint kom je om 2.30 pm opdagen. Als je om 3 pm komt is dat ook niet erg.

Als je uitgenodigd wordt voor een etentje of een avondje bij iemand thuis neem je wijn/bier/drank mee die ter plekke wordt gedronken (en niet in de kast gezet zoals in Nederland). Degene die de wijn meebrengt kan gewoon zelf de wijn openmaken en zichzelf een glas inschenken, en hoeft niet te wachten tot de gastheer of gastvrouw dat doet. Met zal het een beetje vreemd vinden als je niets meeneemt.

Voor alle andere Nederlanders in Australie – wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat denken jullie dat anders is in Australie?
 
:-D Haha, heel herkenbaar jouw verhaal CJ!
Van de ene kant heeeel fijn dat de dingen ion Oz over t algemeen zo relaxed gaan. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg haha".
Van de andere kant wel gek en soms ook moeilijk voor ons Cloggies (leuk woord he) om ineens te ervaren dat dingen ook anders kunnen zonder al onze strakke tijdschema's, stress en etiketten. Dat is denk ik 1 van de redenen waarom we ons zo fijn voelen in Oz. Heel veel ozzies zeiden altijd: Dutch people are always so nice... En dan zeg ik soms: ja, ALS WE OP VAKANTIE ZIJN JA!!! hahahaha :wink:
 
Hiya CJ

Als de BBQ bij iemand thuis plaatsvind is het vaak zo dat de gasheer/gastvrouw voor brood en salades zorgt en dat de gasten hun eigen vlees en drinken meenemen.
Is niet echt mijn ervaring hier moet ik zeggen, meestal is het vlees juist ruimschoots aanwezig :). Over het algemeen neemt men juist salades/fruit salades en inderdaad desert en eigen drank mee.

Syl :)
 
[quote author=Syl link=topic=4886.msg61937#msg61937 date=1149661586]
Hiya CJ

Als de BBQ bij iemand thuis plaatsvind is het vaak zo dat de gasheer/gastvrouw voor brood en salades zorgt en dat de gasten hun eigen vlees en drinken meenemen.
Is niet echt mijn ervaring hier moet ik zeggen, meestal is het vlees juist ruimschoots aanwezig :). Over het algemeen neemt men juist salades/fruit salades en inderdaad desert en eigen drank mee.

Syl :)

[/quote]

Dat is ook mijn ervaring, dus precies omgekeerd - heb ik al 's ergens geschreven geloof ik. En mensen delen áltijd; hun meegebrachte schalen worden voor iedereen neergezet.

Zelf bellen we om mensen uit te nodigen. (Behalve bij Nederlandse mensen, die sturen we 6x een schriftelijke uitnodiging om hen toch maar asjeblieft te mogen voeren, hè Syl?)

Laatst toen we in NZ waren, was het de bedoeling dat we 1 rode en 1 witte wijn meenamen, die we in een winery hadden gekocht, naar onze hosts. En omdat we die niet mee wilden slepen naar Austr. leek ons het een prima idee die tijdens het etentje bij onze hosts te openen. Vlak voor we weggingen bleek we dat vergeten waren de errug lekkere witte wijn in de koelkast te zetten. Dus gingen met alleen de rode, die toch ook niet te versmaden was.... Zegt onze gastheer, "eh, you don't mind if I don't open this one now hey?".... Steve en ik keken elkaar aan en moesten lachen.

Want sommige mensen willen gewoon graag hun mooie wijnen met je delen, dát kan dus ook :) Mind you, dat geldt niet echt voor grotere groepen.

Wel handig dat Steve Australisch is, zal me ongetwijfeld wat rode wangen bespaard hebben.

Hebben we trouwens ook nog niet ergens anders een draadje over etiquette e.d.?

Hee ho, over etiquette gesproken, wat mensen hier ook vaak doen, is even de volgende dag een bedankje sturen, via feun of meel. Attent hè? Ik ben maar zun boeren Hollandse deerne, wittik veul over etiketten.
 
:-D :-D :-D
(Behalve bij Nederlandse mensen, die sturen we 6x een schriftelijke uitnodiging om hen toch maar asjeblieft te mogen voeren, hè Syl?)
misschien moet je eens een embossed invitation proberen Ireen.......

Groetjes
Syl
 
I am warming up.. :cool: wil ook nog wel even wat kwijt over
Degene die de wijn meebrengt kan gewoon zelf de wijn openmaken en zichzelf een glas inschenken, en hoeft niet te wachten tot de gastheer of gastvrouw dat doet
......mwoahh, ja dat kan....maar mag ik voorstellen dat je, zeker bij een 1e bezoek, ook netjes je manieren mee neemt samen met dat flesje plonk? Toch eerst even netjes vragen of voorstellen zou ik zeggen.  Easy going is namelijk niet hetzelfde als rude & obnoxious if you get my drift :wink: :up:

Groetjes
Syl
 
Nog even een vraagje. Voor mij is het bijvoorbeeld heel normaal om iemand bij jou thuis uit te nodigen. Voor Maluka is dat niet zo. "Je gaat toch iemand geen kosten laten maken (benzine e.d.) omdat jij het leuk vindt dat ze langs komen? Hij belt bijvoorbeeld iemand op met de vraag"Ben je thuis? Is het goed als we langs komen?"

Hoe gaat dat in Oz?

