Rentepercentages - gemiddelde huizenprijs - omvang hypotheek

letsgo

New Member
Wij lezen dat de gemiddelde huizenprijs in Oz 8,5 keer het bruto jaarinkomen bedraagt. En dat met een rentepercentage dat over het algemeen zo rond de 7,5% ligt (ofwel bijna het dubbele van Nederland). Als je daarbij optelt dat de rente niet aftrekbaar is, hoe zit het dan met de gemiddelde omvang van de hypotheek?
Je moet dan welhaast concluderen dat 1) er over het algemeen veel eigen geld (of opgebouwde overwaarde) in het huis zit -en de hypotheek dus qua hoogte nog redelijk is-, of 2) er op een of andere manier een andere financieel economische reden c.q. een compensatie is voor de alsdan bijzonder hoge hypotheeklasten.

Even een voorbeeld: het gemiddelde inkomen in Oz bedraagt op dit moment (als ik een van die salary surveys mag geloven) zo rond de $ 50 duizend bruto. Met die factor 8,5 zou hier gemiddeld een huis 'tegenover kunnen staan' van $ 425 duizend. Stel dat je 50% zou lenen, dan spreken we van een hypotheek van ruim $ 200 duizend. Met een rentepercentage van 7,5% derhalve een hypotheeklast van $15 duizend per jaar. Let wel, niet aftrekbaar. Dus dit bedrag moet volledig van het netto salaris af. En dan gaan we dus uit van een situatie dat er nog $200 duizend eigen geld wordt ingebracht ook.

Ik weet wel dat die calculatie hierboven geen wet van meden en perzen vormt maar wellicht dat iemand hier toch enige duidelijkheid in kan verschaffen. Oftewel, waar gaat mijn redenatie mank. Dit kan toch niet alleen in het (enigszins) lagere tarief van de inkomstenbelasting zitten.

Iets voor Henk misschien?
 
Hm,

zeer interessant, ben ook heel benieuwd, zeker omdat ik hier ook al een tijdje over zit te dubben en dus geen antwoord voor je heb.
 
volgens mij gaat jouw redenatie niet mank. In die zin dat de rente hoog is en je derhalve veel moet betalen. Ik denk niet dat als je 50.000 dollar verdient een huis MOET kopen van 4 ton. Waarom niet beginnen met een huis van 275.000 - 300.000 en minder lenen?
 
Je hebt het redelijk goed uitgerekend, maar ik sluit me aan bij de laatste spreker, je kunt geen huis kopen op die basis want er blijft weinig over voor je onderhoud, tenzij je nog "achterdeurtjes" hebt.
Daarbij komt nog dat je het nu alleen over het rentepercentage hebt, je moet ook nog aflossen.
50.000 bruto is ong. 40.000 netto (ligt aan de situatie van het gezin), dus daarvan ben je de helft kwijt aan hypotheek plus aflossing, dan misschien nog een auto of anders toch maar op de fiets dus.
Wordt bijzonder moeilijk.
Jan
 
koop nooit een huis met een top hypotheek! Als je per ongeluk je baan kwijt raakt of een andere financele tegenvaller ben je dus je huis kwijt. Maar wat ik dus niet kan vinden en dus me vraag is. Wat zijn de rente tarieven voor hypoteken? bij 1jr , 5jr of 10jr vast? en hoe zit het met de belastingschijf voor je inkomsten belasting, heb je ook een belastingvrijevoet? waneer ga je meer belasting betalen? als voorbeeld. tot $20.000 30% vanaf $30.000 35% en boven de $50.000 42% weet iemand dat?
bvd
 
Nee, ben het er direct mee eens dat je niet een huis hoeft te komen met een waarde van meer dan het achtvoudige van het bruto jaarsalaris, dat is duidelijk.
Het gaat mij er echter om dat officieel wordt gemeld dat de gemiddelde huizenprijs wel 8,5 keer het jaarsalaris is. In Nederland is dit ook ongeveer het geval maar daar hebben we 1. een aanzienlijk lager rentepercentage en 2. die rente is aftrekbaar.
 
iid ja die hebben het al uit gevogeld, het is me duidelijk met alle systemen die er zijn zitten plussen en minnen vast. dat hou je toch. maar ik kan nergens lezen of je nou wel of niet je rente langer of korter tegen verschillende tarieven vast kan zetten. En of je meerdere mogelijkheden zijn omtrent de hypotheek vorm, zoals hier in nl. linair, aflossingsvrij, spaar, beleggings of een annuiteiten hypotheek. weet jij dat toevallig?
patrick
 
waneer ga je meer belasting betalen? als voorbeeld. tot $20.000 30% vanaf $30.000 35% en boven de $50.000 42% weet iemand dat?

Je kunt het allemaal nakijken (en zelf voor je personlijke situatie uitrekenen met de calculator) op de web site van ATO: http://calculators.ato.gov.au/scripts/asp/simpletaxcalc/main.asp.

Wat de aflossingssystemen betreft voor hypotheken: spaar-beleg vormen heb ik hier nog niet gezien (en is daar na 2000 in NL ook niet een beetje de aardigheid af?). De meeste mensen hebben een hypotheek waarbij ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk aflossen (vanwege de hoge rente en de niet aftrekbaarheid) - doorgaans is er een minimum maandelijks aflossings bedrag en betaal je verder maandelijks de rente. In de andere draad op dit forum kun je ook nog lezen over de flexible hypotheek, waarbij je feitelijk maar een bankrekening hebt.

De hoge rente maakt dat momenteel de huizen prijzen wat onder druk staan. De grote stijgingen van 3 - 5 jaar geleden zijn er een beetje af. Maar in (buitenwijken van) Sydney betaal je in doorsnee toch snel rond de $450.000 voor een three bedroom home op minder dan 600 m2 grond. Hier in Nelson Bay is dat ook al snel $350.000.
 
