Reistips Adelaide-Sydney gevraagd

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

Eind maart/begin april gaan wij drie weken rondkijken in Australië. We reizen via de Great Ocean Road per minicamper van Adelaide naar Sydney (one way). Eigenlijk zou ik ook nog wel in Canberra rond willen kijken. Voordat we 'n reisschema maken, zou ik graag jullie tips en adviezen horen. Wat moeten we absoluut zien? Wat kunnen we beter overslaan? En hoeveel tijd moeten we redelijkerwijs voor welke plek uittrekken? Ja, ik wéét dat we eigenlijk een jaar nodig zouden hebben, maar dát zit er helaas even niet in. Dus wie helpt ons roeien met de riemen die we hebben!?

Matthijs

:computer:

Wat is het doel van deze reis? Gaan jullie voor een indruk van Australie of zijn jullie al op zoek naar een eventuele woonplaats?

Vooral lekker genieten en tot rust komen; het zoeken naar een eventuele woonplaats komt de volgende keer.

He Matthijs,

Ja is natuurlijk heel persoonlijk maar vooruit ik neem een voorschotje. Wij vonden kangeroo-eiland erg leuk en Victor harbour gezellig. Stukje blue mountains en natuurlijk Katoomba, stukje rainforest. Maar ja echt genieten doe je natuurlijk in de outback maar daar gaan jullie niet komen begrijp ik. Wij hebben dit nog te weinig gedaan maar hopen dit binnen afzienbare tijd nog eens te doen.

Je bent welkom voor een bak koffie in Korora (Coffs Harbour) een zestal uren sturen boven Sydney

Geniet van je reis
Groeten Wim

Canberra niet overslaan..... Doordat het de hoofdstad is heeft het toch wel wat speciaals en vooral het Parliament House is zeer de moeite waard. Verder is de "lay out" van de stad mooi. Bij de Tourist Office zijn folders verkrijgbaar met een aantal goed aangegeven touristische routes die je een goede indruk geven.

Canberra is te bereiken als een "detour" van af de kust route langs de zuidkust van NSW richting Sydney.

Kom ook een kijkje nemen in Albury e.o. Vooral de knusse dorpjes Beechworth en Yackandandah zijn een bezoek meer dan waard (mijn persoonlijke mening uiteraard). En voor een bakje leut kunnen jullie evt. bij ons thuis terecht.

Veel plezier.

Groet,
Erna

Wat de omgeving Melbourne betreft. De stad is mooi, veel te doen, gezellig. Vanuit Adelaide zeker de Great Ocean Road niet overslaan. Wat betreft het kijken in de suburbs? Persoonlijk, als ik in de trein zit en richting stad ga, het wordt hoe dichter je bij de stad komt, hoe drukker het wordt. Zelfde geld voor met de auto gaan.
Langs de Yarra River, vele parken. Naar het oosten toe: De dandenong ranges. Ik woon er zelf vlakbij. Vergeet Philip Island niet om de pinquins aan land te zien komen 's-avonds laat.
De rest van de staat Victoria is ook zonder meer de moeite waard.

My two pennies worth...al heb je de boel inmiddels waarschijnlijk al helemaal uitgestippeld.

Ipv Philip Island zou je ook Kangeroo Island (bij de kust van Adelaide) kunnen meepakken. Ook pinguins daar, met daarnaast veel (aussie) dieren en zeer mooie kusten. Ik vond het zelf een absolute aanrader.

Ik sluit me ook aan bij de blue mountains (als je van actief houd moet je daar zeker gaan canyoning of abseilen!) Als je ook Canberra nog wilt meenemen dan wordt het wel krap in 3 weken, misschien kan je dat beter uitstellen tot een latere (en langere trip)...

Als je niet goed uitkomt zou je zelfs kunnen afsnijden tussen Melbourne en Sydney via de highway, maar om nou te zeggen dat dat een mooie route is....

Niet te missen richting Sydney;

Omgeving Batemans Bay, Jervis Bay(!!), Kangeroo Valley, Morton NP, Milsons Point Prom. (bij Melbourne)
Niet echt de moeite waard vonden wij het Lakes district. Leuk ook is Merimbula, bij Eden. Bij Sydney in de buurt hen je Royal NP, wat ook erg mooi is. In Sydney, Pitt water, Hawksbury river, Blue Mountains, Hunter Valley. Is een erg mooie route. Persoonlijk vind ik Canberra een minder leuke stad (wel een goede sfeer) om heel je route op aan te passen. Zou zeker eerder voor een kust route kiezen. Rondom Canberra vond ik het persoonlijk een beetje droog en saai (behalve Kozciusco NP).

Succes met plannen!

Krijg meteen weer kriebels als ik het zo lees. Wij hebben in december / februari als onderdeel van onze langere reis dezelfde route afgelegd (Adelaide - Melbourne) Als je wat wilt lezen : www.andyenmarjolein.blogspot.com

Zeker de moeite waard :
- McLaren Vale, als je van wijn houdt
- Mnt Gambier (blue lake)
- Grampians (detour via binnenland maar echt de moeite waard)

Verder heel eerlijk gezegd vonden wij 'the great ocean road' zwaar overschat. Heel erg touristisch, prijzen voor overnachten ABSURD duur. Maar da's echt persoonlijk. De kust van WA vonden wij bijvoorbeeld veel indrukwekkender.

Succes en wat je ook doet en ziet : GENIET!!  :cool:

Groetjes,
Marjolein

Back