Het lijkt me best moeilijk. Neem je bijvoorbeeld ook iets mee als je 's middags bij iemand op de koffie gaat? Met 1 vriend had ik de 'afspraak' dat ik iets meenam voor bij de koffie als ik bij hem kwam en andersom. Zie hem alleen niet zo vaak meer, omdat ik niet meer in de buurt woon ;)
 
Ik moet wel zeggen, qua eigen drank drinken, dat het veel uitmaakt of je op een grotere bijeenkomst/bbq/whatever bent, of dat je een intiem dineetje hebt met een groepje vrienden. Ik ga niet voor m'n eentje inschenken terwijl er 3 anderen bij staan te koekeloeren!

Overigens vind ik het een beetje moeilijk iets zinnigs over te zeggen, a) omdat ik dat überhaupt niet goed kan, en B) omdat ik nou eenmaal gewend ben aan hier en c) het ook allemaal weer afhangt wie je over de vloer hebt of bij wie je over de vloer bent. En zo zijn er verschillende scenarios.

En Annemiek, over op de koffie 's middags... Ik zou dat gewoon vragen/voorstellen, want hier is het lunch wat de klok slaat en niet zo zeer koffie/thee.

Cheers,

Ireen.
 
Ja, dat iedereen hier zijn/haar eigen drank meebrengt is inderdaad ook even wennen... Ik heb hier ooit eens geprobeerd een BBQ te organiseren waar niemand iets mee hoefde te nemen (geen eten EN geen drinken, uitdrukkelijk aangegeven in de uitnodiging). En wat denk je? Komt iedereen toch mooi opdagen met de eigen Esky vol bier, wijn en andere dranken en de meesten brachten ook nog een shapjes etc Ik had daarna dus voor drie weken drank in huis - niet dat ik daarover wil klagen :lol:

Met de prijzen van alcoholische dranken hier in Oz kan ik me trouwens wel voorstellen dat je niet voor een heel leger drank wilt gaan inslaan. Naar mijn ervaring is bier hier twee tot vier keer de prijs van in Nederland - afhankelijk van waar je bent en wat je wilt drinken. Bij de sommige feestjes die we organiseren of voor worden uitgenodigd zijn al gauw 30 tot 50 mensen aanwezig (soms meer) en dat loopt natuurlijk gauw in de papieren.

In ons "kringetje" van vrienden en familie vragen we altijd wat we mee moeten brengen als we ergens uitgenodigd worden, daarmee voorkomen we dat meerdere stelletjes/families met hetzelfde op komen dagen... Drank is over het algemeen BYO, maar we doen er niet moeilijk over als iemand niet genoeg of niets had meegebracht, dan is het gewoon "my fridge is your fridge, go for your life".

Als we "onszelf uitnodigen" bij de familie of vrienden dan bieden we over het algemeen aan om vlees of zo mee te brengen. Dat voorkomt problemen en is ook wel zo aardig vind ik...

Waar ik (en een Nederlandse collega die ons in Oz kwam bezoeken) wel wat aan hebben moeten wennen is BYO restaurants. Een raar gevoel als je je 6-pack bier of flesje wijn uit een plastic tasje tovert en op de tafel zet en een glas van het restaurant krijgt om het achterover te slaan (moet je wel corkage voor betalen). Maar, met wat oefenen ben ik daar nu ook wel aan gewend  :)

Groetjes,

Paul
 
Helaas zijn de BYO's wel langzamerhand een uitstervend ras aan het worden :) vaak kan je alleen nog maar wijnen meebrengen en daar betaal je dan corkage voor.

Groetjes
Syl
 
Hopelijk blijft de BYO gewoon in! Vind het zoooo'n geweldig idee... (tja, zuinige nederlander he)
Blijven we toch met zn allen houden als nederlanders!
 
[quote author=mariekske link=topic=4886.msg62061#msg62061 date=1149746420]
Hopelijk blijft de BYO gewoon in! Vind het zoooo'n geweldig idee... (tja, zuinige nederlander he)
Blijven we toch met zn allen houden als nederlanders!
[/quote]

Syl doelde meer op de BYO restaurants.
 
:) Thanks Tinus! :up: 
Syl doelde meer op de BYO restaurants.
inderdaad dat bedoelde ik. Sorry Mariekske ik type vaak half van wat ik denk :lol:  Geen paniek dus, de "gewone" BYO's zijn nog altijd orde van de dag :)

Groetjes
Syl :)
 
ik vond het een geweldig idee BYO alleen t jammere was dat wij een bar en backpackershotel hadden endan wordt er   ALTIJD van je verwacht dat jij de drank wel mee neemt!

en aan de andere kant heb ik ook welleens gezien dat mensen t zaaltje bij ons huurden (met koeieletters op de deur NO BYO) en dan vervolgens in de beergarden hun eigen drank zaten te drinken!

maar ik vind t grappig! als je dat hier in NL zou doen zouden mensen toch wel een beetje raar kijken!
 
[quote author=CJ link=topic=4886.msg61931#msg61931 date=1149653553]
De regels voor sociale omgang zijn in Australie ietswat anders dan in Nederland. Daaraan dacht ik toen ik eerder van deze post las:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4824.new#new.

[/quote]

Grappig; eigenlijk zouden engelstaligen dat omschrijven als 'going dutch' oid... bij nader inzien klopt dat eigenlijk ook wel want ik/wij doen het hier in NL ook wel zo al. Behalve dan dat als iemadn een bbq organiseert dat je er dan vanuit gaat dat er vlees is; tenzij anders afgesproken :)
 
Back
Top