Dit is iid een goede link, nogmaals bedankt. Dat verhaal over die flexibele hypotheek, geen haar aan me hoodt die er aan denkt om dat te doen, van me leven niet. Zijn er mogelijk heden om een NL bank te nemen voor een hypotheek? nee zeker weer!
 
Henk ik heb alles even na gerekent, de belasting is ongeveer een derde minder aanzienlijk minder iig. en de premie aan de medibank voor medicare private is de helft van de premie die ik nu in NL betaal, Twee grote voordelen dus. Gegroet
 
...die flexibele hypotheek, geen haar aan me hoofd die er aan denkt om dat te doen,
Waarom niet....? Door een hypotheek gedekt geld is altijd goedkoper dan op welke andere manier ook geleend geld. Het maakt dat je flexibel tegemoet kunt komen aan je crediet behoefte.

Wanneer je een aparte hypotheek hebt en een regelmatig inkomen staat gedurende de maand doorgaans meer dan 3/4 van je inkomen tegen geen of zeer lage rente op een gewone rekening (want pas aan het eind van de maand betaal je je credit card af zodat je voor je huishoud uitgaven het grootste dele van de maand "gratis" credit hebt gehad. (Wel even de juiste credit card uitzoeken met de langste rente vrije periode - en wel goed op tijd betalen anders pakken ze je achteraf).

Als je dat maandinkomen (of 2 x 14 dagen inkomen wat in Oz niet ongebruikelijk is) op je flexibele crediet rekening laat storten krijg je er feitelijk voor het grootste deel van de maand "virtueel" de hypotheek rente over vergoed i.p.v. niks. Op die manier betaal je minder rente.

Feitelijk is deze truck voor particulieren overgewaaid uit de zakenwereld. Als je leveranciers hebt die je 30 dagen crediet geven en je hebt de goederen al verkocht kun je dat mooi even op je crediet rekening houden. Ook ontvangen GST (of in NL de BTW) die je pas aan het eind van de maand/kwartaal hebt af te dragen kun je even "rente laten verdienen" voor je de belasting dienst er blij mee maakt.
 
Wat betreft die gemiddelde huizenprijs. Het valt me vaak op dat deze wordt berekend aan de hand van de prijs in "de big 5" Sydney, Melbourne, Brisbane, Adelaide, Perth en dan zo dicht mogelijk bij het centrum. Je kan er dan natuurlijk rekening mee houden dat je bijvoorbeeld niet al te dicht bij het centrum wilt gaan wonen en dat je wellicht niet wilt wonen in een "gemiddelde woning" met volgens mij 4, misschien zelfs wel 5 slaapkamers.

Die $425.000,=, daar kan je hier nogal een huis voor kopen. Verder, ik heb een 2 tal links in mijn favorites welke banken / credit cards / hypotheken en dergelijke vergelijken:

http://www.infochoice.com.au/aspx/

http://www.moneymanager.com.au/banking/index.html

Verder kan www.realestate.com.au een goede bijdrage leveren
 
Oke dan neem ik het eerdere getypte ff terug, ga ik nog een keer lezen. Dat vakterm engles op de site's is ook ff puzzelen wat  ze precies bedoelen.
Maar Henk, ik heb alle plussen en minnen tegen elkaar af gewogen, maar een hypotheek in Oz of in NL is lood om oud ijzer. Maakt feitelijk op jaar basis en het uiteindelijke betaald bedrag na 25 of 30 jr weing uit.
En op een site die ik van je gehad heb of van Hawk heb ik gelezen dat er meerdere mogelijkheden zijn omtrent de aflossing maar de 1001 mogelijkheden wat je in NL hebt heb je niet in Oz.
Verder de stamp dute is ook veel lager dan in NL, hier betaal je veel meer aan KK. voor je eerste huis betaal je aan stamp dute $158 als je verhuisd betaal je wel meer, voor $300.000,= hypotheek betaal je dan rond de $10.000,= dat is dus weer een voordeel. Bovebdien de zorgkosten zijn ook lager in Oz, zoals ik het heb tenminste.
Woon je hier in NL of in Oz? Als ik het vragen mag?
 
Wist ik al heb gisteravond jullie web-site gelezen, erg leuk.

ff terug komend op die hypotheken. Als je in NL voor je zelf werkt is het mogelijk dat je een deel, meestal 1 kamer een gerage of een stukje grond koopt, van je eigen huis koopt op naam van de zaak. Nou heb ik die makelaars site zitten lezen maar ik kan er niks over vinden, kan dat wel zover als jullie weten? Dit vraag ik omdat ik voor mezelf wil gaan werken en omdat de hypotheek rent niet aftrekbaar is in Oz en de rente voor een zakelijke lening of hypotheek wel. Dan scheelt dat toch weer een beetje, toch?
 
Wat je noemt kan ook in Australie - met dezelfde fiscale voor- en nadelen als in NL. Fiscaal is het zelfs een beetje makkelijker te regelen want die werkkamer in NL werd steeds moeilijker.....
Nadeel is echter dat bij verkoop van de eigen woning een deel van de waardestijging belast is (capital gains tax) - naar rato van de toerekening van het prive en bedrijfs deel. (Net als in NL overigens).
 
Oke dat is mooi om te weten. Want daar wil ik toch naartoe, dat je belasting moet betalen bij verkoop over het zakelijk deel spreekt voor zich. En dat het makkelijker is dan in NL, daar ben ik heel blij mee. Nou de volgende vraag heb ik ff niet voor je ga eerst weer verder lezen op de site's die ik gekregen heb, tot zover bedankt voor de uitleg weer. gegroet 
 
Back
Top