rente en belasting in australie

traviesa

New Member
misschien een beetje een vreemde vraag maar mijn vriend heeft in 2007 niet gewerkt maar wel meer dan $6000 rente ontvangen op een nederlandse rekening.
moet hij nu toch belastingaangifte doen?? zoals ik het allemaal lees lijkt dat nl wel zo. (if so; baal, ik had gehoopt op die partner offset)

andere vraag: hou gaan jullie om met rente uit nl? Ik wil het allemaal netjes opgeven maar vind het zo onhandig met die andere financiele jaren van juli/juni. zit te denken om gewoon de nederlandse opgaaf te gebruiken (dus over 2007) en dan volgend jaar over 2008 enz. Scheelt een hoop gereken en gezeur omdat ik een aantal verschillende premiespaarrekeningen etc heb lopen.
iemand hier ervaring mee??

met welke koers wordt je geacht om te rekenen? de dagkoers of is er een soort gemiddelde koers?

nou genoeg vragen dus en dan heb ik me toch al behoorlijk verdiept in het 'tax pack'. het blijft saaie kost.

henk????

Ga naar http://www.ato.gov.au/individuals/default.asp?menu=887 en kies "do I need to lodge?" en vul de vragen in.

Tip 1: reken even precies uit hoeveel rente het is. $6000 is net de belastingvrije som.
Tip 2: vergeet niet kosten af te trekken van het renteinkomen. Bijvoorbeeld transactiekosten, krantenabonnement om de financiele markt in de gaten te houden, etc. (dit zijn fictieve voorbeelden, vraag een belastingadviseur). Zo kom je misschien net onder $6000.

Dit is een lastige, Henk.

Het hangt van diverse zaken af. Is je vriend bijv. het gehele jaar resident van Australie voor belasting geweest ? Is er belasting (witholding tax) over de rente in Nederland betaalt ?
Vaak is het moeilijk om aftrekposten tegen rente te zetten. Het wordt namelijk niet als een inkomen van werk gezien. Daarnaast valt het onder de categorie 'inkomsten uit het buitenland' (Foreign source income). Dit is een tamelijk wazige regeling en ik zou zeker adviseren om
a) een accountant advies vragen
B) de ATO om inlichtingen hierover te vragen.
veel success

ja 't is inderdaad lastig.
mijn vriend was het hele jaar aussie resident dus dat is duidelijk, en nee er is nog geen belasting betaald op de rente.

misschien is de betere vraag: waar vind ik een GOEDE accountant die juist veel van dit soort wazige dingen weet. Mijn ervaring is dat juist dit soort dingen vaak ook voor de 'standaard' accountant nogal wazig zijn omdat ze er weinig mee in aanraking komen.

Back