Rekha & Simon naar SA!

Hallo iedereen,

We hebben een visum grant!!!!!!!! Net even familie en vrienden ingelicht die zijn namelijk al 2 samen met ons aan het hopen dat alles elke keer goed gaat. Wij hebben een 187 visum (rsms) voor South Australie. Voor de diegene die interesse hebben hieronder ons verhaal.

Simon is een pastrychef/cook van Franse afkomst en ik ben Nederlands. Nadat we hadden besloten dat we naar Australie wilden verhuizen heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en het hele proces, we kwamen er al vrij snel achter dat het niet simpel zou zijn dus hebben we besloten om een bureau in arm te nemen, enter M2A! Helaas hadden ze in de 1e instantie geen plek, na een paar maanden hadden we ze opnieuw benaderd en bleek dat ze een plekje voor ons hadden vrijgemaakt :)

Na de risico analyse van M2A hebben we Rob en Marijke ontmoet in Nederland en hebben we het contract ondertekend. Nou en toe begon het hoor, omdat Simon zijn hele werk en schoolverleden in Frankrijk ligt moesten we alle benodigde documenten uit Frankrijk verzamelen en deze laten certificeren en vertalen naar het engels. Dit heeft erg lang geduurd omdat het vaak kleine restaurantjes waren waarbij we geen direct contact hadden en alles per post vanuit daar naar NL vervolgens naar de vertaler en per post naar OZ, als er een fout was of iets niet klopte dan moesten we opnieuw het hele proces volgen. Dit is natuurlijk makkelijker als je even snel kan bellen of langsrijden.

Vervolgens moesten we Simon zijn diploma's laten valideren, eerst naar NL nivo en dat bleek niet voldoende te zijn geweest, wij hadden toen 2 opties ik weet niet meer zo goed welke maar we hebben het risico genomen om de diploma's direct te laten nakijken door de TRA en vooral zoveel en uitgebreid mogelijk proberen uit te leggen wat zijn studie inhield, denk hierbij aan stages, diploma's, certificaten etc. En dit opnieuw laten omzetten naar Australische maatstaven, wat nogal ingewikkeld was vooral omdat ik het Franse systeem totaal niet ken. Uiteindelijk hebben we met veel hulp van M2A een validation gekregen van de TRA en konden we verder.

Doordat het beroep alleen op de csol stond moest Simon voor zijn IELTS op elk onderdeel een 7 halen, wij wilden namelijk in de 1e instantie naar VIC vanwege ons beroep. Dit bleek niet zo makkelijk voor iemand die pas 1,5 Engels sprak, na 3 of 4 keer het geprobeerd te hebben waarbij Simon elke keer op het onderdeel writing het net niet haalde (remark hielp niet) hadden we besloten om voor een RSMS visum te gaan. Hierbij hadden we de keus tussen NT, TAS en nog iets vrij beperkt dus en opnieuw niet erg makkelijk want we wilden voor TAS gaan maar hiervoor hadden we een "interesse van een werkgeven voor nodig" hoe krijg je dat voorelkaar! Gelukkig belde Rob ons dat de csol lijst voor SA net was geupdaten en pastrycook erop stond!

We besloten ervoor te gaan, ondertussen kregen we een aanbod om in Zwitserland te werken, na overleg of dit wel kon zijn we verhuisd. Nadat we een een uitnodiging kregen en alles hadden ingeleverd, vanalles betaald, kregen we eindelijk een CO! hiervoor onze VOG aangevraagd waarbij vanalles mis ging bij Justis in NL onze medicals gedaan en vanaf 22 nov gewacht. Tot vandaag want we hebben na een proces wat bijna 2 jaar heeft geduurd eindelijk een Grant en kunnen we naar Adelaide verhuizen.

Het is een heel verhaal en bij elke positieve uitslag werden we steeds nerveuzer want je bent elke keer steeds meer tijd en geld kwijt dus wat nou als je het niet krijgt om wat voor reden dan ook. Het doet me dan ook veel plezier om uiteindelijk ons verhaal te doen na bijna het hele forum te hebben gelezen en mee te leven met iedereen. Excuus voor de eachterlijk lange post maar ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

We zijn gek op lange Posts. En het enthousiasme straalt er vanaf!

Gekke vraag ;) Waarom Australia?

Simon is in Australië geweest op een working holiday visum en werd verliefd ik ben er nooit geweest maar wist altijd dat ik niet in Nederland wilde blijven. Toe wij elkaar ontmoeten in nl zei simon al gelijk dat hij terug wilde en ik heb mezelf toen een jaar gegeven om uit te zoeken of ik het ook wilde of dat ik ergens anders naartoe wilde. Na veel onderzoek naar landen komt Australië als beste uit de bus voor ons beide dus vandaar. En ik zeg altijd we kunnen altijd terug maar ik wil niet oud zijn en spijt hebben dat ik het nooit heb geprobeerd. Ik hou van Amsterdam maar ik wil meer ruimte, echte zomers, en tuin die groter is dan wat je gemiddeld in Amsterdam kan krijgen als je al een tuin kan krijgen. En we willen reizen, we hebben al veel gezien in Europa nu is de andere kant aan de beurt ;) we wonen nu in Zwitserland en we hadden beide een goede baan in Nederland, voor het geld doen we het niet maar voor de levensstijl die we in Europa niet zullen vinden.

Grappig dat Adelaide als regional gezien wordt. Ik had altijd het idee dat Regional = Rural. Maar dat is helemaal niet zo :)

"...A regional area is anywhere other than the Gold Coast, Brisbane, Newcastle, Sydney, Wollongong and Melbourne..."
(bron: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/187-)

Dan hou je best wat over zeg maar :)

Grappig dat Adelaide als regional gezien wordt. Ik had altijd het idee dat Regional = Rural. Maar dat is helemaal niet zo :)

"...A regional area is anywhere other than the Gold Coast, Brisbane, Newcastle, Sydney, Wollongong and Melbourne..."
(bron: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/187-)

Dan hou je best wat over zeg maar :)

Ja gelukkig maar hoeven we niet gelijk super afgelegen te gaan wonen, maar als het moest waren we net zo goed in the nt gaan wonen hoor.

Back